Branża

Z offline’u do online’u

Przemek Szklarzewski, zarządzający Polskim Centrum Architektury Wnętrz.

Z offline’u do online’u

Przemek Szklarzewski, zarządzający Polskim Centrum Architektury Wnętrz, o ArchiDay 2020 Online, narzędziach wspierającym specjalistów z branży wyposażenia wnętrz oraz współpracy z branżą meblarską.

Jesteś organizatorem i – można chyba tak powiedzieć – twarzą spotkań pod nazwą ArchiDay. Czym właściwie jest ArchiDay i do kogo jest adresowany?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

ArchiDay to seria wydarzeń branżowych kierowana do architektów i projektantów wnętrz, dekoratorów, stylistów czy home stagerów. Spotkania pomagają m.in. budować osobiste relacje pomiędzy producentami, dystrybutorami marek, a projektantami i architektami wnętrz. Do czasu przed pandemią wydarzenia serii ArchiDay realizowane były w kilku różnych formatach stacjonarnych.

Wiosną br. na skutek wprowadzenia lockdownu branża konferencyjno-eventowa musiała zawiesić swoje działania i aktywności…

Tak, nasze ostatnie stacjonarne spotkanie w ramach serii ArchiDay odbyło się w lutym w Białymstoku. Co było później wszyscy wiemy. Realizowaliśmy wówczas spotkania ArchiDay w kilku odsłonach. Co miesiąc odwiedzaliśmy inne miasto w Polsce, gdzie o poranku spotykaliśmy się w ramach ArchiDay Spotkanie na śniadanie. Podczas spotkań ArchiDay Wine & Design w bardzo wąskim gronie kosztowaliśmy, smakowaliśmy, degustowaliśmy, wymienialiśmy doświadczenia i nawiązywaliśmy nowe kontakty i relacje. ArchiDay na Warsaw Home to spotkania i rozmowy, wykłady i panele, pokazy i warsztaty – rokrocznie przyciągające tysiące architektów i projektantów wnętrz. Przyszła pandemia i zmiotła plany.

 Jaki był Twój pomysł na kontynuowanie ArchiDay w nowych okolicznościach?


W zastanej rzeczywistości  jedynym kierunkiem pozostał internet. Nie była to dla nas jednak nowość, ponieważ część treści w ramach wydarzeń ArchiDay realizowaliśmy i emitowaliśmy na żywo już w 2016 r. Teraz zmieniły się jedynie proporcje i szala w całości przechyliła się w stronę rozwiązań online. Początek pandemii był szokiem dla wszystkich, widoczna była ogromna niepewność zamrożenie większości działań i obserwacja dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Nasza decyzja o realizacji bezpiecznego wydarzenia zapadła bardzo szybko.  Założeniem było opracowanie formatu, który na jesieni będzie bezpieczny, a jego realizacja nie będzie zagrożona. Wykorzystując swoje dotychczasowe doświadczenia i narzędzia powstał format, który miał mówić o sprawach ważnych, pokazywać kierunki, szanse i zagrożenia, inspirować, edukować oraz umożliwiać budowanie e-relacji pomiędzy markami a specjalistami. Tak powstał ArchiDay 2020 Online.

Jakie wartości dostarczyłeś uczestnikom ArchiDay 2020 Online?

ArchiDay 2020 Online to m.in. Scena Główna i 4 sceny tematyczne, 10 różnorodnych warsztatów i szkoleń z oprogramowania, indywidualne konsultacje z ekspertami czy e-spotkania z markami. W tym samym czasie działo się bardzo dużo aktywności i uczestnik musiał zdecydować, któremu punktowi programu poświęca swoją uwagę. W ramach sceny tematycznej Architekt i biznes przez 5 dni poruszane były tematy z zakresu prowadzenia i rozwoju pracowni projektowej. Scena Design Story to case studies, czyli inspirujące opowieści architektów, projektantów, designerów czy ambasadorów marek. Każdy projekt to doświadczenie, którym chętnie dzielili się zaproszeni goście. Rozmowy o… to scena paneli, rozmów i wymiany doświadczeń znakomitych praktyków rynku. Mnogość zakresów tematycznych i ich różnorodność przyciągnęła pracownie projektowe o różnym stażu, wielkości, specjalizacji czy etapie rozwoju. W przygotowanej agendzie każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

ArchiDay to chyba pierwsze tego rodzaju wydarzenie branżowe na taką skalę. Czy możesz przytoczyć statystyki?

4.918 architektów i projektantów, którzy wzięli udział  w wydarzeniu ArchiDay 2020 Online (w sesjach na żywo) mogło skorzystać z wiedzy przekazanej przez blisko 130 ekspertów. Jak co roku wielką popularnością cieszyły się warsztaty z oprogramowania, którego specjaliści używają w swojej codziennej pracy.  W trakcie wydarzenia przeprowadziliśmy ankietę, która przyniosła bardzo ciekawe wnioski. Dla przykładu: 68,2% ankietowanych wskazało, że najbardziej wartościowy dziś rodzaj wsparcia w rozwoju ich pracowni projektowej to dostęp do wiedzy z zakresu nowości, technologii i rozwiązań produktowych. 51,2% specjalistów wskazało, że są to szkolenia z zakresu pozyskiwania i obsługi klienta. Ciekawe wyniki pokazało również pytanie o to, jakie czynniki decydują o wyborze produktów, które ostatecznie trafiają do realizowanego przez specjalistę projektu. Na podstawie ankiet i badań prowadzonych na tej grupie docelowej możemy precyzyjnie doradzać markom w zakresie efektywnego  budowania przez nich programów współpracy z architektami i projektantami wnętrz.

Zorganizowałeś wydarzenie online, w którym wzięło udział prawie 5 tys. specjalistów: architektów, projektantów, dekoratorów, stylistów oraz home stagerów.  Czy widzisz zmianę jeśli chodzi o strukturę uczestników w porównaniu do poprzednich, stacjonarnych wydarzeń ArchiDay?

To są jednak zupełnie inne formaty, które determinują strukturę uczestników. Wydarzenie online pozwala na uczestnictwo specjalistom z całej Polski, niezależnie od lokalizacji. Uczestnikami naszego wydarzenia online byli specjaliści od Bałtyku po Tatry. Organizacja wydarzenia w sieci to zupełnie inne wyzwania techniczne, jak i organizacyjne, ale również inne szanse i możliwości. Znika wiele ograniczeń. Dlatego mogliśmy dostarczyć tak różnorodne sceny tematyczne, w ramach których, w zależności od etapu, na którym jest specjalista i jego pracownia – każdy mógł znaleźć wartościowe treści. Różnorodność i obfitość paneli, prelekcji czy warsztatów również determinowała strukturę uczestnika.

Ważny jest również fakt, iż zmieniła się nie tylko struktura, ale również sposób dystrybucji treści. Nie ogranicza nas czas.  Uczestnicy mogli w dogodnym dla siebie momencie (14 dni od zakończenia wydarzenia)  wrócić do treści, których nie mogli obejrzeć na żywo. Przewagą spotkań online z punktu widzenia uczestnika jest również  fakt, że są  tańsze (poświęcony czas, dojazdy, noclegi itp.) a merytorycznie równie wartościowe.

ArchiDay 2020 Online w całości transmitowane było na platformie archiDESK, narzędziu wspierającym specjalistów z branży wyposażenia wnętrz. Jakie możliwości oferuje platforma?

Platforma archiDESK to narzędzie dla specjalistów z branży wyposażenia wnętrz: architektów, projektantów, dekoratorów, stylistów oraz home stagerów. W ramach platformy możliwa jest np.  organizacja interaktywnych e-wydarzeń branżowych, prezentacji (np. nowości) czy szkoleń. Dla producentów i dystrybutorów to narzędzie komunikacji ze specjalistami.  Ponadto archiDESK wspiera i usprawnia codzienne funkcjonowanie pracowni projektowej w obszarze m.in. wsparcia w poszukiwaniu produktów do projektów czy  budowania list zakupowych.

Szczęście w nieszczęściu, ale obecne okoliczności to chyba dobry czas dla tego typu rozwiązań digitalowych?

Tak, po obu stronach – zarówno dla specjalistów jak i producentów/dystrybutorów. Architekci i projektanci mogą uczestniczyć w nowoczesnych spotkaniach branżowych, które docierają wprost na ich biurka. Co pokazało ostatnie wydarzenie, można czerpać wiedzę, inspirację i pracować – jednocześnie! O oszczędności czasu nie wspomnę. Widać również jak wiele organizacji szybko  i sprawnie dopasowało się do nowej rzeczywistości nie czekając na powrót do (starej) normalności. 

Przecież internet nie zastąpi targów czy stacjonarnych relacji…

Pandemia kiedyś (oby szybko!) minie i z pewnością wrócimy do spotkań tradycyjnych, konferencji czy targów znanych od lat. W mojej ocenie nie będzie to już jednak to samo. Wiele organizacji (mikro, małych i dużych) zmienia swoje strategie dopasowując je do nowej rzeczywistości. Sytuacja pokazała, że można rozmawiać, spotykać się, poznawać, pokazywać czy prezentować zdalnie. Dla wielu to nowe wyzwania, ale i nowe szanse.  Kiedyś nie do pomyślenia? Dziś okazuje się, że można! Pandemia zmieniła naszą codzienność, nawyki, przyzwyczajenia czy utarte schematy nie tylko w sferze prywatnej, ale również zawodowej i biznesowej. To dobry czas dla rozwiązań cyfrowych w nowych obszarach,  które zostaną z nami na zawsze.

A jak jest w Twoim przypadku? Jakie plany w rozwoju prowadzonych projektów?

Zakres naszych działań to aktywności dla profesjonalnych uczestników branży jak i dla klienta końcowego/urządzającego. Skupiamy się na rozwoju platformy archiDESK. Słuchamy, wyciągamy wnioski i dopasowujemy narzędzie i jego funkcjonalności, aby wspierać i ułatwiać codzienność specjalistów. Wkrótce pojawi się m.in. cykliczna ramówka archiDESK TV, programy tematyczne. To mnóstwo wartościowej treści dla architektów i projektantów, a tym samym nowe możliwości (bardzo dopasowanej) komunikacji dla marek. Ponadto przyszły rok to szereg nowych wyzwań. Od stycznia ruszamy z rozszerzoną formułą naszego konsumenckiego programu Pomagamy Urządzać, wiosną organizujemy duże, ogólnopolskie wydarzenie kierowane do konsumenta pod nazwą Tydzień Dla Domu, jesienią tradycyjnie ArchiDay 2021.

W jakim zakresie branża meblarska może wpisać się w prowadzone przez Ciebie działania?

Nasze działania kierujemy do firm, które wiedzą, jak ważna jest rola specjalisty (architekta, projektanta wnętrz) w procesie urządzania wnętrz. Pomagamy budować relacje i e-relacje marek ze specjalistami czy też realizować dedykowane badania wśród opisywanej grupy docelowej.  W zależności od potrzeb czy celów marki, jesteśmy w stanie opracować kompleksowy  program współpracy ze specjalistami.

Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁ: Marek Hryniewicki

Wywiad opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 12/2020