Edukacja

Raport IKEA: jak mieszkają Polacy?

IKEA Retail w Polsce.

Raport IKEA: jak mieszkają Polacy?

Jakie potrzeby są dla nas najważniejsze? Jak definiujemy dom? Co najbardziej denerwuje Polaków? Odpowiedzi na te pytania dostarcza raport „IKEA. Życie w domu”.

Najciekawsze dane z raportu:

  • Dla 90% Polaków najważniejszą potrzebą jest posiadanie własnego domu lub mieszkania.
  • 77% Polaków jest zaniepokojonych ogólną sytuacją gospodarczą w kraju, a 68% martwi się budżetem domowym.
  • 38% Polaków w wieku powyżej 50 lat uważa, że „idealny dom” powinien być blisko natury.
  • 36% Polaków (zwłaszcza mężczyzn) twierdzi, że ma w swoim domu przestrzeń na realizację swoich pasji i zainteresowań. W porównaniu do reszty świata, Polacy rzadziej wymagają tego „od” swoich domów (Polska 24% vs. świat 29%).
  • Prawie połowa, bo 48% Polaków uważa możliwość relaksu i odpoczynku za najważniejsze cechy „idealnego domu”.
  • W porównaniu ze średnią światową, Polacy rzadziej uważają za ważne, aby ich idealny dom odzwierciedlał to kim są (15% Polska vs. 23% świat) oraz pomagał w pielęgnowaniu relacji z ludźmi, z którymi mieszkają (16% Polska vs. 23% świat).
  • 36% Polaków odczuwa bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu niż rok temu. Dotyczy to zwłaszcza osób o wyższych dochodach.
  • 70% Polek i Polaków przyznaje, że ich najważniejszą potrzebą jest poczucie bezpieczeństwa.
Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Raport IKEA nie pozostawia wątpliwości – poczucie bezpieczeństwa to najważniejsza potrzeba emocjonalna Polaków. Zaspokojenie jej jest bardzo ważne, a dom jest jednym ze źródeł dobrego samopoczucia. Zgadza się z tym ponad połowa Polaków, co ciekawe – zwłaszcza osoby mieszkające w pojedynkę – wynika z tegorocznego raportu „IKEA. Życie w domu 2022”.

Każdego roku IKEA prosi tysiące osób, aby podzieliły się swoimi przemyśleniami na tematy związane z ich miejscem zamieszkania, a następnie publikuje raport „IKEA. Życie w domu”. Badania w 2022 roku przeprowadzono w 37 krajach, pytając w sumie 37.405 ludzi powyżej 18. roku życia. W Polsce w badaniu wzięło udział 1.006 osób.

ZOBACZ TAKŻE: IKEA Retail w Polsce ogłasza wyniki finansowe

W porównaniu do ubiegłego roku:

  • 36% Polaków czuje bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu,
  • 10% bardziej negatywne,
  • 50% nie odczuwa różnicy.

Jak chcą mieszkać Polacy?

Dla wielu Polaków to posiadanie własnego domu czy mieszkania jest jedną z najważniejszych rzeczy, jeżeli chodzi o zaspokajanie potrzeb emocjonalnych (bezpieczeństwa, prywatności, komfortu, przyjemności, własności, spełnienia, przynależności). Polska znajduje się w pierwszej piątce krajów z najwyższym odsetkiem mieszkań własnościowych w UE. W porównaniu do średniej światowej, Polacy częściej znajdują w nich komfort i prywatność. Natomiast, co ciekawe, wynajmujący zgłaszają większe poczucie przynależności do miejsca zamieszkiwania (jego lokalizacji) niż właściciele.

Ostatnie niełatwe lata wyraźnie pokazały, czego oczekujemy od naszych domów i mieszkań, jak z nich korzystamy i jaki mamy do nich stosunek. W porównaniu do zeszłego roku 36% Polaków czuje bardziej pozytywne emocje w stosunku do swojego domu, 10% bardziej negatywne, a 50% nie odczuwa różnicy. Z badania wynika, że w tej kwestii to ludzie o wyższych dochodach wykazują większą więź emocjonalną ze swoim domem.

Raport IKEA o życiu w domu.
Fot. Biuro prasowe IKEA.

Jakie są potrzeby Polaków?

Potrzeby emocjonalne są uniwersalne – wszyscy je mamy, jednak u każdego różni się ich istotność. Zaspokojenie wszystkich potrzeb uwzględnionych w badaniu jest ważne dla ponad 8 z 10 Polaków. Najczęściej wskazywanymi w badaniu jako najważniejsze były jednak bezpieczeństwo (70%), prywatność (66%) i komfort (58%). Na tle respondentów z innych krajów wyróżniamy się większą potrzebą posiadania (domu lub mieszkania) oraz poczucia przynależności.

W kwestii realizacji swoich zainteresowań rzadziej wymagamy, aby w naszych domach znalazła się przestrzeń na hobby i aktywności z tym związane (Polska 24% vs. świat 29%). Mimo to 36% Polaków, zwłaszcza mężczyzn, zadeklarowało, że miejsce na swoje potrzeby i zainteresowania sprawia, że dom odzwierciedla ich osobowość. 

Dzięki corocznemu badaniu poznajemy potrzeby swoich klientów oraz odpowiadamy na ich oczekiwania. Chcemy dawać im możliwość stworzenia idealnego domu, aby mogli czerpać z niego jak najwięcej. Czas i miejsce na hobby są bardzo istotne, dlatego staramy się pokazywać naszym klientom jak wygospodarować na nie przestrzeń przy użyciu pomysłowych rozwiązań, unikając ogromnych zmian – mówi Anna Cybulska, Dyrektorka ds. projektowania wnętrz i rozwoju rynku wnętrzarskiego w IKEA Retail Polska.

Czym jest dla nas dom?

Przebywanie w domu wpływa pozytywnie na nasz nastrój, co najbardziej zauważalne jest przez osoby powyżej 50 r.ż. W tej grupie badanych odpowiedziało tak aż 63%, wśród osób w średnim wieku 46%, a młodych 31%. Jednak uczucie samotności we własnym domu nas nie opuszcza i dotyka szczególnie osoby mieszkające w pojedynkę oraz te w wieku 18-24. Aż 51% osób z młodego pokolenia zadeklarowało, że podczas przebywania samemu w domu, rozmawiali sami ze sobą. Co ciekawe, wśród tej samej grupy wiekowej, aż 45% udawało, że ma już jakieś plany, aby nie musieć wychodzić z domu. 

Raport IKEA o życiu w domu.
Fot. Biuro prasowe IKEA.

Dom to indywidualna przestrzeń każdego z nas. 48% Polaków docenia odpoczynek i możliwość relaksu oraz uznaje to za jego najważniejszą cechę. Raport pokazał także, jak duży wpływ na odpowiedzi ma wiek, płeć czy tryb życia ankietowanych. Polacy w wieku 50+ zdecydowanie częściej od pozostałych uważają, że ich mieszkanie powinno im umożliwiać kontakt z naturą. Taką bliskość może nam dawać na przykład mieszkanie w sąsiedztwie parku lub lasu, ale również zielony parapet czy balkon.

Jedynie 18% Polaków uważa, że ich dom pomaga im w życiu w bardziej zrównoważony ekologicznie sposób. Duża przestrzeń i jej odpowiednie zagospodarowanie są natomiast bardzo znaczące dla tych, którzy żyją z partnerem lub mają dzieci.  

Co najbardziej denerwuje Polaków?

Dom może wpływać pozytywnie na nasze samopoczucie psychiczne, ale zdarza się, że powoduje w nas frustrację. Co ciekawe, to kobiety częściej w stosunku do mężczyzn odczuwają wszelkie frustracje związane z domem.

79% Polaków regularnie doświadcza frustracji, jeśli chodzi o miejsce zamieszkania – najczęstszymi powodami są:

  • bałagan (24%),
  • obowiązki domowe (18%)
  • brak miejsca do przechowywania (20%).

IKEA wierzy, że droga do dobrego życia zaczyna się od przestrzeni, w której przebywamy. Dzięki prowadzonemu co roku badaniu firma może wyciągać wnioski, uczyć się i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów na całym świecie. Dopasowuje się do ich zmieniających się potrzeb i oczekiwań, oraz oferuje produkty i rozwiązania, które pomagają stwarzać jeszcze dogodniejsze warunki do życia w domu, tak aby można było czerpać z niego jak najwięcej. A wszystko to w duchu demokratycznego designu, czyli przystępności cenowej w połączeniu z jakością oraz zrównoważonym rozwojem.