Edukacja

Nowy gracz – nowe wyzwania

Fabryka Woodeco w Wieruszowie.

Nowy gracz – nowe wyzwania

Czy w drugiej połowie roku 2024 branża meblarska doczeka się wyczekanej poprawy? Zdania w tej kwestii są podzielone, chociaż coraz więcej osób zaczyna dostrzegać pozytywne aspekty.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Polska to wciąż ścisła światowa czołówka producentów mebli. Mimo zawirowań na globalnych rynkach obroniliśmy pozycję drugiego eksportera mebli na świecie. Natomiast w Europie niezmiennie plasujemy się na pierwszym miejscu. Chociaż wyniki branży za rok 2023 nie nastrajały optymistycznie, to pojawiły się też pozytywne sygnały. Czy takim sygnałem okaże się też pojawienie się nowego gracza – Woodeco?

Z perspektywy 4 ostatnich miesięcy można dostrzec stabilizację zatrudnienia w branży meblarskiej. Trwający blisko dwa lata proces redukcji zatrudnienia wyhamował. Co więcej, zwiększyła się wydajność jednostkowa w stosunku do wartości sprzedanej mebli. Jeśli spojrzymy na to w dłuższej perspektywie, widać, że jeden zatrudniony jest w stanie wyprodukować dwa razy więcej, co jest zasługą m.in. automatyzacji procesów produkcyjnych – przekonuje Tomasz Wiktorski, ekspert z B+R Studio.

Co pojawienie się Woodeco zmieni na rynku?

Duże nadzieje wiąże się również z pojawieniem się na rynku nowego znaczącego gracza. Na początku bieżącego roku Bogdan i Elżbieta Kaczmarkowie oraz Innova Capital przejęli 100% udziałów w spółce Pfleiderer Polska, która od 1 lipca funkcjonuje już pod nazwą Woodeco. Nowi właściciele od lat są zaangażowani w branżę meblarską. Do Bogdana i Elżbiety Kaczmarków należą choćby firmy Com.40 i Correct, producenci mebli tapicerowanych i materacy dla m.in. IKEA.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Dla rynku meblarskiego to dobra wiadomość, ponieważ zwiększa się konkurencja. Nowy właściciel ma więcej powodów do walczenia o rynek i inwestowania. Potrzebuje sukcesu, który osiągnie, wprowadzając tylko innowacyjne produkty lub konkurencyjne ceny, lub jedno i drugie – podkreśla Tomasz Wiktorski.

ZOBACZ TAKŻE: Nowy właściciel Pfleiderer Polska?

Inwestycja państwa Kaczmarków i Innova Capital doprowadziła do formalnego rozdzielenia działalności Pfleiderer w zakresie produkcji płyt w Polsce i Niemczech. Naszym celem jest dalsze umacnianie pozycji oraz wspieranie rozwoju Pfleiderer Polska na polskim rynku płyt drewnopochodnych – kluczowym dla europejskiego przemysłu meblarskiego. Jako nowi inwestorzy finansowi w spółce zamierzamy rozwijać najnowocześniejsze technologie i poszerzać jej możliwości produkcyjne. Będziemy skupiać się także na poprawie efektywności i realizacji projektów związanych z zieloną transformacją – zapowiadał przed kilkoma miesiącami Bogdan Kaczmarek.

Z kolei Tomasz Wiktorski zwraca uwagę, że za przejęciem stoi polski kapitał, a nie jak dotychczas niemiecki lub austriacki. Możemy zatem spodziewać się niezależności podejmowania decyzji i inwestycji tutaj w Polsce, a nie za granicami naszego kraju.

Przyszłością są recykling i ekologia

Zgodnie z zapowiedziami nowych właścicieli ważnym kierunkiem rozwoju stały się inwestycje proekologiczne. Już w maju br., jeszcze jako Pfleiderer, firma oficjalnie otworzyła w fabryce w Wieruszowie nową wieżę recyklingową.

Zainwestowaliśmy ponad 60 milionów złotych po to, aby chronić środowisko, ale również by nasi partnerzy handlowi mieli dostęp do produktów najwyższej jakości, produktów odpowiadających na coraz wyższe potrzeby świadomych ekologicznie konsumentów – komentuje Grzegorz Kulesza, dyrektor zarządzający Woodeco.

ZOBACZ TAKŻE: Pfleiderer w Wieruszowie z nową inwestycją

Wieża w procesie recyklingu przetwarza odpady konsumenckie – powstałe podczas produkcji mebli, podłóg, drzwi czy elementów wyposażenia wnętrz. Rozwiązanie pozwoli obniżyć koszty produkcji płyt, zwiększy wydajność, a przy tym jest przyjazne środowisku.

Nasza inwestycja polegająca na użyciu do produkcji płyty drewnopochodnej drewna odpadowego pozwoli uniknąć konieczności używania drewna pochodzącego bezpośrednio z lasów. Około 80-90 tysięcy ton odpadów, które dzisiaj lądują na wysypiskach śmieci, będziemy w stanie przetworzyć w pełnowartościowy produkt – ocenia Grzegorz Kulesza.

„Być albo nie być” dla producentów płyt

Aktualnie recykling staje się technologicznym „być albo nie być” dla producentów materiałów drewnopochodnych. Dlaczego? Chodzi głównie o utrudniony w ostatnich latach dostęp do certyfikowanego drewna FSC, które było przepustką do międzynarodowych rynków. Co więcej, zapowiadane są kolejne ograniczenia w pozyskiwaniu surowca. Dochodzi do tego skomplikowany i wciąż mało transparentny system sprzedaży drewna. Tym samym kwestie związane z surowcem jawią się jako jeden z największych problemów wymagających pilnego rozwiązania.

Wobec kłopotów z pozyskiwaniem drewna coraz częściej czołowe firmy inwestują w technologie wykorzystujące recykling.

ZOBACZ TAKŻE: Pfleiderer zmienia się w Woodeco

Jeśli chcemy utrzymywać pewien wolumen produkcji, musimy surowiec skądś pozyskiwać. Jeśli pozyskiwanie drewna w Polsce będzie ograniczone, to recykling jest alternatywnym must have. To oczywiście jest też dobre zarówno dla środowiska, jak i dla biznesowego wizerunku. To kierunek racjonalny, dobry i korzystny. To jest coś, czego producenci płyt potrzebują, czyli zwiększenia udziału recyklingu w produkcji. Przecież dużo taniej kosztuje recyklingowe drewno niż drewno okrągłe. Kolejna kwestia – surowe drewno najpierw trzeba wysuszyć, a suszenie jest procesem energochłonnym. W efekcie, kupując drewno recyklingowe, oszczędzasz na energii – potwierdza Tomasz Wiktorski.

Zdaniem przedstawicieli Woodeco przy rosnącym popycie na drewno i malejącej jego dostępności inwestycja ma zapewnić firmie przewagę konkurencyjną na rynku. Podobnie uważa Tomasz Wiktorski. Obecnie trwa wyścig ekologiczny producentów płyt. Drewno jest drogie, więc kto będzie miał większy udziału recyklingu, ten wygra – mówi.

W ramach nowej inwestycji Woodeco ma zamiar zwiększyć użycie drewna odzyskiwanego z obecnych 30% do 50%. Zmniejszy to zużycia paliw, w tym gazu ziemnego, ale także emisji CO2 do atmosfery – o 600 ton w skali roku.

Obecnie w kwestii ochrony środowiska skupiamy się na dwóch obszarach – eliminacji paliw kopalnych i redukcji śladu węglowego. Chcemy w przyszłości całkowicie spalać biomasę. Dlatego inwestujemy w nowy kocioł na biomasę – podsumowuje Mariusz Janik, odpowiedzialny w firmie Woodeco za kwestie ekologii.

Woodeco – nowa nazwa, nowa siła

Konsekwencją zmian właścicielskich w Pfleiderer Polska stała się również zmiana jej nazwy. Jednak rebranding jest czymś więcej niż tylko wizerunkową kosmetyką. To raczej – jak zapowiadają przedstawiciele Woodeco – nowe rozdanie, któremu towarzyszy poszerzenie grupy odbiorców, wprowadzenie nowych produktów oraz odświeżenie kanałów dystrybucji.

Zmieniamy się, a zmiana to rozwój i wyzwania. Nowy właściciel to nowe inwestycje, a to daje nam szanse na rozwój. Widzimy więc w tej zmianie duży potencjał, który teraz możemy wykorzystać. I wykorzystamy – mówi o rebrandingu Grzegorz Kulesza.

Nowa nazwa – Woodeco – oddaje proekologiczny kierunek wprowadzanych w firmie zmian. Ale to nie wszystko. Jak podkreśla Grzegorz Kulesza zmiana to poprawa jakości produktów, nowe inwestycje, również w ekologię i gospodarkę cyrkularną. Wprowadzanie nowych produktów i poprawa konkurencyjności cenowej.

Pfleiderer podzielił proces rebrandingu na dwa etapy. Pierwszy obejmuje zmianę nazwy marki na Woodeco. Zmieni się także nazwa sieci dystrybucji na Woodeco Partner. W drugim etapie zmiany dotkną ekspozycje produktowe w punktach sprzedaży. Zmiany związane z komunikacją zewnętrzną w zakładach produkcyjnych w Wieruszowie i Grajewie planujemy wdrożyć do połowy sierpnia. Natomiast rebranding całej sieci do końca 2024 roku – informuje Łukasz Spólny, Trade Marketing Manager Woodeco.

Jednocześnie z rebrandingiem marka planuje wprowadzić również innowacyjny projekt infokiosków, które staną się centralną częścią ekspozycji produktowej. Infokioski będą służyły do prezentacji kolekcji Mood Stories w sposób cyfrowy i interaktywny. Jest to pewnego rodzaju nowość na rynku. Infokioski są stopniowo implementowane w punktach sprzedaży już od kwietnia tego roku, gdzie realizowane są projekty połączone z kuchniami pokazowymi – wyjaśnia Łukasz Spólny.

Przedstawiciele branży meblarskiej i drzewnej liczą na odwrócenie negatywnego trendu w drugiej połowie 2024 roku. Optymiści wierzą w utrzymanie poziomu z 2023 roku. Pesymiści wróżą kolejne spadki. Miarodajne dane dotyczące kondycji krajowego przemysłu meblarskiego i drzewnego w drugim półroczu 2024 roku pojawią się na początku przyszłego roku. Dopiero wtedy będzie wiadomo, który scenariusz się sprawdził.