Czy ten produkt jest komuś potrzebny?
1 lutego, 2020 2023-03-06 6:53Czy ten produkt jest komuś potrzebny?
Rozmowa z Januszem Mikołajczykiem, założycielem i właścicielem firmy Mikomax.
Rozmowa opublikowana została w książce „Wizjonerzy i biznesmeni” (t. 2), wydanej przez Wydawnictwo mebleMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I.,.pl w 2018 r. Poniżej trzynasty rozdział tego wywiadu. Dwunasty rozdział można przeczytać tutaj: Co to znaczy podobne?
Rozmawialiśmy już o dystrybucji, mówiliśmy o projektantach, a jak się rozwijał produkt oferowany przez Mikomax? Domyślam się, że zaczynał Pan od bardzo prostych, nieskomplikowanych mebli.
Powiedzmy sobie szczerze, że wtedy wyglądało to tak: jedziemy na targi i patrzymy, co inni pokazują.
Jedynym słowem przyznał się Pan, że…
Nie, nie, nie, to nie tak, jak Pan myśli. Myśmy patrzyli i inspirowali się, ale nie w takim sensie, że kopiowaliśmy na żywca to, co zobaczyliśmy. Chodziło raczej o pewne rozeznanie trendów, a nie o kopiowanie. I niestety, trzeba też wyciągać wnioski, że pewne rzeczy, które pokazuje się na targach, później się nie sprzedają.
A kiedyś myślał Pan, że jest inaczej?
Nam się wtedy wydawało, że jak taka firma pokazuje coś na targach, to znaczy, że to jest na pewno rzecz, która się sprzedaje. A oni pokazywali tylko po to, by pokazać, sprawdzić. I wiele razy też pomyliliśmy się jeżeli chodzi o inspirowanie się, gdy myśleliśmy, że na pewno to jest to. Guzik prawda. Różnie z tym bywa – raz firma trafi, innym razem nie trafi. Niektóre firmy pokazują, by zaprezentować coś ciekawego, oryginalnego, a w ogóle tego nie mają zamiaru produkować. A nam się wydawało, że to jest fajny produkt, że trzeba koniecznie coś takiego robić. Nie, nie, później się okazywało, że to nie jest tak. Wie Pan co?
Tak?
Z naszego doświadczenia dość w sumie jednoznacznie wynika, że najlepsze są pomysły, które wychodzą od klienta. To jest szczególnie widoczne zwłaszcza przy różnego rodzaju kontraktach, gdy dla klienta często robione jest coś specjalnego. Widać, że jest pewien trend – i to jest jedna droga, a ponieważ mamy możliwość współpracy z bardzo różnymi klientami, to widzimy, czego ci ludzie oczekują, jakiego typu rozwiązania są stosowane i poszukiwane. I druga droga – trzeba mieć tak zwany pomysł.
Tak było choćby z Waszym biurkiem „Stand Up”?
Wiadomo, że są biurka elektryczne i one będą. Mamy taką duńską firmę, która sprzedaje nasze meble i oni nam powiedzieli: Słuchajcie, elektrycznych biurek mamy pięćdziesiąt rodzajów. Nie potrzebujemy pięćdziesiątego pierwszego. Tam są dwie kolumnyKolumna – pionowa podpora architektoniczna w kształcie cylindrycznego słupa, podtrzymująca umieszczone na niej partie budowli. Kolumny wykorzystywane są w meblarstwie jako element dekoracyjny (charakterystyczny dla oddanej epoki) oraz konstrukcyjny, wpływający na formę architektoniczną mebli. Kolumny stanowiły element dekoracyjny np. szafy gdańskiej, podpierając bogato zdobiony gzyms z kartuszem. Kolumna zbudowana jest z trzonu i głowicy osadzonej na podstawie tzw. bazie. i koniec, tam nic więcej nie ma. Wy macie produkt inny, owszem – jednym się podoba, innym się nie podoba, ale on jest inny.
Na czym polega inność tego biurka?
On jest inny pod względem wzornictwa, jest inny mechanizm, wszystko jest inne.
To nie jest biurko elektryczne, tylko manualne.
Zgadza się.
Biurko elektryczne jest chyba wygodniejsze w obsłudze?
Ale manualne jest szybsze. BlatPłyta robocza – element lub podzespół, stanowiący użytkową, wierzchnią płaszczyznę mebla. Potocznie nazywana jest blatem. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. z pozycji siedzącej do pozycji stojącej przestawiamy w ciągu dwóch sekund. A przy elektrycznym muszę czekać, aż się ten blat podniesie. Następna sprawa: na biurku elektrycznym – jak podają producenci – można podnieść sto kilogramów. Ale ja pytam: Po co podnosić sto kilogramów? Dzisiaj komputer waży pięć kilogramów.
Albo i mniej.
Albo i mniej. Jeżeli mówimy o projektowaniu, to wiadomo, że musisz się czymś odróżnić. Oczywiście nie chodzi o to, by produkować coś, co jest inne, ale się nie sprzedaje. Chodzi o to, by produkować coś, co jest inne i się sprzedaje. To jest klucz do sukcesu.
Wie Pan – sprzedaż sprzedaży nierówna. Jest sprzedaż masowa, jest i małoseryjna czy wręcz jednostkowa.
Najważniejsze, by nie uciekać w produkty wyłącznie niszowe, ale w produkty, które ktoś z jakiegoś powodu chce kupić. Bo to jest podstawowa sprawa: czy komuś w ogóle ten produkt jest do czegoś potrzebny. Na tym właśnie polega pewien problem z projektantami – oni nie czują tego rynku. Nie mają często kontaktu z rynkiem. Wymyślają coś, ale gdy się spyta: Po co komu kolejny wzór i co on wnosi?, to nie potrafią odpowiedzieć. Bo często tak bywa, że są produkty, które się różnią detalami, linią, czymś tam, tylko na rynku takich produktów jest zatrzęsienie. Oczywiście – jednym się podoba to, innym – tamto.
A jak Pan chce się odróżniać ze swoimi produktami?
Najlepiej stworzyć taki produkt, który ma coś w sobie, o którym można opowiedzieć jakąś historię: dlaczego on w ogóle jest, jak powstał i tak dalej. To jest tak, jak z Harleyem Davidsonem – bo to jest typowy przykład – motocykli lepszych od niego jest dużo, ale Harley Davidson jest tylko jeden. Telefonów jest dużo, ale Apple jest tylko jeden. Oczywiście, to są ikony, ale sposób myślenia jest podobny – chodzi o to, by wymyślić taki produkt, który ma coś innego.
Myśli Pan, że to jest takie proste, jak Pan opowiada?
Bardzo trudno jest wymyślić taki produkt i dlatego jest ich na rynku tak mało. Większość produktów jest stylizowanych, inspirowanych. Czyli ta inspiracja polega na tym, że ja w mebluMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., nóżkę trochę inaczej zrobię – bardziej w lewo, albo bardziej w prawo, albo oparcieOparcie – 1) zespół lub podzespół tapicerowany lub nietapicerowany służący do podparcia pleców użytkownika. Jeśli oparcie jest tapicerowane to najczęściej zbudowane jest z kilku warstw tapicerskich: warstwy podtrzymującej, warstwy sprężystej lub warstwy sprężynującej, warstwy wyściełającej oraz warstwy pokryciowej. 2) W języku potocznym słowo oparcie oznacza to, na czym się ktoś lub coś opiera. 3) Też: osoba, na którą można liczyć. trochę inaczej zrobię, natomiast nic poza tym w tym produkcie nie ma. I jeżeli to są tylko tego typu rzeczy, to moim zdaniem są to słabe produkty.
Bo wtedy można walczyć już tylko ceną?
Dokładnie tak. Chyba, że ktoś ma markę, a akurat w meblachMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., biurowych marka odgrywa znacznie większą rolę niż w meblach mieszkaniowych. Chociaż, czy ja wiem, to też zależy – jacy klienci i jakie produkty.
Sam system dystrybucji mebli biurowych powoduje, że marka ma większe znaczenie niż w przypadku mebli mieszkaniowych.
Bardzo dużo wnoszą architekci. Klienci końcowi – to tak nie do końca, bardziej pośrednicy: dilerzy i architekci. Oni wiedzą, że to jest dobra marka i mówią o tym klientom. Bo klienci końcowi – wie Pan – oni kupują może kilka razy w życiu, oni się na tym nie znają. Tak samo – przypuszczam – w meblach mieszkaniowych. Jak byśmy zrobili sondę uliczną, to pewnie okazałoby się, że na sto osób może jedna słyszała o takiej firmie, jak Vitra. Może. Dlatego na przykład w naszej branży robienie marketingu pod końcowego klienta w ogóle nie ma sensu.
Tak. W meblach mieszkaniowych, na rynkach, które są dla polskich eksporterów najważniejsze, przede wszystkim na rynku niemieckim, marką jest marką sprzedawcy, a nie producenta. I albo człowiek się z tym pogodzi, albo rezygnuje z tego rynku.
Dokładnie tak.
Kiedy – wracam teraz do początków firmy Mikomax – skończyły się te wyjazdy na targi i podpatrywanie wystawców, a zaczęła się normalna praca nad rozwojem produktu?
To nie jest do końca dobrze postawione pytanie. Bo – z jednej strony – na targi jeździmy w dalszym ciągu, aby się wystawić, ale – z drugiej strony – jeździmy też, aby oglądać. Ale bardziej oglądać pod kątem pewnych całościowych trendów: czy coś się zmienia, w którym kierunku to wszystko idzie. Czyli – nie patrzymy na pojedyncze produkty, tylko na pewne trendy, na całość.
I co na przykład Pan ogląda?
To mogą być bardzo różne rzeczy: jaki kolor, jakiego typu pewne rozwiązania, w którym kierunku, jakiego rodzaju produkty się pojawiają, ale bardziej przyglądam się z punktu widzenia funkcjonalnego – czyli akustykaAkustyka – nauka obejmująca zjawiska związane z powstawaniem, propagacją i odziaływaniem fal akustycznych. Współcześnie postrzegana akustyka dzieli się na wiele działów, w tym: akustyka środowiskowa, architektoniczna, muzyczna, mowy i słuchu, psychoakustyka, wibroakustyka, hydroakustyka, elektroakustyka. Źródło: Właściwości akustyczne materiałów do produkcji mebli. Kompedium. jest obecnie modna, ergonomiaErgonomia – ergonomia (gr. εργον – praca’ i νομος – prawo) to jedna z najważniejszych reguł projektowania wnętrz, a także sprzętów użytkowych, w tym mebli. Wyraża dążenie do zwiększenia efektywności pracy przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów biologicznych: zmęczenia, dyskomfortu fizycznego i psychicznego, ryzyka wystąpienia wypadków lub pojawienia się różnych dolegliwości. Ergonomia w kuchni W latach 20. XX w. została opracowana jest modna. Jak się ostatnio było na targach „Orgatec”, to miało się wrażenie, że wszyscy tylko biurka elektryczne sprzedają, bo całe targi były dosłownie zawalone biurkami elektrycznymi, nikt w ogóle nie pokazywał zwykłych biurek.
No dobrze, ale to właśnie świadczy o pewnym trendzie, że branża idzie w tę stronę, że to zaczyna być ważne.
Tak. I dopiero mając tę wiedzę mówimy: Słuchajcie, musimy zastanowić się nad produktem, który ma taką cechę. Jeżeli mówimy o ergonomiiErgonomia – ergonomia (gr. εργον – praca’ i νομος – prawo) to jedna z najważniejszych reguł projektowania wnętrz, a także sprzętów użytkowych, w tym mebli. Wyraża dążenie do zwiększenia efektywności pracy przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów biologicznych: zmęczenia, dyskomfortu fizycznego i psychicznego, ryzyka wystąpienia wypadków lub pojawienia się różnych dolegliwości. Ergonomia w kuchni W latach 20. XX w. została opracowana, to dobrze, myślimy nad rozwiązaniami ergonomicznymi, jeżeli mówimy o akustyceAkustyka – nauka obejmująca zjawiska związane z powstawaniem, propagacją i odziaływaniem fal akustycznych. Współcześnie postrzegana akustyka dzieli się na wiele działów, w tym: akustyka środowiskowa, architektoniczna, muzyczna, mowy i słuchu, psychoakustyka, wibroakustyka, hydroakustyka, elektroakustyka. Źródło: Właściwości akustyczne materiałów do produkcji mebli. Kompedium., to szukamy też odpowiednich rozwiązań. Jeżeli mówimy o kolorach, to widać, że jest… Wie Pan, ile lat u nas biały się przebijał?!
Nie mam pojęcia.
Wieki całe. Teraz produkujemy – ja wiem – pięćdziesiąt procent w białym kolorze? Mniej więcej. A przez lata było tak: Biały kolor? Jaki biały kolor? Białe meble to do szpitala. Tymczasem dzisiaj – bez przesady – króluje biały kolor. Jaki będzie następny? Zobaczymy. Już widać, że zaczynają pomału wchodzić na ten nasz rynek kolory drewnopodobne, odchodzi się od szarego, wchodzi za to czarny. Widać pewne trendy i na pewno warto na nie zwracać uwagę podczas wyjazdów na targi. Ale trudno powiedzieć, by był jeden trend, dzisiaj robi się takie – jak bym powiedział – fusion.
Jest też wspomniany przez Pana wcześniej trend udomawiania biura.
Oczywiście. Jest trend udomawiania biura – coraz więcej jest mebliMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., miękkich, mebli bardziej domowych. W biurze jest coraz bardziej domowo, a nie tak ascetycznie jak kiedyś.
ROZMAWIAŁ: Marek Hryniewicki
Ciąg dalszy wywiadu z Januszem Mikołajczykiem w rozdziale: Brakuje nam historii