Rankingi

6 powodów podwyżek cen

Firmy pytane o powody podwyżek cen na pierwszym miejscu wymieniają inflację.

6 powodów podwyżek cen

Firmy, pytane o powody podwyżek cen produktów i usług, wymieniają m.in. inflację, drożejące komponenty i koszty pracy.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Z najnowszego badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że większość firm z sektora MŚP planuje w tym roku podnieść ceny swoich towarów i usług. Jedynie 16% przedsiębiorstw myśli inaczej, a podobny odsetek nie wie jeszcze co robić. Spirala inflacyjna się rozkręca, tylko co szósta firma nie chce podwyższać w tym roku cen swoich towarów i usług. Przedsiębiorcy twierdzą, że powody podwyżek cen są niezmienne: inflacja i to, że tak robią inni, a jakby tego było mało, zdaniem połowy badanych firm ich dostawcy podnoszą ceny nie tylko dlatego, że muszą, ale również po to, by więcej zarobić.

ZOBACZ TAKŻE: Miliony złotych dla producentów płyt drewnopochodnych

Koniec Tarczy Antyinflacyjnej sprawił, że od stycznia stawki VAT na paliwa i energię z 0, 5, czy 8% wróciły do normalnego poziomu – 23%, sprzed lutego 2022 r. A to jeden z istotnych elementów ponownie nakręcających wzrost cen, choć oczywiście niejedyny. Drogi gaz i energię jako przyczynę zmian cen, przywołuje 43% sektora MŚP. 50% mówi o rosnących kosztach pracy – płaca minimalna wzrosła w tym roku o 480 zł do 3.490 zł, a w lipcu ma pójść w górę o dodatkowe 110 zł. Dla 51% przedsiębiorstw podstawą wzrostu cen są drożejące komponenty. Ponad połowa mówi, że powodem podwyżek jest po prostu inflacja – wynika z badania Skaner MŚP wykonanego przez Instytut Keralla Research w I kw. tego roku dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

W zrealizowanym w marcu badaniu, ponad 55% mikro, małych i średnich firm zapowiedziało, że w tym roku podwyższy ceny dla swoich klientów, a 15% informuje, że już to zrobiło. 14% podmiotów jeszcze się zastanawia, a kolejne 16% deklaruje, że pozostanie przy dotychczasowych stawkach – podaje Skaner MŚP.

Ceny wzrosną zwłaszcza w handlu

Najwięcej firm z niezmienionymi cenami chce wytrwać w budownictwie, transporcie i usługach, bo ponad jedna piąta. W przemyśle dalsze działanie bez zmian cennika rozważa 12% przedsiębiorstw i tylko nieliczne – 9% to firmy handlowe.

Nie pozostaje nic innego jak trzymać kciuki, by im się udało. Obawiam się jednak, że presja inflacyjna może okazać się zbyt silna. Nie bez znaczenia będą też dane, z opublikowanego dziś przez GUS, wskaźnika cen towarów i usług dla konsumentów, zwłaszcza, że oczekuje się, że będzie to więcej niż pokazane w styczniu 17,2% wzrostu cen rok do roku. Pewnym światełkiem w tunelu jest jednak fakt, że lutowy poziom inflacji ma stanowić jej szczyt, a w kolejnych miesiącach powinien rozpocząć się proces dezinflacji, czyli zmniejszenia dynamiki wzrostu cen. Podwyżki powinny, więc być niższe, jednak o zahamowaniu trendu wzrostu cen nie ma jeszcze mowy – zwraca uwagę prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

Firmy z sektora MŚP mają powody do podwyżek

Najczęściej podwyżki zapowiada transport, 6 na 10 przedsiębiorstw, m.in. dlatego, że dotychczas z tego sektora ceny podwyższyło jedynie 5% firm. Klienci transportu powinni się więc nastawić na przykre wieści. Jedyną branżą odstającą od reszty, jeśli chodzi o skalę zapowiedzi podwyżek jest budownictwo, gdzie „tylko” 43% mikro, małych i średnich ma plan podniesienia stawek. – Budownictwo nie ma obecnie najlepszego czasu. Kurczy się portfel zamówień zarówno z sektora publicznego jak i prywatnego, a niesprzyjająca koniunktura na rynku kredytów hipotecznych przełożyła się na spadek liczby rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych. W styczniu br. wartość produkcji budowlano – montażowej wzrosła w relacji do stycznia 2022 r. tylko o 2,4%. Trudno w takich okolicznościach zwiększać oczekiwania finansowe – zauważa prof. Waldemar Rogowski.

Powody podwyżek cen i usług firm z sektora MŚP

  1. Jest inflacja – 53%
  2. Drożeją komponenty – 51%
  3. Rosną koszty pracy – 50%
  4. Rosną ceny gazu, prądu – 43%
  5. Trzeba dopasować swoje ceny – 15%
  6. Rosnąca rola i koszty pośredników – 13%

Źródło: badanie Skaner MŚP dla BIG InfoMonitor

Jakie są przede wszystkim powody podwyżek? Droższe komponenty, rosnące koszty pracy oraz drogie źródła energii. Argumentem jest też inflacja, a niemała część firm – 15%, mówi o konieczność dopasowania cen, skoro podnoszą je inni.

I to jest dodatkowa ciemna strona inflacji, samonakręcająca się spirala wzrostu cen. Najpierw pojawiają się oczekiwania inflacyjne, następnie presja by w związku z inflacją zarabiać więcej, a potem jest wzrost i akceptacja dla rosnących cen. Przykład paliw najlepiej pokazał, że nie zawsze chodzi jednak wyłącznie o rosnące ceny produkcji, lecz najzwyczajniej o wyższe marże. Podejrzenia, o podobne pobudki u swoich dostawców, ma już co drugi przedstawiciel sektora MŚP, a to prosta droga do tego, by pójść ich śladem. Dopóki nie pojawi się bariera popytowa, która wyznaczy granicę akceptacji cen przez nabywców, spirala podwyżek się nie zatrzyma – podsumowuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Badanie zrealizowane w ramach projektu „Skaner MŚP”, przez Instytut Keralla Research, prowadzone co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm. Próba = 500, technika: wywiady telefoniczne, termin: luty 2023 r.