Rankingi

Polski design ze znakiem jakości must have 2025

„SAW – Ludzie i Wnętrza”, projekt: Anna Olga Chmielewska (koncepcja artystyczna, redaktoraka naczelna), Adam Pulwicki (koncepcja artystyczna), Jola Skóra (koncepcja artystyczna, fotoedycja), Justyna Krüger, Jerzy Sadowski, Maciej Kłosowski (projekt graficzny), Agnieszka Krzysztoń (redakcja tekstów, korekta), Agnieszka Stefańska (opieka artystyczna), Justyna Beczek, Romana Tryc (opieka organizacyjna), HSH PR (promocja), produkcja: wydawca: SAW – Stowarzyszenie Architektów Wnętrz.

Polski design ze znakiem jakości must have 2025

W tym roku plebiscyt must have obchodzi jubileusz. Rada Ekspercka po raz 15. wyróżniła znakiem jakości produkty i kolekcje produktów, które stawiają na lokalne wzornictwo. Odznaczają się najwyższą jakością, odpowiadają na potrzeby konsumentów oraz umiejętnie wykorzystują zasoby w trosce o środowisko.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Plebiscyt must have Łódź Design Festival organizuje już od piętnastu lat, czyli od roku 2011. Wyróżnia on najlepsze wdrożenia pochodzące od polskich projektantów, a także producentów. Tegoroczne wyróżnienie, czyli must have 2025, to nieodpłatnie nadawany znak jakości, którym firmy mogą posługiwać się w kraju i za granicą.

Wyniki plebiscytu must have 2025.

Znak jakości must have to unikalna rekomendacja konsumencka, jak również najbardziej medialne wydarzenie w polskim designie. Plebiscyt powstał, by upowszechnić dobry design i dzięki temu promować rodzimy sektor kreatywny.

Listę finalistów poznaliśmy w maju. Natomiast wystawę towarzyszącą plebiscytowi będzie można zobaczyć podczas 19. Łódź Design Festival, czyli w dniach 20-25 maja 2025 r.

Jakie warunki należało spełnić, by wziąć udział w plebiscycie must have 2025?

Aby produkt (kolekcja produktów) mógł być rozpatrywany w plebiscycie, musi spełniać następujące warunki: produkt/kolekcja produktów jest wytwarzana i/lub sprzedawana przez firmę posiadającą siedzibę w Polsce oraz jest zaprojektowana przez projektanta posiadającego polskie obywatelstwo. W przypadku zespołów projektowych przynajmniej jedna z osób musi posiadać polskie obywatelstwo. Produkty powinnny być wyprodukowane i wprowadzone do regularnej sprzedaży nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r. Ponadto jedna osoba/grupa projektowa/producent może nadesłać 3 zgłoszenia.

Dodatkowo warto podkreślić, że atutem jest zgłoszenie produktów (lub kolekcji produktów), które szczególnie odpowiadają na współczesne potrzeby konsumentów. To oznacza, że przede wszystkim są wrażliwe społecznie. Ponadto powstają w trosce o zasoby. Minimalizują odpady, czyli są łatwe w recyklingu. W dodatku bają o zdrowie i dobrostan lub są idealne do domowego biura.

Tegoroczne zgłoszenia można było przesyłać w następujących kategoriach: meble (indoor & outdoor); moda (ubiór, biżuteria, akcesoria); wyposażenie wnętrz (oświetlenie, akcesoria, sprzęt, element aranżacyjne, materiały); elektronika; styl życia (sport, rekreacja, zdrowie, uroda); dziecko; zwierzęta; hobby, rozrywka, edukacja; komunikacja wizualna (produkt, przestrzeń); a także usługi i rozwiązania technologiczne (strony, aplikacje).

Lista laureatów must have 2025

Poniżej publikujemy pełną listę nagrodzonych, czyli laureatów plebiscytu must have 2025:

  1. Alba1913 LA Dolce Vita, proj. Honorata Poznanska, Renata Ostapiuk, prod. Alba1913.
  2. Angle, proj. Adam Pulwicki, prod. KOOTS.
  3. Anker, proj. Maja Ganszyniec Studio, prod. Balma.
  4. Apaszki Cacko z kolekcji Maria Tyniec take a NAP, proj. Maria Tyniec, prod. NAP.
  5. Aplikacja DailyArt, proj. i prod. Zuzanna Stańska.
  6. BAAURA 7000 A, proj. Bartosz Augustyniak, prod. BAAURA.
  7. Deszczownica SILIA, proj. Anna Słowińska-Owczarek, prod. Deante.
  8. Drum, proj. Maja Ganszyniec Studio, prod. Paged.
  9. Flowers. Obiekty wieloużytkowe, proj. i prod. Aleksandra Kujawska.
  10. Frame, proj. Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz, Dawid Grynasz), prod. KLEIBER.
  11. Hoel – system wolnostojących mebli kuchennych, proj. Bashko Trybek, Piotr Górzyński, Mateusz Szymański, prod. Hoel Kitchen.
  12. Kafle Królik (Nowy Eden, Radość), proj. Aleksandra Żeromska, prod. Królik (marka), Kaflarnia Karny ,,Kafel-Kar” (producent).
  13. „Kawałek świata. Historia Warszawy od początku”, proj. Błażej Brzostek (autor), Marta Szotkowska, Kuba Maria Mazurkiewicz (projekt), prod. Muzeum Warszawy.
  14. Kilim Wacław, proj. Dominika Krogulska Czekalska, prod. Splot.
  15. Artisan, proj. Magdalena Milejska (projektantka i współzałożycielka marki FRØPT), prod. FRØPT.
  16. BONBON, proj. Mikołaj Nicer (Nicer Design), prod. ARTERA/Aldex.
  17. Kolekcja Borealna Alba1913 x PURO Hotels, proj. Honorata Poznańska, Renata Ostapiuk, prod. Alba1913 x PURO Hotels.
  18. FALA, proj. Nikodem Szpunar, prod. ARTERA/Aldex.
  19. Kolekcja kieliszków PENTA, proj. Emilia Marcjasz, prod. Gaf Studio.
  20. Kolekcja lamp APOLIN, proj. Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz, Dawid Grynasz), prod. KASPA.
  21. Lampin, proj. i prod. Oskar Zieta.
  22. SAMBAC, proj. SĀR Julia Piekiełko, prod. SĀR.
  23. SEDE (sofa, fotel, pufa, pomocnik), proj. Hanczar Studio, prod. Motiv Home.
  24. Tondo, proj. Agata Knorowska, Tomasz Knorowski, prod. BRANIK delight.
  25. Kolekcja zegarków Moment, proj. Martyna Piaściak, prod. Mudita.
  26. Krzesło dziecięce Plof, proj. Sylwia Chojnacka, Sylwia Brzeska, prod. COTO KIDS.
  27. Kubek WIT, proj. Malwina Konopacka, prod. MK Studio.
  28. LA ROCHE, proj. Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz, Dawid Grynasz), prod. BIZZARTO.
  29. LABRA – SUPERMOON, proj. Krystian Kowalski KKID, prod. LABRA.
  30. Litt, proj. Maja Ganszyniec Studio, prod. Balma.
  31. LOOP, proj. Krystian Kowalski, prod. BIZZARTO.
  32. „Mały Architekt. Przybornik do oglądania miasta”, proj. Kasia Domagalska, Marta Kwiatek (autorki); Marta Kwiatek (projekt graficzny, ilustracje), prod. Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki.
  33. MASOVIA, proj. Dorota Koziara, prod. Tubądzin.
  34. MOST Elements, proj. Emilka Bojańczyk / Podpunkt, prod. Trybe More P.S.A.
  35. „Nasze cztery kąty, czyli jak dawniej mieszkano”, proj. Monika Utnik (tekst), Joanna Czaplewska (ilustracje), prod. Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
  36. Naczynie do kiszenia, proj. Marta Dachowska, prod. Instytut Dizajnu w Kielcach.
  37. Nebula, proj. Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz, Dawid Grynasz), prod. KLEIBER.
  38. Notesy I Believe In Paper, proj. Joanna Dobkowska, prod. I Believe In Paper.
  39. Numbird – kolekcja budek lęgowych przeznaczonych do oznaczania adresów ulic w obszarach miejskich, proj. Nicer Design (Mikołaj Nicer, Paweł Frej), prod. Numbird.
  40. OKAL, proj. Magdalena Hubka, Piotr Grzybowski, prod. Swallow’s Tail Furniture.
  41. Okap wyspowy ICON, proj. Nicer Design (Mikołaj Nicer, Michał Maciukiewicz), prod. Ciarko Design.
  42. Palarnia kawy specialty – COFFEE PLANT, proj. Mateusz Machalski (projektant graficzny nowych opakowań i logo), Dagmara Chmielarz (współzałożycielka marki COFFEE PLANT), Patrycja Ogrodnik (strategia komunikacji rebrandingu marki), prod. COFFEE PLANT.
  43. Plants & Plants, proj. i prod. Agnieszka Wrzosek, Rui Lourenço.
  44. RISO, proj. Bartłomiej Pawlak, Łukasz Stawarski (Pawlak & Stawarski), prod. Fameg.
  45. Rondin, czyli unikatowe obiekty świetlne, proj. Wioletta Taratuta, Iwo Rzepiela, prod. Rondin.
  46. Rower szosowy ROMET HURAGAN CRD, proj. Romet, prod. Romet.
  47. „SAW – Ludzie i Wnętrza”, proj.: Anna Olga Chmielewska (koncepcja artystyczna, redaktoraka naczelna), Adam Pulwicki (koncepcja artystyczna), Jola Skóra (koncepcja artystyczna, fotoedycja), Justyna Krüger, Jerzy Sadowski, Maciej Kłosowski (projekt graficzny), Agnieszka Krzysztoń (redakcja tekstów, korekta), Agnieszka Stefańska (opieka artystyczna), Justyna Beczek, Romana Tryc (opieka organizacyjna), HSH PR (promocja), prod.: wydawca: SAW – Stowarzyszenie Architektów Wnętrz.
  48. Seria „Myśliciele dla Architektów”, proj. Adam Sharr, Nathaniel Coleman, Richard Coyne (autorzy), Bogdan Baran (przekład) Piotr Chuchla (projekt graficzny serii i tomu), Tomasz Kubaczyk (przygotowanie zdjęć do druku), prod. Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki.
  49. Sofa Grid Bold, proj. Jan Kochański, prod. Comforty.
  50. Soft, proj. Adam Pulwicki, prod. KOOTS.
  51. Stolik ULU, proj. Małgorzata Schulz, prod. ULUM.
  52. Stół ARTO, proj. Ariel Śliwiński, prod. MILONI.
  53. Stół Jakku, biurko Jakku, proj. KABO & PYDO design studio (Tomek Pydo, Kasia Kabo, Jacek Nosiła), prod. MILONI.
  54. System ścienny CLICKFORM®, proj. Marcin Ładny, Dariusz Bogdan Niewiński, Zuzanna Dzięgielewska, prod. MURSO by Cezar.
  55. Świeczniki FYR z kolekcji „Wokół Stołu”, proj. Maria Jeglińska-Adamczewska, prod. PURO.
  56. Totemy, proj. i prod. Totem Studio Warsaw.
  57. The Forest Spirits, proj. Aleksandra Żeromska, prod. Bosa.
  58. VARSOVIAN jedwabne apaszki, proj. Joanna Krawczyk, prod.Miejsce Projektowe Joanna Krawczyk.
  59. Venve: Kolekcja 1, proj. Tomasz Augustyniak, prod. CONVERIS.
  60. Venve: Kolekcja 2 wypoczynkowa, proj. Tomasz Augustyniak, prod. CONVERIS.
  61. Venve: Kolekcja 4 dziecięca, proj. Tomasz Augustyniak, prod. CONVERIS.
  62. VOXBOX, proj. interdyscyplinarny zespół Grupy Kapitałowej VOX, prod. Grupa Kapitałowa VOX.
  63. Wanienka dziecięca TEGGI, proj. Grupa projektowa odRzeczy: Magdalena Guzik-Drab, Wojciech Drab, prod. Tega Baby.
  64. Wazon ANNA, proj. Malwina Konopacka, prod. MK Studio.
  65. Wazon Zefir, proj. i prod. Hasik Design Studio (Grzegorz Hasik, Tomasz Krzyżanowski).

Wyróżnieni must have 2025

Wśród laureatów są m.in.:

Alba1913 LA Dolce Vita
Alba1913 LA Dolce Vita.
Angle, projekt: Adam Pulwicki, produkcja: KOOTS.
Angle.
Deszczownica SILIA, projekt: Anna Słowińska-Owczarek, produkcja: Deante.
Deszczownica SILIA.
Drum, projekt: Maja Ganszyniec Studio, produkcja: Paged.
Drum.
Flowers. Obiekty wieloużytkowe, projekt: Aleksandra Kujawska, produkcja: Aleksandra Kujawska.
Flowers. Obiekty wieloużytkowe.
Frame, projekt: Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz, Dawid Grynasz), produkcja: KLEIBER.
Frame.
Kafle Królik (Nowy Eden, Radość), projekt: Aleksandra Żeromska, produkcja: Królik (marka), Kaflarnia Karny ,,Kafel-Kar” (producent).
Kafle Królik (Nowy Eden, Radość).
Kafle Królik (Nowy Eden, Radość), projekt: Aleksandra Żeromska, produkcja: Królik (marka), Kaflarnia Karny ,,Kafel-Kar” (producent).
Kafle Królik (Nowy Eden, Radość).
Kolekcja BONBON, projekt: Mikołaj Nicer (Nicer Design), produkcja: ARTERA/Aldex.
BONBON.
Kolekcja Borealna Alba1913 x PURO Hotels, projekt: Honorata Poznańska, Renata Ostapiuk, produkcja: Alba1913 x PURO Hotels.
Kolekcja Borealna Alba1913 x PURO Hotels.
Kolekcja FALA, projekt: Nikodem Szpunar, produkcja: ARTERA/Aldex.
FALA.
Kolekcja lamp APOLIN, projekt: Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz, Dawid Grynasz), produkcja: KASPA.
Kolekcja lamp APOLIN.
Kolekcja SEDE (sofa, fotel, pufa, pomocnik), projekt: Hanczar Studio, produkcja: Motiv Home.
SEDE.
Kolekcja zegarków Moment, projekt: Martyna Piaściak, produkcja: Mudita.
Kolekcja zegarków Moment.
Krzesło dziecięce Plof, projekt: Sylwia Chojnacka, Sylwia Brzeska, produkcja: COTO KIDS.
Krzesło dziecięce Plof.
LA ROCHE, projekt: Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz, Dawid Grynasz), produkcja: BIZZARTO.
LA ROCHE.
LABRA – SUPERMOON, projekt: Krystian Kowalski KKID, produkcja: LABRA.
LABRA – SUPERMOON.
Litt, projekt: Maja Ganszyniec Studio, produkcja: Balma.
Litt.
LOOP, projekt: Krystian Kowalski, produkcja: BIZZARTO.
LOOP.
Nebula, projekt: Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz, Dawid Grynasz), produkcja: KLEIBER.
Nebula.
Notesy I Believe In Paper, projekt: Joanna Dobkowska, produkcja: I Believe In Paper.
Notesy I Believe In Paper.
OKAL, projekt: Magdalena Hubka, Piotr Grzybowski, produkcja: Swallow’s Tail Furniture.
OKAL.
Okap wyspowy ICON, projekt: Nicer Design (Mikołaj Nicer, Michał Maciukiewicz), produkcja: Ciarko Design.
Okap wyspowy ICON.
Palarnia kawy specialty – COFFEE PLANT, projekt: Mateusz Machalski (projektant graficzny nowych opakowań i logo), Dagmara Chmielarz (współzałożycielka marki COFFEE PLANT), Patrycja Ogrodnik (strategia komunikacji rebrandingu marki), produkcja: COFFEE PLANT.
Palarnia kawy specialty – COFFEE PLANT.
RISO, projekt: Bartłomiej Pawlak, Łukasz Stawarski (Pawlak & Stawarski), produkcja: Fameg.
RISO.
Rondin – unikatowe obiekty świetlne, projekt: Wioletta Taratuta, Iwo Rzepiela, produkcja: Rondin.
Rondin – unikatowe obiekty świetlne.
„SAW – Ludzie i Wnętrza”, projekt: Anna Olga Chmielewska (koncepcja artystyczna, redaktoraka naczelna), Adam Pulwicki (koncepcja artystyczna), Jola Skóra (koncepcja artystyczna, fotoedycja), Justyna Krüger, Jerzy Sadowski, Maciej Kłosowski (projekt graficzny), Agnieszka Krzysztoń (redakcja tekstów, korekta), Agnieszka Stefańska (opieka artystyczna), Justyna Beczek, Romana Tryc (opieka organizacyjna), HSH PR (promocja), produkcja: wydawca: SAW – Stowarzyszenie Architektów Wnętrz.
„SAW – Ludzie i Wnętrza”.
Soft, projekt: Adam Pulwicki, produkcja: KOOTS.
Soft, projekt: Adam Pulwicki, produkcja: KOOTS. Fot. Tom Kurek.
Stół ARTO, projekt: Ariel Śliwiński, produkcja: MILONI.
Stół ARTO, projekt: Ariel Śliwiński, produkcja: MILONI.
System ścienny CLICKFORM®, projekt: Marcin Ładny, Dariusz Bogdan Niewiński, Zuzanna Dzięgielewska, produkcja: MURSO by Cezar.
System ścienny CLICKFORM®.
Świeczniki FYR z kolekcji „Wokół Stołu”, projekt: Maria Jeglińska-Adamczewska (dla PURO), produkcja: PURO.
Świeczniki FYR z kolekcji „Wokół Stołu”.
The Forest Spirits, projekt: Aleksandra Żeromska, produkcja: Bosa.
The Forest Spirits, projekt: Aleksandra Żeromska, produkcja: Bosa.
Venve: Kolekcja 1, projekt: Tomasz Augustyniak, produkcja: CONVERIS.
Venve: Kolekcja 1.
Venve: Kolekcja 2, projekt: Tomasz Augustyniak, produkcja: CONVERIS.
Kolekcja 2 Venve.
Venve: Kolekcja 3, projekt: Tomasz Augustyniak, produkcja: CONVERIS.
Venve: Kolekcja 3.
Wanienka dziecięca TEGGI, projekt: Grupa projektowa odRzeczy w składzie: Magdalena Guzik-Drab, Wojciech Drab, produkcja: Tega Baby.
Wanienka dziecięca TEGGI.

Jakie są korzyści z udziału w plebiscycie must have 2025?

  • bezpłatna, bezterminowa, a także nieograniczona terytorialnie licencja na posługiwanie się znakiem jakości must have, rozpoznawalnym wśród polskich i zagranicznych konsumentów, 
  • limitowana statuetka must have dla uczestników wystawy, którą zaprojektował Bartek Mejor, czołowy polski projektant ceramiki, natomiast wyprodukowała Porcelana Krzysztof, 
  • ponadto możliwość udziału w wystawie towarzyszącej Łódź Design Festival, 
  • działania promocyjne, czyli cykliczna prezentacja wyróżnionych produktów, firm i projektantów, realizowana w formie zróżnicowanych postów w kanałach ŁDF (FB ~61 tys. obserwujących, IG ~19,6 tys. obserwujących), stałe rubryki w prasie i internecie oraz inne formy całorocznej współpracy z najważniejszymi mediami branżowymi, 
  • działania B2B, a więc przede wszystkim prezentacje produktów i marek podczas spotkań branżowych dla architektów, projektantów i inwestorów, 
  • strona internetowa poświęcona plebiscytowi, a więc miejsce prezentacji wyróżnionych produktów,
  • wzmocnienie wizerunku marki wśród ekspertów branży, czyli architektów, projektantów, dziennikarzy i influencerów działających w obszarze designu,
  • wzrost rozpoznawalności produktu, jak również wsparcie w dotarciu z ofertą do klientów końcowych. 

Kim są członkowie i członkinie Rady Eksperckiej must have 2025?

Kamil Białas

  • Pasjonat modernistycznej architektury, a także ponadczasowego designu. Studiował stosunki międzynarodowe, jak również filologię litewską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Miłość do pisania zarówno o designie, jak i architekturze skłoniła go do przeprowadzki do Warszawy, gdzie objął stanowisko redaktora prowadzącego serwis Bryla.pl. Po latach założył swoje medium, a dziś jest ono jednym z liderów w branży architektury w Polsce. Jest redaktorem naczelnym magazynu whiteMAD, a także serwisu Whitemad.pl. Natomiast od 2022 r., jako członek Rady Eksperckiej, merytorycznie wspiera plebiscyt must have, który organizowany jest przy Łódź Design Festival.

Anna Chwalińska

  • Redaktor naczelna ELLE Decoration. Przez 16 lat pracowała w ELLE Decoration jako redaktorka magazynu, a także redaktorka prowadząca Elledeco.pl. Była związana zawodowo również z magazynami wnętrzarskimi Sielskie Życie i Mój Piękny Dom. Z wykształcenia jest natomiast historyczką sztuki. 

Agnieszka Gruszczyńska-Hyc

  • Pierwsza redaktorka naczelna polskiej edycji Architectural Digest, czyli międzynarodowego magazynu poświęconego designowi. Ekspertka i entuzjastka designu a także architektury, historyczka sztuki. Łączy zainteresowanie różnymi dziedzinami twórczości, które razem zyskują przede wszystkim siłę oddziaływania. Ponadto przekonuje o niebagatelnej roli otoczenia na kondycję człowieka i przygląda się trendom rozumianym jako odbicie szerszych zmian społecznych. Wcześniej była redaktorką naczelną takich magazynów, jak Dobre Wnętrze, M jak Mieszkanie, a także serwisu Urzadzamy.pl. Pełniła również funkcję redaktorki Domu & Wnętrza i Architektury-murator. Współtworzyła pierwszą edycję Artshow, czyli wydarzenia poświęconego sztuce współczesnej, organizowała konferencje dla architektów wnętrz. Natomiast w Radzie Eksperckiej plebiscytu must have zasiada od jedenastu lat.

Anna Grużewska

  • Redaktorka naczelna magazynu Czas na Wnętrze. Dziennikarka, redaktorka, jurorka w konkursach projektowych, miłośniczka designu, a także malarstwa. Skończyła warszawską ASP, a ponadto Wydział Dziennikarstwa UW. Ogląda sesje, wybiera przedmioty, które znajdą się na łamach gazety, jak również poznaje ich twórców. Ceni sobie możliwość rozmowy z projektantami, a przede wszystkim poznania ich pomysłów i racji. Lubi zadawać pytania, ale pozwala też wygadać się swoim rozmówcom. Lubi też temperować ołówki, podróżować, oglądać dzieła sztuki w wielkich muzeach i małych kościółkach.

Krzysztof Miruć

  • Architekt. Ukończył Architekturę na Politechnice Warszawskiej, studiował również na paryskiej uczelni Ecole d’Architecture de Paris-la-Villette. Obecnie prowadzi programy telewizyjne wiodącego globalnego koncernu mediowego, czyli Grupy Warner Bros. Discovery. Jest także wykładowca na Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej w Warszawie. Krzysztof Miruć to również założyciel i główny projektant pracowni L’AB Architekci.

Michał Piernikowski

  • Dyrektor Łódź Design Festival, a ponado entuzjasta działań miejskich i projektowania. Inicjator, jak również współorganizator wielu projektów związanych z przemysłami kreatywnymi, m.in.: Festiwalu Reklamy Ad Days, Konferencji Przemysły Kreatywne, Art_Inkubatora czy Fotofestiwalu. Współzałożyciel Łódź Art Center, a także członek zespołu realizującego w Łodzi działania popularyzujące szeroko rozumiany design. 

Hanna Rydlewska

  • Dyrektorka wydawnicza Vogue Polska, jak również redaktorka prowadząca Vogue Polska Living. Dla tego tytułu przygotowuje także podcast o designie, sztuce i architekturze. Dodatkowo, w radiu Chilli Zet prowadzi autorską audycję o kulturze i modzie – Edycja limitowana. Ponadto jest prezeską wydawnictwa książkowego Osnova Publishing. Autorka książki ,,Po prostu przyjaźń”, a także współautorka bestsellera ,,Slow Sex. Uwolnij miłość”. 

Kiedy odbędzie się gala rozdania nagród must have 2025?

Gala wręczenia wyróżnień dla projektantów_ek/zespołów projektowych, a także producentów_ek odbędzie się w sobotę (24 maja), o godzinie 17:00. Natomiast przez cały czas trwania festiwalu (20–25 maja) 35 wyróżnionych produktów/kolekcji produktów będzie można zobaczyć z bliska na wystawie towarzyszącej plebiscytowi.

Łódź Design Festival (ŁDF) jako pionierskie wydarzenie, organizowane od 2007 roku przez fundację Łódź Art Center, wspiera przede wszystkim rozwój polskiego sektora kreatywnego. Skupia wokół siebie liderów branży (tj. projektantów, producentów czy dystrybutorów), jak również odbiorców niezwiązanych zawodowo z tą tematyką, ale kochających dobry design. Program ŁDF to przede wszystkim coroczny przegląd trendów światowego projektowania, prezentacja koncepcji i przyszłościowych wizji.

Co składa się na łódzki festiwal?

  • temat przewodni, czyli realizowany w ramach głównych wystaw i wydarzeń ŁDF, stanowi komentarz do najważniejszych wyzwań współczesnego świata. 
  • make me! – międzynarodowy konkurs wyłaniający najlepsze projekty, a więc prace twórców młodego pokolenia. Towarzysząca mu wystawa jest przede wszystkim swoistym obrazem świata niedalekiej przyszłości. 
  • must have, czyli plebiscyt i wystawa prezentujące najlepsze krajowe wdrożenia użytkowe. To także możliwość poznania najważniejszych polskich projektantów i producentów.
  • Archiblok, a więc przestrzeń do dyskusji, dyskusje o przestrzeni. Blok prezentacji eksperckich, a także dyskusji, poświęcony aktualnym tematom z dziedziny architektury i urbanistyki. 
  • Edukreacja, czyli strefa dedykowana rodzinom z dziećmi. To przestrzeń kreatywnej zabawy i nauki bez względu na wiek, status czy wiedzę. 
  • Open Programme, a więc nabór skierowany przede wszystkim do instytucji, kuratorów, artystów i projektantów, którzy chcieliby pokazać efekty swojej pracy festiwalowej publiczności. 

Co wiadomo o edycji 2025 ŁDF?

Łódź Design Festival odbędzie się w tym roku po raz dziewiętnasty, stając się przede wszystkim przestrzenią dialogu pomiędzy indywidualną perspektywą twórców, a szerokim spojrzeniem na problemy globalne i lokalne. Wobec dynamicznych zmian codzienności – od wyzwań technologicznych, przez kryzys klimatyczny, aż po przemiany w relacjach międzyludzkich – ŁDF wytycza pola do dyskusji. Festiwal nie tylko inspiruje do poszukiwań, ale też tworzy przestrzeń do refleksji nad rolą współczesnego designu.

Tegoroczne hasło, czyli nie_koniec / un_end definiuje charakter Łódź Design Festival 2025. Przede wszystkim podkreśla nieustanną dociekliwość i ciekawość w projektowaniu. Jego otwarta koncepcja sprzyja tworzeniu alternatywnych, adaptacyjnych ścieżek dla wzornictwa i architektury w zmieniającym się świecie. nie_koniec / un_end mówi również o nieskończonej relacji między tym, co indywidualne, jak rola projektanta w procesach kreatywnych, z tym, co społeczne – żywymi ekosystemami miast, zmiennym podejściem do definicji wspólnoty, norm czy wartości.

Hasło nie_koniec / un_end to także proces nieustannej ewolucji polskiego wzornictwa, który od 15 lat znajduje odzwierciedlenie w plebiscycie must have i towarzyszącej mu wystawie. Każdego roku prezentowane są tu wdrożenia pokazujące zmieniające się podejście do projektowania, czyli od funkcjonalności, efektywności i standaryzacji po swobodę artystycznej ekspresji, zabawę formą, a nawet frywolny przepych. Widać tu przede wszystkim powroty do dawnych idei i reinterpretacje tradycyjnych materiałów, jak ceramika czy szkło. To właśnie one wciąż inspirują nowe pokolenia twórców.

Dzięki temu polski rynek designu pozostaje otwarty i dynamiczny. Natomiast producenci, projektanci i konsumenci nieustannie wpływają na jego kształt, kreując przestrzeń do zmian. Wystawa must have jest zapisem tych procesów, czyli pokazuje transformacje rynku i ujawnia, jak innowacje i rzemiosło wzajemnie się przenikają, tworząc niekończący się rytm projektowania.

Jak wejść na Łódź Design Festival?

Wstęp na Łódź Design Festival 2025 jest płatny* – obowiązują bowiem bilety jednodniowe lub karnety:

  • 10 zł – bilet jednodniowy dla jednej osoby (osoba dorosła, a także dziecko od 13 r. życia)
  • 30 zł – karnet na cały festiwal
  • 5 zł – bilet jednodniowy dla jednej osoby w grupie (grupa 15-30 osób + 1 opiekun (opiekun ma bowiem wstęp bezpłatny). Bilet grupowy obowiązuje natomiast dla grup szkolnych, akademickich.

Bilet jednodniowy, czyli taki, który upoważnia do całodniowego wstępu na wystawy oraz wydarzenia w Centrum Festiwalowym w wybranym dniu.

Karnet upoważnia natomiast do wielokrotnego wstępu na wszystkie wystawy oraz wydarzenia w Centrum Festiwalowym, przez cały czas trwania Festiwalu (20-25 maja).

Bilety i karnety będą możliwe do zakupu online, a także w Biurze Festiwalowym.

Bezpłatne wejście na festiwal obowiązuje zaś:

  • 20 maja 2025 r., czyli w dzień otwarcia festiwalu;
  • dzieci do 12 r. życia, a także seniorów.

Wstęp na wystawę EverCity, czyli na wystawę główną ŁDF w przestrzeni Centrum Festiwalowego w A22) jest bezpłatny.

Co jeszcze warto wiedzieć o festiwalu?

Festiwal stanowi forum wymiany doświadczeń dla twórców, a także firm. Natomiast za główny cel stawia sobie przede wszystkim odkrywanie i promocję młodych talentów oraz prezentację kierunków rozwoju projektowania szerokiemu gronu odbiorców. 

Główne wystawy, a także wydarzenia będą miały miejsce w Centrum Festiwalowym przy Tymienieckiego 3 w Łodzi. To przede wszystkim pofabryczne przestrzenie Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi są sercem wydarzenia. Jednak festiwal nie zamyka się w tej lokalizacji. Wystawy, prezentacje, instalacje artystyczne, jak również miejsca towarzyszące festiwalowi zlokalizowane są w całym mieście. 

Łódź Design Festival również w cyklicznym trybie zajmuje się próbą syntezy wiedzy o wzornictwie, projektowaniu przestrzeni oraz materiałów, łącząc różne dyscypliny, media i perspektywy. Prezentowanie szeroko rozumianych inicjatyw kulturalnych rzadko ogranicza się do jednego celu czy konkretnego rozwiązania, lecz raczej otwiera przestrzeń do refleksji, regularnej analizy branż kreatywnych, ich możliwości i wyzwań, przed jakimi stają. W kontekście festiwalu nie_koniec / un_end staje się również hasłem mobilizującym, podkreślającym rolę kreatywności jako narzędzia do rozwiązywania kluczowych problemów systemowych poprzez nieustanne eksperymentowanie i testowanie różnych rozwiązań, otwarte podejście do różnorodności i nowatorskie formy współpracy. 

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa przede wszystkim dzięki wsparciu Łódzkie Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. Współorganizatorem wydarzenia jest zaś Narodowe Centrum Kultury. Dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025.

Źródło: Łódź Design Festival.