Sam tytuł wiele zdradza, choć słysząc ten termin najczęściej usłyszymy słowa jak
„logo”, „paleta kolorystyczna”, „brandbook”,
Te skojarzenia nie są złe, ale to tylko część prawdy. Jej głównym zadaniem jest
właśnie komunikacja!
To jest przekazywanie wartości, emocji, idei, które swoją za daną marką. I to przekazywanie za pomocą obrazu i n f o r m a c j i jest najtrudniejszą częścią. Tak też powinniśmy oceniać komunikację wizualną, nie tylko na artystycznych upodobaniach, tylko na pomiarze zrozumienia przez odbiorców komunikatu.
Spójrz na przykłady marek pokazane na filmie.
Podstawową korzyścią płynącą z budowy marki jest szansa na zwiększanie marżowości swoich produktów i budowa długotrwałej przewagi nad firmami, które konkurują z nami cenowo. Wizualne (i nie tylko) elementy komunikacji pomagają klientom przyswoić i zapamiętać system skojarzeń, który potem ma im pomóc w decyzjach zakupowych.
Ćwiczenie:
Znajdź 3 różne materiały reklamowe / informacyjne dowolnej marki (może być Twoja). Czy po usunięciu logo jesteś w stanie odgadnąć jaką firmę promują? Czy są ze sobą spójne pod kątem graficznym (kolorystyka, krój pisma, stylistyka zdjęć itd.)? Jakie budzą w Tobie skojarzenia: czy to mała czy duża firma? czy jej produkty są drogie czy tanie? czy to potencjalnie coś dla Ciebie?
Jeśli zdarzyło się, że w powyższym ćwiczeniu miałaś/eś problem z odpowiedziami na pytania, zastanów się dlaczego?
Jak te przemyślenia wpływają na obecną sytuację Twojej firmy/projektu/produktu/marki? Zapisz wnioski. Przydadzą Ci się później.