Edukacja

(Nie)luksusowe meble

Modułową sofę „Groundpiece” włoskiej marki Flexform znaleźć można w ofercie firmy Diehl Deco. Te luksusowe meble mają zintegrowany z częścią wypoczynkową stolik, pełniący też funkcję miniregału.

(Nie)luksusowe meble

Chociaż sygnują je często najwybitniejsi światowi designerzy, którzy do ich produkcji używają najnowocześniejszych materiałów, chociaż nierzadko trzeba za nie zapłacić duże pieniądze, meble ekskluzywne ciągle nie są w Polsce uznawane za dobra luksusowe.

Reklama
visby.pl banner z promocją na łóżko

Firma audytorsko-doradcza KPMG w raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2011” wyszczególnia pięć kategorii dóbr luksusowych: samochody, jachty, samoloty i helikoptery, luksusowe dobra konsumpcyjne oraz dzieła sztuki i antyki. Jako dobro luksusowe KPMG definiuje każde dobro opatrzone marką uznawaną powszechnie na danym rynku za luksusową lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoka cena itp.) nabiera luksusowego charakteru. Potencjalnymi klientami na rynku dóbr luksusowych w Polsce, zwłaszcza w kontekście wysokiej ceny, są osoby o najwyższym poziomie dochodów. Czy wśród dóbr luksusowych są także ekskluzywne meble?

Bogaci, zamożni i aspirujący

Twórcy raportu przyjęli, że w Polsce istnieją dwie grupy nabywców dóbr luksusowych: osoby bogate i zamożne oraz osoby aspirujące. Do grupy osób bogatych i zamożnych zaliczyli podatników, którzy w 2009 r. uzyskali dochód powyżej progu podatkowego (85.528 zł brutto rocznie), przy czym osoby bogate to osoby, których przeciętny dochód miesięczny brutto wynosi powyżej 20 tys. zł i którzy dysponują aktywami płynnymi o wartości powyżej 1 mln dolarów, natomiast osoby zamożne to osoby o przeciętnym dochodzie miesięcznym brutto od 7,1 tys. zł do 20 tys. zł.

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, do grona osób bogatych i zamożnych w Polsce w 2009 r. należało 606.076 osób. Łączny dochód tej grupy w 2009 r. wyniósł prawie 117 mld zł. Z tej liczby do grona osób bogatych można zaliczyć ok. 50-51 tys. Przy założeniu utrzymania na identycznym poziomie deklarowanego w poprzednim roku odsetka wydatków na dobra luksusowe (średnia ważona dla dwóch grup: osoby bogate – 18%, zamożne – 15%) można przyjąć, że roczna wartość wydatków na te dobra przez bogatych i zamożnych Polaków wyniosła w 2009 r. 16,9 mld zł. Oznacza to wzrost o 4,9% w stosunku rok do roku.

Z kolei grupa aspirujących (o dochodzie miesięcznym brutto od 3,7 tys. zł do 7,1 tys. zł) to ok. 2 mln osób. Ich roczne szacunkowe wydatki na dobra luksusowe to ok. 11,4 mld zł. W efekcie szacunkowa deklarowana wartość wydatków na dobra luksusowe w Polsce w 2009 r. wyniosła 28,3 mld zł. Oznacza to wzrost o 4,4% w porównaniu do ubiegłorocznego badania.

Kogo stać na ekskluzywne meble?

Ministerstwo Finansów szacuje, że przeciętny miesięczny dochód bogatych i zamożnych Polaków w 2009 r. wynosił ponad 15,2 tys. zł. To o 4% więcej niż rok wcześniej. Największa liczba osób bogatych i zamożnych (ponad 190 tys., czyli ok. 1/3 wszystkich osób bogatych i zamożnych) rozliczała się z urzędem skarbowym w woj. mazowieckim. Na kolejnych miejscach znalazły się: śląskie (64 tys.), wielkopolskie (50,5 tys.) i małopolskie (47 tys.).

Najwyższy średni miesięczny dochód do dyspozycji mają bogaci i zamożni Polacy zameldowani w woj. mazowieckim. Przeciętna osoba z tej grupy ma do dyspozycji miesięcznie ponad 17 tys. zł. Pod tym względem na kolejnych miejscach znalazły się województwa małopolskie (16,4 tys. zł), wielkopolskie (16,2 tys. zł) oraz pomorskie i śląskie (po 15,7 tys. zł).

Z 28,3 mld zł, jakie Polacy wydają na dobra luksusowe nieco ponad 12%, czyli ok. 3,5 mld zł, stanowią wydatki na luksusowe dobra konsumpcyjne. KPMG wymienia w tym segmencie luksusowe biżuterię i zegarki, wina, szampany i alkohole wysokoprocentowe, odzież i obuwie słynnych projektantów, kosmetyki super premium, akcesoria, wyroby tytoniowe, artykuły piśmiennicze i papiernicze, wysokogatunkową porcelanę i wyroby z kryształu, artykuły podróżne oraz gadżety elektroniczne. Z kwotą niespełna 3,5 mld zł rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych w Polsce znajduje się obecnie na 20. miejscu wśród 26 państw objętych rankingiem firmy Euromonitor International tworzonym na podstawie badań rynku dóbr luksusowych. Jest to jednocześnie jeden z najszybciej rosnących rynków. W latach 2005-2010 polski rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych wzrósł realnie o 50%, zajmując tym samym 4. miejsce pod względem dynamiki wzrostu.

Pominięte meble

Osoby badające rynek dóbr luksusowych w Polsce nie biorą mebli pod uwagę jako towarów zaliczanych do dóbr luksusowych. Zaledwie około 5,5% respondentów w niedawnym badaniu B+R Studio zadeklarowało, że mogą zapłacić nawet kilka tysięcy złotych więcej wiedząc, że kupowany mebel jest oryginalny i ma markę. Dla 85% respondentów fakt, ze mebel zaprojektował znany projektant nie miał znaczenia.

Danuta Abramowicz, dyrektor ds. marketingu krakowskiego Studia Meblowego Arka uważa, że wśród pewnej, wąskiej grupy społecznej meble również decydują o prestiżu. Szczególnie ważne są przestrzenie w domu, gdzie przyjmujemy znajomych, rodzinę, czyli salon, jadalnia, kuchnia (zwykle otwarta). To miejsca, na które zwraca się szczególną uwagę przy wyposażaniu. Ostatnio obserwujemy również, że klienci przywiązują większą wagę do sypialni – komfort odpoczynku zaczyna być bardzo ważny – wyjaśnia.

Przedmiot ekskluzywny to przedmiot dostępny jedynie dla wybranych. Kupowany na wyłączność, a więc wykonany specjalnie na czyjeś zamówienie, jednostkowo, zaprojektowany przez niepospolitego projektanta, wykonany z materiałów najwyższej jakości – mówi Tomasz Wiktorski, właściciel firmy B+R Studio i ekspert Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. Często jednak, potocznie, określenia ekskluzywny się nadużywa i stosuje się po prostu do mebli droższych, z tak zwanej wyższej półki. Oczywiście, nadal są to przedmioty niezwykle komfortowe i znakomicie wykonane, ale są to po prostu przedmioty klasy premium.

Grupy osób bogatych i zamożnych według szacunków B+R Studio wydają na meble 600 mln zł. Stanowi to około 10% wartości rynku. Grupa osób aspirujących może wydawać około 1,3 mld zł, czyli blisko 23%. Natomiast te liczby nie mówią, czy rzeczywiście podane kwoty zostały wydane na meble ekskluzywne, luksusowe, czy po prostu drogie. Zdaniem Danuty Abramowicz, biorąc pod uwagę siłę nabywczą w Polsce, można oszacować, że rynek mebli ekskluzywnych stanowi ok. 5% całego rynku meblowego. Oczywiście z tych samych powodów (siły nabywczej) ciągle są to nieporównywalne wielkości. Mamy zdecydowanie mniejszy rynek mebli ekskluzywnych od krajów Europy Zachodniej – dodaje Danuta Abramowicz.

Jakie są ekskluzywne meble?

Ekskluzywne meble nie różnią się niczym na rynku polskim i zachodnim – to te same meble. Marki mebli luksusowych mają swoją określoną pozycję na świecie, tak samo, jak marki samochodów czy odzieży. Produkty Moroso, Ligne Roset, Rolfa Benza zawsze cechuje dobry design (za którym bardzo często stoi projektant o światowej sławie), nienaganna jakość, dbałość o detale, najnowszą technologię, ekologię itp. – dodaje Danuta Abramowicz. Czym innym jest natomiast postrzeganie „mebla ekskluzywnego” przez polskich konsumentów. Jeszcze ciągle edukacja społeczna w tej dziedzinie jest niekompletna. Szczególnie ma się takie wrażenie czytając badania statystyczne dotyczące rynku dóbr luksusowych w Polsce, gdzie za luksusowy mebel respondenci uznają meble z segmentu „średnio niskiego”.

Rynek mebli ekskluzywnych, w porównaniu do marek niżej lokowanych, w mniejszym stopniu odczuł skutki kryzysu. Spadki nawet w najgorszym okresie nie przekraczały 5%. Widoczne jest natomiast zdecydowane wydłużenie czasu podejmowania decyzji przez klientów. A co czeka ten segment w przyszłości?

Na dzień dzisiejszy analitycy mówią, że jedyne, co można przewidzieć jest to, że nic nie jest przewidywalne. Przy ciągle zmieniających się warunkach zewnętrznych, niezwykłej wrażliwości wszystkich rynków na informacje ze świata – obiegające go w ciągu kilku sekund – trudno wypowiadać się na temat przyszłości. Jednak naszym zdaniem rynek ten będzie wzrastał wraz ze wzrostem siły nabywczej Polaków. Jeżeli gospodarka będzie się miała dobrze, z każdym rokiem również edukacja społeczna jest wyższa, ludzie chcą mieszkać wygodnie i pięknie, dużo podróżują, widzą jak mieszka się w innych krajach. Te wszystkie elementy powinny złożyć się na wzrost tego rynku – mówi Danuta Abramowicz.

TEKST: Marek Hryniewicki

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 6-7/2012