Branża

Dzielenie się doświadczeniami jest potężną wartością

Rafał Chwast, wiceprezes Zarządu, dyrektor finansowy Grupy Nowy Styl.

Dzielenie się doświadczeniami jest potężną wartością

Rafał Chwast, wiceprezes Zarządu, dyrektor finansowy Grupy Nowy Styl, a akwizycjach przeprowadzonych przez Grupę Nowy Styl.

Grupa Nowy Styl rozwija się zarówno organicznie, jak i przez akwizycje. Do tej pory przejęte zostały 3 firmy, począwszy od 2011 r. (Grammer Office) i kolejno w 2013 r. (Rohde & Graal), a w 2015 (Sitag AG). Ile średnio trwa proces integracji spółki i Grupy Nowy Styl? Co było kluczowe w integracji tych spółek z Grupą?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Proces integracji to bardzo rozbudowany cykl, podzielony na wiele odcinków realizowanych w różnym czasie. Dotyczy on różnych obszarów i kompetencji. Trudno mówić o jednym kompletnym zakończeniu. Patrząc w przeszłość mogę stwierdzić, że najszybciej integrowaliśmy obszary handlowe i marketingowe. Inne obszary wymagały więcej czasu z uwagi na to, iż procesy przechodziły większą liczbę działów Grupy Nowy Styl.

Kluczowe w integracji jest zrozumienie drugiej strony, poznanie sposobu pracy oraz wspólne zbudowanie planu zmian i integracji. W żadnej z przejętych spółek nie chcieliśmy narzucać od razu naszych standardów. Chociaż muszę stwierdzić, że nasze polskie standardy są bardzo doceniane za granicą. Przy pierwszej akwizycji dziennikarze nie dowierzali gdy mówiliśmy podczas wywiadów, że będziemy wprowadzać tam nasze standardy. Teraz przy kolejnych zadają pytanie, ile zajmie ich wprowadzanie (śmiech).

Jeśli ten rytm przejęć w odstępach dwuletnich zostałby zachowany, niedługo powinniśmy się spodziewać kolejnej akwizycji. Czy w najbliższych planach Grupy Nowy Styl są przejęcia europejskich spółek?

Grupa Nowy Styl aktywnie szuka możliwości wzrostu przez akwizycję innych marek, firm, jako drogi szybszego pozyskania udziału w rynku i zaoferowania klientom jeszcze bardziej kompleksowych usług i lepszych produktów. W naszej branży jesteśmy jednym z głównych konsolidatorów, dlatego trafiają do nas oferty zakupu spółek z różnych segmentów i różnych rynków. Nie jesteśmy wbrew pozorom zobligowani do dwuletniego cyklu zakupów (śmiech), ale z rozwagą oceniamy czy dana inwestycja przyczyni się do tworzenia wartości dla Grupy w długim terminie.

Wszystkie nasze rozmowy mają charakter bardzo poufny i nie mogę ujawnić ani ich liczby, ani stanu zaawansowania. Oczywiście, jeżeli zdecydujemy się na kolejne przejęcie, na pewno o tym poinformujemy.

Jakie korzyści z tych trzech akwizycji zagranicznych odniosła Grupa Nowy Styl? O jakie nowe doświadczenia wzbogaciła się Grupa?

Przejmując firmy w Europie Zachodniej, kupujemy szereg elementów: sieć dystrybucji, nowe produkty, a także wzbogacamy Grupę Nowy Styl o doświadczenia, jak najlepiej zaspokajać potrzeby klientów na najbardziej wymagających rynkach w Europie Zachodniej. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykorzystywać tę wiedzę dla rozwoju biznesu w innych krajach. Dzielenie się doświadczeniami jest potężną wartością w firmie międzynarodowej, zwłaszcza w dziedzinie projektowania biur. Naszym celem jest tworzenie dla naszych klientów przestrzeni biurowej, w której pracownik wykorzystuje maksimum swojego potencjału, dobrze się czuje, a sama przestrzeń go nie ogranicza i nie męczy. Dzięki akwizycjom równocześnie powiększamy portfolio produktowe. Dzięki temu jesteśmy obecnie w stanie zaoferować szeroką gamę produktów od ekonomicznych do najbardziej designerskich.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała: Anna Szypulska

Wywiad został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 8/2017