E-optymizm nie dla wszystkich
11 stycznia, 2017 2023-04-28 13:17E-optymizm nie dla wszystkich

E-optymizm nie dla wszystkich
Firma B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego szacuje wartość rynku e-commerce dla branży meblarskiej w 2016 r. na 72-144 mln zł, a liczbę dokonanych w sieci transakcji na 6% wszystkich transakcji detalicznego zakupu mebliMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., (bez transakcji zakupu elementówElement mebla – 1) Pojedynczy, podstawowy składnik konstrukcji mebla. Może być wykonany z jednego materiału lub z kilku różnych materiałów trwale ze sobą połączonych. Łączenie materiałów może prowadzić do uzyskania po stosownej obróbce elementu w postaci bryły (np. klejenie warstwowe) lub elementu w formie warstwowej z pustymi przestrzeniami (np. płyta komórkowa). Zazwyczaj do uzyskania elementu wymagane jest pełne spektrum produkcyjne wystroju wnętrz i B2B).
Chociaż e-commerce w branży meblarskiej to wciąż niewielki kawałek meblarskiego tortu, ale rozwijający się bardzo dynamicznie. Po udostępnieniu sprzedaży internetowej przez IKEA jedna piąta transakcji sprzedaży mebli w Polsce, w perspektywie najbliższych 5-7 lat, może przenieść się do świata wirtualnego.
Rozwój przez IKEA nowych form sprzedaży, dzięki którym klienci sami decydują jak, gdzie i kiedy dokonają zakupów, bez wątpienia zmieni rynek detalicznego handlu meblamiMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I.,. Już w czerwcu ubiegłego roku – w ramachRama – 1) Podzespół składający się z połączonych ramiaków, spełniających funkcję nośną dla poduchy tapicerskiej, także w podstawie lub korpusie mebla; w meblach giętych może ją stanowić element gięty o obwodzie zamkniętym. Jakie są rodzaje ram? W zależności od spełnianej funkcji rozróżnia się ramy: tapicerską, wieńcową, drzwiową itp. 2) Też: część urządzenia mechanicznego składająca się z listew i prętów połączonych realizacji strategii wielokanałowości – firma uruchomiła w całej Polsce możliwość zakupu mebli przez telefon. Jak zapewniają przedstawiciele IKEA to rozwiązanie cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Kolejne etapy to uruchomienie w listopadzie ub.r. nowego sposobu sprzedaży we Wrocławiu i okolicach („MebleMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., przez Internet”) oraz otwarcie w grudniu Punktu Odbioru Zamówień w Opolu. Od lutego br. zamówienia on-line będą mogli złożyć mieszkańcy wszystkich miast, w których znajdują się sklepy IKEA. Kompleksowa sprzedaż internetowa w całej Polsce, z nową stroną www, meblami i akcesoriami rozpocznie się jesienią br.
W IKEA chcemy, żeby jak najwięcej Polaków miało dostęp do naszych inspiracji, produktów i serwisów. Wiemy, że nie wszyscy mieszkają blisko naszych sklepów i z różnych przyczyn nie mogą do nich dotrzeć. Dlatego wprowadzamy nowe sposoby sprzedaży, które traktujemy, jako dopełniające się elementyElement mebla – 1) Pojedynczy, podstawowy składnik konstrukcji mebla. Może być wykonany z jednego materiału lub z kilku różnych materiałów trwale ze sobą połączonych. Łączenie materiałów może prowadzić do uzyskania po stosownej obróbce elementu w postaci bryły (np. klejenie warstwowe) lub elementu w formie warstwowej z pustymi przestrzeniami (np. płyta komórkowa). Zazwyczaj do uzyskania elementu wymagane jest pełne spektrum produkcyjne. Każdy ma za zadanie poprawić komfort zakupów naszych klientów. Docelowo usługa sprzedaży przez internet będzie dostępna na terenie całego kraju i obejmie zarówno meble jak i dodatki – komentuje Monika Zielińska, zastępca dyrektora ds. sprzedaży wielokanałowej w Polsce. – Sprzedaż artykułów wyposażenia wnętrz przez Internet to złożony proces. Często jedno takie zamówienie może zawierać nawet kilkaset części. Wyobraźmy sobie chociażby liczbę elementów, z których składają się np. kuchnieKuchnia – 1) pomieszczenie służące do przygotowywania posiłków, przechowywania produktów spożywczych, naczyń do serwowania, gotowania potraw itp. W kuchni istotne jest zapewnienie ergonomii pracy, który uwarunkowany jest tworzeniem tzw. trójkąta ergonomicznego, na który wpływają następujące strefy: przechowywania produktów, obróbki produktów i zmywania naczyń oraz przygotowania potraw i obróbki termicznej (lodówka, zlewozmywak, kuchenka). Jakie są rodzaje kuchni? Układ funkcjonalny uwarunkowany jest czy szafySzafa – szafa (z niem.), armaria (z łac.); mebel o konstrukcji skrzyniowej, jedno- lub wieloczęściowy, przeważnie w kształcie prostopadłościanu z drzwiami lub żaluzjami, czasami z szufladami u dołu lub u góry, wewnątrz z półkami lub wieszakiem. Jakie są rodzaje szaf? W zależności od przeznaczenia powstało wiele odmian o różnorodnych konstrukcjach (a mianowicie konstrukcji wieńcowej, konstrukcji stojakowej oraz konstrukcji oskrzyniowej), rozmiarach,. Dlatego zdecydowaliśmy się na stopniowe wprowadzanie internetowych zamówień, aby móc na bieżąco usprawniać nasze rozwiązania, tak aby dobrze przygotować się do sprzedaży mebli i akcesoriów na terenie całego kraju.
Polacy polubili zakupy w sieci
Z raportu „Meble – Polaków zwyczaje zakupowe” (który w formie dodatku ukazał się w 2016 r. wraz z październikowym numerem miesięcznika „BIZNES meble.pl”), opracowanego na zlecenie naszej redakcji przez firmę B+R Studio, wynika, że miejscem, w którym Polacy dokonują najczęściej zakupów mebli niezmiennie od lat pozostają sieciowe salony wyposażenia wnętrz (wskazało je 39,7% badanych). Ciągle jeszcze popularnym miejscem zakupów są mniejsze, nie sieciowe salony, w których meble kupuje co czwarty ankietowany.
Jednak w grupie, w której przeprowadzono badanie (1.003 dorosłych mieszkańców Polski) widać, że rośnie sprzedaż mebli przez Internet – obecnie kupuje w ten sposób meble prawie 8%, podczas gdy jeszcze 2 lata wcześniej było to zaledwie 3%. Wartość ta z pewnością będzie się sukcesywnie zwiększać – nie tylko ze względu na systematycznie zwiększającą się liczbę internetowych sklepów z meblami, lecz także stałe poszerzanie oferty w kanale e-commerce dystrybutorów prowadzących sprzedaż stacjonarną. Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że dla coraz liczniejszego grona Polaków Internet stał się zwykłym sposobem dokonywania zakupów, równie oczywistym, jak dla pozostałej części tradycyjne zakupy w sklepie stacjonarnym.
W rozbiciu na asortyment okazuje się, że Internet jest znaczącym miejscem zakupu zwłaszcza mebli dziecięcych i młodzieżowych (wskazało go 21% ankietowanych) oraz mebli kuchennych (15%). Nieco mniejsze znaczenie, choć z roku na rok systematycznie rosnące, sprzedaż w sieci ma w przypadku mebli od sypialni (11%), do pokoju dziennego, jadalni, salonu i gabinetu (10%) oraz mebli tapicerowanychMebel tapicerowany – należy do grupy wyrobów o złożonej konstrukcji i wieloaspektowym procesie wytwarzania. W projektowanym i eksploatowanym wnętrzu meble tapicerowane pełnią dwie podstawowe funkcje: użytkową, a więc zapewniają wygodny wypoczynek, rekreację, sen, itp., oraz estetyczną związaną z ubogaceniem wystroju pomieszczenia. Jak jest zbudowany mebel tapicerowany? Meble tapicerowane są wyrobami o strukturze liniowej i powierzchniowej oraz objętościowej. Z reguły mebel (8%).
713 zł
to przeciętna ubiegłoroczna wartość pojedynczej transakcji zakupu mebli za pośrednictwem Internetu (źródło: B+R Studio, „E-commerce w branży meblarskiej”)
Przeciętna ubiegłoroczna wartość pojedynczej transakcji zakupu mebli za pośrednictwem Internetu to 713 zł – wynika z innego raportu opracowanego przez firmę B+R Studio „E-commerce w branży meblarskiej” (dla porównania – przeciętny wydatek na meble ogółem to 1.515 zł). Chociaż zdaniem wielu klientów zakupy internetowe są bardziej ryzykowne od stacjonarnych, osoby kupujące meble w Internecie generalnie są zadowolone, zarówno jeśli chodzi o czas dostawy (z reguły do 2 tygodni, co ósme zakupy realizowane są nawet w ciągu tygodnia), zgodność towaru z opisem oraz bezproblemowe rozwiązanie kwestii np. dostawy złego zamówienia i reklamacji. Dla producenta sytuacja, w której każdy produkowany mebelMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I., ma swego odbiorcę znacząco redukuje ryzyko i – poprzez redukcję kosztów stanów magazynowych oraz utrzymania tradycyjnej powierzchni handlowej – umożliwia obniżenie marż, a co za tym idzie możliwość oferowania produktu w niższej cenie.
To ważne, bo w przypadku zakupu mebli przez Internet, podobnie zresztą jak i innych produktów, nabywcy szukają oszczędności (96% zwraca uwagę na cenę), ale kupują to, co w równym stopniuStopień – 1) Stanowi podstawowy element lub zespół schodów. Elementami głównymi stopnia są stopnica oraz podstopnica. Płaszczyzną poziomą stopnia jest podnóżek, natomiast pionową (jeśli w konstrukcji schodów występują podstopnice) podstopień. Kształt oraz wymiary stopnia powinny zapewniać bezpieczne i wygodne poruszanie się po schodach. Wyróżniamy stopnie wstępne, środkowe kończące oraz jałowe (tzw. spocznikowe), które wbudowywane są w spocznik. 2) W języku spełnia również ich oczekiwania estetyczne i jakościowe (także 96% wskazań). A zatem okazuje się, że samo kryterium cenowe może być niewystarczające do podjęcia decyzji zakupowej. Dla 86% badanych ważna jest jakość, chociaż na etapie zakupu klient nie jest w stanie w żaden sposób ocenić jakości, a próba określenia jakości oferowanych mebli na podstawiePodstawa – 1) Zespół lub podzespół spełniający funkcję nośną dla mebla lub zespołu. 2) W języku potocznym słowo „podstawa" oznacza zasadę, podwalinę czegoś. 3) Też: w odniesieniu do zgodności czegoś z czymś - w oparciu o coś, zgodnie z czymś, na mocy czegoś, w wykorzystaniem czegoś itp. Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. stron producentów może w praktyce okazać się niemożliwa.
W handlu internetowym meblami dominują produkty ekonomiczne. Na taką sytuację wpływa kilku czynników. W przypadku mebli z półkiPółka – 1) luźno ułożony element płytowy poziomy do układania różnych przedmiotów. 2) W języku potocznym słowo „półka" oznacza też pewien poziom (np. „półka cenowa", „półka jakościowa" itp.). Źródło: BN-87/7140-01 – Meble. Elementy, podzespoły i zespoły. Terminologia. średniej i wyższej klient częściej korzysta z indywidualnego projektu, częściej chce dotknąć i sprawdzić jakość wybranego meblaMebel – to sprzęt użytkowy należący do wyposażenia ruchomego oraz stałego wnętrz mieszkalnych, biurowych, hotelowych itp., służy do przechowywania, pracy, siedzenia, leżenia, wypoczynku, spożywania posiłków. Każdy mebel może być użytkowany indywidualnie, w kompletach mebli lub zestawach mebli. Jak dzielą się meble? Ze względu na konstrukcję meble można podzielić na • meble skrzyniowe,• meble szkieletowe,• meble tapicerowane. Źródła: • Swaczyna I.,, a także częściej potrzebuje porady konsultanta. Dodatkowo meble z półki cenowej średniej i wyższej to produkty o cenach, które polscy klienci jeszcze stosunkowo rzadko wydają w sklepach internetowych. Mimo to co czwarty sklep internetowy ma w ofercie meble z półki cenowej średniej i wyższej. Zdecydowana większość sklepów internetowych oferuje dostarczenie mebli do domu, a tylko 6% – wyłącznie odbiór osobisty w sklepie stacjonarnym.
Liderzy e-commerce w branży meblarskiej
Dla producentów, których meble sprzedawane są w stacjonarnych salonach, sprzedaż internetowa to temat delikatny. Wielu z nich mówi wprost, że wręcz nie wspiera tej metody sprzedaży. W praktyce wygląda to tak, że przed podjęciem decyzji zakupowej klient najpierw ogląda wystawione na ekspozycji w najbliższym sklepie meble, a potem zamawia je przez Internet, zazwyczaj tam gdzie najtaniej. Gdybym postawił na sprzedaż moich mebli poprzez Internet, to błyskawicznie salony zrezygnowałyby z eksponowania moich mebli, co przyczyniłoby się do zmniejszenia mojego obrotu. Bo – jak powiedziałem wcześniej – klient musi najpierw gdzieś te moje meble zobaczyć. I tak koło się zamyka – wyjaśnia zastrzegając anonimowość przedstawiciel dużego polskiego producenta mebli.
LibroFirma LIBRO istnieje od 1990 roku. Zajmuje się produkcją wysokiej jakości mebli tapicerowanych w szerokiej gamie tkanin. – jak mówi Grzegorz Kalinowski, dyrektor handlowy firmy – nie sprzedaje mebli on-line, choć, nie ukrywa, że cześć naszych klientów równolegle ze sprzedażą stacjonarną prowadzi sklep internetowy.
Także Ewelina Wójcik, dyrektor działu marketingu Meble Wójcik, podkreśla, że te sklepy tradycyjne, które mają też swoje sklepy internetowe, mają nasze meble w ofercie. Firma nie ma jednak w planach uruchomienia swojego sklepu internetowego.
W wspomnianym raporcie „E-commerce w branży meblarskiej” B+R Studio zaprezentowało zestawienie 166 najpopularniejszych sklepów internetowych mających w ofercie m.in. meble. Uwzględnieni zostali w nim producenci oferujący sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego (wśród 500 średnich i dużych producentów mebli takich firm jest ponad 6%), dystrybutorzy mebli, markety remontowo-budowlane oraz inne firmy mające w ofercie meble, nawet jeśli ich witrynyWitryna (fr. vitrine) – szafka oszklona, stojąca na podłodze lub w formie nastawy na innym meblu. Przeznaczona jest głównie do przechowywania i eksponowania szkła, porcelany itp. Pojawiła się ok. połowy XVIII wieku we Francji i Anglii w związku z rozpowszechnieniem kolekcjonerstwa. Modna szczególnie na początku XIX wieku. Termin używany synonimicznie z nazwą serwantka. Witrynę właściwie powinno nazywać się szafką oszkloną umożliwiają tylko przygotowanie listy zakupowej bez możliwości fizycznego zamówienia towaru.
Obsługa sklepów internetowych wymaga od producentów nowoczesnych rozwiązań planistycznych, logistycznych i informatycznych. IMS SofaSofa – sofa (tur. suf(f)a, „kamienna ławka”, z arab. suffat), otomana (tur. ottoman), rodzaj mebla z grupy mebli tapicerowanych przeznaczony do leżenia i wypoczynku. Sofa może być z tzw. funkcją – ma wówczas skrzynię na pościel i rozkładane leżysko służące do okazyjnego leżenia (spania) oraz bez funkcji (wówczas służy tylko do siedzenia i wypoczynku). Co to jest sofa? Jest to od lat inwestuje w takie rozwiązania i dlatego z roku na rok udział sprzedaży on-line naszych mebli rośnie. Obecnie jest to już prawie 20% obrotów, większość dla zagranicznych firm internetowych. Maciej Melwiński, brand manager IMS Sofa
W zestawieniu dominują międzynarodowe, duże korporacje. Pierwsze miejsce zajmuje IKEA z liczbą blisko 3 mln wejść użytkowników dziennie (dane dotyczą domeny globalnej, czyli wejść użytkowników z całego świata). Ponadto w momencie prowadzenia badań (kwiecień 2016 r.) IKEA umożliwiała jedynie kompletowanie listy zakupowej i odbiór towaru w sklepie stacjonarnym, co nie spełnia obecnie pełnego kryterium handlu internetowego.
W czołówce zestawienia znalazły się też sieciowe markety remontowo-budowlane, choć sprzedaż mebli stanowi w nich niewielką część przychodów. Polską stronę Leroy Merlin codziennie odwiedza prawie 85 tys. użytkowników, stronę Castoramy nieco ponad 50 tys. użytkowników dziennie, a stronę Obi blisko 27 tys. użytkowników dziennie. Dużą liczbę odwiedzin notuje Zara Home Polska (blisko 57 tys. dziennie), oferująca nie tylko meble, ale i wyposażenie domu.
Liderami pod względem największej dziennej liczby wejść – jeśli chodzi o firmy tradycyjnie kojarzone z meblami – są witryny: brw.com.pl (25,5 tys. użytkowników), meble.pl (22 tys.) oraz agatameble.pl (blisko 21 tys.).
Oczywiście liczby wejść nie da się w żaden sposób porównać ze sfinalizowanymi transakcjami. Szacuje się, że w skali całej branży w ubiegłym roku w sieci dokonanych dokonanych zostało 6% wszystkich transakcji detalicznego zakupu mebli (bez transakcji zakupu elementów wystroju wnętrz oraz transakcji B2B). Oznaczałoby to, że przez Internet zawartych zostało ponad 200 tys. transakcji zakupu mebli, co daje dzienną liczbę ponad 550 transakcji. Na podstawie łącznej liczby wejść unikalnych użytkowników na strony internetowe sklepów oferujących meble (ok. 200 tys. dziennie, bez uwzględnienia danych dotyczących marketów remontowo-budowlanych) i deklaracji klientów o zakupach internetowych B+R Studio oszacowało spodziewany stopieńStopień – 1) Stanowi podstawowy element lub zespół schodów. Elementami głównymi stopnia są stopnica oraz podstopnica. Płaszczyzną poziomą stopnia jest podnóżek, natomiast pionową (jeśli w konstrukcji schodów występują podstopnice) podstopień. Kształt oraz wymiary stopnia powinny zapewniać bezpieczne i wygodne poruszanie się po schodach. Wyróżniamy stopnie wstępne, środkowe kończące oraz jałowe (tzw. spocznikowe), które wbudowywane są w spocznik. 2) W języku konwersji na ok. 0,3% liczby unikalnych odwiedzin.
Tak niski współczynnik konwersji jest wynikiem zachowanie części użytkowników, którzy w Internecie tylko poszukują oferty, a transakcji dokonują w sklepach stacjonarnych, jak również wielokrotnie odwiedzają stronę sklepów przed dokonaniem zakupu – czytamy w raporcie „E-commerce w branży meblarskiej”.
Nie tylko sklepy internetowe
Trzy czwarte zakupów mebli w Internecie dokonywanych jest w sklepach internetowych, natomiast jedna czwarta – na portalach aukcyjnych. Liczba ofert mebli – zarówno nowych, jak i używanych, a także antycznych – na najpopularniejszym portalu aukcyjnym, czyli Allegro, sięga setek tysięcy. Warto zaznaczyć, że są to właściwie wszystkie rodzajeRodzaj (genus) – 1) Jednostka taksonomiczna (systematyczna) w obrębie rodziny obejmująca grupę spokrewnionych gatunków o niektórych cechach wspólnych lub zbliżonych. Nazwa rodzajowa jest pierwszą z nazw łacińskich w binominalnej nomenklaturze. 2) Nazwa surowca drzewnego utworzona zgodnie z botaniczną nazwą gatunku lub rodzaju drzewa, z którego pochodzi. 3) W języku potocznym słowo „rodzaj" oznacza odmianę czegoś, wyróżnioną ze względu na jakieś mebli: do salonu, sypialni, kuchniKuchnia – 1) pomieszczenie służące do przygotowywania posiłków, przechowywania produktów spożywczych, naczyń do serwowania, gotowania potraw itp. W kuchni istotne jest zapewnienie ergonomii pracy, który uwarunkowany jest tworzeniem tzw. trójkąta ergonomicznego, na który wpływają następujące strefy: przechowywania produktów, obróbki produktów i zmywania naczyń oraz przygotowania potraw i obróbki termicznej (lodówka, zlewozmywak, kuchenka). Jakie są rodzaje kuchni? Układ funkcjonalny uwarunkowany jest, przedpokoju, pracowni, łazienki, pokoju młodzieżowego i dziecięcego.
Na allegro.pl można znaleźć zarówno meble w kwocie od kilku złotych, jak kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dużą różnorodność oferuje nam również portal pod kątem wyboru mebli poszczególnych producentów. Znajdziemy meble znanych producentów zaczynając od półki ekonomicznej, a kończąc na wysokiej, choć równie często swoje produkty oferują mali, lokalni producenci robiący meble na indywidualne zamówienie. Wśród sprzedawców dużą grupę stanowią również sprzedawcy używanych meble, w niższych cenach.
Należy jednak zwrócić uwagę, iż producenci mebli z półki wysokiej nie wystawiają swoich produktów na portalach aukcyjnych, a robią to salony meblowe będące dystrybutorami mebli.
Znanym portalem ogłoszeniowym jest też OLX, na którym pod hasłem „meble” można znaleźć kilkadziesiąt tysięcy ofert mebli nowych i używanych. Na OLX swoje towary wystawiają i reklamują głównie indywidualni sprzedawcy, z reguły mniejsi i mniej znani producenci, którzy robią meble pod wymiar.
Wielu producentów zaczyna sprzedaż internetową od portali aukcyjnych, finalnie tworząc swoje sklepy internetowe. Jest to atrakcyjna forma, by rozreklamować swoją markę wśród szerokiej rzeszy internautów, dzięki czemu stanie się ona rozpoznawalna i będzie miało sens stworzenie własnego sklepu internetowego.
Rosnące znaczenie dla rynku wyposażenia wnętrz ma portal homebook.pl, który z punktu widzenia klienta ostatecznego stanowi zbiór inspiracji i porad o urządzaniu wnętrz. Oprócz inspiracji i porad prezentuje on też szeroką ofertę produktów, ale ich sprzedaż odbywa się przez przekierowanie na stroną współpracujących sklepów.
E-commerce w branży meblarskiej: szybcy zjadają wolnych
Prognozy dla całego handlu elektronicznego są jednoznaczne: ten kanał sprzedaży będzie zyskiwał na znaczeniu. Do 2020 r. łączna wartość zakupów dokonywanych w Internecie może sięgnąć 72 mld zł, co oznaczać będzie podwojenie obecnie szacowanej wartości. Na koniec dekady udział rynku e-commerce w całym handlu w Polsce sięgnie 10%, co związane będzie z dynamicznym rozwojem sklepów dużych graczy i prognozowaną lepszą kondycją gospodarki.
W przypadku mebli rozwój e-handlu będzie się odbywał raczej kosztem sprzedaży stacjonarnej, trudno bowiem spodziewać się poszerzenia rynku krajowego tylko z uwagi na zastosowanie rozwiązań opartych o sieć internetową. Innym natomiast zagadnieniem jest to, czy wartość rynku krajowego wzrośnie z uwagi na dochody społeczeństwa. Otwarte również pozostaje pytanie – w ujęciu mikroekonomicznym – czy operatorzy sklepów internetowych zdołają poszerzać ofertę i wyjść z nią poza Polskę?
Oszczędności w zakresie utrzymania powierzchni handlowej, kosztów personelu i możliwości personalizacji produktu otwierają nowe możliwości generowania marży przy niższych cenach detalicznych. Tradycyjny handel z pewnością nie zniknie, ale musi się zmierzyć z nowymi wyzwaniami. Co ciekawe, presja na rozwój e-handlu jest dziś widoczna bardziej po stronie dystrybutorów niż klientów. Ci ostatni oswoili się już z zakupami internetowymi i traktują je jak zwykły sposób dokonywania zakupów. Ponieważ e-handel jest z jednej strony zjawiskiem bardzo nowym, z drugiej – szybko ewoluującym, to nie ma dziś jednego, optymalnego modeluModel – 1) Pierwszy egzemplarz projektu (np. mebla), wykonany z właściwych materiałów w podziałce 1:1. 2) Też: wzór, schemat, według którego coś jest lub coś ma być wykonane (np. model odpowiedzialnej produkcji). Źródło: Smardzewski J. (2008), Projektowanie mebli, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań. biznesowego. Jedno jest pewne: wirtualnego rynku, także handlu meblami, nie można ignorować. Alternatywa w postaci nowoczesnych metod prezentacji, konfiguracji i zamówienia produktu może sprawić, że utrzymywanie sieci dystrybucyjnej w obecnym kształcie przestanie być ekonomicznie efektywne, a podmioty, które tego nie zauważą poniosą istotne konsekwencje swoich zaniechań. Zasada, że nie wielcy zjadają małych, ale szybcy zjadają wolnych jak ulał pasuje do tej sytuacji.
TEKST: Marek Hryniewicki
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 1/2017