Presja ceny, presja zatrudnienia
8 października, 2017 2023-04-14 7:44Presja ceny, presja zatrudnienia
Głównym wyzwaniem dla producentów mebli tapicerowanychMebel tapicerowany – należy do grupy wyrobów o złożonej konstrukcji i wieloaspektowym procesie wytwarzania. W projektowanym i eksploatowanym wnętrzu meble tapicerowane pełnią dwie podstawowe funkcje: użytkową, a więc zapewniają wygodny wypoczynek, rekreację, sen, itp., oraz estetyczną związaną z ubogaceniem wystroju pomieszczenia. Jak jest zbudowany mebel tapicerowany? Meble tapicerowane są wyrobami o strukturze liniowej i powierzchniowej oraz objętościowej. Z reguły mebel z Europy Zachodniej jest presja ceny. Najpoważniejszym problemem przedsiębiorców z Europy Wschodniej jest zaś brak dostępnej, wykwalifikowanej kadry.
Jak wynika z raportu opracowanego przez firmę Lectra przy patronacie CSIL Centre for Industrial Studies, branża mebliMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., tapicerowanych znajduje się obecnie na etapie bezprecedensowej transformacji. Badania poświęcone sytuacji w branży, w pierwszej kolejności poddają analizie siły ekonomiczne i społeczne, które skłaniają wiele europejskich przedsiębiorstw do przekształcania swoich modeliModel – 1) Pierwszy egzemplarz projektu (np. mebla), wykonany z właściwych materiałów w podziałce 1:1. 2) Też: wzór, schemat, według którego coś jest lub coś ma być wykonane (np. model odpowiedzialnej produkcji). Źródło: Smardzewski J. (2008), Projektowanie mebli, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań. biznesowych, a następnie analizują, jak producenci oceniają największe wyzwania i jakie mają sposoby na sprostanie im teraz i w przyszłości.
Wschód i Zachód
Aby zrozumieć obecną, globalną sytuację branży mebli tapicerowanych, firma Lectra i CSIL, przeprowadziły wywiady ze specjalistami z Ameryki Północnej, Europy Zachodniej i Wschodniej oraz Chin. Za największe wyzwanie w krajach Europy Wschodniej i w Chinach uznano brak wykwalifikowanych pracowników. W dalszej kolejności znalazły się presja cenowa i szybsze dostawy. Przedsiębiorcy z Ameryki Północnej i Europy Zachodniej pracują pod presją cenową, która stanowi dla nich największe wyzwanie. Dalej uplasowały się szybsze dostawy i wzmożona konkurencja.
Raport Lectra zwraca uwagę na współzależność między regionami. W latach 90. wiele przedsiębiorstw z Europy Zachodniej rozpoczęło outsourcing procesów produkcyjnychProces produkcyjny – zespół czynności przetwarzania surowców, materiałów lub półfabrykatów w wyroby gotowe (np. meble). Proces produkcyjny obejmuje czynności począwszy od pobrania surowców lub materiałów z magazynu, poprzez czynności technologiczne, transportowe, kontrolne, rejestracyjne itp., aż do przekazania gotowego wyrobu do magazynu. Podstawową częścią procesu produkcyjnego jest proces technologiczny. Ponadto w skład procesu produkcyjnego wchodzą procesy pomocnicze, jak proces magazynowania, transportu, do firm z Europy Wschodniej. Skorzystały one z niższych kosztów wytwarzania i niewielkiej odległości od dużego rynku konsumenckiego Europy Zachodniej. Tak powstała wspomniana współzależność. Przedsiębiorstwa z Europy Zachodniej zajmują się głównie projektowaniem i rozwojem produktów, natomiast firmy z Europy Wschodniej ich wytwarzaniem.
Naszym największym wyzwaniem w tej chwili jest zwiększenie mocy produkcyjnych. Realizujemy je poprzez rozpoczętą już budowę trzeciego zakładu produkcyjnego, w którym w przyszłym roku stworzymy ponad 120 nowych miejsc pracy. Grzegorz Kalinowski, dyrektor handlowy w firmie LibroFirma LIBRO istnieje od 1990 roku. Zajmuje się produkcją wysokiej jakości mebli tapicerowanych w szerokiej gamie tkanin.
Na pytanie, co będzie potrzebne, aby osiągnąć sukces na rynku europejskim, najwięcej przedsiębiorców z Europy Zachodniej odpowiedziało, że zwiększenie marży. Natomiast największą potrzebą firm z Europy Wschodniej jest uzyskanie większej efektywności produkcji. W porównaniu do Chin, Ameryki Północnej i Europy Zachodniej, respondenci z Europy Wschodniej najwyżej ocenili zwiększenie produkcji – prawie 40%. Średnia dla pozostałych regionów wyniosła ok. 22%.
Jak zaznaczają autorzy raportu, przedsiębiorstwa z Europy Wschodniej, a zwłaszcza z Polski, stały się dużymi producentami na rynek globalny. Jednak procesy produkcyjneProces produkcyjny – zespół czynności przetwarzania surowców, materiałów lub półfabrykatów w wyroby gotowe (np. meble). Proces produkcyjny obejmuje czynności począwszy od pobrania surowców lub materiałów z magazynu, poprzez czynności technologiczne, transportowe, kontrolne, rejestracyjne itp., aż do przekazania gotowego wyrobu do magazynu. Podstawową częścią procesu produkcyjnego jest proces technologiczny. Ponadto w skład procesu produkcyjnego wchodzą procesy pomocnicze, jak proces magazynowania, transportu, w tym regionie nadal wymagają większych nakładów pracy w porównaniu z firmami z Europy Zachodniej. Raport pokazuje, że pracownik fabryki mebli w Polsce wytwarza o połowę mniej niż wynosi średnia dla pracownika w Niemczech. Natomiast pojedynczy pracownik fabryki mebli w Rumunii produkuje jedną czwartą tego, co osoba zatrudniona we Francji.
Cele rozwojowe
Pomimo różnic między Europą Wschodnią i Zachodnią, respondenci z obu regionów uznali optymalizację procesów i szkolenie pracowników za pierwszy i trzeci spośród głównych priorytetów, które pozwolą zrealizować cele rozwojowe. Dla 29% respondentów z Europy Wschodniej i 21% z Europy Zachodniej zadania związane z optymalizacją procesów: ich usprawnieniem, ograniczeniem błędów i odpadów produkcyjnych oraz zwiększeniem przejrzystości poszczególnych etapów wytwarzania ma zasadniczy wpływ na realizację założeń. Aby sprostać zapotrzebowaniu konsumentów, przedsiębiorstwa muszą oferować mniejsze serie produkcyjne i większe zróżnicowanie materiałów, radzić sobie z bardziej skomplikowanymi, modułowymi projektami i ruchomymi produktami, a jednocześnie zapewniać konkurencyjne ceny.
Przedsiębiorstwa z Europy Zachodniej wybrały rozwój wzornictwa i produktów jako drugi spośród priorytetów, zwłaszcza w związku z potrzebą spełniania zapotrzebowania konsumentów na większą personalizację. Wykorzystanie koncepcji projektowania z uwzględnieniem kosztów produkcji pomaga producentom zagwarantować, że ich produkty będą zarówno wydajne kosztowo, jak i wykonalne już na bardzo wczesnych etapach projektowania i rozwoju. Dla przedsiębiorstw z Europy Wschodniej zaawansowane rozwiązania do rozkroju tkaninTkanina – powstaje z połączenia dwóch prostopadłych do siebie nitek: osnowy i wątku. Jest zdecydowanie mniej elastyczna niż dzianina, ale za to bardziej elegancka. Z tkaniny wykonuje się pokrowce mebli tapicerowanych, materacy, klasyczne koszule, marynarki, dżinsy, płaszcze itp. Jak powstaje tkanina? Tkanina powstaje w procesie tkania, czyli przeplatania nitek osnowy (które są ułożone wzdłużnie) z nitkami wątku (które są ułożone to najlepszy sposób przeciwdziałania konsekwencjom niedoboru pracowników i na utrzymanie marginesu zysków.
Największym wyzwaniem w zakresie realizacji zwiększonych zamówień są nowi pracownicy, o których trudno. Artur Wasążnik, dyrektor ds. handlu i marketingu w firmie MebleMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., Marzenie
Planowane inwestycje w obu regionach wskazują na utrzymanie istniejącego stanu rzeczy. Przedsiębiorstwa z Europy Zachodniej w dalszym ciągu będą koncentrować się na rozwoju wzornictwa i produktów, natomiast firmy z Europy Wschodniej będą chciały ugruntować swoją pozycję w łańcuchu wartości, zwiększając moce produkcyjne. Strategie inwestycyjne przedsiębiorstw z Europy Zachodniej polegają na wyróżnieniu się spośród konkurencji poprzez wzornictwo i jakość.
Nowe potrzeby konsumentów, trendy meblarskie, globalizacja branży i trudności europejskich przedsiębiorstw w konkurowaniu z importerami oferującymi niższe ceny, skłoniły producentów do zwrócenia się ku wzornictwu. Europejscy producenci postrzegają obecnie wzornictwo jako najlepszy sposób na odróżnienie swoich produktów. Jest ono powszechnie postrzegane jako czynnik zapewniający przewagę konkurencyjną i stwarzający okazję do konkurowania z krajami o niższych kosztach produkcji.
Głównym czynnikiem napędzającym wzrost przedsiębiorstw z Europy Wschodniej jest eksport. W szczególności, polskie firmy wykorzystują pełne moce produkcyjne, a według prognoz, liczba zamówień będzie się nadal zwiększać. Jak zaznaczają autorzy raportu, w tym kontekście zwiększanie zdolności produkcyjnych ma zasadniczy wpływ na realizację zamówień i utrzymanie celów rozwojowych. Automatyzacja procesów wytwarzania pozwoli producentom poradzić sobie z problemami niedoborów kadrowych i zwiększyć wydajność.
Akcja cyfryzacja
Jak wykazują autorzy raportu, po kilku latach spadków, w 2015 r. pojawiły się oznaki stałego ożywienia w europejskiej branży mebli tapicerowanych. Pomimo, że konsumpcja wzrosła we wszystkich obszarach, popyt wewnętrzny w coraz większym stopniuStopień – 1) Stanowi podstawowy element lub zespół schodów. Elementami głównymi stopnia są stopnica oraz podstopnica. Płaszczyzną poziomą stopnia jest podnóżek, natomiast pionową (jeśli w konstrukcji schodów występują podstopnice) podstopień. Kształt oraz wymiary stopnia powinny zapewniać bezpieczne i wygodne poruszanie się po schodach. Wyróżniamy stopnie wstępne, środkowe kończące oraz jałowe (tzw. spocznikowe), które wbudowywane są w spocznik. 2) W języku zaspokajany jest przez import. Obecnie Chiny są największym eksporterem mebli do Unii Europejskiej. Kraj ten odpowiada za ponad połowę wszystkich mebli importowanych do tego regionu.
Szansę do zwiększenia zasięgu daje przedsiębiorstwom handel elektroniczny. W Niemczech udział sprzedaży internetowej w segmencie mebli domowych i wyposażenia wnętrz wynosi 10%. Według dyrektora generalnego instytutu IPEA (instytut ds. badań rynku meblarskiego we Francji), udział sprzedaży online na francuskim rynku meblarskim powinien wynieść 15% do roku 2020. Spośród największych zachodnich rynków najszybszy wzrost w tym obszarze ma nastąpić w Wielkiej Brytanii, gdzie penetracja sprzedaży internetowej jest już największa. Rynek online zdominowany jest przez Wielką Brytanię, Niemcy i Francję, aczkolwiek – jak zaznaczają autorzy raportu – nie można zignorować tzw. wschodzących rynków internetowych, tj. Polska i inne kraje Europy Wschodniej.
Niski poziom penetracji Internetu w tych państwach daje duży potencjał rozwoju. Raport Lectra mówi wprost: przyszłość Europy ma cyfrowe oblicze. Produkcja przechodzi cyfrową transformację. Napędza ją inteligentna technologia i tzw. urządzenia połączone. Aby sprostać coraz większej konkurencji w regionach oraz pomiędzy regionami, szybszym cyklom produkcji i bardzo złożonym zamówieniom, poszczególne kraje kontynentu wdrażają inicjatywy w ramachRama – 1) Podzespół składający się z połączonych ramiaków, spełniających funkcję nośną dla poduchy tapicerskiej, także w podstawie lub korpusie mebla; w meblach giętych może ją stanowić element gięty o obwodzie zamkniętym. Jakie są rodzaje ram? W zależności od spełnianej funkcji rozróżnia się ramy: tapicerską, wieńcową, drzwiową itp. 2) Też: część urządzenia mechanicznego składająca się z listew i prętów połączonych tzw. czwartej rewolucji przemysłowej. Jak zaznaczają autorzy raportu, rewolucja ta zaczęła się w Niemczech, jednak rozwija się szybciej w innych miejscach. Dzieje się tak m.in. za sprawą rządowych programów wsparcia, z których korzystają przede wszystkim producenci z Francji, Włoch i Wielkiej Brytanii.
TEKST: Diana Nachiło
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 10/2017
Tekst na podstawiePodstawa – 1) Zespół lub podzespół spełniający funkcję nośną dla mebla lub zespołu. 2) W języku potocznym słowo „podstawa" oznacza zasadę, podwalinę czegoś. 3) Też: w odniesieniu do zgodności czegoś z czymś - w oparciu o coś, zgodnie z czymś, na mocy czegoś, w wykorzystaniem czegoś itp. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia.: „Co wpływa na zmiany w branży mebli tapicerowanych w Europie? Badanie poświęcone sytuacji w branży mebli tapicerowanych” firmy Lectra.