Branża

Jak IKEA skraca czas realizacji zamówień online?

IKEA rozwija omnichannel w Polsce.

Jak IKEA skraca czas realizacji zamówień online?

Do 2027 roku wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł. IKEA ma tego świadomość i robi kolejny krok w rozwoju omnichannel w Polsce. We współpracy z FM Logistic i korzystając z robotów skraca czas realizacji zamówień w sklepie internetowym.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

IKEA i FM Logistic oficjalnie rozszerzają współpracę w zakresie obsługi magazynowo-logistycznej kanału e-commerce. W magazynie FM Logistic w podwarszawskich Wiskitkach po raz pierwszy w Polsce zastosowano roboty firmy Locus Robotics, które posłużą do realizacji zamówień paczkowych z całego kraju. To kolejny krok w rozwój IKEA omnichannel w Polsce.

ZOBACZ TAKŻE: Raport IKEA: Jak mieszkają Polacy?

Dzięki wieloletniej współpracy IKEA z FM Logistic, lokalizacji nowego magazynu, nowoczesnej infrastrukturze oraz zastosowanej automatyzacji, klienci zyskują teraz dodatkowe 2,5 godziny na złożenie zamówienia z dostawą kolejnego dnia. W przypadku zamówień weekendowych, przesyłki kurierskie zostaną dostarczone do klientów już w poniedziałek, a nie tak jak dotychczas we wtorek. 

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Nowy magazyn FM Logistic, który przeznaczył powierzchnię 16 tys. mkw. dla IKEA, służyć będzie do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów, wśród których znajdują się m.in.:

  • małe meble,
  • artykuły wyposażenia wnętrz,
  • materace,
  • dywany,
  • poduszki,
  • szklanki,
  • świece.

Obecnie magazyn pozwala na obsługę ponad 1 mln zamówień w pierwszym roku jego działalności. Przestrzeń przeznaczona dla IKEA zabezpiecza jednak perspektywę wzrostu liczby paczek i rozwoju kanału e-commerce na najbliższych kilka lat. Z kolei zlokalizowanie obiektu w centralnej Polsce pozwoli zmniejszyć średnią liczbę kilometrów pokonywanych przez paczki i wpłynie na redukcję emisji CO2. Zastosowane w nim zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, takie jak Packsize i sprzęt przycinający wysokość kartonów do wielkości produktów, zapewnią też mniejsze zużycie papieru, a tym samym zmniejszą negatywny wpływ na środowisko.

IKEA rozwija omnichannel

Nowy projekt IKEA i FM Logistic jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek i preferencje zakupowe klientów. Z raportu firmy badawczej Gemius: E-Commerce w Polsce, wynika, że w 2022 roku aż 77% internautów deklarowało dokonywanie zakupów online. Według firmy Strategy & Polska (Grupa PWC) wartość polskiego rynku e-commerce między 2018 a 2022 rokiem wzrosła o 127%, z 48 mld zł do 109 mld zł. Do 2027 roku, zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł

W IKEA sprawiamy, że świat wyposażenia domu staje się przystępny cenowo, zrównoważony i wygodniejszy dla wszystkich. Kupowanie i składanie mebli zawsze było naturalne dla klientów IKEA, ale teraz oczekują oni różnych opcji. Podejście omnikanałowe do sprzedaży zapewnia, że nasi klienci otrzymują wysokiej jakości artykuły wyposażenia domów – kiedykolwiek, jakkolwiek i gdziekolwiek chcą – mówi Sebastian Kaczmarski, kierownik ds. Centralnych Operacji Logistycznych, IKEA Distribution Services S.A.

Roboty asystujące po raz pierwszy w Polsce

W magazynie FM Logistic, po raz pierwszy w Polsce, do realizacji zamówień zastosowano 46 robotów asystujących amerykańskiej firmy Locus Robotics, czyli jedyne rozwiązanie na rynku w pełni współpracujące z ludźmi.

Jest to też pierwsze na świecie wdrożenie robotów drugiej generacji.  Ich udźwig został zwiększony dwukrotnie, do 36 kg. Maszyny umożliwiają przygotowanie do 4 zamówień w tym samym czasie, jednocześnie asystując pracownikom magazynu przy ich kompletacji. Podjeżdżają do odpowiedniego regału i wyświetlają na ekranie jaki artykuł i ile sztuk należy pobrać. Następnie, dzięki czujnikom laserowym, wyznaczają najkrótszą trasę pomiędzy regałami i przemieszczają się do kolejnych pracowników. W dalszym kroku zamówienia trafiają na linię automatyczną, gdzie są sortowane dla pakowane wg różnych technologii: od pakowania w koperty poprzez pakowanie w kartony z redukcją wysokości lub kartony przycinane na wymiar oraz finalnie są przydzielane do osobnych załadunków dla odpowiednich firm kurierskich – informuje IKEA.

ZOBACZ TAKŻE: Automatyzacja jest nieunikniona

W FM Logistic wyznajemy zasadę automatyzowania procesów logistycznych tylko dla wymiernych efektów. W tym projekcie chcąc spełnić zarówno wysokie oczekiwania jakościowe naszego klienta – firmy IKEA jak i konsumentów końcowych, a także ułatwić pracę naszym zespołom magazynowym, zastosowanie automatyzacji na dużą skalę było najlepszym rozwiązaniem – mówi Guilhem Vicaire, Central Europe Business Solutions Director, FM Logistic i dalej wyjaśnia: Ze względu na dużą różnorodność produktów, a także ich gabarytów wykorzystaliśmy kilka różnych technologii. Obecnie ok. 50% zamówień pakowanych jest w pełni automatycznie. Druga połowa zamówień jest pakowana manualnie, gdzie ok. 8% produktów stanowią tzw. produkty wrażliwe, jak szkło, a 10% to produkty gabarytowe, które ze względu na rozmiary nie mogą być też kompletowane przez roboty. Szacujemy, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom osiągnęliśmy wydajność na poziomie 225% przy kompletacji zamówień oraz na poziomie 175% przy pakowaniu. Jest to realne wsparcie realizacji i rozwoju strategii omnikanałowej naszego klienta.

Współpraca z FM Logistic to kolejny krok w rozwoju IKEA omnichannel.
Nowy magazyn w Wiskitkach. Fot. Biuro prasowe IKEA.

Środowisko sprzedaży IKEA omnichannel

Wielokanałowość w IKEA oznacza dawanie klientom opcji wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów, co jest odpowiedzią na ich wzrastające oczekiwania oraz potrzeby. Klienci mogą dziś spotkać się z IKEA w sklepach, studiach planowania albo przy okazji odbioru produktów w punktach odbioru, Skrytkach IKEA lub Paczkomatach – w sumie w ponad 23 tysiącach punktów zlokalizowanych w całej Polsce. Wszystko po to, aby zagwarantować klientom bezproblemowe zakupy bez względu na to, jaki kanał sprzedaży wybiorą.

Zakupy online są coraz częściej wybieraną formą spotkań klientów z IKEA. Aplikacja Mobilna IKEA, określana jako „najmniejszy sklep na świecie”, została pobrana w ubiegłym roku finansowym przez 1,7 mln użytkowników. Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków IKEA omnichannel na świecie. Udział sprzedaży z tego kanału wyniósł w roku finansowym 2022 aż 29% (globalnie to 25%).

Priorytetem IKEA jest też utrzymanie jak największej przystępności cenowej produktów dla wielu ludzi. Oznacza to, że dla Klubowiczów IKEA Family odbiór zamówień w Paczkomacie InPost zaczyna się już od 1 zł, zaś dostawa kurierem do domu lub odbiór w Punkcie Odbioru GLS to koszt od 5 zł. 

Nowa inwestycja w Wiskitkach jest również zgodna z realizacją strategii zrównoważonego rozwoju IKEA z 2012 roku – People & Planet Positive. Zgodnie z nią, IKEA dąży do tego, by do 2030 roku stać się biznesem cyrkularnym i pozytywnym dla klimatu, przy jednoczesnym rozwoju działalności, poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w ilości większej niż emituje łańcuch wartości IKEA2. Firma skupia się na wsłuchiwaniu się i odpowiadaniu na rzeczywiste potrzeby ludzi, inspiruje ich do stosowania rozwiązań dopasowanych do każdej sytuacji i portfela oraz oferuje im produkty, które pomagają żyć w bardziej zrównoważony sposób. Według najnowszego raportu IKEA Life at home aż 57% Polaków uważa, że ich dom odzwierciedla to, kim są, zaś 62% z nich uważa, że w domu może być sobą.