Edukacja

Z sieci do sieci

Trzy największe sieci sklepów meblowych w Polsce, czyli Black Red White, IKEA i Agata, zajmują obecnie powierzchnię ponad 1 mln m2.

Z sieci do sieci

Według raportu KPMG pt. ,,Rynek meblarski w Polsce 2017”, aż 41% Polaków rozważa zakup mebli przez Internet w ciągu najbliższego roku. Popularność e-commerce rośnie, ale równolegle rośnie również liczba salonów meblowych w Polsce. Coraz większe są też powierzchnie, którymi dysponują sieci sklepów. To wszystko może zwiastować wzrosty sprzedaży na polskim rynku.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Firma doradcza JLL podsumowała I półrocze br. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Według raportu przygotowanego przez JLL, od stycznia do czerwca br. rynek nieruchomości handlowych urósł o 63,1 tys. m2, z czego na centra handlowe przypadło 16,6 tys. m2, na parki handlowe – 21,5 tys. m2, a na wolnostojące obiekty wielkopowierzchniowe – 25 tys. m2. Do użytku oddano m.in. wolno stojący sklep Agata Meble (18 tys. m2) w Rzeszowie.

Z opublikowanych przez JLL statystyk wynika, że obecnie całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce to 13,4 mln m2, z czego centra handlowe stanowią 9,5 mln m2. (w ponad 400 obiektach).

Nie sposób pominąć handlu meblami, który ma duży potencjał rozwoju, trzy największe sieci sklepów meblowych w Polsce, czyli Black Red White, IKEA i Agata, zajmują obecnie powierzchnię ponad 1 mln m2.

On-line vs. off-line

Podczas gdy koncern IKEA wprowadza sprzedaż internetową, największy klub zakupowy w Europie – Westwing otwiera w Warszawie pierwszy sklep stacjonarny, tym samym pierwszy sklep w Europie.

W Polsce wciąż bardzo dużą rolę odgrywa rynek offline – mówi Przemysław Kowalewski, założyciel i dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową. Otwierając sklep stacjonarny, chcieliśmy dotrzeć do osób, które nie kupują w Internecie. To obecnie ok. 50% konsumentów, więc całkiem pokaźna grupa. Na lokalizację sklepu poszukiwaliśmy miejsca wyróżniającego się dużym ruchem. Istotne było również usytuowanie sklepu w galerii handlowej. Nasz wybór padł na warszawskie centrum handlowe Arkadia.

Zmieniające się upodobania klientów w znaczącym stopniu wpływają na zmianę roli centrów handlowych. Kreowanie miejsc spotkań, rosnąca popularność rozrywki i gastronomii, innowacje i nowe technologie, sprzedaż wielokanałowa, e- commerce itp. wywierają ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Mariusz Czerwiak, JLL

Otwarcie sklepu stacjonarnego wiąże się z przejściem z trybu on-line to trybu off-line, natomiast zazwyczaj kierunek dokonywania zmian w kanałach sprzedaży jest przeciwny. Jak mówi Przemysław Kowalewski, klub zakupowy Westwing Home & Living znany jest z bogatej oferty, a codziennie na stronie prezentowanych jest ok. 1 tys. nowych produktów, dostępnych w niewielkich ilościach i tylko przez kilka dni.

Postanowiliśmy przenieść ten koncept z Internetu do sprzedaży stacjonarnej – wyjaśnia Przemysław Kowalewski. Naszym celem było z jednej strony powiększenie grona klientów o osoby, które nie robią zakupów w sieci, z drugiej danie klientom możliwości obejrzenia i oceny produktów przed zakupem. Wiele przedmiotów, które można znaleźć w ofercie Westwing, nie jest dostępnych w żadnych innych sklepach, dlatego salon stacjonarny pełni funkcję miejsca, które ma zachęcać do zakupów i bezpośrednio prezentować część oferty.

Więcej mebli przez Internet

Jak sygnalizuje firma doradcza JLL, rynek handlu dynamicznie się zmienia nie tylko fizycznie – w wyniku starzenia się obiektów handlowych, które wymagają modernizacji, rozbudowy lub zmiany formatów, ale przede wszystkim w kontekście społecznym.

W Polsce wciąż bardzo dużą rolę odgrywa rynek offline. Otwierając sklep stacjonarny, chcieliśmy dotrzeć do osób, które nie kupują w Internecie. To obecnie ok. 50% konsumentów, więc całkiem pokaźna grupa. Przemysław Kowalewski, Westwing Home & Living na Europę Środkową

Zmieniające się upodobania klientów w znaczącym stopniu wpływają na zmianę roli centrów handlowych – zauważa Mariusz Czerwiak, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL. – Kreowanie miejsc spotkań, rosnąca popularność rozrywki i gastronomii, innowacje i nowe technologie, sprzedaż wielokanałowa, e- commerce itp. wywierają ogromny wpływ na zachowania konsumentów. Zarówno właściciele obiektów handlowych, jak i najemcy muszą poszukiwać coraz to nowszych sposobów, aby sprostać tym potrzebom, które niewątpliwie zmienią centra handlowe w przyszłości.

Innego rodzaju wyzwaniem, przed którym może wkrótce stanąć polski rynek są kwestie zmian legislacyjnych, w tym m.in. planowany zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę. Część klientów z sieci salonów meblowych przeniesie się zapewne do innej sieci – Internetu.

TEKST: Anna Szypulska

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2017