Edukacja

Z sieci do sieci

Trzy największe sieci sklepów meblowych w Polsce, czyli Black Red White, IKEA i Agata, zajmują obecnie powierzchnię ponad 1 mln m2.

Z sieci do sieci

Według raportu KPMG pt. ,,Rynek meblarski w Polsce 2017”, aż 41% Polaków rozważa zakup mebli przez Internet w ciągu najbliższego roku. Popularność e-commerce rośnie, ale równolegle rośnie również liczba salonów meblowych w Polsce. Coraz większe są też powierzchnie, którymi dysponują sieci sklepów. To wszystko może zwiastować wzrosty sprzedaży na polskim rynku.

Reklama
Słownik meblarski. Materiałoznastwo nie tylko dla profesjonalistów. Banner reklamowy śródtekstowy 750x200 px.

Firma doradcza JLL podsumowała I półrocze br. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Według raportu przygotowanego przez JLL, od stycznia do czerwca br. rynek nieruchomości handlowych urósł o 63,1 tys. m2, z czego na centra handlowe przypadło 16,6 tys. m2, na parki handlowe – 21,5 tys. m2, a na wolnostojące obiekty wielkopowierzchniowe – 25 tys. m2. Do użytku oddano m.in. wolno stojący sklep Agata Meble (18 tys. m2) w Rzeszowie.

Z opublikowanych przez JLL statystyk wynika, że obecnie całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to 13,4 mln m2, z czego centra handlowe stanowią 9,5 mln m2. (w ponad 400 obiektach).

Nie sposób pominąć handlu meblami, który ma duży potencjał rozwoju, trzy największe sieci sklepów meblowych w Polsce, czyli Black Red White, IKEA i Agata, zajmują obecnie powierzchnię ponad 1 mln m2.

On-line vs. off-line

Podczas gdy koncern IKEA wprowadza sprzedaż internetową, największy klub zakupowy w Europie – Westwing otwiera w Warszawie pierwszy sklep stacjonarny, tym samym pierwszy sklep w Europie.

W Polsce wciąż bardzo dużą rolę odgrywa rynek offline – mówi Przemysław Kowalewski, założyciel i dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową. Otwierając sklep stacjonarny, chcieliśmy dotrzeć do osób, które nie kupują w Internecie. To obecnie ok. 50% konsumentów, więc całkiem pokaźna grupa. Na lokalizację sklepu poszukiwaliśmy miejsca wyróżniającego się dużym ruchem. Istotne było również usytuowanie sklepu w galerii handlowej. Nasz wybór padł na warszawskie centrum handlowe Arkadia.

Zmieniające się upodobania klientów w znaczącym stopniu wpływają na zmianę roli centrów handlowych. Kreowanie miejsc spotkań, rosnąca popularność rozrywki i gastronomii, innowacje i nowe technologie, sprzedaż wielokanałowa, e- commerce itp. wywierają ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Mariusz Czerwiak, JLL

Otwarcie sklepu stacjonarnego wiąże się z przejściem z trybu on-line to trybu off-line, natomiast zazwyczaj kierunek dokonywania zmian w kanałach sprzedaży jest przeciwny. Jak mówi Przemysław Kowalewski, klub zakupowy Westwing Home & Living znany jest z bogatej oferty, a codziennie na stronie prezentowanych jest ok. 1 tys. nowych produktów, dostępnych w niewielkich ilościach i tylko przez kilka dni.

Postanowiliśmy przenieść ten koncept z Internetu do sprzedaży stacjonarnej – wyjaśnia Przemysław Kowalewski. Naszym celem było z jednej strony powiększenie grona klientów o osoby, które nie robią zakupów w sieci, z drugiej danie klientom możliwości obejrzenia i oceny produktów przed zakupem. Wiele przedmiotów, które można znaleźć w ofercie Westwing, nie jest dostępnych w żadnych innych sklepach, dlatego salon stacjonarny pełni funkcję miejsca, które ma zachęcać do zakupów i bezpośrednio prezentować część oferty.

Więcej mebli przez Internet

Jak sygnalizuje firma doradcza JLL, rynek handlu dynamicznie się zmienia nie tylko fizycznie – w wyniku starzenia się obiektów handlowych, które wymagają modernizacji, rozbudowy lub zmiany formatów, ale przede wszystkim w kontekście społecznym.

W Polsce wciąż bardzo dużą rolę odgrywa rynek offline. Otwierając sklep stacjonarny, chcieliśmy dotrzeć do osób, które nie kupują w Internecie. To obecnie ok. 50% konsumentów, więc całkiem pokaźna grupa. Przemysław Kowalewski, Westwing Home & Living na Europę Środkową

Zmieniające się upodobania klientów w znaczącym stopniu wpływają na zmianę roli centrów handlowych – zauważa Mariusz Czerwiak, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL. – Kreowanie miejsc spotkań, rosnąca popularność rozrywki i gastronomii, innowacje i nowe technologie, sprzedaż wielokanałowa, e- commerce itp. wywierają ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Zarówno właściciele obiektów handlowych, jak i najemcy muszą poszukiwać coraz to nowszych sposobów, aby sprostać tym potrzebom, które niewątpliwie zmienią centra handlowe w przyszłości.

Innego rodzaju wyzwaniem, przed którym może wkrótce stanąć polski rynek są kwestie zmian legislacyjnych, w tym m.in. planowany zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę. Część klientów z sieci salonów meblowych przeniesie się zapewne do innej sieci – Internetu.

TEKST: Anna Szypulska

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2017