Branża

Rynek akademików prywatnych: z perspektywą

Karol Wojtas, członek Zarządu firmy Silver Rock.

Rynek akademików prywatnych: z perspektywą

Karol Wojtas, członek Zarządu firmy Silver Rock o tym, jakie perspektywy czekają rynek prywatnych akademików, badaniu lokalnych potrzeb i zrównoważonym rozwoju.

Od kiedy spółka bierze udział w innowacyjnych przedsięwzięciach? Jaki mają one charakter?

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

Wierzymy, że na polskim rynku jest jeszcze wiele możliwości. Ich odkrycie wymaga przede wszystkim świeżego podejścia, kreatywności i wnikliwej analizy branży. Nasze zaplecze związane z rynkiem amerykańskim pozwala również opierać się na rozwiązaniach, które już funkcjonują w innych krajach. Z tym jednak zastrzeżeniem, że zawsze należy najpierw zaadaptować je do polskich realiów, odpowiednio je modyfikując, a w razie konieczności – rozwijając. Czas pokazuje, że takie podejście do polskiego rynku jest skuteczne.

Jaki rynek akademików prywatnych jest dla Państwa wzorcowy?

Polski rynek najmu profesjonalnego dopiero się rozwija. Dużym błędem byłoby nie korzystać z doświadczeń i rozwiązań funkcjonujących na innych rynkach. Ciężko jest wskazać jeden wzorcowy rynek, tym bardziej że tak jak już wspominałem, szukamy własnych ścieżek rozwoju i rozwiązań. I właśnie na tym opieramy swoją działalność. Co najważniejsze – chcemy działać rozsądnie i oferować klientom rozwiązania, których naprawdę potrzebują, unikając niepotrzebnego przeinwestowywania. Staramy się znaleźć złoty środek, zaspokajając realne potrzeby naszych klientów. Niedawno przeprowadziliśmy ankietę wśród mieszkańców Akademika Collegia. Jej celem było pozyskanie informacji o tym, które z funkcji dodatkowych obiektu cieszą się największym zainteresowaniem, a także o tym, czego brakuje naszym najemcom. Wyniki miło nas zaskoczyły, a odpowiednie wnioski już wyciągnięto. Dlatego też już w tym momencie mogę stwierdzić, że w najbliższym czasie oferta naszego akademika stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna.

Czy obiekty wzorowane są na modelu zagranicznym, czy są autorskim projektem?

Przede wszystkim należy zauważyć, że zachodni rynek profesjonalnego najmu jest już  rynkiem dojrzałym. Z pewnością stanowi on główny bodziec rozwoju tego rodzaju projektów w Polsce. Wiadomo że instytucje publiczne, jakimi są uczelnie wyższe, mają określoną specyfikę, polegającą na tym, że proces budowy nowych obiektów na terenie kampusów uniwersyteckich jest długotrwały i oparty na wieloletnich planach inwestycyjnych uczelni. Pozostawia to sporą przestrzeń do działania dla prywatnych inwestorów. Z tego też powodu każdy projekt powinien łączyć w sobie zagraniczne wzorce oraz innowacje dostosowujące go do potrzeb lokalnego rynku. 

Dlaczego na miejsce inwestycji wybrali Państwo Gdańsk?

Od wielu lat Gdańsk bardzo dynamicznie się rozwija w niemal wszystkich sektorach. Dużym magnesem przyciągającym nowych mieszkańców są liczne centra biznesowe, oferujące atrakcyjne miejsca pracy, a także rozwijające się miasto. Powoduje to, że Gdańsk jest obecnie na ustach niemal wszystkich. W Gdańsku zlokalizowane są różnorodne wyższe uczelnie od uniwersytetów po akademie. Miasto Gdańsk zajmuje wysokie lokaty w plebiscytach, w których ocenia się jakość życia mieszkańców. Ma to realny wpływ na wybór młodych ludzi miejsca do mieszkania i studiowania. To najlepszy czas na inwestowanie nie tylko w Gdańsku, ale i całym Trójmieście oraz Pomorzu.

W jaki sposób zrealizowane inwestycje szanują zasady zrównoważonego rozwoju?

Zrównoważony rozwój do minimalizowanie zużycia energii. W projektach Collegii najważniejsze jest lokalizowanie obiektów w bliskich odległościach od uczelni i od ważnych dla  studentów miejsc w mieście. Nasze projekty inwestycyjne realizujemy w takich lokalizacjach, aby umożliwić ich mieszkańcom dotarcie na uczelnię w ciągu maksymalnie kilkunastominutowego spaceru, za pomocą roweru lub ewentualnie korzystając ze środków komunikacji miejskiej. We wspomnianym przeze mnie badaniu wielu najemców zadeklarowało chęć korzystania z roweru jako głównego środka transportu. To właśnie z myślą o nich zdecydowaliśmy się na rozbudowanie parkingów rowerowych.

Na bazie jakich długofalowych potrzeb lokalnej społeczności wyrosły inwestycje?

Bardzo ważnym światowym trendem, w który chcemy się wpisywać, są obecnie tzw. 15-minutowe miasta. Dlatego też chcemy lokować nasze inwestycje w takich miejscach, w których zapewniony jest  dostęp do najważniejszych i najpotrzebniejszych studentom funkcji miejskich. Ważne jest, aby oferta  miasta w obszarze kilkunastominutowego spaceru od akademika, była na tyle bogata, że nasi mieszkańcy nie potrzebowaliby przemierzać dalszych odległości w celu poszukiwania atrakcji. 

Dlaczego studenci wybierają Państwa obiekty? Czym konkurują one z innego typu obiektami?

Naszym studentom zapewniamy nie tylko miejsce noclegowe, ale też miejsce integracji, ponieważ staramy się budować studencką społeczność. Ponadto, zapewniamy liczne funkcje dodatkowe, które przyciągają do naszych akademików wymagających klientów, zwracających uwagę nie tylko na dogodną lokalizację, ale też design przestrzeni w której mieszkają, jej jakość oraz wielkość i wyposażenie pokoi. W tej chwili skupiamy się na ważnej i wyczekiwanej realizacji – stworzeniu zróżnicowanej strefy gastronomicznej wewnątrz akademika.

Jakie są założenia architektoniczne akademików?

Projektując akademiki konieczne jest spełnienie wymagań normowych dla tego typu obiektów, ale w Collegii ważne jest wyszukanie wszelkich możliwych udogodnień dla przyszłych mieszkańców. Poszukuje się takich rozwiązań, które umożliwiają najlepsze doświetlenie pokoi, najlepszy widok z okna, zapewnienie komfortu, ciszy z otoczenia i wyciszenia akustycznego miedzy pokojami. Na etapie projektu optymalizuje się wielkość pokoi i ich kształt. Wprowadza się pokoje do zamieszkiwania w dwie osoby, niekiedy projektuje się apartamenty, tak aby urozmaicić ofertę mieszkaniową. Ponadto, przestrzenie do integracji – pomieszczenia i tarasy, pralnie, miejsca do segregacji odpadów, lokalizuje się tak, aby nie powodowały nadmiernego hałasu i innych uciążliwości dla mieszkańców. Zadbano o komfort akustyczny w budynku, stosując grube ściany oddzielające pokoje, cichobieżne windy czy wygłuszające okładziny w komunikacji w budynku.

Jak wygląda jego wyposażenie?

Pokoje spełniają wymagania samodzielnych lokali, w których zaprojektowano wygodną łazienkę, aneks kuchenny, strefę pracy i strefę wypoczynku. Priorytetem była funkcjonalność i komfort mieszkańców, co przyczyniło się do bogatego wyposażenia pokoi w wygodne meble: rozległe łóżka, duże szafy w zabudowie, obszerne biurka, półki, jak również pełne wyposażenie aneksu kuchennego, zawierającego lodówkę, płytę grzewczą, mikrofalówkę, blaty kuchenne i liczne szafki. Rozpoznając potrzeby młodych mieszkańców, zaprojektowano strefę fitness, wytłumiony pokój muzyczny z instrumentami oraz pralnię z suszarkami. Młodzi ludzie chętnie korzystają ze znajdujących się na każdym piętrze części integracyjnych, ucząc się w wyciszonych pomieszczeniach przeznaczonych do nauki, czy wspólnie spędzając czas w playroomach, w wydzielonych pomieszczeniach o różnorodnej aranżacji. Znajdują się w nich wygodne kanapy, fotele, huśtawki, stoły do ping ponga, konsole PlayStation oraz gry planszowe, pozwalają miło spędzać czas w gronie rówieśników i nawiązywać nowe kontakty. Dla spragnionych świeżego powietrza, na balkonach i tarasach czekają leżaki i meble.

Na ile rozwojowy jest rynek akademików prywatnych?

Rozwój campusów akademickich oparty jest na wieloletnich planach inwestycyjnych. Uczelnie wyższe, co zrozumiałe, koncentrują się głównie na poprawie swojej oferty edukacyjnej, rozwoju ośrodków badawczych i zaplecza edukacyjnego. Rozwój projektów towarzyszących, jak właśnie zaplecza noclegowego, schodzi natomiast na dalszy plan. To rodzi przestrzeń pod inicjatywy prywatnych inwestorów, którzy w ten sposób mogą zapewnić komfortowe warunki, które spełniają wysokie, międzynarodowe standardy.

Czy i gdzie planowane są kolejne inwestycje?

Kolejne inwestycje planujemy również w Gdańsku. Udało nam się pozyskać wyjątkowe działki, położone w równej odległości od Politechniki Gdańskiej i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Prace przy realizacji kolejnego akademika już się rozpoczęły. Kolejne projekty będziemy uruchamiać stopniowo, w zależności od zapotrzebowania rynku.

Na ile obiekty są konkurencyjne cenowo w porównaniu np. z najmem indywidualnym?

W ofercie najmu profesjonalnego znajduje się szereg usług, które są niedostępne  w mieszkaniach najmowanych od prywatnych właścicieli. Z tego też powodu czynsz w akademikach prywatnych jest z pozoru wyższy niż w takich mieszkaniach. Jeżeli jednak najemca mieszkania prywatnego regularnie korzysta z funkcji dostępnych nieodpłatnie w naszym obiekcie, jak np. profesjonalna strefa fitness, sala muzyczna, czy zaplecze gastronomiczne, to szybko zauważy, że w ostatecznym rozliczeniu jest to bardzo porównywalny poziom cen. Ponadto cena za akademik zawiera zarówno media, jak i pełne wyposażenie zaprojektowane dokładnie w tym celu. Nasi mieszkańcy nie muszą ponosić dodatkowych kosztów wyposażenia pokoju, jak ma to często miejsce przy najmie indywidualnym.

Czy inwestują Państwo również w sektor biurowy w Polsce?

Chcemy w naszych obiektach łączyć funkcje potrzebne lokalnie, dlatego w naszych obiektach planujemy również stworzenie dodatkowych funkcji usługowych. Z jednej strony chcemy rozwijać funkcje dostosowane do naszych najemców, ale też planujemy stopniowo otwierać się na klientów z zewnątrz, którzy będą mogli korzystać np. ze wspomnianej już strefy gastronomicznej. W przypadku innych lokalizacji rozważana jest również możliwość wygospodarowania przestrzeni pod lokale usługowe i biurowe, które chociażby ze względu na bliskość ośrodków akademickich mogłyby uatrakcyjnić ofertę kompleksu budynków zamieszkania zbiorowego.

Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁA: Diana Nachiło

Wywiad opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 4/2022