Przyjazne otoczenie = wyższa efektywność
14 sierpnia, 2017 2023-04-25 16:07Przyjazne otoczenie = wyższa efektywność

Przyjazne otoczenie = wyższa efektywność
Ergonomicznie zaprojektowane wnętrza i mebleMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., to podstawaPodstawa – 1) Zespół lub podzespół spełniający funkcję nośną dla mebla lub zespołu. 2) W języku potocznym słowo „podstawa" oznacza zasadę, podwalinę czegoś. 3) Też: w odniesieniu do zgodności czegoś z czymś - w oparciu o coś, zgodnie z czymś, na mocy czegoś, w wykorzystaniem czegoś itp. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. obecnych realizacji w sektorze wyposażania powierzchni biurowych. Coraz większą wagę przykłada się również do estetyki: dobrego designu, kolorystyki i dopracowanych detali. W przyjaźnie zaaranżowanych biurach lepiej się czujemy i… efektywniej pracujemy.
Dariusz Wicher, dyrektor handlowy w firmie Everspace, podkreśla, że ergonomiaErgonomia – ergonomia (gr. εργον – praca’ i νομος – prawo) to jedna z najważniejszych reguł projektowania wnętrz, a także sprzętów użytkowych, w tym mebli. Wyraża dążenie do zwiększenia efektywności pracy przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów biologicznych: zmęczenia, dyskomfortu fizycznego i psychicznego, ryzyka wystąpienia wypadków lub pojawienia się różnych dolegliwości. Ergonomia w kuchni W latach 20. XX w. została opracowana i design to główne czynniki, na które coraz częściej zwracają uwagę właściciele firm i to one wpływają na wygląd oraz funkcję mebliMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., biurowych. Liczy się efektywność oraz wydajność i zaczyna być z nimi wiązany komfort miejsca pracy, do którego pracodawcy przykładają dużą wagę – zauważa.
Coraz częściej pojawiają się strefy wypoczynku i miejsca, w których zespółZespół – 1) Zmontowany zestaw podzespołów i elementów stanowiących odrębną konstrukcyjną całość, pełniący najczęściej określoną funkcję użytkową w meblu. Czym się różni w meblu zespół od podzespołu? Zespół pełni w meblu określoną funkcję użytkową. 2) W języku potocznym słowo „zespół" oznacza grupę rzeczy lub zjawisk stanowiących wyodrębnioną całość. Też: fragment urządzenia składającego się z części, mający określoną funkcję. 3) Grupa się integruje w wolnych chwilach, a także przestrzenie do kreatywnej pracy w małych zespołachZespół – 1) Zmontowany zestaw podzespołów i elementów stanowiących odrębną konstrukcyjną całość, pełniący najczęściej określoną funkcję użytkową w meblu. Czym się różni w meblu zespół od podzespołu? Zespół pełni w meblu określoną funkcję użytkową. 2) W języku potocznym słowo „zespół" oznacza grupę rzeczy lub zjawisk stanowiących wyodrębnioną całość. Też: fragment urządzenia składającego się z części, mający określoną funkcję. 3) Grupa. Wnętrza wyposażane są w różnokolorowe, wygodne siedziskaSiedzisko – zespół lub podzespół tapicerowany służący do siedzenia. Jak jest zbudowane siedzisko? Siedzisko najczęściej zbudowane jest z kilku warstw tapicerskich:
• warstwy podtrzymującej,
• warstwy sprężystej lub warstwy sprężynującej,
• warstwy wyściełającej,
• warstwy pokryciowej.
Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia., pufyPuf (z fr.) – całkowicie miękko tapicerowany taboret, zwykle okrągły, obity skórą lub dekoracyjnymi tkaninami. Często ozdobiony bogatą pasmanterią w postaci sznurów, tasiemek, frędzli itp. Powstał we Francji ok. połowy XIX wieku pod wpływem mody orientalnej. Rozpowszechnił się wtedy szczególnie w Europie i Ameryce. Źródło: Grzeluk I. (1998), Słownik terminologiczny mebli, Ośrodek dokumentacji zabytków. Ministerstwo Kultury i Sztuki. czy kanapy, które mają wpłynąć na wygodę podczas wykonywanych zadań. Pojawiają się elektrycznie regulowane biurka, które można z powodzeniem wykorzystywać do pracy w pozycji stojącej oraz ergonomiczne foteleFotel – siedzisko zazwyczaj jednoosobowe, z oparciem i bocznymi poręczami lub bokami; poręcze są jedno- lub dwuczęściowe, osadzone od przodu w bocznych oskrzyniach lub przednich nogach, z tyłu zaś w górnych częściach bocznych ramiaków. Fotel należy do mebli komfortowych, reprezentacyjnych, będących przez dłuższy czas atrybutem pozycji społecznej. Siedziska są przeważnie obszerniejsze od krzeseł. Od XVII wieku zwykle tapicerowane i często, dostosowujące się do ułożenia ciała osoby siedzącej. Coraz popularniejsze są także systemy wygłuszające i tłumiące hałasy oraz nowoczesne technologie audio-video czy interaktywne tablice usprawniające komunikację – dodaje.

Z jego obserwacji wynika, że chętnie wykorzystywane są ergonomiczne, ekologiczne i energooszczędne rozwiązania, a biura stają się coraz bardziej przyjazne osobom w nich zatrudnionym. Sądzę, że w najbliższej przyszłości zacznie się pojawiać personalizacja stanowisk pracy i przystosowywanie ich do potrzeb konkretnego pracownika, nie tylko ze względu na wykonywane zajecie, ale także jego upodobania i przyzwyczajenia – prognozuje.

Zdaniem Cezarego Woźniaka z firmy K&R Design, wobec nieustannej ewolucji przestrzeni biurowych, również wypełniające je umeblowanie musi się zmieniać w harmonii z otoczeniem. Ludzie długo nie doceniali znaczenia nowoczesnego, ergonomicznego fotelaFotel – siedzisko zazwyczaj jednoosobowe, z oparciem i bocznymi poręczami lub bokami; poręcze są jedno- lub dwuczęściowe, osadzone od przodu w bocznych oskrzyniach lub przednich nogach, z tyłu zaś w górnych częściach bocznych ramiaków. Fotel należy do mebli komfortowych, reprezentacyjnych, będących przez dłuższy czas atrybutem pozycji społecznej. Siedziska są przeważnie obszerniejsze od krzeseł. Od XVII wieku zwykle tapicerowane i często biurowego oraz jego wpływu na ich ciała, pracę i formę. Można jednak zauważyć, że wraz z rosnącą świadomością tego, jak ważne jest dobre samopoczucie personelu, ergonomia w biurze szybko staje się priorytetem przy projektowaniu wnętrz biurowych – stwierdza.

W opinii Zuzanny Mikołajczyk, dyrektora ds. marketingu i handlu, członka Zarządu Mikomax Smart Office, od kilku lat kwestie związane z ergonomiąErgonomia – ergonomia (gr. εργον – praca’ i νομος – prawo) to jedna z najważniejszych reguł projektowania wnętrz, a także sprzętów użytkowych, w tym mebli. Wyraża dążenie do zwiększenia efektywności pracy przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów biologicznych: zmęczenia, dyskomfortu fizycznego i psychicznego, ryzyka wystąpienia wypadków lub pojawienia się różnych dolegliwości. Ergonomia w kuchni W latach 20. XX w. została opracowana stanowiska pracy grają pierwsze skrzypce w kontekście aranżacji przestrzeni biurowych. Niestety, jak pokazują badania, w Polsce jedynie 2,4% stanowisk biurowych spełnia warunki niezbędne do ergonomicznej pracy, co skutkuje poważnymi problemami zdrowotnymi nawet wśród przedstawicieli młodszego pokolenia – zauważa. – Aż ¼ osób w wieku 26-35 lat cierpi na bóle pleców, a 66% Polaków deklaruje, że poziom zdrowia znacząco wpływa na jakość i czas wykonywania zadań.

Jej zdaniem, te alarmujące dane jednoznacznie wskazują kierunek, w którym powinno się rozwijać projektowanie mebli dedykowanych pracy. Na popularności zyskują przede wszystkim rozwiązania „sit and stand”, coraz popularniejsze także w Polsce – informuje. – W skali globalnej stają się one stopniowo standardem wyposażenia nowoczesnego biura, którego funkcjonalność wspiera komfort i zdrowie użytkowników. Wzorem są kraje skandynawskie, gdzie pojawiają się już regulacje prawne, które wymagają od pracodawców wprowadzenia mebli umożliwiających pracę w różnych pozycjach.

Joanna Nowak z firmy Hettich podkreśla, że nowoczesne biuro jest dynamiczne, bo takie są wymagania świadomych pracowników. Ergonomiczne stanowisko pracy musi za nimi nadążać i umożliwiać im pracę w wygodnej pozycji – zauważa. – Niezastąpione są nowoczesne systemy, które zmieniają tradycyjne biurko w mebelMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., wielofunkcyjny, elastycznie dostosowujący się do potrzeb użytkowników. Nowoczesne meble biurowe nie są projektowane pod konkretną osobę, ale muszą zapewnić możliwość łatwego dostosowania do różnych pracowników. To odpowiedź na obserwowany na rynku pracy trend częstej zmiany pracy, ale również „migracje” w ramachRama – 1) Podzespół składający się z połączonych ramiaków, spełniających funkcję nośną dla poduchy tapicerskiej, także w podstawie lub korpusie mebla; w meblach giętych może ją stanowić element gięty o obwodzie zamkniętym. Jakie są rodzaje ram? W zależności od spełnianej funkcji rozróżnia się ramy: tapicerską, wieńcową, drzwiową itp. 2) Też: część urządzenia mechanicznego składająca się z listew i prętów połączonych jednej firmy (np. zmiana miejsca w pokoju, związana z realizacją projektów w różnych zespołach). Stąd tak ważna jest możliwość ustawienia wysokości blatuPłyta robocza – element lub podzespół, stanowiący użytkową, wierzchnią płaszczyznę mebla. Potocznie nazywana jest blatem. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. biurka czy zmiany pozycji.

Wraz z rozwojem technologii zmienia się charakter pracy, a co za tym idzie również sposób wyposażania biur – mówi Krzysztof Konca, dyrektor handlowy w firmie Unique. – Ogranicza się ilość stałych stanowisk, przy których spędzało się całe dnieDno – 1) Element stanowiący stałe dolne ograniczenie podzespołu lub zespołu w meblu, np. dno szuflady, dno skrzyni na pościel. 2) Słowo „dno” w dopełniaczu liczby pojedynczej przybiera formę „dna”. „DNA” (ang. deoxyribonucleic acid) to także kwas dezoksyrybonukleinowy, nośnik informacji genetycznej żywych organizmów. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia., zastępując je np. hot deskami dla tych, którzy w biurze bywają rzadko, czy też specjalnymi pokojami spotkań, gdzie siedząc w wygodnym foteluFotel – siedzisko zazwyczaj jednoosobowe, z oparciem i bocznymi poręczami lub bokami; poręcze są jedno- lub dwuczęściowe, osadzone od przodu w bocznych oskrzyniach lub przednich nogach, z tyłu zaś w górnych częściach bocznych ramiaków. Fotel należy do mebli komfortowych, reprezentacyjnych, będących przez dłuższy czas atrybutem pozycji społecznej. Siedziska są przeważnie obszerniejsze od krzeseł. Od XVII wieku zwykle tapicerowane i często lub na kanapie, w mniej formalnej atmosferze można omówić projekty. Dbając o komfort pracujących przy biurku, można wybrać te z regulacją wysokości, aby pracownik mógł wykonywać swoją pracę również na stojąco, czy też podpierając się tylko na specjalnym siedziskuSiedzisko – zespół lub podzespół tapicerowany służący do siedzenia. Jak jest zbudowane siedzisko? Siedzisko najczęściej zbudowane jest z kilku warstw tapicerskich:
• warstwy podtrzymującej,
• warstwy sprężystej lub warstwy sprężynującej,
• warstwy wyściełającej,
• warstwy pokryciowej.
Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia..

O wypowiedź na temat trendów w tym segmencie poprosiliśmy również Joannę Karniewską, managera ds. rozwoju rynku kontraktowego w firmie BM Project. Z jej doświadczenia wynika, że coraz większą wagę przywiązuje się nie tylko do funkcjonalnościFunkcjonalność mebla – 1) Zespół cech mebla najlepiej odpowiadających potrzebom użytkownika osiągnięty poprzez m.in. dobór materiałów, wymiarów, ergonomicznych kształtów itp. Funkcjonalność mebla jest kryterium oceny poprawności rozwiązania konstrukcyjnego i zarazem estetycznego. 2) W języku potocznym słowo „funkcjonalność” oznacza wszystkie cechy przedmiotu, urządzenia, oprogramowania itp., które definiują możliwość zapewnienia określonych potrzeb w trakcie użytkowania., ale również do estetyki. We współczesnym biurze liczą się wysokiej jakości materiały i detale – zaznacza.
ZOBACZ TAKŻE: Strefa regeneracji
Generalnie im miejsce pracy wygląda mniej „biurowo”, tym lepiej. Niektóre firmy zastępują tradycyjne sale konferencyjne miejscami, gdzie zamiast foteliFotel – siedzisko zazwyczaj jednoosobowe, z oparciem i bocznymi poręczami lub bokami; poręcze są jedno- lub dwuczęściowe, osadzone od przodu w bocznych oskrzyniach lub przednich nogach, z tyłu zaś w górnych częściach bocznych ramiaków. Fotel należy do mebli komfortowych, reprezentacyjnych, będących przez dłuższy czas atrybutem pozycji społecznej. Siedziska są przeważnie obszerniejsze od krzeseł. Od XVII wieku zwykle tapicerowane i często i stołówStół – 1) Stolica (staropol.); mebel o konstrukcji szkieletowej lub konstrukcji skrzyniowej, składający się z części wierzchniej (płyty roboczej) i podstawy, o różnorodnej konstrukcji i rozwiązaniach plastycznych, wykonywany z różnych materiałów (drewno, kamień, metal, szkło, tworzywa sztuczne), o szerokim zastosowaniu (m.in. do pracy). Jak powstał stół? Występuje w wielu typach i odmianach. Do pierwszych form przedstolarskich zalicza się m.in. ścięte są leżaki czy wygodne kanapy. Mniej formalnie zorganizowana przestrzeń z dobrym designem sprzyja kreatywności. Ten sposób urządzania Holendrzy stosują już od wielu lat. Jeszcze jakiś czas temu patrzyliśmy na to z lekkim dystansem, ale dzisiaj przenosimy to do naszych biur, które projektowane są na światowym poziomie – dodaje Joanna Karniewska.

Jej zdaniem, głównym i najważniejszym trendem jest połączeniePołączenie – 1) Część konstrukcji wyrobu, w obrębie której następuje złączenie dwóch lub więcej elementów albo podzespołu w jedną konstrukcyjną całość. Właściwości użytkowe połączeń określa nośność graniczna i sztywność. Jakie są rodzaje połączeń? W konstrukcjach drewnianych występują połączenia z łącznikiem mechanicznym (rozłączne i nierozłączne) np. wkręty, śruby, zszywki, itd. oraz klejowe (nierozłączne). Połączenia klejowe mogą występować w złączach profilowych, złączach ergonomiiErgonomia – ergonomia (gr. εργον – praca’ i νομος – prawo) to jedna z najważniejszych reguł projektowania wnętrz, a także sprzętów użytkowych, w tym mebli. Wyraża dążenie do zwiększenia efektywności pracy przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów biologicznych: zmęczenia, dyskomfortu fizycznego i psychicznego, ryzyka wystąpienia wypadków lub pojawienia się różnych dolegliwości. Ergonomia w kuchni W latach 20. XX w. została opracowana z dobrym wzornictwem. Wnętrze musi być ładne – podkreśla Joanna Karniewska. – Dobrze zaprojektowane biura mają grać na emocjach i wywoływać najlepsze skojarzenia. Wreszcie pojawiają się kolory oraz wysokiej jakości tkaninyTkanina – powstaje z połączenia dwóch prostopadłych do siebie nitek: osnowy i wątku. Jest zdecydowanie mniej elastyczna niż dzianina, ale za to bardziej elegancka. Z tkaniny wykonuje się pokrowce mebli tapicerowanych, materacy, klasyczne koszule, marynarki, dżinsy, płaszcze itp. Jak powstaje tkanina? Tkanina powstaje w procesie tkania, czyli przeplatania nitek osnowy (które są ułożone wzdłużnie) z nitkami wątku (które są ułożone. Biuro staje się mniej formalne i coraz rzadziej przypomina klasyczne wnętrza tego typu. Ponadto, zauważyć można tendencję do wydzielenia stref: relaksu, jedzenia, spotkań, rozmów telefonicznych. Pracownikowi trzeba zaoferować wzorniczo taką przestrzeń, która nie tylko będzie skłaniała do kreatywnego i efektywnego działania, ale przede wszystkim taką, w której będzie lubił przebywać. A że lubimy przebywać w ładnych domach, restauracjach czy hotelach, takie będą też nasze biura.

Maciej Kotowski, dyrektor strategiczny i członek Zarządu w firmie Dobra Forma, zwraca uwagę na fakt, że w wielu dziedzinach biznesu, nie tylko w branży meblowej, możemy zaobserwować coraz większe skupienie na człowieku i jego potrzebach, takich jak np. poczucie komfortu. Są badania, które dowodzą, że zarówno wygląd, jak i funkcjonalność meblaFunkcjonalność mebla – 1) Zespół cech mebla najlepiej odpowiadających potrzebom użytkownika osiągnięty poprzez m.in. dobór materiałów, wymiarów, ergonomicznych kształtów itp. Funkcjonalność mebla jest kryterium oceny poprawności rozwiązania konstrukcyjnego i zarazem estetycznego. 2) W języku potocznym słowo „funkcjonalność” oznacza wszystkie cechy przedmiotu, urządzenia, oprogramowania itp., które definiują możliwość zapewnienia określonych potrzeb w trakcie użytkowania. wpływają na dobre samopoczucie użytkownika – wskazuje.
Zadowolenie pracownika oddziałuje natomiast pozytywnie na jego efektywność. W aspekcie wzorniczym, na tegorocznych targach w Mediolanie bardzo popularne było zastosowanie naturalnych materiałów. Dobrym przykładem jest łączenie drewnaDrewno – 1) Część pnia drzewa, gałęzi i korzeni zawarta między rdzeniem i korą; kompleks tkanek wytworzony przez kambium po jego wewnętrznej stronie; główna tkanka przewodząca i wzmacniająca pni, gałęzi i korzeni; przewodzi wodę i składniki mineralne z korzeni do liści. 2) Surowiec ze ściętych drzew formowany przez obróbkę w różnego rodzaju sortymenty (gr. ksylon – drewno). Źródło: L. Helińska-Raczkowska, ze skórąSkóra – 1) odpowiednio wyprawiona wierzchnia warstwa skóry zwierzęcej lub odpowiednio przygotowana warstwa tworzywa syntetycznego imitującego skórę zwierzęcą, przeznaczona na wykończenie wyrobów, w tym mebli. Jak dzielimy skóry? Skóry najogólniej można podzielić na: • skóry syntetyczne – sztuczne, tzw. eco-skóry, skóry ekologiczne czy imitacje skóry, • skóry naturalne – skóry pozyskiwane ze zwierząt, poddane garbowaniu i wykończeniu w celu zwiększenia – trend, który widoczny jest przede wszystkim w meblachMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., gabinetowych i konferencyjnych. Duża ilość czasu spędzanego w pracy sprawia, że stopniowo zaciera się granica między biurem a domem. Powoduje to, że wygląd biura staje się bardziej domowy, m.in. poprzez tworzenie stref wypoczynku i możliwość personalizacji przestrzeni – wskazuje.
ZOBACZ TAKŻE: Jakie meble do biura?
We współczesnych firmach różnorodność zespołówZespół – 1) Zmontowany zestaw podzespołów i elementów stanowiących odrębną konstrukcyjną całość, pełniący najczęściej określoną funkcję użytkową w meblu. Czym się różni w meblu zespół od podzespołu? Zespół pełni w meblu określoną funkcję użytkową. 2) W języku potocznym słowo „zespół" oznacza grupę rzeczy lub zjawisk stanowiących wyodrębnioną całość. Też: fragment urządzenia składającego się z części, mający określoną funkcję. 3) Grupa i zadań, z którymi mierzą się one każdego dnia wymaga elastycznych rozwiązań, umożliwiających tworzenie przestrzeni wielofunkcyjnych i inspirujących. Z kolei tzw. rynek pracownika sprawia, że atrakcyjność miejsca pracy staje się ważnym argumentem w walce o talenty, toteż dobrze zaprojektowane, ergonomiczne i efektowne rozwiązania stają się biurowym „must have” – konkluduje Aleksandra Krawsz, marketing & PR manager w firmie Kinnarps Polska.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 8/2017