Newsroom

IKEA w raporcie „Made in Poland”

Początki IKEA w Polsce sięgają lat 60. Raport „Made in Poland” podsumowuje jej ubiegłoroczną działalność na polskim rynku.

IKEA w raporcie „Made in Poland”

Początki IKEA w Polsce sięgają lat 60. Raport „Made in Poland” podsumowuje ubiegłoroczną działalność IKEA na polskim rynku.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Raport IKEA „Made in Poland” potwierdza, że firmy z korzeniami IKEA mają silny wpływ na polską gospodarkę i lokalne społeczności, w obrębie których funkcjonują. Zatrudniają bezpośrednio 16 tys. osób, a kolejne 75 tys. osób pracuje u dostawców. Spółki te zapłaciły w Polsce w ub.r. blisko 165 mln zł podatku dochodowego (CIT), a ich inwestycje w ciągu ostatnich 5 lat pochłonęły ponad 4,92 mld zł. Całkowita wartość eksportu produkcji własnej IKEA Industry, partnerów oraz dostawców w roku finansowym 2019 wyniosła 12,6 mld zł.

Dzięki 20 fabrykom należącym do IKEA Industry i blisko 90 dostawcom zewnętrznym, Polska jest drugim co do wielkości producentem mebli IKEA na świecie, zaraz po Chinach. Dzisiaj prawie 20% produktów IKEA na świecie nosi kod kreskowy zaczynający się od 590, czyli „wyprodukowano w Polsce”. W przypadku mebli drewnianych ta proporcja dochodzi do 50% światowej produkcji IKEA Industry.

Prawie 60 lat temu Polska stała się pierwszym krajem po Szwecji, z którym IKEA związała swoją przyszłość, zamawiając krzesła w fabryce w Radomsku. Także dzisiaj zajmuje ona wyjątkowe miejsce na naszej globalnej mapie. IKEA posiada w kraju nad Wisłą cały łańcuch dostaw wraz z produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą prowadzoną w 11 sklepach i kilkunastu Punktach Odbioru Zamówień realizujących zakupy online – mówi Carolina Garcia Gomez, dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju i prezeska IKEA Retail Polska. – Kluczem do wspólnego sukcesu są historyczne więzi i wzajemne zaufanie budowane przez lata. Duch przedsiębiorczości Polaków połączony ze skandynawską prostotą i innowacyjnością daje nam niesamowite możliwości rozwoju, nawet w trudnych czasach.

Z raport wynika, że aktualnie w Polsce reprezentowane są cztery grupy biznesowe z korzeniami IKEA: Grupa Ingka, Grupa Inter IKEA, Grupa Ikano oraz Grupa Interogo, które łączą wspólne wartości oraz wizja. Jedną z podstawowych wartości IKEA jest działanie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Od b.r. IKEA wycofała wszystkie produkty jednorazowego użytku, a dzięki jej zrównoważonemu podejściu w ub.r. udało się uratować ponad 47 mln produktów, poprzez ich ponowne przepakowanie oraz odsprzedaż w ramach sklepowych Działów Sprzedaży Okazyjnej. Chcąc stać się biznesem w pełni opartym na gospodarce o obiegu zamkniętym w perspektywie do 2030 r. IKEA wdroży nowe rozwiązania, prowadzące do maksymalnego wykorzystania produktów wyposażenia domu, m.in. poprzez ich odnawianie, ponowne użycie komponentów czy recykling materiałów. Już w tym roku Grupa Ingka będzie produkować tyle energii z odnawialnych źródeł, ile sama konsumuje w swoich operacjach.

Inwestycje w Polsce rozpoczęły się w 2011 r. i do dzisiaj firma zainwestowała w tym obszarze ponad 250 mln euro. Farmy wiatrowe IKEA w Polsce są drugim co do wielkości portfolio odnawialnych źródeł energii Grupy Ingka na świecie. Od 2016 r. na terenie Polski działa 80 turbin wiatrowych ulokowanych na sześciu farmach. Pozwala to na redukcję emisji CO2 o około 450 tys. ton rocznie. Polskie farmy wiatrowe IKEA wytwarzają w ciągu roku do 470 GWh energii. Odpowiada to średniemu zużyciu prądu przez prawie 188 tys. gospodarstw domowych. Dodatkowo firma wprowadziła w 2017 r. dla swoich klientów w Polsce możliwość zakupu i instalacji paneli fotowoltaicznych na potrzeby produkcji energii w domach jednorodzinnych.

W trudnym czasie epidemii koronawirusa w Polsce IKEA aktywnie włączyła się w działania wspierające zarówno lokalne społeczności, służbę zdrowia, jak i swoich pracowników – na ten cel IKEA Retail zdecydowała się przeznaczyć blisko 4,5 mln zł.