Newsroom

IKEA zwiększa sprzedaż

Jon Abrahamsson Ring, prezes Inter IKEA Group.

IKEA zwiększa sprzedaż

Inter IKEA Group dzieli się wynikami sprzedaży detalicznej IKEA za rok finansowy 2022. Całkowita sprzedaż detaliczna wyniosła 44,6 mld euro, co oznacza wzrost o 6,5% w porównaniu z FY21.

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

Trudne środowisko biznesowe nie przeszkadza koncernowi IKEA rozwijać sprzedaż. Mimo niesprzyjających warunków koncern odnotowuje kolejne wzrosty.

Jak przekazała IKEA rok finansowy 2022, który trwał od 1 września 2021 roku do 31 sierpnia 2022 roku, był rokiem pełnym wyzwań dla ludzi na całym świecie. Duży udział miała w tym inflacja, która powoduje, że ludzie mogą sobie pozwolić na coraz mniej.

Tegoroczne wyzwania nadal dają nam perspektywę na życie ludzi w domu, naszą działalność i nasze priorytety. Domy spełniają teraz więcej funkcji i rozwiązują więcej problemów niż kiedykolwiek wcześniej. To oznacza, że ludzie potrzebują wyposażenia domu i rozwiązań w przystępnej cenie – mówi Jon Abrahamsson Ring, prezes Inter IKEA Group.

IKEA – większa sprzedaż i spadek w kanałach online

Mając to na uwadze, 231 tys. pracowników IKEA wspiera setki milionów ludzi w tworzeniu lepszego życia w domu. W rezultacie, sprzedaż detaliczna IKEA wzrosła o 6,5% (3,5% po skorygowaniu o wpływ walut). Całkowita sprzedaż detaliczna IKEA w FY22 osiągnęła 44,6 mld euro w porównaniu do 41,9 mld euro w FY21.

W tym roku sprzedaż w sklepach IKEA wzrosła o 13% w porównaniu do FY21, kiedy to wiele sklepów było zamkniętych z powodu pandemii. W sumie w FY22 przyjęły one 822 mln odwiedzających w porównaniu do 775 mln w FY21. Sprzedaż w sklepach wzrosła głównie w Europie, gdzie zamknięcia w FY21 były najbardziej dotkliwe. W tym samym czasie sprzedaż online była o 10% niższa w porównaniu do FY21, choć ustabilizowała się na wyższym poziomie tej wiosny. Kanały online IKEA gościły 4,3 mld odwiedzających, co oznacza spadek z 5 mld w roku ubiegłym.

Pandemia ograniczyła wzrost w FY21, a sprzedaż detaliczna IKEA skorzystała, gdy świat ponownie się otworzył. Z drugiej strony, inflacja i problemy z łańcuchem dostaw wpłynęły na sprzedaż w FY22 i doprowadziły do wzrostu kosztów i wyższych cen. Oznacza to, że wzrosła wartość sprzedaży, ale nie nadążała za nią wielkość sprzedaży. Dodatkowo, braki w łańcuchu dostaw utrudniały utrzymanie pełnych półek w IKEA.

Dzięki współpracownikom w całej IKEA, którzy niestrudzenie pracowali nad poprawą sytuacji, teraz zaczynamy dostrzegać pozytywne zmiany – podkreśla Jon Abrahamsson Ring dodaje:

Ceny w IKEA przez kilka lat pozostawały na stosunkowo stabilnym poziomie. To dało nam przewagę, gdy konkurencja podniosła ceny na początku pandemii. Niestety, nie możemy ignorować rosnących kosztów surowców i transportu. W dłuższej perspektywie, pozostajemy zaangażowani w zapewnienie przystępnych cen dla wielu ludzi na całym świecie.

IKEA ogranicza działalność w Rosji i kontynuuje ekspansję na świecie

Trwająca wojna w Ukrainie również wpłynęła na klientów i biznes IKEA. IKEA nadal zmniejsza swoją obecność w Rosji, mając na uwadze wielu współpracowników, partnerów i dostawców, dzięki którym marka odnosiła sukcesy przez kilka lat. IKEA przyłącza się do wielu międzynarodowych apeli o zakończenie wojny.

W przeciwieństwie do tych działań, IKEA otworzyła sklepy na nowych rynkach, w tym pierwszy sklep i kanał internetowy IKEA w Ameryce Południowej. IKEA Santiago de Chile została otwarta 10 sierpnia, a w najbliższych latach ekspansja w Ameryce Południowej będzie kontynuowana w Kolumbii i Peru. Filipiny również stały się nowym rynkiem IKEA, a w Estonii, Puerto Rico i Omanie otwarto po raz pierwszy sklepy IKEA. W sumie w FY22 na całym świecie otwarto 38 nowych miejsc sprzedaży IKEA.

Jak zawsze, w sklepach IKEA pojawiło się także kilka nowych produktów. Wśród nich jest dysza wodna ÅBÄCKEN, która stanowi przystępne cenowo rozwiązanie pozwalające klientom zmniejszyć zużycie wody w domu nawet o 95% w trybie mgiełki. A kultowy regał BILLY powrócił w tym roku w gamie pięknych wzorów drewna. Teraz klienci mogą demontować i ponownie składać regał BILLY w zależności od potrzeb. Nowe regały wykorzystują również folię papierową zamiast forniru i zużywają mniej plastiku w porównaniu do poprzednich wersji.

BILLY to tylko jeden przykład produktu IKEA, który pozwala uniknąć niepotrzebnego zużycia materiałów. Inne przykłady to stoły LACK i system przechowywania PLATSA, które wykorzystują lekkie konstrukcje. W przyszłości drewno z recyklingu będzie odgrywało jeszcze ważniejszą rolę, a produkty IKEA będą zawierały coraz więcej materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak aluminium, tworzywa sztuczne i tekstylia.

Na koniec FY21, około 55% materiałów, z których korzysta IKEA to materiały odnawialne, a 17% pochodzi z recyklingu.