Przyjazne otoczenie = wyższa efektywność
14 sierpnia, 2017 2023-06-22 8:15Przyjazne otoczenie = wyższa efektywność
Ergonomicznie zaprojektowane wnętrza i meble to podstawa obecnych realizacji w sektorze wyposażania powierzchni biurowych. Coraz większą wagę przykłada się również do estetyki: dobrego designu, kolorystyki i dopracowanych detali. W przyjaźnie zaaranżowanych biurach lepiej się czujemy i… efektywniej pracujemy.
Dariusz Wicher, dyrektor handlowy w firmie Everspace, podkreśla, że ergonomia i design to główne czynniki, na które coraz częściej zwracają uwagę właściciele firm i to one wpływają na wygląd oraz funkcję mebli biurowych. Liczy się efektywność oraz wydajność i zaczyna być z nimi wiązany komfort miejsca pracy, do którego pracodawcy przykładają dużą wagę – zauważa.
ZOBACZ TAKŻE: Strefa regeneracji
Coraz częściej pojawiają się strefy wypoczynku i miejsca, w których zespół się integruje w wolnych chwilach, a także przestrzenie do kreatywnej pracy w małych zespołach. Wnętrza wyposażane są w różnokolorowe, wygodne siedziska, pufy czy kanapy, które mają wpłynąć na wygodę podczas wykonywanych zadań. Pojawiają się elektrycznie regulowane biurka, które można z powodzeniem wykorzystywać do pracy w pozycji stojącej oraz ergonomiczne fotele, dostosowujące się do ułożenia ciała osoby siedzącej. Coraz popularniejsze są także systemy wygłuszające i tłumiące hałasy oraz nowoczesne technologie audio-video czy interaktywne tablice usprawniające komunikację – dodaje.
Z jego obserwacji wynika, że chętnie wykorzystywane są ergonomiczne, ekologiczne i energooszczędne rozwiązania, a biura stają się coraz bardziej przyjazne osobom w nich zatrudnionym. Sądzę, że w najbliższej przyszłości zacznie się pojawiać personalizacja stanowisk pracy i przystosowywanie ich do potrzeb konkretnego pracownika, nie tylko ze względu na wykonywane zajecie, ale także jego upodobania i przyzwyczajenia – prognozuje.
Zdaniem Cezarego Woźniaka z firmy K&R Design, wobec nieustannej ewolucji przestrzeni biurowych, również wypełniające je umeblowanie musi się zmieniać w harmonii z otoczeniem. Ludzie długo nie doceniali znaczenia nowoczesnego, ergonomicznego fotela biurowego oraz jego wpływu na ich ciała, pracę i formę. Można jednak zauważyć, że wraz z rosnącą świadomością tego, jak ważne jest dobre samopoczucie personelu, ergonomia w biurze szybko staje się priorytetem przy projektowaniu wnętrz biurowych – stwierdza.
W opinii Zuzanny Mikołajczyk, dyrektora ds. marketingu i handlu, członka Zarządu Mikomax Smart Office, od kilku lat kwestie związane z ergonomią stanowiska pracy grają pierwsze skrzypce w kontekście aranżacji przestrzeni biurowych. Niestety, jak pokazują badania, w Polsce jedynie 2,4% stanowisk biurowych spełnia warunki niezbędne do ergonomicznej pracy, co skutkuje poważnymi problemami zdrowotnymi nawet wśród przedstawicieli młodszego pokolenia – zauważa. – Aż ¼ osób w wieku 26-35 lat cierpi na bóle pleców, a 66% Polaków deklaruje, że poziom zdrowia znacząco wpływa na jakość i czas wykonywania zadań.
Jej zdaniem, te alarmujące dane jednoznacznie wskazują kierunek, w którym powinno się rozwijać projektowanie mebli dedykowanych pracy. Na popularności zyskują przede wszystkim rozwiązania „sit and stand”, coraz popularniejsze także w Polsce – informuje. – W skali globalnej stają się one stopniowo standardem wyposażenia nowoczesnego biura, którego funkcjonalność wspiera komfort i zdrowie użytkowników. Wzorem są kraje skandynawskie, gdzie pojawiają się już regulacje prawne, które wymagają od pracodawców wprowadzenia mebli umożliwiających pracę w różnych pozycjach.
Joanna Nowak z firmy Hettich podkreśla, że nowoczesne biuro jest dynamiczne, bo takie są wymagania świadomych pracowników. Ergonomiczne stanowisko pracy musi za nimi nadążać i umożliwiać im pracę w wygodnej pozycji – zauważa. – Niezastąpione są nowoczesne systemy, które zmieniają tradycyjne biurko w mebel wielofunkcyjny, elastycznie dostosowujący się do potrzeb użytkowników. Nowoczesne meble biurowe nie są projektowane pod konkretną osobę, ale muszą zapewnić możliwość łatwego dostosowania do różnych pracowników. To odpowiedź na obserwowany na rynku pracy trend częstej zmiany pracy, ale również „migracje” w ramach jednej firmy (np. zmiana miejsca w pokoju, związana z realizacją projektów w różnych zespołach). Stąd tak ważna jest możliwość ustawienia wysokości blatu biurka czy zmiany pozycji.
Wraz z rozwojem technologii zmienia się charakter pracy, a co za tym idzie również sposób wyposażania biur – mówi Krzysztof Konca, dyrektor handlowy w firmie Unique. – Ogranicza się ilość stałych stanowisk, przy których spędzało się całe dnie, zastępując je np. hot deskami dla tych, którzy w biurze bywają rzadko, czy też specjalnymi pokojami spotkań, gdzie siedząc w wygodnym fotelu lub na kanapie, w mniej formalnej atmosferze można omówić projekty. Dbając o komfort pracujących przy biurku, można wybrać te z regulacją wysokości, aby pracownik mógł wykonywać swoją pracę również na stojąco, czy też podpierając się tylko na specjalnym siedzisku.
O wypowiedź na temat trendów w tym segmencie poprosiliśmy również Joannę Karniewską, managera ds. rozwoju rynku kontraktowego w firmie BM Project. Z jej doświadczenia wynika, że coraz większą wagę przywiązuje się nie tylko do funkcjonalności, ale również do estetyki. We współczesnym biurze liczą się wysokiej jakości materiały i detale – zaznacza.
Generalnie im miejsce pracy wygląda mniej „biurowo”, tym lepiej. Niektóre firmy zastępują tradycyjne sale konferencyjne miejscami, gdzie zamiast foteli i stołów są leżaki czy wygodne kanapy. Mniej formalnie zorganizowana przestrzeń z dobrym designem sprzyja kreatywności. Ten sposób urządzania Holendrzy stosują już od wielu lat. Jeszcze jakiś czas temu patrzyliśmy na to z lekkim dystansem, ale dzisiaj przenosimy to do naszych biur, które projektowane są na światowym poziomie – dodaje Joanna Karniewska.
Jej zdaniem, głównym i najważniejszym trendem jest połączenie ergonomii z dobrym wzornictwem. Wnętrze musi być ładne – podkreśla Joanna Karniewska. – Dobrze zaprojektowane biura mają grać na emocjach i wywoływać najlepsze skojarzenia. Wreszcie pojawiają się kolory oraz wysokiej jakości tkaniny. Biuro staje się mniej formalne i coraz rzadziej przypomina klasyczne wnętrza tego typu. Ponadto, zauważyć można tendencję do wydzielenia stref: relaksu, jedzenia, spotkań, rozmów telefonicznych. Pracownikowi trzeba zaoferować wzorniczo taką przestrzeń, która nie tylko będzie skłaniała do kreatywnego i efektywnego działania, ale przede wszystkim taką, w której będzie lubił przebywać. A że lubimy przebywać w ładnych domach, restauracjach czy hotelach, takie będą też nasze biura.
Maciej Kotowski, dyrektor strategiczny i członek Zarządu w firmie Dobra Forma, zwraca uwagę na fakt, że w wielu dziedzinach biznesu, nie tylko w branży meblowej, możemy zaobserwować coraz większe skupienie na człowieku i jego potrzebach, takich jak np. poczucie komfortu. Są badania, które dowodzą, że zarówno wygląd, jak i funkcjonalność mebla wpływają na dobre samopoczucie użytkownika – wskazuje.
Zadowolenie pracownika oddziałuje natomiast pozytywnie na jego efektywność. W aspekcie wzorniczym, na tegorocznych targach w Mediolanie bardzo popularne było zastosowanie naturalnych materiałów. Dobrym przykładem jest łączenie drewna ze skórą – trend, który widoczny jest przede wszystkim w meblach gabinetowych i konferencyjnych. Duża ilość czasu spędzanego w pracy sprawia, że stopniowo zaciera się granica między biurem a domem. Powoduje to, że wygląd biura staje się bardziej domowy, m.in. poprzez tworzenie stref wypoczynku i możliwość personalizacji przestrzeni – wskazuje.
ZOBACZ TAKŻE: Jakie meble do biura?
We współczesnych firmach różnorodność zespołów i zadań, z którymi mierzą się one każdego dnia wymaga elastycznych rozwiązań, umożliwiających tworzenie przestrzeni wielofunkcyjnych i inspirujących. Z kolei tzw. rynek pracownika sprawia, że atrakcyjność miejsca pracy staje się ważnym argumentem w walce o talenty, toteż dobrze zaprojektowane, ergonomiczne i efektowne rozwiązania stają się biurowym „must have” – konkluduje Aleksandra Krawsz, marketing & PR manager w firmie Kinnarps Polska.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 8/2017