Edukacja

USA największym odbiorcą mebli na świecie

USA to największy rynek mebli na świecie.

USA największym odbiorcą mebli na świecie

W 2026 roku wydatki na meble za oceanem mają sięgnąć, w przeliczeniu, 686 euro na osobę. Czy Polska, jeden z czołowych producentów i eksporterów mebli na świecie, może myśleć o zwiększeniu udziału w rynku Stanów Zjednoczonych?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Z raportu PKO Banku Polskiego „Branża meblarska. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2026 r.” wynika, że w strukturze amerykańskiego importu mebli najwyższą pozycję zajmują Chiny z udziałem wynoszącym 38,6% w 2021 r.

Meble importowane z Polski o wartości 569,1 mln euro stanowiły w 2021 r. jedynie 0,8% importu mebli do Stanów Zjednoczonych, co daje Polsce 13. miejsce wśród dostawców branży na tym rynku. W 2021 r. amerykański import mebli z Polski zwiększył się znacząco o nieco ponad 1/3 – czytamy w raporcie.

Z publikacji PKO dowiadujemy się również, że import mebli do Stanów Zjednoczonych zanotował w latach 2018-2019 średni wzrost 0,4% rocznie do 59,7 mld euro. Pandemia COVID-19 wpłynęła na spadek importu w 2020 r. o 3,9% r/r, natomiast w 2021 r. zanotowano wzrost importu aż o 20,0% r/r do poziomu blisko 68,8 mld euro.

Import mebli do Stanów Zjednoczonych:

  • 2017 rok – 59 259 mln euro
  • 2018 rok – 60 845 mln euro
  • 2019 rok – 59 708 mln euro
  • 2020 rok – 57 351 mln euro
  • 2021 rok – 68 797 mln euro

Źródło: International Trade Center (HS 94)

Największy rynek mebli na świecie

W ciągu ostatnich kilku lat rynek mebli w USA przeszedł kilka znaczących zmian, takich jak wzrost popularności zakupów przez Internet. Za oceanem rośnie też zainteresowanie projektowaniem wnętrz.

Z danych opublikowanych w raporcie przygotowanym przez PKO Bank Polski można wywnioskować, że w latach 2018-2019 rynek mebli w Stanach Zjednoczonych zwiększał się średnio o 8,3% rocznie.

ZOBACZ TAKŻE: Polskie meble podbijają USA

Pandemia COVID-19 wywołała wyhamowanie tempa wzrostu tego rynku do średnio 5,3% rocznie w kolejnych dwóch latach (CAGR 2020-2021). Statista przewiduje, że w następnych latach dynamika lekko obniży się do 4,2% rocznie (CAGR 2022-2026). (…) Segment mebli do salonu, którego sprzedaż w 2022 r. w Stanach Zjednoczonych jest przewidywana na 61,8 mld euro, będzie stanowił 30,1% całkowitej sprzedaży branży – czytamy w analizie opracowanej przez ekspertów banku.

Te dane potwierdza B+R Studio, które informuje, że tylko w 2021 roku import mebli do Stanów Zjednoczonych wyniósł blisko 70 mld dolarów.

Głównym dostawcą mebli do tego kraju są oczywiście Chiny, jednakże wysokie koszty transportu, czy wojna handlowa sprawiają, że amerykańscy dystrybutorzy mebli coraz chętniej spoglądają w innych kierunkach, by zaspokoić gigantyczne potrzeby tegoż rynku. Polska jako jeden z największych producentów i eksporterów mebli na świecie ma potencjał, aby mieć duży udział w podbijaniu rynku USA – uważają eksperci z B+R Studio.

Na rynku jest już dostępna, przygotowana przez B+R Studio analiza wybranych amerykańskich dystrybutorów mebli. Zgromadzone i przeanalizowane dane zostały podzielone na dwa odrębne raporty. Pierwsza część publikacji dotyczy mebli tapicerowanych, druga skrzyniowych i szkieletowych.

Badaniem objęto blisko 50 amerykańskich sieci sklepów meblowych, których dochody ze sprzedaży za rok 2021 zamknęły się w przedziale 50-250 mln dolarów. Do porównania mebli tapicerowanych wybrano dystrybutorów o przychodach 50- 100 mln dolarów, natomiast dla mebli skrzyniowych z przedziału 100-250 mln dolarów. Podczas analizy eksperci B+R Studio dokładniej przyjrzeli się najchętniej kupowanym sofom, meblom modułowym i fotelom, a także stolikom do salonu oraz komodom do jadalni i sypialni.

Raporty „Wybrani dystrybutorzy mebli w USA” stanowią przydatne narzędzia do pracy dla firm, które planują rozszerzenie swojej działalności właśnie na rynek amerykański i chcą poznać bliżej potrzeby tamtejszych konsumentów. Publikacje dostarczają informacji o designie amerykańskich mebli, głównych podobieństwach i różnicach między meblami sprzedawanymi w USA i Polsce, poziomie cen mebli oferowanych w sklepach amerykańskich, a także wybranych dystrybutorach mebli i kontaktach do osób decyzyjnych.

Konkurencja jest silna, a ceny mebli uzależnione od wielu czynników, takich jak koszty produkcji i transportu czy wytyczne dotyczące jakości i bezpieczeństwa. Co najważniejsze jednak – popyt na rynku USA ma się w najbliższych latach sukcesywnie zwiększać. Według analityków PKO Banku Polskiego, w 2022 roku statystyczny mieszkaniec Stanów Zjednoczonych wydał szacunkowo na meble, w przeliczeniu, prawie 614 euro. A prognozy mówią o wzroście tej kwoty do 686 euro w 2026 roku.