Wojna osłabi skłonność firm do ryzyka
24 marca, 2022 2023-01-31 13:55Wojna osłabi skłonność firm do ryzyka
O niepewności, którą przyniosła wojna, mówi Aleksandra Balkiewicz-Żerek, analityk sektorowy w Departamencie Analiz Ekonomicznych w PKO Banku Polskim.
Wyższa inflacja oraz utrzymująca się niepewność co do tego, jaki przebieg będzie miała wojna w Ukrainie prawdopodobnie spowolnią dynamikę konsumpcji w segmencie dóbr trwałego użytku, a także ostudzą rozgrzany już wcześniej rynek sprzedaży mieszkań, co może mieć bezpośrednie przełożenie na sprzedaż mebli.
ZOBACZ TAKŻE: Rynek mebli w cieniu wojny
Spodziewamy się, że w najbliższych miesiącach konsumenci będą wstrzymywać się z większymi zakupami. Osłabi się również skłonność firm do podejmowania ryzyka, chociaż można przypuszczać, że inwestycje w OZE, nakierowane na obniżenie kosztów energii, czy w rozwiązania automatyzujące produkcję mogą teraz przybrać na sile.
Czy wojna może wpłynąć na zwiększenie wydatków?
Z drugiej strony, napływ uchodźców z Ukrainy wywołał silną potrzebę zapewnienia miejsc pobytu dla tych osób. Już od pierwszych dni wojny Polacy chętnie udostępniają Ukraińcom swoje mieszkania, co niejednokrotnie wiąże się z koniecznością doposażenia tych mieszkań w meble, szczególnie łóżka czy materace. Wzrost wydatków w sklepach meblarskich widzimy w naszych danych kartowych – sprzedaż wyraźnie odbiła w pierwszych dwóch tygodniach marca po słabszym początku roku.
Podobny impuls popytowy może pojawić się na rynkach Europy Zachodniej, do których migruje coraz więcej osób z Ukrainy, co częściowo złagodzi osłabienie sprzedaży wynikające z obniżonych nastrojów konsumentów.
Więcej w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 4/2022