Design

Idziemy w miasto

Cloud Pavilon.

Idziemy w miasto

Architektura miejska wraca po okresie zastoju: jeszcze bardziej kreatywna i dostosowana do nowych, coraz większych potrzeb użytkowników.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Spośród zrealizowanych ostatnio, najnowszych światowych projektów wybraliśmy najciekawsze realizacje, które zapraszają do aktywnego użytkowania przestrzeni miejskiej. Prezentujemy także dedykowane jej produkty.

Agora Maximus

Ten projekt opracowany i zrealizowany został dla SDC Quartier Latin i Partenariat du Quartier des spectacles de Montréal. Agora Maximus to innowacyjny projekt dla pieszych, który proponuje trwałą, zintegrowaną i gęsto obsadzoną roślinnością, modułową instalację, połączoną z podpisem inspirowanym Dzielnicą Łacińską w Montrealu. Zespół projektowy zaproponował wciągającą i tętniącą życiem tymczasową instalację uliczną. Koncepcja ma na celu zabawne przedstawienie tożsamości mitycznej ulicy Saint-Denis z jej zdecydowanie „łacińskim” charakterem.

W związku z tym, Agora Maximus jest inkluzywną formą miejską, która celebruje sezonowy deptak St-Denis Street z platformami widokowymi i punktami obserwacyjnymi. Podczas letnich festiwali, można z nich podziwiać krajobraz uliczny i ofertę żywej sztuki. Wciągający i intrygujący, łączy w sobie dwa symbole kultury łacińskiej: Agorę, miejsce spotkań obywatelskich oraz Circus Maximus, liniowy amfiteatr, w którym odbywają się występy na żywo. W ten sposób koncepcja oddaje hołd festiwalom, cyrkom i sztuce eksperymentalnej, przekształcając przestrzeń miejską w scenę, z efektownymi pikselowymi siedzeniami rozmieszczonymi w odstępach wzdłuż ulicy. Zlokalizowane głównie przed historyczną Biblioteką St-Sulpice, modułowe platformy oferują otwarte przestrzenie dla pieszych: do spotkań towarzyskich i podziwiania scenerii. Różne platformy są połączone z graficzną sztuką uliczną, wykonaną z pikselowych wzorów na całej długości ulicy, zapewniając przechodniom nieustannie zmieniającą się wizualną podróż.

Autorem projektu jest LAAB Collective we współpracy z komunikacją projektową Signature. LAAB to kreatywny kolektyw, który przekształca świat budowlany poprzez strategiczne projektowanie. Założona w 2020 roku przez architekta i kreatywnego myśliciela Michela Lauzona, firma LAAB opowiada się za nowatorskim i przełomowym podejściem do usług projektowych, którego celem jest przewidywanie imperatywów biznesowych klientów i wzmacnianie ich poprzez oferowanie integralnych wartości dla użytkowników, społeczności. Jej kreatywny kolektyw wykorzystuje projektowanie strategiczne – połączenie myślenia projektowego i doradztwa strategicznego. LAAB oferuje spersonalizowane doświadczenie projektowe dla odważnych właścicieli, programistów, marek, najemców i każdej organizacji. Wspólnym wątkiem wszystkich przedsięwzięć LAAB jest impuls klientów do wprowadzania innowacji na ich rynkach.

Stacja Teheran Entrance Plaza

Głównym celem CAAT Studio jest dostarczanie kreatywnych rozwiązań. Studio wierzy, że innowacyjny design jest niezależny od ekonomicznych, kulturowych i społecznych realiów użytkowników, miejsca, a nawet skali projektu. Projekty CAAT Studio obejmują całe spektrum społeczeństwa w skali od mikro do makro. Studio zawsze stara się ulepszać i tworzyć nowe typologie odpowiednie do dzisiejszych zastosowań, mając na celu tworzenie przestrzeni, które można dostosować do szybko zachodzących zmian w relacjach społecznych między ludźmi. CAAT wierzy, że można podjąć kroki w celu optymalizacji przestrzeni bez skupiania się na materiałach, kosztach ekonomicznych, lokalizacji, klimacie, co oznacza, że architektura należy do wszystkich.

Tematem projektowym było przekształcenie zapomnianej przestrzeni miejskiej wokół stacji metra Sadeghiyeh w tętniący życiem plac miejski. Sadeghiyeh to pierwsza stacja metra zbudowana w Teheranie, uważana za jeden z najważniejszych terminali w mieście jako węzeł transportowy. Centrum zachęca osoby dojeżdżające do pracy do korzystania z różnych środków transportu, od metra po autobusy, taksówki, samochody i rowery. Sadeghiyeh jest uważany za centralny punkt dla pasażerów i mieszkańców do zatrzymania się i interakcji społecznych, co z kolei powoduje wiele zakłóceń środowiskowych i zamieszania w okolicy. Kwestie, które zostały poruszone w projekcie to: naruszenie chodników dla pieszych przez pojazdy i odwrotnie; tłum handlarzy na ruchliwych chodnikach prowadzących do dworca powodujący wiele niedogodności dla pasażerów i pieszych; gromadzenie taksówek przed wejściem na stację; brak przestrzeni publicznej dla uroczystości społecznych i kulturalnych.

Realizacja tego projektu dotyczyła kilku kwestii. Po pierwsze, usystematyzowanie różnych rodzajów wykorzystania placu (odpowiednia lokalizacja dla sprzedawców, przestrzeń do interakcji społecznych i wydarzeń oraz zielony krajobraz, z którego można się cieszyć. Po drugie, wyznaczenie odpowiedniego punktu wsiadania i wysiadania z taksówek, tak aby samochody i piesi nie krzyżowali się. Po trzecie, stworzenie ścieżki dla pasażerów metra. Po czwarte, upewnienie się, że projekt rozwiązuje jednocześnie trzy wyżej wymienione problemy i może działać spójnie i bez zakłóceń.

Po dokładnym zbadaniu przepływu pieszych i pojazdów wraz z lokalnymi sprzedawcami w strefie, pierwszym krokiem w procesie projektowania było ukształtowanie przepływu pasażerów, którzy wysiadają na tej stacji kolejowej i rozprzestrzeniają się po okolicy w bardzo krótkich odstępach czasu. Badając skrzyżowanie tras pojazdów, ruch pasażerów metra i północną ulicę, zespół znalazł odpowiedź, identyfikując miejsce, w którym przecinają się te trzy ścieżki, a następnie wykorzystał to miejsce jako punkt centralny dla efektu falowania. Wszystkie zdarzenia i funkcje zostały wyprowadzone z tych spójnych linii. Głównym architektem i projektantem był Mahdi Kamboozia.

Escaleras y Mirador Vela

To wyjątkowa platforma widokowa nad morzem w Barcelonie. Zwieńczenie Passeig del Mare Nostrum z elewacją, po której można chodzić, jest proponowane jako podstawowy element, który rekonfiguruje relacje miasta z morzem – powiedział architekt Carmelo Zappulla.

Niedawno otwarty dla publiczności Escaleras y Mirador Vela to nowy projekt firmy architektonicznej External Reference, kierowanej przez architekta Carmelo Zappulla. Po raz pierwszy generuje połączenie między Passeig del Mare Nostrum a Plaça de la Rosa dels Vents, na plaży La Barceloneta. Projekt obejmuje architektoniczną fasadę, po której można chodzić. Składa się z klatki schodowej i podniesionego chodnika o wysokości 9,30 metra. Interwencja urbanistyczna External Reference poprawia publiczny dostęp do obszaru wokół hotelu W.

Projekt wywodzi swoją morfologię z formacji kryształów soli, które rosną w małych śródziemnomorskich zbiornikach wodnych. W oparciu o to zjawisko klatka schodowa „krystalizuje się” w istniejącym zakątku na skrzyżowaniu promenady wybrzeża Barcelony i monumentalnego falochronu, który chroni ją przed naporem śródziemnomorskich przypływów. Z kompozycyjnego punktu widzenia, Escaleras y Mirador Vela został opracowany jako rzeźba między istniejącym nadbrzeżem a nową fasadą, która otwiera się na promenadę. Zaprasza publiczność do doświadczenia nowej przestrzeni miejskiej, która wystaje w kierunku morza i generuje balkon z widokiem na Morze Śródziemne i miasto. Nowa promenada to prefabrykowana konstrukcja betonowa. Nowa elewacja jest pokryta trójkątnymi betonowymi panelami biorecepcyjnymi, które wykorzystują roślinność o niewielkich wymaganiach i system oświetlenia.

Zaprojektowaliśmy dla miasta wyjątkowe miejsce, przestrzeń, w której można nie tylko podziwiać widok na horyzont morski, ale także odkrywać nowe punkty widokowe Barcelony, wielkiego bohatera projektu – wyjaśnił Zappulla. Wierzymy, że ścieżka będzie działać jak katalizator, który przekształci dynamikę między placem a promenadą, które do tej pory miały odrębne działania. Są teraz częściami łańcucha odkryć i doświadczeń, które przechodzą przez Escaleras y Mirador Vela – dodał.

TEKST: Diana Nachiło