Rankingi

Czy firmy są gotowe na 2024 rok?

Co planują przedsiębiorcy w 2024 roku? Co czeka polskie firmy?

Czy firmy są gotowe na 2024 rok?

Co czwarta firma nie ma nawet zaplanowanego budżetu i podejmuje decyzje z dnia na dzień. Czy improwizacja wygrywa z planowaniem? Co czeka przedsiębiorców w 2024 roku? O tym w wynikach badania na zlecenie Kaczmarski Group.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Tylko 24% przedsiębiorstw z sektora MŚP ma zaplanowany budżet na cały rok. 25% firm w ogóle nie planuje budżetu, rozumianego jako zestawienie przewidywanych przychodów i wydatków. Ci przedsiębiorcy decyzje podejmują z dnia na dzień. Jedynie duże inwestycje planuje się na 12 miesięcy z góry. Natomiast w przypadku zakupów firmowych większość właścicieli firm wybiera planowanie półroczne. Z czym się zmierzą przedsiębiorcy w 2024 roku? To odkrywają wyniki badania Kaczmarski Group „2024 rok z perspektywy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw”.

Na co muszą być przygotowani przedsiębiorcy w 2024 roku?

Badanie przeprowadzone na zlecenie Kaczmarski Group pokazuje, że:

  • Wśród przedsiębiorców nie istnieje coś takiego jak jednakowy model planowania przychodów i wydatków. W dodatku wielu z nich zamiast planować, woli improwizować.
  • Zwolennikami planowania długoterminowego są przede wszystkim firmy budowlane i produkcyjne oraz częściej spółki niż jednoosobowe działalności gospodarcze.
  • Wśród firm, które mają już zaplanowany cały rok w zakresie przychodów i wydatków, pozytywnie wyróżniają się firmy średnie. To te przedsiębiorstwa, które zatrudniają od 50 do 249 pracowników. Blisko 30% z nich ma właśnie takie plany.
  • Im mniejsza firma z sektora MŚP, tym mniejsza potrzeba planowania. Aż 45% mikrofirm (zatrudniających do 9 pracowników) przyznaje, że nie korzysta z długoterminowego planowania budżetu. To właśnie ci przedsiębiorcy w 2024 r. zamierzają podejmować decyzje z dnia na dzień. Z kolei w firmach średnich taką postawę prezentuje zaledwie 5% respondentów.
  • Inaczej wygląda sytuacja z większymi wydatkami, takimi jak zakup maszyn lub sprzętów, wynajem bądź kupno lokalu czy samochodu. Tutaj większość firm, bo 30%, planuje od razu cały rok. Tylko 15% w ogóle nie planuje podobnych inwestycji z wyprzedzeniem.

ZOBACZ TAKŻE: „Meblarski 1000” – kto produkuje najwięcej mebli?

Na bezpieczeństwo finansowe każdej organizacji mają wpływ zarówno czynniki makro- i mikroekonomiczne, jak i wewnętrzna polityka budżetowa przedsiębiorstwa. Tych pierwszych, nie tylko w 2024 roku, przedsiębiorcy nie będą w stanie kontrolować. Z kolei budżet jest narzędziem niezbędnym do efektywnego prowadzenia biznesu. Dobrze skonstruowany pozwoli ustalić cele handlowe, określić prognozowany zysk, a także zaplanować wydatki i zoptymalizować koszty. Wydawać by się mogło, że ta zasada powinna przyświecać każdemu właścicielowi mikro-, małej i średniej firmy, ale tak nie jest. Badanie przeprowadzone w grudniu 2023 r. na grupie 620 firm z sektora MŚP przez IMAS International na zlecenie Kaczmarski Group pokazuje, że nie ma czegoś takiego jak jednakowy model planowania przychodów i wydatków. W dodatku wielu przedsiębiorców zamiast planować, woli improwizować.

Czy przedsiębiorcy mają plan na 2024 rok?

Przed trwającą 12 miesięcy podróżą warto wyposażyć się w porządną nawigację.

Najwięcej, bo 28% firm, ma zaplanowany budżet na pół roku. Jedynie 24% ma już rozplanowany cały rok, a co czwarta firma w ogóle nie prowadzi planowania budżetu, tylko podejmuje decyzje z dnia na dzień. Tymczasem to właśnie prognozowanie przychodów i kosztów determinuje bezpieczeństwo finansowe firmy. Bez takiego zestawienia trudno w ogóle podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Jeszcze trudniej wyznaczać sobie cele i kierunki rozwoju. To jak dryfowanie po oceanie bez mapy – zauważa Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Zwolennikami planowania długoterminowego są przede wszystkim firmy budowlane i produkcyjne oraz częściej spółki niż jednoosobowe działalności gospodarcze. Pod względem wielkości, wśród firm, które mają już zaplanowany cały rok w zakresie przychodów i wydatków, pozytywnie wyróżniają się firmy średnie (zatrudniające od 50 do 249 pracowników) – blisko 30% z nich ma taki plan. Jednak im mniejsza firma z sektora MŚP, tym mniejsza potrzeba planowania. Aż 45% mikrofirm (zatrudniających do 9 pracowników) przyznaje, że nie ma długoterminowego planowania budżetu i podejmuje decyzje z dnia na dzień. Z kolei w firmach średnich taką postawę prezentuje zaledwie 5% respondentów.

Dlaczego prawie 1/3 mikrofirm czeka z zakupami?

Na pytanie: z jakim wyprzedzeniem planowane są zakupy firmowe na 2024 r., najwięcej, bo 24% przedsiębiorców wskazuje, że planuje tylko pierwsze pół roku. Niewiele mniej, bo 23% planuje cały rok, a 22% z kwartału na kwartał. Jedynie 16% przedsiębiorców zakupy towarów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności, takich jak produkty, półprodukty, licencje, oprogramowanie – woli w 2024 r. dokonywać na bieżąco.

Według Emanuela Nowaka, eksperta firmy faktoringowej NFG, największą spontanicznością, na poziomie 24%, wykazują się firmy usługowe. Jednak jego zdaniem, w odróżnieniu na przykład od firm z branży przemysłowej, nie są uzależnione od komponentów czy surowców niezbędnych do produkcji konkretnego rodzaju materiałów i mających wpływ na prowadzenie działalności.

W firmach produkcyjnych jedynie 6% pozwala sobie na taką spontaniczność, bo tam bardzo często samo negocjowanie cen jest procesem długotrwałym, a znalezienie zaufanych dostawców trwa niekiedy wiele miesięcy. W przypadku drobnych zakupów firmowych przedsiębiorcy dość często wolą szukać okazji ad hoc, by kupić coś w konkurencyjnych cenach i jednocześnie nie zapełniać niepotrzebnie swoich magazynów. Wielu ma również nadzieję, na stopniowy spadek cen w 2024 roku, więc tym bardziej woli poczekać na korzystniejszy moment – wyjaśnia Emanuel Nowak.

Okazuje się, że mistrzami cierpliwości są mikroprzedsiębiorcy. Aż 30% z nich deklaruje, że nie korzysta z długoterminowego planowania. Z kolei zakupy firmowe na cały rok planuje już co trzecia firma średnia i 31% firm handlowych.

Dlaczego duże wydatki inwestycyjne warto planować wcześniej?

Inaczej wygląda sytuacja z większymi wydatkami związanymi z działalnością, takimi jak zakup maszyn lub sprzętów, wynajem bądź zakup lokalu czy samochodu. Przede wszystkim większość firm, bo aż 30%, planuje od razu cały rok. Tylko 15% w ogóle nie planuje podobnych inwestycji z wyprzedzeniem. Zwolennikami planowania dużych wydatków są przedsiębiorcy z branży produkcyjnej – 38% i średnie firmy – 37%. Również i w tym wypadku mikrofirmy w największej części (18%) zamierzają tego typu decyzje podejmować z dnia na dzień.

Prowadzenie budżetu oraz określenie możliwych wydatków, jakie firma będzie musiała ponieść w najbliższym czasie, pozwala jej zabezpieczyć swoje finanse. Ta wiedza jest niezbędna do optymalizacji kosztów i ochrony płynności. Badanie Kaczmarski Group pokazuje jednak, że w segmencie MŚP nie jest to reguła i w przedsiębiorstwach istnieją wyraźne różnice w zarządzaniu finansami. Ogromny wpływ na sposób planowania budżetu i wydatków mają przede wszystkim: wielkość firmy, branża oraz profil działalności – podsumowuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Źródło: Ogólnopolskie badanie „2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw” zostało przeprowadzone w grudniu 2023 r. na grupie 620 firm z sektora MŚP przez IMAS International na zlecenie Kaczmarski Group.