Branża

To dobry czas dla polskich mebli na rynku amerykańskim

Piotr Wójcik, Meble Wójcik.

To dobry czas dla polskich mebli na rynku amerykańskim

O tym, czy polskie meble mają szansę podbić USA i stać się alternatywą dla mebli z Azji, mówi Piotr Wójcik, prezes Meble Wójcik.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Ostatnia edycja targów w High Point była debiutem targowym Meble Wójcik na rynku amerykańskim i jednocześnie sporym wyzwaniem. Mimo że na targach wystawiamy się jako firma od 30 lat, to specyfika tego rynku mebli jest całkowicie inna i wymaga od nas nowego podejścia.

ZOBACZ TAKŻE: USA największym odbiorcą mebli na świecie

Główny cel, jaki sobie postawiliśmy, to przede wszystkim nauka tej specyfiki, poznanie reguł rządzących targami w High Point i nawiązanie relacji biznesowych, które będziemy mogli rozwijać wraz z kolejnymi edycjami.

Ameryka potrzebuje alternatywy dla mebli z Azji, co dobitnie pokazał czas pandemii. Kupcy amerykańscy coraz łaskawszym okiem patrzą na Europę Środkowo-Wschodnią jako bezpieczne i atrakcyjne miejsce do zakupu mebli. Dla amerykańskich kontrahentów liczy się zdecydowanie stabilna jakość naszej produkcji, elastyczność serwisu oraz konkurencyjność cenowa. O ile z pierwszymi dwoma elementami polscy producenci nie mają problemu, o tyle z tym trzecim wiąże się również stabilna polityka państwa w stosunku do całego sektora drzewnego, czyli przede wszystkim pełen dostęp do konkurencyjnego cenowo surowca oraz utrzymanie przez Lasy Państwowe certyfikacji FSC, która jest powszechnie respektowaną przepustką dla mebli i innych produktów na globalne rynki.

Uważam, że jest to dobry czas dla polskich mebli na rynku amerykańskim – musimy go właściwie wykorzystać i pokazać się jako rzetelny, jakościowy i elastyczny dostawca. Jeśli teraz przekonamy do siebie kupców amerykańskich, mamy szansę na stałe zakorzenić się na rynku za oceanem. Zdecydowanie większe szanse na zaistnienie na rynku USA upatruję we wspólnej promocji polskich mebli. Nie ma znaczenia, czy na jednym stoisku czy kilku niezależnych, sąsiadujących ze sobą. Chodzi o występowanie jako konkretna meblarska siła, która ma większy potencjał w przypadku wspólnej prezentacji.

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli o rynku amerykańskim:

Stany Zjednoczone są największym odbiorcą mebli na świecie. Mimo iż wśród głównych dostawców tego asortymentu prym wiodą Chiny, to ostatnie problemy z zaopatrzeniem z Azji, skłaniają coraz częściej amerykańskich dystrybutorów do szukania alternatywy. To otwiera szanse na coraz większy udział w tym gigantycznym rynku przed polskimi producentami mebli.

USA to także największy importer polskich mebli poza Europą. Według danych Eurostat, w 2021 roku wartość polskiego eksportu mebli do tego kraju osiągnęła wartość 432 mln euro, co stanowi 25% wzrost w stosunku do 2020 roku. Warto dodać, że w roku ubiegłym, tylko w samym okresie styczeń-sierpień eksport polskich mebli do USA wyniósł aż 384 mln euro – to niemal tyle, co w całym 2018 roku. W dużej mierze jest to zasługa, koordynowanych przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli, polskich wystąpień narodowych na największych targach meblowych na świecie, które odbywają się dwa razy w roku w High Point w USA.

Targi te gromadzą około 2 tys. wystawców i przyciągają ponad 75 tys. osób związanych z branżą meblarską. Do dyspozycji meblarzy z całego świata oddawane jest około 1 mln m2. powierzchni wystawienniczej w 180 budynkach. W ostatniej, jesiennej edycji imprezy, w ramach wspólnego pawilonu narodowego zaprezentowały się firmy: Black Red White, Meble Wójcik, Wajnert Meble, Timbart.net, Intermeble i Homenestry.