Edukacja

Subiektywny przewodnik po branży meblarskiej

Ekspozycja firmy Libro na targach „Meble Polska 2014”.

Subiektywny przewodnik po branży meblarskiej

Wielkimi krokami zbliża się termin targów „Meble Polska”. Nie chcielibyśmy uchodzić za osoby reklamujące targi, ale ponieważ wybór imprez wystawienniczych z zakresu mebli jest w Polsce ograniczony, toteż nie ma sensu ukrywać, że niniejszy tekst powstaje z uwagi na inną imprezę.

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

Mówiąc o targach „Meble Polska” mówimy o największym biznesowym spotkaniu branży meblarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej. Niewątpliwie jest ono dobrą okazją dla producentów mebli, którzy zaprezentują swoje najnowsze kolekcje, do poszukiwania nowych klientów krajowych i zagranicznych. Po drugie – jest okazją do spotkań między liderami rynku, jak i mniejszymi firmami. Wreszcie po trzecie jest to doskonała okazja, aby wyrobić sobie zdanie, w jakim stanie jest branża meblarska anno domini 2015. W tym roku spodziewana jest znacząco większa ekspozycja aniżeli podczas edycji 2014. Dodajmy jeszcze informacje, że producenci będą wystawiać niemal wszystkie rodzaje mebli mieszkaniowych. Zróżnicowane zarówno asortymentowo, jak i pod względem użytych materiałów, sposobu ich wykończenia oraz wzornictwa. Brzmi zachęcająco? Z pewnością. Dlatego jesteśmy przekonani, że z wieloma z Państwa spotkamy się w Poznaniu.

Niezależnie jednak od tego, czy fizycznie dotrą Państwo na wystawę, czy też nie chcielibyśmy w ramach niniejszego artykułu zabrać Państwa na „wirtualny” spacer po targach i polskiej branży meblarskiej. Skupimy się na segmentach takich, jak meble tapicerowane, meble skrzyniowe, meble kuchenne i meble zabudowy wnętrz.

Meble tapicerowane na targach „Meble Polska”

Wchodząc na targi wejściem wschodnim (od strony dworca), powinniśmy udać się w prawą stronę, w stronę hali 3 i 3A. Tu będzie można zapoznać się z ofertą producentów mebli tapicerowanych. Bezsprzecznie jest to jeden z najmocniejszych segmentów polskiego meblarstwa, którego znaczenie na rynku europejskim systematycznie i efektywnie wzrasta. To dzięki meblom tapicerowanym odnosimy międzynarodowy sukces, a przede wszystkim za sprawą mebli mających funkcję spania. Funkcję, której zastosowania w meblach wypoczynkowych do salonu nie rozumieją mieszkańcy południa, pragmatyczni Polacy z sukcesem sprzedają w całej Europie. Według danych Eurostatu blisko 44% wszystkich produkowanych w Europie mebli do siedzenia przekształcanych w miejsce do spania i około 25% mebli tapicerowanych z drewnianą ramą pochodzi z naszego kraju! Pokazuje to ogromny potencjał produkcji krajowej, którego należy być świadomym w negocjacjach. Daje też pojęcie o skali konkurencji, która musi zachodzić pomiędzy producentami z Polski.

B+R Studio przeanalizowało tą grupę producentów, rozpoczynając od bazy dużych i średnich firm meblarskich w Polsce. Stwierdzono, że z ogólnej liczny 500 największych firm meblarskich w Polsce blisko 35% ma w swojej ofercie meble tapicerowane. Jest to grono mniej więcej 175 dużych i średnich firm. Najpopularniejsze wyroby wśród mebli tapicerowanych to kanapy, wersalki i sofy. Ponad 90% podmiotów produkuje je, a 85% ma także w ofercie fotele wypoczynkowe. Meble wypoczynkowe tapicerowane typu tapczany to wyrób obecny w ofercie 35% producentów, a produkcję mebli wypoczynkowych modułowych deklaruje 24% producentów. W podanych liczbach uwzględniono też część firm mających zróżnicowaną ofertę, obejmującą obok mebli tapicerowanych również inne meble.

Nie wszyscy będą na targach „Meble Polska”

Zaraz po odpowiednio dobranej ofercie, ważnym czynnikiem sukcesu jest odpowiednio przemyślana i przygotowana sieć dystrybucji. Oczywistym faktem jest to, że większość produkujących się mebli w Polsce trafia na eksport. Również w przypadku mebli tapicerowanych tendencja ta jest widoczna. Blisko 90% producentów mebli tapicerowanych potwierdza realizację sprzedaży eksportowej. W przypadku części z nich eksport jest tak dominującym kierunkiem, że nie mają polskich stron internetowych. A jeśli już mają to są one nisko rozbudowane i jest to równoznaczne z ich nisko rozbudowaną dystrybucją w Polsce. Tego rodzaju firmy jednak trudno zastać na wystawie w Poznaniu.

Jak zatem wygląda sieć sprzedaży w Polsce producentów mebli tapicerowanych, którzy skupiają się na handlu swoimi wyrobami na rynku krajowym? Jak pokazują wyniki analizy opracowanej przez B+R Studio, najszerzej stosowaną formą dystrybucji jest lokowanie mebli w niezależnych salonach meblowych. Co najmniej 25 producentów mebli tapicerowanych deklaruje dostępność swoich produktów w ponad 100 punktach handlowych na terenie Polski. Kolejnych 21 producentów w 31-100 punktach. Wobec powyższego należy stwierdzić, że 46 firm oferujących meble tapicerowane prowadzi ogólnopolską dystrybucję swoich produktów. Uzupełnijmy, że sprzedaż internetową proponuje ponad 13% producentów.

Ocena segmentu jakościowego prowadzi do wniosku, że w niespełna 80% firm specjalizacja dotyczy produkcji mebli tapicerowanych ze średniej półki cenowej. Natomiast wyroby z półki ekonomicznej lub wyższej klasy ma w swojej ofercie odpowiednio 24% i 22% firm. Dodajmy, że oferta firm mogła być kwalifikowana do kilku zakresów. W podobnych proporcjach należy też spodziewać się oferty podczas tegorocznych targów. Producentów mebli tapicerowanych odnajdą ich Państwo również w hali 6A i w hali 8A, w której wystawi się grupa IMS.

Meble skrzyniowe na targach „Meble Polska”

Wracając do wspólnego spaceru po targach, poszukajmy producentów z ofertą mebli skrzyniowych. Zapoznają się Państwo z nią między innymi w hali 6A a także w halach 8, 7 i 7a. Wart zauważenia jest fakt rozwoju przedsięwzięć grupowych. I tak w hali 6a spotkają Państwo stoiska inicjatywy Radomsko Mebluje oraz Klastra Meblarskiego Południowej Wielkopolski z Kępna. A w hali 7 – ofertę przedstawi Klaster Meblowy z Elbląga.

Meble skrzyniowe to jedna z najstarszych form organizacji przestrzeni. Funkcjonalność i styl tego rodzaju mebli sprawiają, że w dzisiejszych czasach wypełniają one wnętrze niemal każdego domu. Dzięki uniwersalności i łatwej adaptacji do każdego wnętrza, meble skrzyniowe wciąż zdobywają szerokie rzesze zwolenników. Nic dziwnego, że ten rodzaj plasuje się na drugim miejscu (po meblach tapicerowanych), pod względem wartości produkcji mebli w Polsce. Bylibyśmy jednak nie fair gdybyśmy nie napisali, że trend ten nie jest korzystny dla producentów mebli skrzyniowych. Funkcje przechowywania przejmują coraz częściej zabudowy, a i ilość przedmiotów w dobie cyfryzacji znacząco się zmniejsza.

Tradycyjne regały czy meblościanki redukują swoje gabaryty, zamieniają się w meble wiszące, a w kompletach zmniejsza się liczbę brył. Cóż… Książki zastępują audiobooki, płyty z muzyką zastępuje strumieniowanie muzyki z internetu, a filmy udostępniają serwisy VOD. Do tego dzisiejszy telewizor waży kilka kilogramów zamiast kilkudziesięciu. Te czynniki wpływają istotnie na kondycję producentów. Rynek mebli skrzyniowych jest tematem, z którym warto również zapoznać się bliżej w naszym raporcie „Rynek mebli mieszkaniowych w Polsce”.

Pozycjonowanie oferty

Podobnie jak w przypadku mebli tapicerowanych postaraliśmy się ocenić w ofercie ilu firm znajdziemy meble skrzyniowe. Blisko 30% analizowanych producentów ma w ofercie meble skrzyniowe do mieszkań, czyli mówimy o 150 dużych i średnich firmach. W zakresie przeprowadzonej analizy przyjrzeliśmy się pozycjonowaniu oferty. Według naszych subiektywnych ocen okazuje się, że 81% firm specjalizuje się w produkcji mebli mieszkaniowych należących do średniej półki cenowej. Meble ekonomiczne oferuje około 42% producentów mebli. Z kolei wyroby 8% firm można przypisać do kategorii wyższej. Niewątpliwie rodzaj zastosowanego materiału (drewno lite czy płyta drewnopochodna) jest jednym z najważniejszych czynników, który decyduje o zakwalifikowaniu do odpowiedniej półki cenowej.

Meble z półki niskiej to przede wszystkim meble wykonane z płyty drewnopochodnej (wiórowej). Meble te cechują regularne, prostokątne kształty. Wykonane są z cienkiej płyty, a elementy są płaskie, bez frezowania. Przy produkcji stosowany jest częściej papier dekoracyjny niż folia. Mniejsze meble mogą mieć system cichego domykania lub mechanizm otwierania bez uchwytów, lecz trwałość ich jest bardzo niska. Z kolei większy gabarytowo mebel nie będzie miał już tych mechanizmów, ponieważ powoduje to wyższą cenę mebla. W meblach ekonomicznych mniejszą uwagę producenci i dystrybutorzy zwracają na jakość obrabianych elementów, co jest konsekwencją stępionych narzędzi przy obróbce.

Półka średnia

Półkę średnią charakteryzować będą wyroby zarówno z płyty (częściej stosowany MDF na fronty i płyta wiórowa), jak i z drewna litego, zwykle o regularnych i prostokątnych kształtach. Znaczenia nabiera w tym przypadku sposób wykończenia płyt. Istotne jest, czy będą pokryta fornirem naturalnym lub lakierowane, czy może będą w wysokim połysku. Meble te cechować już będą frezowania, zaokrąglone krawędzie frontów. Przy produkcji mebli z tej półki będzie pojawiała się folia dekoracyjna oraz dobór okuć o wyższej jakości. Tak jak w przypadku mebli z półki ekonomicznej będę występować mieszane rozwiązania. To zresztą cecha polskiego rynku. Producenci nie stosują kategoryzacja materiałów i stosowanych okuć. Jeśli klient ma możliwość zamówienia mebla na wymiar, jest w stanie zamówić go np. z frontami foliowanymi wraz z okuciami wyższej półki. Sytuacja może być także odwrotna: klient wybierze podzespoły i okucia z niższej półki, a fronty np. z płyty o lepszej jakości.

Z kolei meble reprezentujące półkę wyższą produkowane są z materiałów najwyższej jakości, często z użyciem drewna litego. Cena końcowa będzie też zależała od stosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych i dopracowania technicznego: rozwiązania typu oświetlenie półek, prowadnice, system cichego domykania będą pochodzić od uznanych marek.

Meble kuchenne na targach „Meble Polska”

Po zapoznaniu się na targach z ofertą producentów mebli tapicerowanych i mieszkaniowych chcielibyśmy Państwa tym razem zabrać w podróż po meblach wykonywanych na wymiar. Chodzi nam oczywiście o meble kuchenne oraz meble do zabudowy i wnęk. Z ofertą producentów mebli tego rodzaju zapoznają się Państwo w halach 3 i 7A, chociaż trzeba będzie się odrobinę postarać, ponieważ producentów tego typu mebli będzie zaledwie kilkunastu, a ich lokalizacje są rozrzucone. Zdecydowaliśmy się bliżej przedstawić Państwu te rynki mebli, ponieważ są one specyficznym segmentem między innymi ze względu na proces zakupowy, który silnie angażuje zarówno klienta, jak i sprzedawcę. Według producentów mebli kuchennych sektor ten jest jednym z najdynamiczniej zmieniających się i rozwijających sektorów meblarskich. Zmiany te dotyczą wnętrza mebli, ich wyglądu, jak również zastosowanych technologii. Klient i producent mają dziś do dyspozycji różnorodne materiały do zastosowania na blaty i fronty oraz duży wybór akcesoriów, które podnoszą komfort użytkowania.

W przypadku mebli kuchennych „na wymiar” klient wybiera sprzedawcę, a zadaniem tego jest na przykład przekazanie wiedzy klientowi w zakresie dostępnych rozwiązań i materiałów, dokonanie pomiarów w mieszkaniu klienta, wykonanie wraz z klientem projektu i wizualizacji, nadzór nad przygotowaniem elementów i finalnie montaż zestawu kuchennego. Klientowi towarzyszą relatywnie większe emocje niż w przypadku zakupu innych rodzajów mebli, a związane są one często z faktem, że meble kuchenne przygotowywane są na jego indywidualne zlecenie i w razie nietrafionych rozwiązań dużo trudniej jest wymienić zabudowę kuchenną niż inne meble.

Jaka cena taka dystrybucja

Dystrybucja mebli kuchennych zależy wyraźnie od ich segmentu cenowego. W segmencie ekonomicznym, gdzie mamy od czynienia z meblami w paczkach – dystrybucję prowadzą markety lub salony meblowe. Tam jednak, gdzie mamy do czynienia z usługą wykonania mebli na wymiar rynek zdominowały firmy małe i średnie – a ich usług należy szukać w studiach mebli kuchennych. Wśród producentów mebli kuchennych w Polsce nie ma wyraźnego lidera. Wiąże się to głównie ze specyfiką procesu sprzedaży wymagającego wielokrotnego kontaktu z klientem (pomiar, projekt, montaż). Na rynku operuje aktywnie kilkudziesięciu większych producentów i kilkuset mniejszych. Rynek producentów uzupełnia trudne do oszacowania grono indywidualnych stolarzy wykonujących meble kuchenne i zabudowy jako dodatkowe źródło swojego utrzymania. Jedynie w grupie większych producentów można podjąć się oszacowania udziału producentów mebli kuchennych

Podobnie jak w przypadku wcześniej omawianych grup mebli podstawą oszacowania była baza największych 500 firm meblarskich. Około 13% producentów przedstawia w ofercie meble kuchenne, ale zaledwie dla 5%, tj. 25 firm, meble kuchenne stanowią główny przedmiot działalności w prezentowanej ofercie (analiza na podstawie ofert przedstawianych na stronach internetowych producentów). Do grupy największych graczy na rynku mebli kuchennych należy dodać jeszcze firmy, dla których meble kuchenne są tylko elementem większej oferty, jednakże ze względu na łączną wielkość sprzedaży tych firm sprzedaż kuchni może mieć znaczący udział w rynku. Są to np. Black Red White, Fabryki Mebli Forte, Fabryka Mebli Bodzio i Wolsztyńskie Fabryki Mebli (Szynaka Meble).

Co to jest segment ekonomiczny?

W przypadku mebli kuchennych, analizując rynek, założyliśmy następujący podział pod względem cenowym: meble o wartości nie przekraczającej 5 tys. zł i jest to tzw. segment ekonomiczny, składający się głównie z mebli do samodzielnego montażu, meble o wartościach od 5 tys. zł do kwoty około 10 tys. zł – tzw. segment średni oraz meble o wartości przekraczającej 10 tys. zł, które zakwalifikowaliśmy do segmentu wyższego. W czasie analiz ustaliliśmy w tej grupie podsegment „ultra ekonomiczny”, w którym znajdują się zestawy mebli o wartości do około 1 tys. zł.

Zarówno meble z segmentu średniego, jak i wyższego to meble wykonywane „na wymiar” z montażem u klienta. O odpowiednim zakwalifikowaniu mebli do wymienionych segmentów, zarówno w naszej opinii, jak i przedstawicieli z branży, decydują materiały, wykończenia i nowe technologie, które zostały użyte przy produkcji kuchni, jak również zakres usług towarzyszących sprzedaży. Inaczej mówiąc o przydzieleniu do odpowiedniego segmentu nie decyduje długość zabudowy czy liczba szafek. Podsumowując możemy stwierdzić, że w segmencie ekonomicznym i ultra ekonomicznym odbywa się 66% transakcji, mających łączny potencjał 34%. Odwrotna sytuacja dotyczy segmentu średniego i wyższego, gdzie na 34% transakcji przypada 66% wartości rynku.

Meble do zabudowy i wnęk na targach „Meble Polska”

Wypada jeszcze na koniec naszego materiału przejść do kwestii mebli do zabudowy i wnęk. W dzisiejszych czasach zabudowa wnęki jest bardzo popularnym i funkcjonalnym rozwiązaniem. Pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni, jak i dostosowanie liczby szaf i ich wyposażenia do własnych potrzeb. Ponownie mamy trochę inny model na biznes meblowy. Rynek systemów do zabudowy jest specyficzny i rządzi się innymi prawami niż cały rynek meblarski. Jest on zbliżony do sytuacji na rynku mebli kuchennych, ze względu na proces zakupowy. Jest to rynek w dużej mierze oparty na kilku dystrybutorach systemów prowadnic i wielu firmach mikro wykonujących meble na zamówienie.

Na potrzeby jednego z naszych raportów zapytaliśmy potencjalnych konsumentów, co w pierwszej kolejności by zrobili po tym, jak zdecydowaliby się na zakup mebli do zabudowy. Najczęściej odpowiadali, że udaliby się do osoby świadczącej usługi stolarskie. Patrząc perspektywicznie, to właśnie w segmencie mebli do zabudowy i mebli kuchennych powinny upatrywać swojej przyszłości firmy mikro. Tutaj, gdzie ważna jest interakcja z klientem i elastyczność na jego potrzeby, lokalność realizacji, tu najdłużej małe biznesy będą w stanie konkurować z dużymi sieciami.

W obowiązkach wykonawcy leży zakup odpowiednich komponentów, materiału, systemu prowadnic. Dlatego też w łańcuchu dystrybucji istotną rolę mają hurtownie meblowe, których w większości klientów to osoby wykonujące usługi stolarskie. Wśród dużych i średnich firm zajmujących się produkcją systemów do zabudowy i szaf można wyróżnić kilka marek, których produkty wykorzystywane są do produkcji mebli do zabudowy i szaf. Ta grupa obejmuje 8 marek: Bimak, GTV, Indeco, Komandor, Laguna, Raumplus, Senator, Sevroll.

Trzeba być na targach „Meble Polska”

Mamy nadzieję, że dzięki „wirtualnemu” spacerowi daliśmy Państwu powody, aby sądzić że w polskiej branży meblarskiej tkwi potencjał. W tym celu udadzą się Państwo na targi „Meble Polska” i z wielkim zainteresowaniem będą śledzić najnowsze trendy w meblach. My również tam będziemy z naszym nowym raportem „Polskie Meble Outlook 2015”.

TEKST: Milena Dorozińska, Tomasz Wiktorski

Autorzy reprezentują firmę B+R Studio, zajmującą się m.in. badaniami rynku mebli w Polsce.

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 2/2015