Branża

Całość jest spójna

Waldemar Zawiślak, kierownik sprzedaży firmy Egger na rynek polski.

Całość jest spójna

Rozmowa z Waldemarem Zawiślakiem, kierownikiem sprzedaży firmy Egger na rynek polski.

Firmę Egger najlepiej wydaje się dziś definiować spójna całość. Chodzi zarówno o ofertę, jak też strukturę produkcji. Obecnie zakłady produkcyjne Grupy zlokalizowane są w Austrii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Rumunii i w Turcji (Roma Plastik). Na czym polega ich integracja?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Spójność i integracja wynikają z naszych korzeni i wartości. Proces ten został zainicjowany, kiedy Fritz Egger w 1961 roku w Sankt Johann w austriackim Tyrolu zbudował pierwszą fabrykę płyt wiórowych. Od początku jesteśmy firmą rodzinną i wszystkie nasze fabryki, mimo że zlokalizowane w różnych krajach i kulturach łączą wspólne, właśnie rodzinne wartości i cele. Zarządzający poszczególnych fabryk z reguły dorastają do swojej roli na tych wartościach i dzięki temu łatwiejsza jest integracja i zarządzanie Grupą Egger.

Proszę o przybliżenie specjalizacji produkcyjnej poszczególnych fabryk.

W naszej strukturze są fabryki o zróżnicowanych profilach produkcyjnych. Mówimy o zakładach, które mają większe moce produkcyjne w zakresie przerobu surowca drzewnego, produkują płyty wiórowe i je uszlachetniają, jak np. Unterradlberg w Austrii, Radauti w Rumunii, Hexham w Wielkiej Brytanii, czy Gagarin w Rosji. Są też mniejsze fabryki produkujące, np. obrzeża ABS w tureckim Gebze, czy laminaty wysokociśnieniowe w Gifhorn w Niemczech. Dobrym przykładem zintegrowanej produkcji materiałów drewnopochodnych jest zakład w niemieckim Brilon, gdzie oprócz fabryki surowych płyt wiórowych i MDF oraz ich uszlachetniania zlokalizowany jest również tartak. Wybór profilu produkcyjnego jest wynikiem dostępności do surowca, potrzeb rynkowych i przede wszystkim możliwości ich dystrybucji, czyli bliskości naszych klientów.

Jak w kontekście działalności firmy Egger zdefiniowałby Pan termin integracja?

Integracja wynika z naszej filozofii. Mimo dużej skali, jesteśmy firmą rodzinną. Co prawda, każda fabryka jest autonomiczna i pracuje na swój wynik ekonomiczny, ale jesteśmy powiązani marką Egger i wszyscy działamy na rzecz Grupy Egger. Poszczególne zakłady mają swoje zarządy, które koordynowane są przez zarząd Grupy i nadzór właścicielski. Integracja to dla nas również wspomniana bliskość naszych klientów i zapewnienie jak najlepszej oferty uzupełniających się produktów do budowy mebli i zabudowy wnętrz.

Przed Państwem inwestycja w Polsce. Proszę powiedzieć coś więcej o planowanym otwarciu fabryki w Biskupcu.

Na pewno Polska jeśli chodzi o lokalizację nowej fabryki płyt jest obecnie priorytetem dla grupy Egger. Jesteśmy bardzo zainteresowani budową fabryki płyt meblowych na terenie Polski. Powtórzę jeszcze raz: jesteśmy tam, gdzie są nasi obecni i potencjalni klienci. Polska branża meblarska cały czas się rozwija. Nasz kraj ma też duży potencjał rynkowy. Wiemy też, że nasze plany odbierane są pozytywnie i jest duża chęć współpracy z nami ze strony polskiego przemysłu meblarskiego. Jesteśmy bardzo wdzięczni za listy poparcia dla naszej inwestycji wysłane do Ministerstwa Rozwoju. Bardzo się z tego cieszymy i chcemy także tu w Polsce być jak najbliżej naszych partnerów.

Jaki będzie profil produkcji fabryki Egger w Biskupcu?

Wiemy, jaki będzie pierwszy etap planowanej inwestycji. Według planów będzie to produkcja płyt wiórowych i ich uszlachetnianie.

Czy będą Państwo bazowali na krajowym surowcu, czy też rozpatrywany jest import drewna?

Co prawda, nie jestem specjalistą w zakresie zakupu surowca, ale jak wynika z proekologicznej polityki naszej firmy, zawsze staramy się korzystać z jak najbliższych źródeł, aby jak najbardziej zawęzić okręg, z którego drewno jest pozyskiwane i ograniczyć odległości transportu. Grupa Egger działa według jasno określonych procedur środowiskowych, w związku z tym, korzystamy też z surowca z recyklingu. Obecnie stanowi on  20-30% wsadu surowcowego dla naszej produkcji płyt. W pewnym sensie „żywimy się resztkami i odpadkami z lasu”. Drewno, które z różnych powodów nie trafia np. do przerobu w tartakach, wykorzystywane jest przez nas do produkcji płyt. Jak mówi nasze motto „Więcej z drewna” dbamy o to, żeby zawsze wykorzystać je w racjonalny sposób. To też wynika z pielęgnowanych w Grupie Egger wartości i świadomości, że drewno jest zbyt cenne, aby je po prostu marnować.

Czy Egger odczuwa rosnący import płyt ze Wschodu?

Tak, oczywiście. Nawet w statystykach widać, jak duża ilość płyt trafia do Polski z rynku ukraińskiego czy białoruskiego. To naturalne. Polska jest ogromnym rynkiem, a każdy dostawca szuka niszy, gdzie może umieścić swój produkt. Konkurencja ze strony wschodnich producentów płyt zaostrzyła się w drugiej połowie 2014 roku, kiedy nastąpiło załamanie kursu rubla i ukraińskiej hrywny. Lata 2015-16 to już czas gigantycznego wzrostu importu z tego kierunku.

Firmową ofertę dzielą Państwo na obiektową i program magazynowy. Czy ich adresaci: architekci i producenci to jednocześnie wiodące grupy odbiorców?

Profilując ofertę myślimy o tym, czym kierowaliby się nasi klienci, zarówno dystrybutorzy jak i producenci oraz projektanci mebli i wnętrz. Kolekcję budujemy tak, aby była ona jak najbardziej użyteczna i łatwo dostępna, żeby mógł z nią pracować zarówno nasz bezpośredni partner jak również projektant i architekt. To jest nasza praca na potrzeby rynku. Program magazynowy służy przede wszystkim naszym dystrybutorom, aby mogli zapewnić swoim klientom jak najszybszy i najłatwiejszy dostęp do naszych materiałów. Kolekcja obiektowa to z kolei program magazynowy poszerzony o dodatkowe dekory i kolory.

Na ile znacząca jest grupa produktów trudnopalnych, powierzchnie intensywnie użytkowane, czyli materiały używane głównie w obiektach użyteczności publicznej?

W naszej strukturze obrotów są to nadal produkty niszowe, ale jednak już bardzo istotne. Obserwujemy szczególnie rosnące zapotrzebowanie na produkty trudnopalne i spełniające inne wymagania stawiane wyposażeniu obiektów użyteczności publicznej, stąd znajdują one zastosowanie przede wszystkim w szpitalach, hotelach, gdzie bezpieczeństwo ma szczególne znaczenie. Natomiast materiały o większej odporności np. na ścieranie, czy uderzenie coraz częściej pojawiają się w meblach biurowych. Zauważamy też zapotrzebowanie na coraz lepsze powierzchnie: bardziej odporne, bardziej trwałe.

Czy kiedykolwiek wcześniej oferta Egger była tak spójna?

Kiedy w 2007 roku zadebiutowała kolekcja ZOOM, po raz pierwszy pokazaliśmy, że jesteśmy dostawcą o szerokim spektrum produktowym. Producent mebli od tego czasu może się u nas zaopatrzyć kompleksowo we wszystkie materiały drewnopochodne potrzebne do wytworzenia mebla. Dzięki temu udało się nam stworzyć naprawdę unikalny model biznesowy i wspólną koncepcję dla wielu rynków. Nasza nowa Kolekcja Materiałów Dekoracyjnych Egger 2017 to dalsze udoskonalenia serwisu i dostępności. Każdy, kto poszukuje komponentów do produkcji mebli czy wyposażenia wnętrz, znajdzie u nas na pewno wszystko czego potrzebuje.

Jakie trendy proponuje Egger?

Trendy podzieliliśmy na 9 podstawowych tematów. Głównie po to, aby ułatwić naszym klientom korzystanie z materiałów marketingowych. W ten sposób chcemy podpowiedzieć, jak z nich korzystać. Style to przemyślane i inteligentne połączenia dekorów i struktur, które odzwierciedlają najnowsze światowe trendy w meblarstwie i aranżacji wnętrz. Określiliśmy je jako: Nowoczesną klasykę, Loft, Styl nordycki, Natura, Rzemiosło, Efektowne powierzchnie, Styl industrialny, Kolor spotyka naturę, Systemy kolorystyczne. Dekory w stylu Nowoczesnej klasyki tradycyjnie uważane są za klasyczne, chociaż mają nowoczesny wygląd dzięki zastosowaniu ekscytujących gradientów kolorów i nowych struktur.

ZOBACZ TAKŻE: Lojalnie, stabilnie, z perspektywami

Rozległe, otwarte przestrzenie miejskich loftów były inspiracją dla reprodukcji lekko zużytych materiałów obecnych w przestrzeni miejskiej, a zakwalifikowanych do stylu Loft. Lekkie drewno Stylu nordyckiego odzwierciedla krajobraz północnych krańców Europy, przekazując wrażenie czystości i jasności. Styl Natura, jak wskazuje nazwa, inspirowany jest szeroką paletą barw i struktur, które występują w naturze. Inspiracją stylu Rzemiosło były powierzchnie obrabiane ręcznie na niewielką skalę. Styl Efektowne powierzchnie obejmuje dekory o specjalnych efektach powierzchni. Styl industrialny opiera się na industrialnym charakterze przypominającym stare fabryki. W stylu Kolor spotyka naturę drewno staje się jedynie tłem, a główną rolę zaczyna odgrywać kolor. Z kolei, systemy kolorystyczne składają się ze schematów kolorystycznych Egger pogrupowanych według określonych kolorów.

W jakim kierunku rozwijają się struktury powierzchni?

W zakresie odwzorowań natury, chodzi o to, żeby wrażeniom wizualnym towarzyszyły też te dotykowe. Dlatego powierzchnia podkreśla naturalność wzoru.

Dlaczego jako czas obowiązywania kolekcji wybrali Państwo 3 lata?

Biorąc pod uwagę obecne tempo zmian, poprzednie cykle 5 letnie to byłoby stanowczo za dużo. Już po 3 latach można zauważyć, że na rynku pojawia się coś zupełnie innego. Z drugiej strony, ten okres jest odpowiedni dla naszych partnerów. Daje im  pewność, że ich działania handlowe przyniosą w tym czasie oczekiwany efekt.

Od stycznia br. działa platforma e-learningowa. Proszę powiedzieć do kogo jest skierowana, czemu ma służyć?

Platforma e-learningowa pozwala na lepszą komunikację z odbiorcami naszych produktów. Ma służyć przede wszystkim przekazywaniu informacji o naszych produktach i kolekcji. W trakcie wizyty nie zawsze jesteśmy w stanie przekazać wszystkich tego typu informacji. Tymczasem, dzięki platformie e-learningowej nasi partnerzy mogą skorzystać z przekazywanej przez nas wiedzy w najbardziej dogodnym dla siebie czasie. Mogą spokojnie pogłębić swoją wiedzę na temat naszej oferty.

Jak oceniane są przez klientów takie narzędzia, jak wirtualne Studio Projektowe VDS, system 9grid, myEgger?

Otrzymujemy informacje, że są one przydatne w codziennej pracy, a właśnie o to nam chodzi. Pozwalają poznać użyteczność kolekcji, co ułatwia z kolei podjęcie decyzji. Z proponowanych przez nas narzędzi korzystać mogą zarówno odbiorcy komercyjni, jak i osoby prywatne. Przed podjęciem ostatecznej decyzji mogą sprawdzić, jak będą się prezentowały ich wnętrza z rozwiązaniami wybranymi z naszej oferty.

Jak obecnie wygląda rozwój marketingu partnerskiego?

Nasi partnerzy mogą liczyć na niezbędne narzędzia marketingowe: ekspozytory, foldery czy próbki. Stworzyliśmy też narzędzia do prezentacji mobilnej, które na życzenie mogą być wykorzystywane w trakcie dużych prezentacji, seminariów, wewnętrznych targów czy imprez targowych.

Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁA: Diana Nachiło

Wywiad opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 3/2017