Branża

„Ligna” okiem fachowca, cz. 3

Piotr Domański.

„Ligna” okiem fachowca, cz. 3

W poprzednim artykule zajęliśmy się czasem przepływu jednego elementu w dwóch procesach produkcyjnych. Pierwszy dotyczył automatycznej linii do jednostkowej produkcji mebli, z kolei drugi – automatycznej linii do seryjnej produkcji mebli. Obecnie w naszych rozważaniach zajmiemy się automatyczną linią do produkcji seryjnej, opisaną w poprzednim artykule, której szacowana wydajność wynosi ok. 7.800 elementów/zmianę.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy elementem, który wsiada do pociągu, który ma przebyć trasę całego procesu produkcji mebli: od stacji „stół podawczy kątowej pilarki panelowej” do stacji „załadunek mebli na samochód i wystawienie faktury”.  Poniższa tabela jest rozkładem jazdy naszego pociągu, którym jest bardzo nowoczesny układ maszyn produkcyjnych.

Linia do produkcji seryjnej

Naszą podróż rozpoczynamy od stacji „kątowa pilarka panelowa” – czas cięcia jednego pakietu płyt wynosi 5 minut, a więc w tym czasie pokonujemy trasę i znajdujemy się na stacji „bufor przed linią do okleinowania” – czas postoju 240 minut. Podsumowując: ten etap naszej podróży trwa 5 minut, podczas gdy postoju 240 minut.

Drugi etap podróży rozpoczyna się od stacji „urządzenie załadowcze elementów do linii do oklejania wąskich płaszczyzn”. Poruszamy się z przeciętną szybkością ok. 25 m/min, a więc trasę o długości ok. 60 m pokonujemy w czasie 2,4 min. Dojeżdżamy do stacji „bufor przed wiertarkami”, gdzie czeka na znowu postój ok. 240 min. Czas jazdy wynosi zatem 2,4 min., a czas postoju – 240 min.

Trzeci etap podróży rozpoczyna się od stacji „stół podawczy wiertarki” i trasę do stacji „bufor elementów meblowych przed linią do pakowania” pokonujemy w czasie 0,06 minuty i znowu postój ok. 240 min. I znowu: czas jazdy to 0,06 min., a czas postoju – 240 min.

Czwarty etap podróży rozpoczyna się od stacji „linia do pakowania elementów meblowych w paczki” o wydajności ok. 6 kartonów/minutę. Czas podróży wynosi zatem 1 min., po czym następuje znowu postój na stacji „magazyn wyrobów gotowych – ok. 14.400 minut (rotacja mebli na magazynie 10 dni). W podsumowaniu łączny czas podróży wynosi ok. 15.128 minut przy czasie samej jazdy 8,5 minut.

Czas dużo kosztuje

Czy chcielibyśmy podróżować taką koleją? A jeżeli nawet tak, to będąc klientem, chciałbym zapłacić jedynie za czas jazdy. Tak samo myśli każdy klient kupujący meble. Na nasze szczęście prawie wszyscy producenci mebli mają tę samą organizację produkcji i klient nie ma wyboru. Ale gdyby miał?

Oczywiście, produkcja seryjna ma sens dla wykonawstwa mebli kolekcyjnych, sprzedawanych w centrach handlowych. Dla odbiorców nie jest istotny czas trwania procesu produkcyjnego, tylko termin dostawy. Stąd konieczność produkcji na magazyn, gdyż jest to najprostsza formuła wywiązania się producenta z zobowiązań w stosunku do klienta. Ale długi czas trwania cyklu produkcyjnego dużo kosztuje. 

A co na to system szczupłej produkcji?  

Bardzo ciekawym elementem w systemie szczupłej produkcji TPS jest tzw. strumień wartości. Jest to analiza kolejnych czynności w procesie produkcyjnym i przyporządkowanie jej jednego z dwóch wartości tj. zysk i strata (z j. japońskiego muda). Zysk jest to pozycja, za którą zapłaci klient, strata natomiast to pozycja, której klient nie zapłaci, albo płaci bo musi.

Wg dr. inż. Jacka Rudnickiego z Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechnika Wrocławska projektowanie strumienia wartości (mapowanie strumienia wartości) jest głównym narzędziem stosowanym w eliminacji strat i marnotrawstwa. Straty (muda) to działania lub przestoje, które nie dodają wartości do produktu. Straty dodają koszty i czas.

Rodzaje strat:

  • straty nadprodukcji,
  • straty oczekiwania,
  • straty przemieszczania (transportu),
  • straty składowania,
  • straty procesowe,
  • straty powierzchni,
  • straty zbędnych ruchów.

Strata jest symptomem problemu, a nie źródłem przyczyny problemu. Straty wskazują problemy w strumieniu wartości. Należy znajdować i usuwać przyczyny problemów.

Analiza strumienia wartości dla naszego procesu produkcyjnego wykazałaby, że system ten charakteryzuje się wszystkimi w/w rodzajami strat. Zakup kolejnych obrabiarek i urządzeń o coraz większej wydajności w zasadzie pogłębia jedynie wielkość w/w strat.

Co zatem zrobić, aby zmniejszyć koszty produkcji? Trzeba za wszelką cenę ograniczyć czasy przestojów na buforach i w magazynie wyrobów gotowych. Dzięki temu skrócimy czas przejazdu elementów przez cały proces produkcyjny.

Jak to zrobić? Postaram się Państwu zasugerować moją koncepcję, ale w następnych odcinkach.

TEKST: Piotr Domański

ZOBACZ TAKŻE: „Ligna” okiem fachowca, cz. 4

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 9/2017