IKEA Retail Polska podsumowała rok finansowy 2024
11 października, 2024 2025-04-11 3:15IKEA Retail Polska podsumowała rok finansowy 2024
IKEA Retail Polska w roku finansowym 2024 sprzedała 5 milionów produktów więcej niż w roku ubiegłym. Firma zainwestowała rekordową kwotę pół miliarda złotych w obniżkę cen oraz osiągnęła przychód przekraczający 6,1 mld zł. Kanał online osiągnął udział 34,5% w całości przychodów.
Z raportu „IKEA. Życie w domu 2023” wynika, że jednym z głównych źródeł zmartwień Polaków są finanse domowe i ogólna sytuacja ekonomiczna kraju. Między innymi, w odpowiedzi na te troski, IKEA Retail Polska zdecydowała się obniżyć ceny 5 tysięcy swoich produktów, czyli co drugiego.
Jestem niezmiernie dumna, że w roku finansowym 2024 udało nam się dokonać historycznej inwestycji w wysokości pół miliarda złotych w ramach inicjatywy „Nowe Niższe Ceny”. Obniżyliśmy ceny 5 tysięcy produktów o średnio 19%, co pozwoliło nam powrócić do poziomów sprzed pandemii. Realizacja tak ambitnego projektu nie byłaby możliwa bez pełnego zaangażowania naszych wspaniałych pracowników i pracowniczek. Z dumą mogę powiedzieć, że wspólnie wróciliśmy do korzeni IKEA – bycia dla wielu ludzi, zwłaszcza tych, którzy zmagają się ze skutkami rosnących kosztów życia – mówi Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka deneralna ds. Zrównoważonego Rozwoju IKEA Retail Polska.
Bestsellerami roku finansowego 2024 okazały się szafki z rodziny EKET. Sprzedały się w liczbie 150 tys. sztuk, co stanowiło wzrost o 133% w stosunku do roku poprzedniego. Produkty te, objęte programem Nowych Niższych Cen są produkowane w polskiej fabryce IKEA Industry w Zbąszynku. W ofercie pojawiło się jeszcze więcej rozwiązań do przechowywania w domu. To odpowiedź na długoterminową platformę komunikacyjną „IKEA. Lepiej pomyślany dom”.
Inwestycje w pracowników i pracowniczki
Nasze wyniki i dotychczasowy rozwój IKEA, z których jesteśmy dumni, są efektem ciężkiej pracy i zaangażowania ponad 5 tysięcy naszych pracowników i pracowniczek. Dwa lata temu postawiliśmy na inwestycje w ludzi, co pozostaje naszym priorytetem. W zakończonym roku finansowym przeznaczyliśmy prawie 44 miliony złotych na podwyżki i benefity. Od lipca 2024 roku wprowadziliśmy też m.in. 26 dni urlopu dla wszystkich, bez względu na staż pracy, ponieważ głęboko wierzymy, że każdy ma równe prawo do odpoczynku – informuje Marina Dubakina.
I dodaje: Na tym nie poprzestajemy i w bieżącym roku finansowym 2025 na inwestycje w obszarze wsparcia pracowników planujemy przeznaczyć kolejne ponad 54 miliony złotych.
IKEA Retail Polska rozwija sprzedaż omnikanałową
IKEA inwestuje i przekształca sklepy w celu zwiększenia możliwości realizacji zamówień. Jednocześnie rozwija środowisko sprzedaży omnikanałowej, w którym klienci i klientki mogą wchodzić w interakcje z marką. W minionym roku finansowym 24,4 miliona osób odwiedziło sklepy stacjonarne. Natomiast 3,5 miliona transakcji odnotowano na IKEA.pl i poprzez Aplikację mobilną IKEA. W przypadku kanału online było to o 700 tysięcy więcej niż w poprzednim roku. Do programu lojalnościowego IKEA Family należy obecnie 6,91 miliona osób, czyli o ponad 636 tysięcy więcej niż przed rokiem. Co więcej, wzrasta udział osób korzystających z minimum dwóch kanałów kontaktu podczas dokonywania zakupu i wynosi on 21,7%.

IKEA w Polsce kontynuowała również rozwój środowiska omnikanałowej sprzedaży. Ponadto realizowała założenia strategii zrównoważonego rozwoju. Wprowadziła innowacyjne rozwiązania automatyzacji w swoich miejscach spotkań z klientami, magazynach i centrach dystrybucji. W minionym roku były to m.in. nowe Studia planowania i zamówień IKEA, czy rozbudowa strefy magazynowo-transportowej w sklepie we Wrocławiu. Dodatkowo, nowo wprowadzone narzędzie informatyczne – Platforma Zarządzania Dostawami IKEA pozwala IKEA jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów. Dzięki dostarczeniu klientom 2,75 milionów paczek, 34% więcej niż w ub.r., udział kanału online w przychodach sięgnął 34,5%. Dla zobrazowania, przekłada się to na wysyłkę ponad 5 paczek na minutę.
Inwestycje w efektywność energetyczną oraz instalacje OZE
W minionym roku IKEA koncentrowała swoje wysiłki także na inwestowaniu i wdrażaniu programu wymiany wysokoemisyjnych źródeł ciepła i chłodu na pompy ciepła oraz modernizacji instalacji HVAC (ogrzewanie, wentylacja, chłodzenie). To właśnie efektywne wykorzystywanie zasobów, inwestycje w odnawialne źródła energii, praca z efektywnością energetyczną na poziomie sklepów IKEA, pozwala firmie budować odporność w trudniejszych czasach.
Dzięki 80 turbinom wiatrowym na sześciu farmach wiatrowych, IKEA wygenerowała ponad 448 GWh. To oznacza, że IKEA produkuje więcej energii z odnawialnych źródeł niż zużywa we wszystkich jednostkach Grupy Ingka w Polsce.
Usługa „Oddaj i Zyskaj” oraz oferta „Okazje na Okrągło”
Ambicją IKEA jest, aby do 2030 r. stać się firmą działającą w obiegu zamkniętym. Celem firmy jest wykorzystywanie wyłącznie materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. W roku finansowym 2024 w usłudze „Oddaj i Zyskaj” klienci i klientki odsprzedali 4,9 tys. produktów. Oznacza to, że z tej usługi skorzystało o 39,2% więcej osób niż rok wcześniej. W ramach oferty „Okazje na Okrągło”, gdzie poza używanymi meblami i akcesoriami znajdują się także te pochodzące ze zwrotów, ekspozycji, ostatnie sztuki lub z niewielkimi wadami, które nie wpływają na ich funkcję i bezpieczeństwo, IKEA sprzedała 2 miliony sztuk produktów.