Branża

Zrównoważone życie – IKEA kontra mity

IKEA rusza z nową kampanią promującą zrównoważone życie.

Zrównoważone życie – IKEA kontra mity

Ogólnopolska kampania IKEA, która startuje 24 kwietnia i potrwa do 28 maja, ma na celu wyprowadzenie ludzi z błędu, że zrównoważone życie jest drogie, wymaga wysiłku i radykalnych zmian.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

By raz na zawsze rozprawić się z błędnymi przekonaniami, IKEA rusza z nową kampanią, w której pokaże, jak w prosty sposób zacząć prowadzić lepszy dla siebie i dla środowiska styl życia. Pretekstem do uruchomienia tego typu działań jest Dzień Ziemi. To okazja, by pomyśleć o planecie i zastanowić się, jak można się o nią troszczyć każdego dnia. IKEA chce wywierać pozytywny wpływ na ludzi na całym świecie oraz dąży do tego, by umożliwiać im lepsze, bardziej zrównoważone życie.

Mit 1 – Zrównoważone życie jest drogie

By takie kampanie przynosiły rezultaty potrzebne są jednak zmiany codziennych nawyków, które mają realny wpływ na środowisko i jego zasoby. Istnieje wiele przekonań, że „bycie eko” jest drogie, trudne i wymagające. Według raportu „Ziemianie atakują” z 2022 roku Polacy jako jednostki czują się pozbawieni narzędzi przeciwdziałania efektom zmiany klimatu, a 1 na 8 osób twierdzi, że to inni są odpowiedzialni za obecny stan rzeczy. Około 20% respondentów to „Niepokojonie”, czyli inaczej zagubieni, zaniepokojeni, ale otwarci na zmiany, którzy chcieliby robić więcej, ale nie wiedzą co, 13% stanowią „Świadomici”, którzy, choć deklarują się jako eko-aktywści, nie są gotowi na poważne poświęcenia wymagające podejmowania wysiłku.

Mit 2 – Poprawa stylu życia jest trudna

Podobne wnioski płyną z raportu INGKA Group & GlobeScan „Climate Action Research” z 2021. Wysoki odsetek ludności jest zaniepokojony zmianą klimatu (76% martwi się bardzo lub dość mocno), a mniej więcej 8 na 10 osób wierzy, że każda jednostka może pomóc w rozwiązaniu problemu zmian klimatycznych, jednak tylko 1/5 osób przyznaje, że podejmie zdecydowany wysiłek. Niespełna 40% respondentów twierdzi, że w swoim życiu na co dzień podejmuje zrównoważone wybory i działania.

Główne bariery, które utrudniają podjęcie zrównoważonych działań:

  • brak wsparcia ze strony rządów (57%)
  • brak wsparcia biznesu (53%)
  • wysokie koszty (49%)
  • brak wiedzy, co można zrobić (43%).

Mit 3 – Bycie eko wymaga radykalnych zmian

By obalić mity i zmienić sposób myślenia, IKEA w swojej nowej kampanii przekonuje, że zrównoważony styl życia może generować oszczędności, jest łatwy do zrealizowania i nie wymaga rezygnacji z wygód. Jej celem jest pokazanie, że marka posiada w swojej ofercie produkty i rozwiązania, które są nie tylko bardziej przyjazne planecie, ale także przystępne cenowo. Wystarczy zacząć od wprowadzenia małych, ale znaczących zmian. Na przykład wybierając produkty, które same w sobie generują oszczędność, pomagają w oszczędzaniu lub takie, które pozwalają żyć bliżej natury.

Celem naszej kampanii jest przekazanie pomysłów i wskazówek, jak żyć w bardziej przyjazny dla siebie i planety sposób. Obalamy mity, że życie w duchu eko jest drogie i wymaga wysiłku. Chcemy, by jak najwięcej osób przekonało się, że nawet najmniejsze działania potrafią wiele zmienić. Proste i niedrogie rozwiązania dają konkretne oszczędności wody i energii lub pozwalają nie marnować jedzenia. Dlatego im więcej ludzi je wprowadzi w życie, tym lepiej dla środowiska i dla nas samych – mówi Magdalena Betin, Liderka Zrównoważonego Rozwoju IKEA Retail w Polsce.

IKEA a działania ekologiczne

IKEA od dawna realizuje strategię zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive. Dąży do tego, by umożliwić jednemu miliardowi ludzi na całym świecie lepsze życie w granicach możliwości planety. Dlatego też podejmuje działania, by do 2030 roku stać się biznesem pozytywnie oddziałującym na klimat, m.in. dzięki inwestycjom w energię odnawialną i bezemisyjne dostawy. Oprócz szerokiego asortymentu produktów, powstałych przy wykorzystaniu zrównoważonych materiałów, IKEA oferuje także udogodnienia, które pomagają prowadzić bardziej przyjazny planecie styl życia na co dzień. Jednym z nich jest usługa „Oddaj i Zyskaj” w ramach której klienci mogą odsprzedać niepotrzebne meble i odzyskać nawet do 50% ich wartości na karcie refundacyjnej. Marka umożliwia także zakup używanych przedmiotów w bardzo dobrym stanie z pewnego i sprawdzonego źródła, jakim jest dział Okazje na Okrągło (dawniej circular hub). W ramach szerzenia cyrkularności i umożliwiania życia w duchu less waste, IKEA udostępnia także bezpłatne elementy montażowe do mebli, by zagubiona śrubka czy okucie nie były pretekstem do pozbycia się dobrego przedmiotu i zastąpienia go nowym. Osobno można natomiast nabyć części zamienne do sof, jak pokrycia, nóżki czy poduszki, by „stary” mebel zyskał nowe życie.

ZOBACZ TAKŻE: Jak zmiany klimatu wpływają na biznes?

Wiemy, że nasi klienci i klientki chcą żyć w lepszy dla planety, bardziej oszczędny sposób, a my pragniemy im to ułatwiać. We wszystkich sklepach IKEA w Polsce znajdują się działy Okazje na okrągło, które umożliwiają klientom zakup używanych i prawie nowych mebli. W 2022 roku globalnie ponad 42,6 miliona produktów otrzymało drugie życie, przy czym 32,5 miliona z nich zostało odsprzedanych za pośrednictwem działów Okazje na Okrągło. Z naszego serwisu części zamiennych skorzystało 1,8 miliona klientów, by naprawić i przedłużyć żywotność produktów IKEA, a ponad 105 000 klientów skorzystało z naszej usługi „Oddaj i Zyskaj” – mówi dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail Polska Agata Czachórska.

O kampanii „Pogromcy mitów”
IKEA planuje docierać do odbiorców za pomocą Internetu, zarówno poprzez video na platformie YouTube czy TikTok, ale też display w social mediach i serwisach bliskich tematyce dbania o środowisko. W tym celu powstało około 17 różnych formatów. Za strategię, kreację i produkcję odpowiada VMLY&R Polska. Mediami, planowaniem i zakupem zajęła się agencja Wavemaker,  komunikacją PR – Garden of Words.