Newsroom

EGGER ze stabilną pozycją po pierwszej połowie roku

Dzięki zakładowi w Markt Bibart Grupa EGGER dysponuje 22 lokalizacjami produkcyjnymi i po pierwszej połowie roku obrotowego 2023/2024 informuje o stabilnym rozwoju.

EGGER ze stabilną pozycją po pierwszej połowie roku

Z wynikami ze sprzedaży na poziomie 2,1 mld euro (-7,0% w porównaniu z rokiem poprzednim) Grupa EGGER z siedzibą w St. Johann in Tirol w Austrii zakończyła pierwszą połowę roku obrotowego 2023/2024.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Otoczenie korporacyjne było wymagające ze względu na utrzymującą się wysoką inflację, wysokie stopy procentowe, zmienne ceny surowców i kryzysy geopolityczne. W obliczu tej niepewnej sytuacji producent materiałów drewnopochodnych jest usatysfakcjonowany stabilnym rozwojem w pierwszej połowie roku 2023/2024 (stan na 31 października 2023 r.).

Pierwsze sześć miesięcy naszego roku finansowego wymagało od nas wiele. Utrzymująca się wysoka inflacja w wielu regionach, zaostrzone wymogi kapitałowe przy zakupie domów oraz globalna niepewność geopolityczna spowodowały ogólne osłabienie konsumpcji i spadek popytu na niemal wszystkich rynkach. To dzięki zaangażowaniu naszych ponad 11 tys. pracowników odnotowaliśmy jedynie niewielki spadek sprzedaży w całej Grupie. Jesteśmy szczególnie zadowoleni, że w pierwszej połowie roku 2023/2024 udało nam się skutecznie zainicjować strategicznie przełomowe decyzje, takie jak przejęcie naszego 22. zakładu produkcyjnego w Markt Bibart (DE) oraz zaangażowanie Grupy EGGER w ochronę klimatu w ramach celu Net Zero 2050 – tak podsumował wyniki Thomas Leissing, rzecznik Zarządu grupy EGGER odpowiedzialny za finanse/administrację.

W pierwszej połowie roku obrotowego 2023/2024 odnotowano spadek popytu

W I półroczu 2023/2024 EGGER osiągnął wyniki ze sprzedaży na poziomie 2 097,8 mln euro (-7,0% r/r). Wskaźnik EBITDA był na poziomie 299,2 mln euro (-15,4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku). Marża EBITDA wynosi 14,3%, a wskaźnik kapitału własnego kształtuje się na wysokim poziomie 44,9%. Wynik ten odzwierciedla bardzo zmienne warunki panujące w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Spadki sprzedaży i zysków dotknęły nieproporcjonalnie obszary podłóg, płyt OSB i produktów drewnianych. Jednak poprzedni okres charakteryzował się częściowo dobrym otoczeniem rynkowym, jak i poziomem marż. Produkty do konstrukcji drewnianych i podłóg są obecnie bezpośrednio dotknięte spowolnieniem w branży budowlanej. Włączenie po raz pierwszy zakładu w Caorso we Włoszech, w którym EGGER posiada większościowy udział od końca 2022 r., miało pozytywny wpływ na wzrost przychodów w obszarze produktów dekoracyjnych do mebli i wystroju wnętrz. Ponadto zakład w Lexington, NC (USA) osiągnął wzrost wolumenu dzięki dalszej ekspansji rynkowej w USA. Ogólnie rzecz biorąc, efekty te doprowadziły do sprzedaży i zysków w całej Grupie nieco poniżej poziomu z poprzedniego roku.

Długoterminowa strategia inwestycyjna

Rozwój Grupy EGGER zawsze był częścią jej strategii. Nawet w obecnym niestabilnym otoczeniu rynkowym producent materiałów drewnopochodnych konsekwentnie realizuje te założenia. Firma stale inwestuje w istniejące zakłady, aby utrzymać je w czołówce technologicznej lub dalej je rozbudowywać. W pierwszej połowie roku 2023/2024 inwestycje wyniosły łącznie 238,6 mln euro (229,7 mln euro w analogicznym okresie ubiegłego roku). Głównymi obszarami zainteresowania były ekspansja, aktywna integracja wsteczna i dalszy wzrost wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wysiłki na rzecz promowania gospodarki o obiegu zamkniętym były kluczowym tematem, do którego EGGER odniósł się poprzez inwestycje w zakłady przetwarzania drewna pochodzącego z recyklingu oraz we własne punkty zbiórki.

Jaka była droga EGGER do zerowego zużycia energii netto w pierwszej połowie roku?

W pierwszym półroczu położono fundamenty pod znaczące inwestycje w nadchodzących latach. Grupa EGGER przyjęła strategię klimatyczną, której ostatecznym celem jest Net Zero 2050. EGGER angażuje się w redukcję emisji gazów cieplarnianych mających wpływ na klimat, zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym. Firma wyraźnie koncentruje się na redukcji, a nie na rekompensacie poza własnym łańcuchem wartości.

ZOBACZ TAKŻE: Grupa EGGER realizuje strategię Net Zero 2050

W programie strategicznym znajdują się kompleksowe działania w wielu obszarach firmy. Pionierskie cele pośrednie zostały ustalone na okres do 2030 roku. Do tego czasu bezpośrednie emisje z własnych zakładów firmy (Zakres 1) zostaną zredukowane o co najmniej 30%. Pośrednie emisje z zakupionej energii (Zakres 2) spadną o co najmniej 40%, a pośrednie emisje na wyższym i niższym szczeblu łańcucha dostaw (Zakres 3) o co najmniej 10%. Aby zrealizować te założenia, potrzebne są takie działania, jak dodatkowe elektrownie na biomasę i systemy fotowoltaiczne. Wszystko to ma na celu dalsze promowanie uniezależnienia się od paliw kopalnych.

Dalszy rozwój: 22. zakład w Markt Bibart

Kolejny kamień milowy w historii firmy EGGER stanowiło przejęcie fabryki płyt wiórowych w Markt Bibart w Niemczech. Dzięki tej dodatkowej lokalizacji na niemieckim rynku Grupa EGGER posiada obecnie 22 zakłady. 8 września 2023 roku podpisano umowę zakupu zakładu należącego wcześniej do Grupy Rauch. Pomyślne zamknięcie transakcji nastąpiło na początku listopada, tuż po zakończeniu pierwszej połowy roku obrotowego.

Perspektywy na drugą połowę roku są niepewne

Prognozy makroekonomiczne będą w dalszym ciągu obarczone dużą niepewnością. Dlatego firma EGGER z niecierpliwością oczekuje drugiej połowy roku obrotowego 2023/2024. Producent materiałów drewnopochodnych spodziewa się dalszego spadku popytu, także na skutek efektów sezonowych. Jednak Grupa EGGER uważa się za dobrze przygotowaną, by skutecznie przezwyciężyć trwające obecnie ogólne pogorszenie koniunktury gospodarczej.