Co Polacy kupują do ogrodu?
23 lipca, 2024 2024-07-23 6:47Co Polacy kupują do ogrodu?

Co Polacy kupują do ogrodu?
Polscy konsumenci coraz chętniej inwestują w swoje ogrody. Najczęściej kupowanymi produktami są: meble ogrodowe, narzędzia, elementy architektury ogrodowej oraz baseny.
Polska jest w europejskiej czołówce pod względem liczby posiadanych ogrodów i działek. Nasi rodacy chętnie inwestują w ich wyposażenie, co znajduje odzwierciedlenie w rosnących wydatkach na produkty do ogrodu. Trend ten widać przede wszystkim w okresie wiosenno-letnim, kiedy sprzedaż akcesoriów ogrodowych, narzędzi, a także mebli osiąga szczyt.
Tendencję tę podkreślają również dane rynkowe. Wynika z nich, że branża ogrodnicza rozwija się w dynamicznym tempie. Rynek artykułów ogrodowych w Polsce w 2019 roku był wart 1,33 mld zł, natomiast w 2023 roku 1,6 mld zł. Oznacza to wzrost na poziomie ponad 20%.
Polacy wydają coraz więcej na pielęgnację ogrodów
Badania pokazują również, że Polacy wydają coraz więcej na rozwój swoich ogrodów. W 2022 roku średnia wartość jednego koszyka online przeznaczonego na artykuły ogrodowe wynosiła około 273 zł. W 2021 roku zaledwie 4% Polaków zdecydowało się na zakup artykułów ogrodowych w przedziale 251-500 zł. Rok później odsetek ten wzrósł do 17%. Dane te obrazują zmieniające się preferencje konsumenckie Polaków, którzy coraz chętniej przeznaczają środki na wyposażenie ogrodów.
Potwierdzają to także dane ERLI, platformy marketplace, z których wynika, że w II kwartale 2024 roku odnotowano nawet kilkusetprocentowe wzrosty sprzedaży produktów z kategorii Dom i Ogród. Największym zainteresowaniem cieszyły się baseny, których sprzedaż wzrosła o 117% w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim.
Ten niesamowity wzrost popularności domowych basenów świadczy o rosnącym trendzie związanym przede wszystkim z coraz cieplejszym okresem letnim w Polsce. Wraz z rosnącymi cenami wycieczek i wyjazdów, wiele rodzin decyduje się na stworzenie przydomowych wodnych parków rozrywki, które są idealnym sposobem na schłodzenie się i spędzenie czasu w rodzinnym gronie. To pozwala im cieszyć się latem w komfortowych warunkach, bez konieczności wyjazdu – mówi Katarzyna Kierach, dyrektor marketingu ERLI.
Co Polacy najchętniej kupują do ogrodu latem?
Wzrost zainteresowania artykułami ogrodowymi przełożył się na rekordy popularności w wielu kategoriach produktowych. Jak pokazują dane ERLI, w ostatnim czasie największy odsetek transakcji stanowiły meble ogrodowe. Kolejnymi popularnymi kategoriami są narzędzia, gdzie królują podkaszarki, kosiarki, a także opryskiwacze.
Wśród architektury ogrodowej najczęstszym wyborem są pergole czy szklarnie, a także drobne elementy wykończenia. Baseny cieszą się ogromnym zainteresowaniem szczególnie w upalne dni. Co ciekawe, do najpopularniejszych pozycji nie należą już proste dmuchane czy rozporowe baseny, ale duże stelażowe zbiorniki o średnicy powyżej 3 metrów, do których dołączane są pompy wody.
W tym roku wzrost zainteresowania ofertami z kategorii ogród nastąpił już na początku kwietnia, zaraz po świętach wielkanocnych. W tym czasie zaobserwowaliśmy blisko dwukrotny wzrost sprzedaży mebli ogrodowych w porównaniu z ubiegłym rokiem. Duży wzrost zainteresowania odnotowaliśmy również w przypadku basenów (+117%), a także narzędzi ogrodowych (+46%) – dodaje Katarzyna Kierach.