3 kierunki rozwoju
25 maja, 2017 2023-04-25 6:213 kierunki rozwoju
Rozwój firm meblarskich w najbliższych 10 latach widzę na jednej z trzech osi: rozwój poprzez skalę, rozwój poprzez rynek kontraktowy, rozwój poprzez bezpośrednią sprzedaż w Internecie.
Najlepiej rozumiany dziś przez polskie firmy jest rozwój poprzez skalę produkcji. Minimalizujemy koszty i ryzyko, a w zamian oczekujemy stabilnych i dużych zamówień od klientów, którzy dziś dysponują sieciami dystrybucji detalicznej. W czasach, kiedy świat marketingu forsuje zmiany telefonów co rok lub dwa lata, w czasach kiedy kolekcje modowe obowiązują zaledwie kwartał, również mebleMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., zaczynają być traktowane przez klientów detalicznych jak towar o szybko przemijającej przydatności i urodzie. Oczekiwania stawiane meblomMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., przez nabywców rozpatrywane są w perspektywie 5-8 lat i w konkurencji z innymi potrzebami powodują, że większość nabywców nie chce przeznaczać na zakup mebliMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., równowartości rocznej wypłaty. W efekcie, presja na niską cenę wymusza innowacje w zakresie tańszych rozwiązań, trochę upraszczających konstrukcję dla szybszej produkcji i tańszej logistyki. I rynek to akceptuje. W tym modeluModel – 1) Pierwszy egzemplarz projektu (np. mebla), wykonany z właściwych materiałów w podziałce 1:1. 2) Też: wzór, schemat, według którego coś jest lub coś ma być wykonane (np. model odpowiedzialnej produkcji). Źródło: Smardzewski J. (2008), Projektowanie mebli, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań. prawie nie ma miejsca na ręczną pracę (chyba, że to meble tapicerowaneMebel tapicerowany – należy do grupy wyrobów o złożonej konstrukcji i wieloaspektowym procesie wytwarzania. W projektowanym i eksploatowanym wnętrzu meble tapicerowane pełnią dwie podstawowe funkcje: użytkową, a więc zapewniają wygodny wypoczynek, rekreację, sen, itp., oraz estetyczną związaną z ubogaceniem wystroju pomieszczenia. Jak jest zbudowany mebel tapicerowany? Meble tapicerowane są wyrobami o strukturze liniowej i powierzchniowej oraz objętościowej. Z reguły mebel) i dopieszczanie detali – jakość muszą zapewnić wysokowydajne, przelotowe, sterowane komputerowo obrabiarki. W meblachMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., mieszkaniowych, relatywnie tani produkt dystrybuowany przez dzisiejsze sieci handlowe będzie – moim zdaniem – głównym rynkiem również za 10 lat. Z tą różnicą, że wzrastać będzie on wolniej niż rynek kontraktowy i rynek bezpośredniej sprzedaży internetowej.
Nie dysponuję wprawdzie dokładnymi danymi o udziałach sprzedaży do sieci versus sprzedaż kontraktowa (meble biurowe, HoReCa, indywidualne realizacje), ale szacuję, że dziś ta proporcja wynosi 85 do 15 na rzecz sprzedaży w sieciach. Istnieje prawdopodobieństwo, że za dekadę wartość produkcji mebli w Polsce zwiększy się o 50% w porównaniu do roku 2016, a proporcje zmienią się na 80 do 20 nadal z przewagą sprzedaży sieciowej.
Rynek mebli mieszkaniowych wysokiej jakości, według mojej opinii, będzie skręcał wyraźnie w kierunku rynku i modelu kontraktowego. Lepsze meble będziemy mieć w biurach niż w domach. Przyczynią się do tego trendy. Po pierwsze, ewolucja sprzedaży detalicznej zmieniająca doświadczenie zakupowe, w której stacjonarne sklepy staną się miejscem sprzedającym nie tylko produkt, ale też „atmosferę, klimat, doświadczenie klienta”. Tak jak dziś możemy kupić piwo w sklepie spożywczym za 2,50 zł lub w barze za 8, 10 czy 14 zł w zależności od „klimatu”, prestiżu miejsca, jakości usługi. Rolę „sklepu spożywczego” z tanim produktem przejmie sprzedaż elektroniczna, a w tradycyjnych miejscach sprzedaży jakość produktu i standard obsługi a wraz z nim i jakość wyposażenia będą rosły. Kolejnym trendem będzie konkurencja o pracownika i zapewnienie mu pozapłacowych argumentów do związania się z firmą. Wyposażenie miejsca pracy z pewnością do takich elementówElement mebla – 1) Pojedynczy, podstawowy składnik konstrukcji mebla. Może być wykonany z jednego materiału lub z kilku różnych materiałów trwale ze sobą połączonych. Łączenie materiałów może prowadzić do uzyskania po stosownej obróbce elementu w postaci bryły (np. klejenie warstwowe) lub elementu w formie warstwowej z pustymi przestrzeniami (np. płyta komórkowa). Zazwyczaj do uzyskania elementu wymagane jest pełne spektrum produkcyjne będzie należeć. Wreszcie – zamożni klienci kupujący meble mieszkaniowe będą często robili to według indywidualnego projektu i poprzez firmy, w których kompetencje sprzedażowe będą musiały być połączone z kompetencjami realizacyjnymi spersonalizowanych rozwiązań. W tym przypadku cena i marża powinny pokrywać wysokie koszty pracy wykwalifikowanych rzemieślników i uwzględniać dużo większą zmienność oraz nieprzewidywalność tego segmentu rynkowego. W sytuacjach kryzysowych wydatki firm na meble cięte są niemal do zera.
Rozwój poprzez sprzedaż bezpośrednią – Internet. Obszar ten jest relatywnie nowy. Bezdyskusyjnie zasobne w gotówkę firmy będą miały przewagą na płaszczyźnie reklamy, ale z uwagi na fakt dużej demokracji w Internecie, swoją szansę dostanie każdy, kto będzie potrafił zaproponować niepowtarzalne rozwiązania, trafiające w zmieniające się potrzeby. Dodatkowo modelModel – 1) Pierwszy egzemplarz projektu (np. mebla), wykonany z właściwych materiałów w podziałce 1:1. 2) Też: wzór, schemat, według którego coś jest lub coś ma być wykonane (np. model odpowiedzialnej produkcji). Źródło: Smardzewski J. (2008), Projektowanie mebli, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań. biznesowy bezpośredniej sprzedaży od producenta do klienta ostatecznego, daje dużo przestrzeni na nowe zdefiniowanie łańcucha wartości. W innym miejscach niż dotychczas pojawiają się koszty, ale też inne są marże. Dla klienta ostatecznego nie będzie istotne czy dostawcą jest producent, czy handlowiec – będzie się liczył produkt i czas.
Zapraszam do polemiki: tomasz.wiktorski@pfr.pl
TEKST: Tomasz Wiktorski