Newsroom

Kuchnie made in Germany

AMK, kuchnie, niemieckie kuchnie

Kuchnie made in Germany

Czy wybór mebli kuchennych wyższej jakości to dowód na to, że znaczenie kuchni w czasie pandemii wzrosło, a kuchnie na wymiar zyskują popularność? Jak na te zmiany reaguje rynek niemiecki?

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

To tylko niektóre tematy, jakie zostały poruszone podczas konferencji biznesowej AMK, niemieckiego stowarzyszenia przedsiębiorców z branży mebli kuchennych, producentów urządzeń i akcesoriów, usługodawców i kooperantów handlowych. Najważniejszy wniosek z tego spotkania jest taki, że dzięki remontom i modernizacjom domów i mieszkań, przeprowadzanych podczas lockdownu, producenci mebli kuchennych w Niemczech do tej pory przechodzili przez pandemię dobrze.

Jakie meble do kuchni wybierają konsumenci na rynku niemieckim?

Znaczenie domowej kuchni i gotowość do inwestowania we własne cztery ściany znacznie wzrosły w czasie kryzysu wywołanego przez koronawirusa – powiedział Roland Hagenbucher z AMK. – Zainteresowanie i zapotrzebowanie na indywidualnie projektowane kuchnie na wymiar wyraźnie wzrosło – i nadal rośnie.

ZOBACZ TAKŻE: Czy w Polsce produkuje się mniej kuchni?

Tendencja do wybierania mebli kuchennych z segmentu premium pokazuje, że kuchnie zyskują na znaczeniu. Jak ustalił GfK, klient wydał w zeszłym roku średnio 9 tys. 678 euro na nową kuchnię w specjalistycznym sklepie – o 425 euro, czyli 4,6% więcej, niż w 2019 roku. Wzrasta zapotrzebowanie na wysokiej jakości wyposażenie kuchni. Klienci zwracają szczególną uwagę na materiały, funkcjonalność i sprzęt – poinformował Markus Sander z AMK.

Jaka jest sytuacja na niemieckim rynku?

Zarząd AMK był zadowolony z kondycji niemieckiego przemysłu kuchennego, czyli producentów mebli kuchennych, sprzętu AGD, zlewozmywaków i akcesoriów kuchennych w 2020 roku. Dzięki ogromnym wysiłkom w przemyśle i handlu sektor był w stanie nadal rosnąć pomimo blokady i wyzwań związanych z produkcją podczas pandemii – powiedział Roland Hagenbucher. Oprócz modernizacji i remontów własnych domów w Niemczech pojawiły się również pozytywne impulsy z budownictwa mieszkaniowego. Liczba mieszkań zatwierdzonych do budowy wzrosła do 368,4 tys. To wzrost o prawie 8 tys., czyli 2,2% w porównaniu z rokiem 2019.

ZOBACZ TAKŻE: E-commerce w Niemczech

Według Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Mebli Kuchennych (VdDK), niemieccy producenci mebli kuchennych zwiększyli w ubiegłym roku sprzedaż o 4,5%, do 5,26 miliarda euro. Po raz pierwszy od dłuższego czasu rynek krajowy (plus 7,76%) rozwijał się lepiej niż eksport (plus 0,06%). Pozytywny trend na rynku kuchennym znajduje również odzwierciedlenie w sprzęcie AGD: według GfK sprzedaż detaliczna dużych urządzeń elektrycznych, w tym kuchennych, wzrosła o 10,4% do 10 miliardów euro. Niemiecka branża kuchenna odniosła duże korzyści z powodu zwiększonej skłonności nabywców kuchni do wydawania pieniędzy i inwestowania w tę właśnie przestrzeń.

ZOBACZ TAKŻE: Co najczęściej kupują Polacy?

Pomimo niepewności wynikającej z pandemii, niemiecki przemysł kuchenny jest spokojny o 2021 rok. Biorąc pod uwagę tendencje wzrostowe w budownictwie i stałe zainteresowanie konsumentów kuchniami wyższej jakości, istnieją możliwości rozwoju w 2021 roku – podkreślił Markus Sander.

Nie należy jednak zapominać o zagrożeniach związanych z kryzysem wywołanym przez pandemię. Dotyczy to między innymi niestabilnych łańcuchów dostaw. Dodatkowo dla branży bardzo ważne jest to, by indywidualne konsultacje odbywały się w specjalistycznych showroomach kuchennych.