Branża

Nowa era fotografii

Łukasz Borowski, product manager ds. produktów oświetlenia fotograficznego Fomei w firmie Medikon Polska.

Nowa era fotografii

Łukasz Borowski, product manager ds. produktów oświetlenia fotograficznego Fomei w firmie Medikon Polska, o tym czym jest profesjonalna fotografia produktowa.

Na czym obecnie skupia się profesjonalna fotografia produktowa?

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

Przede wszystkim nie wystarczy już mieć aparat i lampkę biurkową do doświetlania. Dzisiaj fotografia produktowa to dobra fotografia studyjna, ale to studio jest bardziej uniwersalne, elastyczne i mobilne. Coraz częściej studia budowane są z wykorzystaniem wszelkich najnowocześniejszych technologii. Chodzi o to, żeby spełnić oczekiwania zleceniodawcy i działu marketingowego. Technologie wykorzystywana w sprzęcie studyjnym umożliwiają wykonanie zarówno sesji 2D, jak i prezentacji 360°.

Jakie są najświeższe pomysły na udoskonalenie fotografii produktowych mebli?

Od pewnego czasu Internet staje się ważnym elementem w prezentacji oferty producentów. Klient często posiłkuje się tym medium w poszukiwaniu inspiracji czy wariantów kolorystycznych. Dlatego zademonstrowanie stylizacji z udziałem sofy, szafy i komody nie wystarczy. Ważne jest pokazanie detali prawdziwego produktu, a nie doskonałego renderu (czyli sztucznie stworzonego przez grafika idealnego mebla). Klient chce obejrzeć wyprodukowany model wzorcowy oraz jego szczegóły. Taką właśnie fotograficzną prezentację umożliwia system „Fomei Orbitvu”. Oczywiście nieodzownym elementem jest światło. Jego parametry są istotne dla zachowania stabilności prezentacji i tu z pomocą przychodzi Fomei. Proponujemy lampy dwufunkcyjne (światła błyskowego i ciągłego w jednym), z możliwością sterowania z poziomu komputera.

Meble są specyficznym obiektem do fotografowania, szczególnie z racji gabarytów. Jak radzi sobie z tym profesjonalna fotografia produktowa?

Gabaryty mebli zmuszają fotografów do szukania dużych przestrzeni studyjnych, najlepiej z możliwością podwieszania lamp na suficie. Krótko mówiąc: duża powierzchnia, duża wysokość i duża liczba lamp. Sterowanie parametrami w takich warunkach jest dość kłopotliwe i tu pojawiają się z pomocą nowe technologie, czy wspomniane już wcześniej sterowanie z komputera, a nawet przy pomocy smartfona! Dzięki temu cały proces regulacji i zmiany parametrów oświetleniowych staje się bardziej komfortowy, mniej czasochłonny, zautomatyzowany, a przez to bardziej efektywny.

Pewne sytuacje zmuszają do działania w warunkach zastanych lub plenerowych. Wystarczy jednolite tło oraz zestaw najpotrzebniejszego sprzętu oświetleniowego wraz z zasilaczami, aby w warunkach zastanych spełnić oczekiwania klienta. Powyższe wymagania spowodowały znaczne poszerzenie oferty fotograficznych zasilaczy i generatorów przenośnych. Pozwalają one z powodzeniem na realizację ciekawych sesji również w plenerze lub innych warunkach, bez dostępu do źródeł zasilania.

Czy Pana zdaniem podejście producentów mebli do profesjonalnej fotografii zmienia się na lepsze? Co na to wskazuje?

Widzimy zmianę w podejściu producentów mebli, poniekąd wymuszoną przez klienta, bo to klient powinien dostać produkt podany, jak na tacy. Rynek mebli nie jest oderwany od innych rynków. Coraz więcej czasu działy marketingu poświęcają na wizualizację swoich produktów na stronach, katalogach. Chcą pokazać swoje produkty w dobrym świetle. Potencjalny klient poszukiwania wymarzonego mebla zaczyna od przeszukiwania świata wirtualnego. To design mebla oraz jego prezentacja zachęca go do wybrania się do najbliższego salonu meblowego lub kliknięcia: „dodaj do koszyka”.

ROZMAWIAŁA: Anna Andrejczuk

Wywiad został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 11/2012