Aranżacja biura: dla czterech pokoleń
2 kwietnia, 2020 2023-01-05 11:29Aranżacja biura: dla czterech pokoleń

Aranżacja biura: dla czterech pokoleń
Aranżacja biura sprzyja wszystkim pracującym w nim pokoleniom. Sprostanie zróżnicowanym wymaganiom pracowników to szansa, aby zatrzymać talenty i utrzymać ich zaangażowanie.
Według informacji udostępnionych przez Maro, w dzisiejszych biurach wspólnie pracować mogą nawet 4 generacje: Baby boomers (urodzeni między 1944 – 1964), Generacja X (1965 – 1979), Millenialsi (1980 – 1994) i Generacja Z (1995 – 2015). Każde z tych czterech pokoleń ma zróżnicowane wymagania. Żeby im sprostać, jednocześnie przyciągać i zatrzymywać talenty oraz utrzymać zaangażowanie pracowników, firmy muszą podejmować odważne i innowacyjne decyzje.
Dominik Błaszak, kierownik działu marketingu Maro zaznacza, że od 2015 roku, kiedy najstarsi z tego pokolenia ukończyli 20 lat, pokolenie Z wchodzi na rynek pracy. Nic więc w tym dziwnego, że w biurach jest ich jeszcze niewielu. Przynoszą ze sobą jednak duże zmiany, zarówno w kontekście kultury, jak i sposobu pracy, na które pracodawcy powinni się przygotować.
W służbie wszystkim generacjom
O dających do myślenia i wartościowych wynikach badań mówi Aleksandra Krawsz, marketing & PR manager Kinnarps. W wyniku zmian demograficznych stosunek liczby osób starszych do młodszych rośnie, co sprawia, że grupa bardziej doświadczonych pracowników staje się dla firm atrakcyjnym celem rekrutacji.
Dla pracodawców oznacza to jednak, że w walce o talenty muszą zmagać się jednocześnie na dwóch frontachFront meblowy – 1) element / podzespół, który stanowi zewnętrzne ograniczenie konstrukcji mebla. Jest najczęściej tym, co użytkownik widzi bezpośrednio, zatem składają się na niego powierzchnie frontowe. Bardzo często decyduje o finalnym efekcie estetycznym mebli, np. w przypadku mebli kuchennych. Fronty to najczęściej takie elementy / podzespoły (konstrukcja ramowo-płycinowa), jak drzwi czy czoła szuflad. Z czego wykonane są fronty? Mogą, tworząc miejsca pracy atrakcyjne zarówno dla młodszych, jak i dla starszych pokoleń. Warto zastanowić się, czy obie grupy pracowników oczekują zupełnie innych rozwiązań?
Ciekawych informacji na ten temat dostarcza raport, którego Kinnarps był partnerem, zatytułowany „Welcoming Workplace: A Major New Report on the Implications for Office Design of an Ageing Workforce”, opublikowany w 2008 w wyniku badań prof. Jeremy’ego Myersona z London College of Art. Raport, poświęcony warunkom pracy preferowanym przez pracowników powyżej 50. roku życia.
Co jest ważne w biurze?
Najciekawszym wnioskiem jest spostrzeżenie, że dobre warunki pracy służą wszystkim generacjom. Z raportu wynika wiele praktycznych wskazówek dotyczących środowiska pracy, które wspomaga zespołyZespół – 1) Zmontowany zestaw podzespołów i elementów stanowiących odrębną konstrukcyjną całość, pełniący najczęściej określoną funkcję użytkową w meblu. Czym się różni w meblu zespół od podzespołu? Zespół pełni w meblu określoną funkcję użytkową. 2) W języku potocznym słowo „zespół" oznacza grupę rzeczy lub zjawisk stanowiących wyodrębnioną całość. Też: fragment urządzenia składającego się z części, mający określoną funkcję. 3) Grupa zróżnicowane wiekowo.

Po pierwsze, ważne jest elastyczne oświetlenie, czyli takie, które użytkownik może dopasować do swojego zadania, pogody, czy pory dnia, zwłaszcza, że wiele osób woli czytać wydrukowane dokumenty, niż na ekranie komputera.
Po drugie ergonomiaErgonomia – ergonomia (gr. εργον – praca’ i νομος – prawo) to jedna z najważniejszych reguł projektowania wnętrz, a także sprzętów użytkowych, w tym mebli. Wyraża dążenie do zwiększenia efektywności pracy przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów biologicznych: zmęczenia, dyskomfortu fizycznego i psychicznego, ryzyka wystąpienia wypadków lub pojawienia się różnych dolegliwości. Ergonomia w kuchni W latach 20. XX w. została opracowana – biuro dla zróżnicowanego demograficznie zespołuZespół – 1) Zmontowany zestaw podzespołów i elementów stanowiących odrębną konstrukcyjną całość, pełniący najczęściej określoną funkcję użytkową w meblu. Czym się różni w meblu zespół od podzespołu? Zespół pełni w meblu określoną funkcję użytkową. 2) W języku potocznym słowo „zespół" oznacza grupę rzeczy lub zjawisk stanowiących wyodrębnioną całość. Też: fragment urządzenia składającego się z części, mający określoną funkcję. 3) Grupa powinno zapewniać wygodne, regulowane foteleFotel – siedzisko zazwyczaj jednoosobowe, z oparciem i bocznymi poręczami lub bokami; poręcze są jedno- lub dwuczęściowe, osadzone od przodu w bocznych oskrzyniach lub przednich nogach, z tyłu zaś w górnych częściach bocznych ramiaków. Fotel należy do mebli komfortowych, reprezentacyjnych, będących przez dłuższy czas atrybutem pozycji społecznej. Siedziska są przeważnie obszerniejsze od krzeseł. Od XVII wieku zwykle tapicerowane i często biurowe i biurka, które umożliwiają wybór pozycji do pracy – na siedząco lub na stojąco, co zachęca pracowników do ruchu i poprawia krążenie krwi.
Ale, aby którykolwiek z tych elementówElement mebla – 1) Pojedynczy, podstawowy składnik konstrukcji mebla. Może być wykonany z jednego materiału lub z kilku różnych materiałów trwale ze sobą połączonych. Łączenie materiałów może prowadzić do uzyskania po stosownej obróbce elementu w postaci bryły (np. klejenie warstwowe) lub elementu w formie warstwowej z pustymi przestrzeniami (np. płyta komórkowa). Zazwyczaj do uzyskania elementu wymagane jest pełne spektrum produkcyjne był skuteczny, musi być również przyjazny w obsłudze. Myerson zauważył, że pracownicy mają mniejsze szanse na pełne wykorzystanie ergonomicznych foteliFotel – siedzisko zazwyczaj jednoosobowe, z oparciem i bocznymi poręczami lub bokami; poręcze są jedno- lub dwuczęściowe, osadzone od przodu w bocznych oskrzyniach lub przednich nogach, z tyłu zaś w górnych częściach bocznych ramiaków. Fotel należy do mebli komfortowych, reprezentacyjnych, będących przez dłuższy czas atrybutem pozycji społecznej. Siedziska są przeważnie obszerniejsze od krzeseł. Od XVII wieku zwykle tapicerowane i często biurowych lub biurek o regulowanej wysokości, jeśli sterowanie nimi nie jest intuicyjne. Dlatego ergonomia powinna być ważnym kryterium wyboru, jednak łatwość użytkowania ma równie ważne znaczenie.
Regulowany blat to podstawa
W ofercie Kinnarps każda seria stanowisk pracy ma biurka z regulowaną elektrycznie wysokością blatuPłyta robocza – element lub podzespół, stanowiący użytkową, wierzchnią płaszczyznę mebla. Potocznie nazywana jest blatem. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia., które stanowią optymalne rozwiązanie w elastycznych biurach. Takie biurka zapewniają możliwość łatwego dostosowania do indywidualnych potrzeb.

Kolejny aspekt, na który należy zwrócić uwagę w biurze dla wielopokoleniowego zespołu to doskonałe warunki akustyczne. Wraz z wiekiem nasz słuch pogarsza się, niestety proces ten rozpoczyna się już po czterdziestce. Zmiany te charakteryzują się trudnością z wyodrębnieniem dźwięków mowy z szumu tła, np. pogorszeniem zrozumienia rozmowy przez telefon i są spowodowane tym, że z upływem lat obniża się górna granica słyszenia tonów o wysokich częstotliwościach.
Ważna jest też akustyka w biurze
Dlatego, aby zapewnić warunki do komfortowej i efektywnej współpracy zespołu zróżnicowanego demograficznie należy zadbać o akustykęAkustyka – nauka obejmująca zjawiska związane z powstawaniem, propagacją i odziaływaniem fal akustycznych. Współcześnie postrzegana akustyka dzieli się na wiele działów, w tym: akustyka środowiskowa, architektoniczna, muzyczna, mowy i słuchu, psychoakustyka, wibroakustyka, hydroakustyka, elektroakustyka. Źródło: Właściwości akustyczne materiałów do produkcji mebli. Kompedium. biura. W ten sposób dochodzimy do kolejnej wskazówki z raportu „Welcoming Workplace”, czyli zapewnienia elastycznych warunków pracy i elastycznej aranżacji przestrzeni.

Przedstawiciele starszego pokolenia przyzwyczajeni do koncentrowania się na jednym zadaniu zwykle narzekają na poczucie permanentnej dostępności w przestrzeniach typu open space. Dlatego w biurach dla zróżnicowanych zespołówZespół – 1) Zmontowany zestaw podzespołów i elementów stanowiących odrębną konstrukcyjną całość, pełniący najczęściej określoną funkcję użytkową w meblu. Czym się różni w meblu zespół od podzespołu? Zespół pełni w meblu określoną funkcję użytkową. 2) W języku potocznym słowo „zespół" oznacza grupę rzeczy lub zjawisk stanowiących wyodrębnioną całość. Też: fragment urządzenia składającego się z części, mający określoną funkcję. 3) Grupa dobrze sprawdzają się rozwiązania typu activity based working, gdzie w zależności od rodzaju zadania można wybrać adekwatne pomieszczenie, np. do zadań wymagających koncentracji zaszyć się w zamykanym, odizolowanym pokoju cichej pracy, a do aktywności twórczej lub zespołowej, wybrać miejsce bardziej stymulujące i otwarte. Ważne jest także zapewnienie elastycznych warunków pracy, np. poprzez umożliwienie pracy zdalnej, w elastycznych godzinach.
Ruch, ruch, ruch
Adrian Król, kierownik Zespołu Szkoleń i Doradztwa Produktowego Nowego Styl podkreśla, że niezależnie od wieku utrzymanie właściwej pozycji ciała przyczynia się do poprawy komfortu pracy, dobrego zdrowia i ogólnego stanu fizycznego i psychicznego. Długie godziny przy biurku na pewno nie są korzystne dla kręgosłupa.

W biurach coraz ważniejszy staje się ruch – huśtawki, piłki, biurka z elektryczną regulacją wysokości mają zachęcać do częstej zmiany pozycji. Charakterystycznym znakiem naszych czasów jest coraz większe zróżnicowanie ludzi pod względem ciała, stylu życia i pracy – podkreśla Adrian Król.
Stworzenie biura wspierającego pracę zespołów wielopokoleniowych to duże wyzwanie. Osoby młode są dynamiczne, nie lubią tracić czasu na czytanie instrukcji, więc produkt musi być maksymalnie intuicyjny. Eksperci w dojrzałym wieku stawiają z kolei na łatwość użytkowania. Łączy nas jedno: wszyscy chcemy siedzieć wygodnie. W przypadku krzesełKrzesło – krzasło (staropol.), stołek (staropol.), stolec (staropol.); mebel do siedzenia, ruchomy, jednoosobowy, przeważnie o konstrukcji szkieletowej, z oparciem, bez poręczy, zwykle na czterech nogach. Krzesło z poręczami nazywa się fotelem. Krzesło a taboret Pod względem konstrukcyjnym jest rozwinięciem taboretu, do którego dodano oparcie. Wszystkie krzesła wykonane są głównie jako konstrukcje szkieletowe, rzadko skrzyniowe. Od XVI wieku następuje szybki i regulacje powinny znajdować się w zasięgu ręki. Wszyscy pracownicy niezależnie od wieku docenią np. informacyjne piktogramy na dźwigniach czy przyciskach, dzięki czemu będą mogli szybko i łatwo dopasować produkt do swoich potrzeb – mówi Adrian Król.
Zmienia się postrzeganie miejsca pracy
Dominik Błaszak, kierownik działu marketingu Maro, zaznacza, że w ostatnich latach bardzo zmienił się nasz sposób postrzegania tradycyjnego miejsca pracy. By zbudować silną markę, pracodawca musi patrzeć w przyszłość. Najlepiej łącząc siłę i energię młodości z doświadczeniem i opanowaniem dojrzałych ekspertów.

Współczesna firma oferując miejsce pracy, zabiega by było ono przyjazne dla ciała i umysłu. Obecne trendy pokazują, że warto jest zwracać szczególną uwagę na dobre samopoczucie pracowników, ponieważ to właśnie nasze otoczenie ma olbrzymi wpływ na nasz mózg, wpływając tym samym na pozytywne emocje i wyższą kulturę współpracy.
Biuro przyjazne użytkownikowi
Bardzo ważny jest dobór kolorów, ale też ergonomia. Zaprojektowanie przestrzeni tak, by wymusić ruch, aktywne przemieszczanie się użytkowników między kolejnymi sferami biura, pomaga dbać o nasze ciało. Trend przyjaznego użytkownikowi biura, w którym mając możliwość aranżacji przestrzeni w ciągu dnia przy pomocy mobilnych ścianekŚcianka – element stanowiący stałe zewnętrzne ograniczenie zespołu lub podzespołu pełniącego funkcję pojemnika np. szuflady, pojemnika na pościel itp. Jakie są rodzaje ścianek? W zależności od usytuowania może być ścianka boczna, przednia, tylna itp. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. akustycznych stworzymy, zarówno cichy zakątek pozwalający na pracę w skupieniu, ale też oddzielone od innych miejsce na omówienie szczegółów dużego projektu lub wideorozmowę.

Siłą napędową tego kierunku jest idea współpracy i wspólnego tworzenia – w dowolnym czasie i dowolnym miejscu. Systemy szybkiego podziału przestrzeni, dodatkowo wspierające lepszą akustykę, doskonale sprawdzają się w biurach typu open space, w których coraz częściej pracują trzy pokolenia, a każda z tych grup ma zupełnie inne potrzeby.
Odpowiednio dobrać biurko
Ergonomiczne rozwiązania znajdziemy też w ofercie marek Bulo i Wilkhahn. PodstawąPodstawa – 1) Zespół lub podzespół spełniający funkcję nośną dla mebla lub zespołu. 2) W języku potocznym słowo „podstawa" oznacza zasadę, podwalinę czegoś. 3) Też: w odniesieniu do zgodności czegoś z czymś - w oparciu o coś, zgodnie z czymś, na mocy czegoś, w wykorzystaniem czegoś itp. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. w wielopokoleniowych przestrzeniach biurowych jest odpowiednio dobrane biurko, którego wysokość pozwala wykonywać pracę w naturalnym położeniu rąk.

Nowoczesne rozwiązania meblowe pozwalają na regulację wysokości za pomocą aplikacji. Tak jest np. w przypadku stołówStół – 1) Stolica (staropol.); mebel o konstrukcji szkieletowej lub konstrukcji skrzyniowej, składający się z części wierzchniej (płyty roboczej) i podstawy, o różnorodnej konstrukcji i rozwiązaniach plastycznych, wykonywany z różnych materiałów (drewno, kamień, metal, szkło, tworzywa sztuczne), o szerokim zastosowaniu (m.in. do pracy). Jak powstał stół? Występuje w wielu typach i odmianach. Do pierwszych form przedstolarskich zalicza się m.in. ścięte biurowych „Senses”, które dla marki Bulo zaprojektowała Nathalie Van Reeth. Dostępne w wersji z regulacją oraz jako mebleMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., statyczne, idealnie sprawdzą się w domowych czterech kątach, jak i w biurze. Ich ogromnym atutem są również blatyPłyta robocza – element lub podzespół, stanowiący użytkową, wierzchnią płaszczyznę mebla. Potocznie nazywana jest blatem. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia., które bezprzewodowo ładują telefon komórkowy.
Oderwać się od biurka
Problem, z który borykają się zarówno młodzi, jak i starsi pracownicy jest ból pleców wynikający ze zbyt statycznego stylu życia. Firma Wilkhahn produkująca meble biurowe poświęciła dziesięciolecia na to, aby ludzie byli mniej „przywiązani” do biurek. Wszystko zaczęło się od pionierskiego badania poświęconego możliwości poruszania się podczas siedzenia.
Na tej podstawiePodstawa – 1) Zespół lub podzespół spełniający funkcję nośną dla mebla lub zespołu. 2) W języku potocznym słowo „podstawa" oznacza zasadę, podwalinę czegoś. 3) Też: w odniesieniu do zgodności czegoś z czymś - w oparciu o coś, zgodnie z czymś, na mocy czegoś, w wykorzystaniem czegoś itp. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. firma opracowuje kolejne fotele biurowe. Wilkhahn, jako pierwszy, opatentował system o nazwie Trimension. Inżynierowie i projektanci stworzyli krzesłoKrzesło – krzasło (staropol.), stołek (staropol.), stolec (staropol.); mebel do siedzenia, ruchomy, jednoosobowy, przeważnie o konstrukcji szkieletowej, z oparciem, bez poręczy, zwykle na czterech nogach. Krzesło z poręczami nazywa się fotelem. Krzesło a taboret Pod względem konstrukcyjnym jest rozwinięciem taboretu, do którego dodano oparcie. Wszystkie krzesła wykonane są głównie jako konstrukcje szkieletowe, rzadko skrzyniowe. Od XVI wieku następuje szybki i „IN” stymulujące stawy za pomocą trójwymiarowych bodźców i pobudzające mikromięśnie grzbietowe, celem zwalczania negatywnych konsekwencji zbyt długiego siedzenia.
TEKST: Diana Nachiło
Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 2/2020.