Newsroom

Kuchnie made in Germany

AMK, kuchnie, niemieckie kuchnie

Kuchnie made in Germany

Czy wybór mebli kuchennych wyższej jakości to dowód na to, że znaczenie kuchni w czasie pandemii wzrosło, a kuchnie na wymiar zyskują popularność? Jak na te zmiany reaguje rynek niemiecki?

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

To tylko niektóre tematy, jakie zostały poruszone podczas konferencji biznesowej AMK, niemieckiego stowarzyszenia przedsiębiorców z branży mebli kuchennych, producentów urządzeń i akcesoriów, usługodawców i kooperantów handlowych. Najważniejszy wniosek z tego spotkania jest taki, że dzięki remontom i modernizacjom domów i mieszkań, przeprowadzanych podczas lockdownu, producenci mebli kuchennych w Niemczech do tej pory przechodzili przez pandemię dobrze.

Jakie meble do kuchni wybierają konsumenci na rynku niemieckim?

Znaczenie domowej kuchni i gotowość do inwestowania we własne cztery ściany znacznie wzrosły w czasie kryzysu wywołanego przez koronawirusa – powiedział Roland Hagenbucher z AMK. – Zainteresowanie i zapotrzebowanie na indywidualnie projektowane kuchnie na wymiar wyraźnie wzrosło – i nadal rośnie.

ZOBACZ TAKŻE: Czy w Polsce produkuje się mniej kuchni?

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Tendencja do wybierania mebli kuchennych z segmentu premium pokazuje, że kuchnie zyskują na znaczeniu. Jak ustalił GfK, klient wydał w zeszłym roku średnio 9 tys. 678 euro na nową kuchnię w specjalistycznym sklepie – o 425 euro, czyli 4,6% więcej, niż w 2019 roku. Wzrasta zapotrzebowanie na wysokiej jakości wyposażenie kuchni. Klienci zwracają szczególną uwagę na materiały, funkcjonalność i sprzęt – poinformował Markus Sander z AMK.

Jaka jest sytuacja na niemieckim rynku?

Zarząd AMK był zadowolony z kondycji niemieckiego przemysłu kuchennego, czyli producentów mebli kuchennych, sprzętu AGD, zlewozmywaków i akcesoriów kuchennych w 2020 roku. Dzięki ogromnym wysiłkom w przemyśle i handlu sektor był w stanie nadal rosnąć pomimo blokady i wyzwań związanych z produkcją podczas pandemii – powiedział Roland Hagenbucher. Oprócz modernizacji i remontów własnych domów w Niemczech pojawiły się również pozytywne impulsy z budownictwa mieszkaniowego. Liczba mieszkań zatwierdzonych do budowy wzrosła do 368,4 tys. To wzrost o prawie 8 tys., czyli 2,2% w porównaniu z rokiem 2019.

ZOBACZ TAKŻE: E-commerce w Niemczech

Według Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Mebli Kuchennych (VdDK), niemieccy producenci mebli kuchennych zwiększyli w ubiegłym roku sprzedaż o 4,5%, do 5,26 miliarda euro. Po raz pierwszy od dłuższego czasu rynek krajowy (plus 7,76%) rozwijał się lepiej niż eksport (plus 0,06%). Pozytywny trend na rynku kuchennym znajduje również odzwierciedlenie w sprzęcie AGD: według GfK sprzedaż detaliczna dużych urządzeń elektrycznych, w tym kuchennych, wzrosła o 10,4% do 10 miliardów euro. Niemiecka branża kuchenna odniosła duże korzyści z powodu zwiększonej skłonności nabywców kuchni do wydawania pieniędzy i inwestowania w tę właśnie przestrzeń.

ZOBACZ TAKŻE: Co najczęściej kupują Polacy?

Pomimo niepewności wynikającej z pandemii, niemiecki przemysł kuchenny jest spokojny o 2021 rok. Biorąc pod uwagę tendencje wzrostowe w budownictwie i stałe zainteresowanie konsumentów kuchniami wyższej jakości, istnieją możliwości rozwoju w 2021 roku – podkreślił Markus Sander.

Nie należy jednak zapominać o zagrożeniach związanych z kryzysem wywołanym przez pandemię. Dotyczy to między innymi niestabilnych łańcuchów dostaw. Dodatkowo dla branży bardzo ważne jest to, by indywidualne konsultacje odbywały się w specjalistycznych showroomach kuchennych.