Design

Heimtextil Trends 24/25

Kvadrat Clearview autorstwa Alfredo Häberli.

Heimtextil Trends 24/25

Trendy mają zmieniać branżę i nawyki konsumenckie. New Sensitivity to idea przyszłości opracowana przez zespół specjalistów Heimtextil. Targi odbędą się w dniach 9-12 stycznia 2024 roku.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Co ważne, ideą trendów jest nie tyle stworzenie przewodnika po tym, co modne, ale refleksja nad dotychczasowym stylem konsumpcji i poszukiwanie nowych dróg. Jak zmienić nawyki konsumentów na dużą skalę – pyta Anja Bisgaard Gaede, redaktor naczelna wydanego przez Heimtextil biuletynu. Kiedy patrzy się w przyszłość takich pytań jest więcej. Nie są to pytania nowe – pytaliśmy od dawna. Nieskończone raporty i wykresy pokazują aktualny stan planety. Transformacja w infrastrukturze recyklingu, zrównoważona produkcja, modele biznesowe o obiegu zamkniętym, nowatorska technologia, zróżnicowana i przyszłościowa siła robocza oraz zielony wzrost są niezbędne. Z Heimtextil Trend 24/25 chcemy pokazywać ścieżki i dawać wgląd w to, jak zmienia się przemysł tekstyliów domowych i jak te zmiany mogą być kontynuowane. W Heimtextil Trends 24/25 podchodzimy do trendów inaczej: od trendów jako siły napędowej po transformację – powiedziała.

Nowa wrażliwość

Olaf Schmidt, wiceprezes ds. tekstyliów i technologii tekstylnych Frankfurt Messe, zapewnił, że Heimtextil Trends to wizja przyszłości i prezentacje specjalnie stworzone dla profesjonalistów z branży. Dzięki naszym trendowym motywom, zapewniamy projektantom, producentom, dekoratorom wnętrz, dilerom i przedstawicielom mediów cenną wiedzę. Zrównoważony rozwój jest od wielu lat integralnym elementem przestrzeni targów. Jest podstawą zrównoważonego projektowania stoisk oraz programu Lecture Area. Nowa wrażliwość to nadrzędny temat trendów na sezon 24/25 i opiera się na Sustainable Development Goals Organizacji Narodów Zjednoczonych, do realizacji których Messe Frankfurt jest zobowiązane na poziomie korporacyjnym – zaznaczył. W tym roku za opracowanie trendów i ich komunikację odpowiedzialne jest Heimtextil trend Council, które tworzy SPOT Trends & Business, Stijlinstituut Amsterdam i FranklinTill.

W Heimtextil Trends 24/25 chodzi o podejście do przyszłości tekstyliów z nową wrażliwością. Często wrażliwość odnosi się do dotyku, doznań i duchowości, ale także do okazywania uwagi, empatii i szacunku. W tym kontekście wrażliwość oznacza rozważenie wpływu na podejmowanie decyzji lub tworzenie produktu. Uzmysłowienie sobie, jak działają naturalne ekosystemy. Kolejnym podstawowym aspektem do zrozumienia New Sustinibility jest solidarność. Oznacza ona rozważenie naszych relacji, również z technologią i przyrodą. Trzy obszary – przyroda, technologia i ludzie – przechodzą znaczącą transformację. Każdy z nich wpływa na siebie.

Firmy przyjmują nowe zrównoważone praktyki, a politycy tworzą nowe ustawodawstwo z bardziej wrażliwym punktem wyjścia, który również bierze pod uwagę cykl życia i wpływ na ludzi i środowisko. Jednak obecny stan świata potwierdza, że przed nami jeszcze długa droga. Celem Trendów Heimtextil 24/25 jest wspieranie tej niezbędnej transformacji i podkreślenie, w jaki sposób tekstylia domowe mogą ucieleśnić Nową Wrażliwość w takich kwestiach jak zmiany klimatyczne, różnorodność biologiczna, zdrowie psychiczne, różnorodność, zrównoważony rozwój, marnowanie żywności i cyfryzacja.

Kolory a zmiany społeczne

Co wiemy o kolorach, które obejmują nowe trendy? Stworzono subtelną paletę kolorów poprzez pozyskiwanie naturalnych pigmentów z ziemi. Dzięki innowacjom, na wyższy poziom wzniosły się tradycyjne procesy barwiące. Twórcy w dążeniu do tworzenia kolorów, które mają wywołać emocje, jednocześnie szanując nasze wartości w zakresie ochrony środowiska, widzą rolę kolorowych bakterii generujących barwy z wielkim bogactwem i głębią. Nowa wrażliwość obejmuje akceptację naturalnego koloru Inspiracją były barwy pochodzące z nasion awokado, alg, bakterii, antycznych pigmentów jak surowa sjena i bioinżynieria indygo. Czarny składnik, w większości kolorów, pozwala na szerokie zastosowanie i większą różnorodność kombinacji. Mocne nasycone akcenty wzmacniają nasze zmysły i podnoszą nas na duchu. Uziemieniu służą odcienie szarości, terra. Ciemny fiolet pozwala uzyskać spokój.

Zmiana obejmuje trzy różne podejścia do bardziej wrażliwego świata tekstyliów: bioinżynieryjny, roślinny i technologiczny. Sposób bioinżynieryjny wykorzystuje siłę natury poprzez inżynierię. Naturalne składniki do stosowania w tekstyliach utrzymują bliskie relacje z atomowym pochodzeniem natury. Proces prezentuje nowe sposoby tworzenia tekstyliów pochodzących ze zrównoważonych i odpornych roślin lub produktów ubocznych wzrostu roślin. Metoda technologiczna ilustruje, jak technologia może wspierać transformację tekstyliów, zmniejszają wpływ na środowisko i poprawić dobrostan człowieka.

Heimtextil Trends 24/25 Colours / Made by SPOTT trends & business.
Heimtextil Trends 24/25 Colours / Made by SPOTT trends & business.

Inspirujące zestawienie kolorów: żółtej przędzy od Ecological Textiles i niebieskiego Wild Rubber by Amadeau Materials. Barwione roślinnie tekstylia od Sary Mey i ręcznie tkany materiał Idy Alding Jørgensen z VIA University College, VIA Design & Business.
Inspirujące zestawienie kolorów: żółtej przędzy od Ecological Textiles i niebieskiego Wild Rubber by Amadeau Materials. Barwione roślinnie tekstylia od Sary Mey i ręcznie tkany materiał Idy Alding Jørgensen z VIA University College, VIA Design & Business.
Materiały, które mogą być w obiegu cyrkularnym.
Materiały, które mogą być w obiegu cyrkularnym:  CiCLO Bio-D, Fiberpartner PrimaLoft Bio i recyklingowany materiał z papieru,  wełniana poduszka Tomer Laham, surowa celuloza Spinnova, biodegradowalne Pond Cycle, włókna celulozowe Renewcell Cellulose, włókna Spinnova, biodegradowlane NOOSA z ziaren, dżins z odpadów, recyklingoany poliester CiCLO, włókna poliestrowe Fiberpartner PrimaLoft, surowa przędza od Devohome.
Fragmenty materiałów barwionych z użyciem roślin od Sara Mey z VIA University College, VIA Design and Business.
Fragmenty materiałów barwionych z użyciem roślin od Sara Mey z VIA University College, VIA Design and Business.
Dream View Sphere od Lise Vester Studio i materiały konopne.
Dream View Sphere od Lise Vester Studio i materiały konopne.

Plant-based Textiles

Tekstylia pochodzenia roślinnego oznaczają, że włókna pochodzą z czegoś, co rośnie, a nie jest wyprodukowane syntetycznie. Trwałą przewagą tekstyliów roślinnych jest to, że ich pochodzenie jest naturalne i dlatego mają większą zdolność do recyrkulacji w istniejących ekosystemach. Można je podzielić na dwie grupy. Pierwsza grupa tekstyliów wytwarzana jest z roślin uprawnych. Nowe, odporne rośliny uprawne, takie jak kaktusy, konopie, manile, wodorosty i guma oferują nowe, zrównoważone rozwiązania. Dzięki ekstrakcji mechanicznej mogą rosnąć pomimo zmian klimatycznych i wymagają mniej środków chemicznych. Druga grupa składa się z tekstyliów wykonanych z resztek roślinnych, produktów ubocznych z produkcji bananów, oliwek, konopi.

Persiskin – roślinna alternatywa dla skór.
Persiskin – roślinna alternatywa dla skór.
Bordowe konopie od Ecological Textiles, koral Wild Rubber od Amadeau Materials, barwione roślinnie tekstylia od Sary Mey z VIA University College, VIA Design and Business.
Bordowe konopie od Ecological Textiles, koral Wild Rubber od Amadeau Materials, barwione roślinnie tekstylia od Sary Mey z VIA University College, VIA Design and Business.

Technological Textiles

Technologia może wspierać transformację tekstyliów poprzez zastosowanie różnych metod: upcykling i recykling tekstyliów, konstrukcje i projekt. Dzięki dziesięcioleciom produkcji, tekstylia są obecnie materiałem, którego mamy pod dostatkiem. Rozwój technologii recyklingu odpadów tekstylnych i metod upcyklingu zwiększają wykorzystanie istniejących materiałów w obiegu zamkniętym i zmniejszają w ten sposób potrzebę produkcji pierwotnej. Ponadto, stare techniki konstrukcji tekstyliów oferują również ścieżki do zrównoważonych rozwiązań. Alternatywnie tkanie pozwala na stworzenie kilku kolorów przy użyciu kolorowych włóczek. Myślenie o projektowaniu tekstyliów to kolejna kwestia uwzględniająca krytyczne kwestie, takie jak energia, wykorzystanie i trwałość włókien naturalnych.

Fibre52 to technologia przygotowania do barwienia (PFD) i barwnika, która zachowuje naturalne właściwości bawełny, dzięki czemu tkanina jest mocniejsza i delikatniejsza. Oznacza to, że bawełna może wytrzymać dłużej i zostać poddana recyklingowi w kilku pętlach.
Fibre52 to technologia przygotowania do barwienia (PFD) i barwnika, która zachowuje naturalne właściwości bawełny, dzięki czemu tkanina jest mocniejsza i delikatniejsza. Oznacza to, że bawełna może wytrzymać dłużej i zostać poddana recyklingowi w kilku pętlach.

18

Sheworks Atelier to Textile Design Studio, które specjalizuje się w estetycznym, ponownym wykorzystaniu tekstyliów, przekształcaniu nadwyżek i odpadów tekstylnych w produkty projektowane na zamówienie i powierzchnie. Wszystkie produkty są wytwarzane w Danii przez kobiety z obrzeży duńskiego rynku pracy.
Sheworks Atelier to Textile Design Studio, które specjalizuje się w estetycznym, ponownym wykorzystaniu tekstyliów, przekształcaniu nadwyżek i odpadów tekstylnych w produkty projektowane na zamówienie i powierzchnie. Wszystkie produkty są wytwarzane w Danii przez kobiety z obrzeży duńskiego rynku pracy.
Knit to Sit to projekt realizowany w ramach Centrum Zrównoważonej Produkcji Tekstylnej przy VIA University College. Bada zrównoważone możliwości wykorzystania technologii dziania zamiast tkania.
Knit to Sit to projekt realizowany w ramach Centrum Zrównoważonej Produkcji Tekstylnej przy VIA University College. Bada zrównoważone możliwości wykorzystania technologii dziania zamiast tkania.
Ultrasuede to tkanina pochodząca z recyklingu. Do jej produkcji wykorzystuje się około 50% ultracienkich włókien pochodzących z poliestru z recyklingu, zebranego ze skrawków folii.
Ultrasuede to tkanina pochodząca z recyklingu. Do jej produkcji wykorzystuje się około 50% ultracienkich włókien pochodzących z poliestru z recyklingu, zebranego ze skrawków folii.

Bio-engineered Textiles

W pewnym stopniu, tekstylia bioinżynieryjne stanowią połączenie produktów pochodzenia roślinnego i tekstylia technologiczne. Mosty bioinżynieryjne łączą naturę i technologię oraz zmieniają sposób, w jaki powstają tekstylia. Można je podzielić na dwa kierunki: tekstylia w pełni bioinżynieryjne i biodegradowalne. W produkcji w pełni inspirowanej naturą, zamiast uprawiać rośliny i dokonywać ekstrakcji z ich włókien białek, węglowodanów lub bakterii, produkcja obejmuje

proces biomolekularny, w wyniku którego powstają włókna, z których robi się przędzę. Zaletą tekstyliów wytwarzanych metodami bioinżynierii jest to, że mogą mieć niektóre z tych samych funkcji co tekstylia wyprodukowane syntetycznie, choć nadal są biodegradowalne ze względu na swoje naturalne pochodzenie.

Zestaw prześcieradeł firmy Brooklyn Loft.
Zestaw prześcieradeł firmy Brooklyn Loft składający się w 100% z poliestru CiCLO. Technologia CiCLO należy do podkategorii tekstyliów biodegradowalnych poprawiających właściwości biologiczne. Materiały zostały opatrzone biodegradowalnymi plamami. Plamy te działają jak źródła składników odżywczych dla drobnoustrojów naturalnie występujących w środowisku, pomagając tekstyliom syntetycznym ulegać większej biodegradacji w porównaniu do tekstyliów syntetycznych.
Modern Meadow produkuje bioinżynieryjne tekstylia z wykorzystaniem budulców natury: białek.
Modern Meadow produkuje bioinżynieryjne tekstylia z wykorzystaniem budulców natury: białek. Bio-Tex to powlekana tkanina, która zapewnia intensywność kolorów i wydajność, jednocześnie redukując emisję gazów cieplarnianych o ponad 90% w porównaniu z tradycyjną skórą garbowaną chromem na bazie LCA.

TEKST: Diana Nachiło

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2024.