Branża

Rokowi 2023 już dziękujemy

Marek Hryniewicki.

Rokowi 2023 już dziękujemy

O mijającym roku najchętniej powiedziałbym krótko: dobrze, że dobiega końca.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

To nie było dobrych dwanaście miesięcy dla polskiej branży meblarskiej. Co prawda dostępne są tylko dane za pierwsze trzy kwartały mijającego roku, ale trudno przypuszczać, by czwarty kwartał wywrócił do góry nogami stolik ze sprzedażowymi danymi. A zatem 6% (lub zbliżony) spadek produkcji sprzedanej branży, bo tyle wyniósł za okres styczeń-wrzesień, utrzyma się zapewne do końca roku.

Szukając jednak w mijającym roku jakichś plusów dodatnich warto na chwilę zatrzymać się przy danych za trzeci kwartał. Nie chodzi nawet o to, że spadki sprzedaży w porównaniu do poprzednich kwartałów wyhamowały. Zwróciłbym raczej uwagę na to, że w trzecim kwartale miał miejsce… wzrost. I – co najważniejsze – ten wzrost dotyczył największej badanej grupy mebli, czyli mebli drewnianych w rodzaju stosowanych w pokojach stołowych i salonach, a wyniósł 6%.

Z dobrych wiadomości w niedobrym roku zwróciłbym Państwa uwagę również na to, co determinuje sytuację branży meblarskiej w Polsce. Tym czymś jest oczywiście eksport. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego eksport mebli z Polski od stycznia do sierpnia 2023 roku wyniósł prawie 9,1 mld euro. Oznacza to, w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku niewielki wzrost, który wyniósł 1%. Malkontenci zwrócą pewnie uwagę, że licząc eksport w złotówkach – ze względu na niższy kurs euro niż w ubiegłym roku – mamy do czynienia ze spadkiem. Fakt – niewielkim, bo 1% – ale spadek to zawsze spadek.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Pozytywnym zaskoczeniem – przynajmniej dla mnie – były też wyniki badań dotyczących oczekiwań menedżerów dotyczących portfela zamówień, produkcji, sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, cen oraz zatrudnienia. Jesienią 2023 roku – po raz pierwszy od dwóch lat – menedżerowie przewidywali wzrost zamówień.

Mówi się, że jednak jaskółka wiosny nie czyni. To fakt, ale tych przysłowiowych jaskółek widzimy już kilka. Oby były zwiastunem lepszych czasów, czego polskiej branży meblarskiej w nadchodzącym roku serdecznie życzę.

TEKST: Marek Hryniewicki

Felieton został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 12/2023.