Różne oblicza luksusu
19 listopada, 2015 2023-08-25 10:11Różne oblicza luksusu
Meble luksusowe to dość niszowy, ale perspektywiczny segment rynku. Z prognoz firmy doradczej KPMG wynika, że w 2016 r. jego wartość osiągnie poziom 680 mln zł. Co ciekawe, termin „luksusowy” dla różnych firm z branży ma nieco inne znaczenie.
W raporcie KPMG pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” można znaleźć informację, że w 2014 r. wartość rynku jeśli chodzi o meble luksusowe wyniosła 625 mln zł. Według prognoz w bieżącym roku wzrośnie ona do 657 mln zł, a w przyszłym roku – do 680 mln zł.
W 2014 r. mieszkało w Polsce 878 tys. osób zamożnych i bogatych, z rocznym dochodem brutto ponad 85 tys. zł (rok wcześniej: 786 tys.). W 2016 r. liczba takich osób może przekroczyć milion, a ich łączny dochód netto może sięgnąć prawie 172 mld zł. Jednak nie tylko takie osoby kupują w Polsce dobra luksusowe. Od czasu do czasu pozwalają sobie na nie także tzw. aspirujący. Są to osoby, których miesięczny dochód wynosi od 3,7 do 7,1 tys. zł brutto.
Ponad połowa zamożnych osób mieszkających w Polsce to koneserzy. Cechuje ich podejście pragmatyczne i wewnętrzna motywacja do otaczania się luksusem. Dobra luksusowe nabywają głównie po to, by cieszyć się ich wysoką jakością. Niejednokrotnie ich zakupy mają charakter inwestycji. Statystyczny koneser to mężczyzna, który mieszka w mieście powyżej 250 tys. mieszkańców. Zarabia 7-10 tys. zł miesięcznie i jest prywatnym przedsiębiorcą.
Wysoka jakość to podstawa
Luksusowe meble to na pewno nie te z masowej produkcji, ale meble dostępne tylko dla ograniczonej liczby odbiorców – mówi Konrad Krajewski, właściciel firmy Jacob Furniture, która od 7 lat sprowadza z Ameryki meble stylowe.
Często się je utożsamia z drogimi produktami, ale tak naprawdę przymiotnik „luksusowy” musi oznaczać wysoką jakość pod każdym względem. Ważne są więc zarówno użyte materiały, jak i najwyższy standard wykonania oraz wykończenia, zastosowane ozdoby czy innowacyjne rozwiązania. Luksusowe towary wymagają też odpowiedniej oprawy i wysokiego standardu obsługi klienta podczas sprzedaży – dodaje.
ZOBACZ TAKŻE: Gdzie zaczyna się i kończy luksus?
W opinii Ignacego Sorka, który od 1994 r. produkuje meble luksusowe na zamówienie, tego typu meble zasługują na szczególną uwagę. Są niepowtarzalne, zawsze robione „pod klienta”. Meble luksusowe muszą zadowolić klienta, muszą być inne niż te, które są dostępne w sklepach – przekonuje.
Muszą też zachwycić klienta i wtedy nawet nie muszą być funkcjonalne. Są osoby, które chcą spełnić swoje marzenia i trzeba to wziąć pod uwagę rysując projekt mebli. Czasem, by wykonać projekt według wymagań trzeba kilku spotkań z klientem. Liczy się też precyzyjne wykonanie, z zastosowaniem dobrych, ciekawych i modnych materiałów. Cena zawsze była sprawą do dyskusji. Jednak jeśli ktoś widzi wykonanie i zna się trochę na rzeczy, po negocjacjach meble zamawia – mówi.
ZOBACZ TAKŻE: Seryjni koneserzy – żyją by kupować
Cygal Art Deco to firma rodzinna, która od ponad 20 lat zajmuje się produkcją mebli w stylu art deco. Zdaniem Jacka Cygala, właściciela firmy, meble luksusowe to meble, które oprócz dobrego projektu wyróżniają się jakością materiału, dokładnością wykonania, unikatowością i ponadczasowością. Ważna jest również ilość czasu, którą pracownik poświęcił na wykonanie takiego mebla – dodaje.
Meble luksusowe: duma i prestiż
Zdaniem Jana Cegiełki, dyrektora kreatywnego dobrodzieńskiej Dobroteki (w jej ofercie znaleźć można m.in. takie marki, jak: Kler, Porada, Ulivi, Arketipo, Natuzzi, Vibia, Artemide, Poltrona Frau, Terzani i IPE Cavalli), meble luksusowe to takie meble, które przede wszystkim sprawiają przyjemność z ich użytkowania.
Muszą być komfortowe, wykonane z bardzo wysokiej jakości materiałów i ze szczególną starannością – wylicza. – Często są to meble ponadstandardowych gabarytów, przeznaczone do dużych wnętrz, rozległych przestrzeni. Meble luksusowe dodają też właścicielowi splendoru i są przedmiotem jego dumy.
ZOBACZ TAKŻE: Z najwyższej półki
Anna Diehl, właścicielka firmy Diehl Deco, która meble luksusowe sprzedaje od 1997 r. (jej portfolio obejmuje m.in. marki: Ceccotti Collezioni, Flexform, Baxter, Limited Editon, De Castelli i Gervasoni), zauważa, że w powszechnej opinii meble luksusowe to meble wykonane z najlepszych i najdroższych materiałów oraz zaprojektowane przez cenionych projektantów. Dla mnie to nie są wystarczające powody, by nazwać mebel luksusowym, mam wyższe wymagania – podkreśla.
Przede wszystkim mebel luksusowy nie może być produkowany masowo i nie może pojawiać się w wielu miejscach. Musi otaczać go lekka aura niedostępności. Trzeba na niego poczekać kilkanaście tygodni, ponieważ najbardziej luksusowe meble są wytwarzane w niewielkich zakładach (często manufakturach z kilkusetletnią tradycją), na niektórych etapach ręcznie, a każda czynność jest ściśle kontrolowana – mówi Anna Diehl.
Luksusowe meble to luksusowe materiały
Samo użycie drogich materiałów, takich jak skóra, kamień czy metal, też nie oznacza, że produkt jest luksusowy. Najbardziej ekskluzywne skóry najczęściej nie są lakierowane tylko woskowane, dzięki czemu uzyskuje się efekt niezwykłej miękkości i wyrafinowania w dotyku. Z kolei tkaniny luksusowe są zrobione z kaszmiru, jedwabiu czy wełny i często takie obicia są droższe od obić skórzanych. Luksusowe drewno jest natomiast woskowane lub lakierowane w ten sposób, że wyczuwa się strukturę drewna, przy zachowaniu perfekcyjnej gładkości lub zostawia się ujarzmioną szorstkość drewna tak, aby było jak najbardziej naturalne – wymienia.
W meblach luksusowych powierzchnie są „żyjące” tzn. zmieniają się z upływem czasu, patynują i to właśnie świadczy o ich ekskluzywności. Chodzi np. o stal korten, stal fosfatyzowana, drewno woskowane, elementy meblowe posrebrzane – podsumowuje Anna Diehl.
Marka, jakość, design, cena
Krakowskie Studio Meblowe Arka sprzedażą mebli luksusowych zajmuje się od 15 lat. W jego ofercie znaleźć można tak prestiżowe marki, jak: Ligne Roset, Alivar, Moroso, Driade, Hülsta, Rolf Benz, Team7, Bretz czy Natuzzi. Zdaniem Aleksandra Czarnego, prezesa firmy, podstawowym pytaniem, jakie należy zadać jest to, na czym polega różnica między meblami luksusowymi, a innymi meblami dobrej jakości.
Liczy się np. marka i to, jaki prestiż niesie bycie jej klientem. Równie istotny jest design – taki mebel tworzą zazwyczaj najlepsi projektanci, produkt jest precyzyjnie przemyślany i występuje szczególna dbałość o detal. Kolejne, ważne kwestie to jakość, której zwykłe firmy nie są w stanie podrobić. Są to dostęp do najnowszych technologii, najlepszych materiałów, innego budżetu inwestycyjnego oraz innowacyjność i oryginalność produktów. Idzie za tym też cena, którą są w stanie zapłacić nieliczni, a to zapewnia poczucie przynależności do najwyższej grupy społecznej. Meble luksusowe dają ich użytkownikom satysfakcję z najwyższej jakości posiadanych produktów oraz przyjemność korzystania z rzeczy pięknych. A także poczucie bezpieczeństwa, jakie niesie świadomość najwyższej jakości i użyteczności – konkluduje.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 11/2015