Design

„Dizajn na fali” – cykl spotkań w Muzeum Manggha

Cykl rozmów o polskim dizajnie w Muzeum Manggha w Krakowie.

„Dizajn na fali” – cykl spotkań w Muzeum Manggha

Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Najbliższy wykład odbędzie się 23 kwietnia.

W krakowskim Muzeum Manggha, w gronie uznanych gości, odbywają się dyskusje o jakości kształcenia przyszłych projektantów. Rozmowy dotyczą również sposobów pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa.

Pomysłodawcą i jednocześnie prowadzącym cykl spotkań jest dr Dominik Lisik, czyli projektant, kurator i krytyk dizajnu. Jest absolwentem Wydziału Form Przemysłowych i Wydziału Architektury Wnętrz krakowskiej ASP, jak również londyńskiej AA School of Architecture. Doktorat obronił na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. W latach 2009–2016 redaktor w kwartalniku projektowym „2+3D”, a między 2012 a 2023 rokiem wykładowca na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Stale współpracuje z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Najbliższe spotkanie ,,Dizajn w służbie społeczeństwa – projektowanie inkluzywne i uniwersalne” odbędzie się we wtorek, 23 kwietnia o godz. 18.00.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Rozmowy o designie w Muzeum Manggha

Gośćmi specjalnymi będą Joanna Krokosz i Lech Kolasiński.

  • dr Joanna Krokosz – projektantka i wykładowczyni na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kieruje Pracownią Projektowania Społecznie Odpowiedzialnego. Zajmuje się projektowaniem społecznym, włączającym i uniwersalnym, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób starszych, dzieci i osób z niepełnosprawnościami. Od 2022 roku jest jurorką konkursu make me! odbywającego się w ramach Łódź Design Festival.
  • dr Lech Kolasiński – artysta interdyscyplinarny i projektant. Prowadzi prace badawcze w zakresie projektowania uniwersalnego, architektury informacji dotykowej i dotykowej informacji zwrotnej. Zajmuje się adaptacjami edukacyjnymi i tyflograficznymi trawestacjami dzieł sztuki dla potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku oraz malarstwem. Od 2014 roku wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu KEN w Krakowie.

Jeszcze parę lat temu dizajn w Polsce kojarzony był przede wszystkim z estetyzacją. Budził również skojarzenia z funkcjonalną poprawą otoczenia jednostki rozumianej jako konsument czy użytkownik. Obecnie z uwagą rozpatrujemy społeczny, a także obiektywny wymiar projektowania. Nawet jeśli poszczególne, subiektywnie traktowane rozwiązania skierowane są do indywidualnych odbiorców lub do wąskich grup, znaczenie ma ich wpływ na całościową kondycję zbiorowości oraz na jej bezpośrednie otoczenie. Do niedawna mówiło się, że dobry dizajn to taki, który jest uniwersalny, na drodze kompromisu łączący w sobie potrzeby możliwie najszerszego spektrum użytkowników. Jednak takie uśrednianie potrzeb zróżnicowanych grup odbiorców wyraźnie osłabia dopasowanie rozwiązań projektowych do indywidualnych wymagań każdej grupy. Tu pojawia się podejście inkluzywne, które dzięki wielu zindywidualizowanym, „skrojonym na miarę” rozwiązaniom projektowym pozwala zróżnicowanym grupom funkcjonować na równi.

Czym jest projektowanie inkluzywne?

Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu to jedno z nowych odpowiedzialnych zadań dla projektantów. Działając na bazie wartości demokratycznych i tolerancji, korzystając z dobrze przeprowadzonych badań poprzez zapewnianie równego dostęp do dóbr i usług, dizajnerzy mogą skutecznie zmniejszać narastające dysproporcje społeczne.

Spotkanie z udziałem gości specjalnych rozpocznie się o godzinie 18.00 w sali audiowizualnej w głównym budynku Muzeum Manggha. Nie obowiązują zapisy. Koszt udziału: 5 zł za osobę. Płatności dokonuje się stacjonarnie w recepcji od wtorku do niedzieli oraz w dniu spotkania w godzinach 10.00–17.30 lub online. Liczba miejsc ograniczona. Organizator wydarzenia prosi o przyjście z co najmniej 15-minutowym wyprzedzeniem.

Geberit został jednym z partnerów całego cyklu spotkań. Partnerem cyklu jest Geberit.