Rankingi

Obsługa klienta wymaga zmian

Zwycięzcy 8. edycji Daymakerindex.

Obsługa klienta wymaga zmian

Najważniejszy wniosek, który płynie z badania Daymakerindex 2018 jest taki, że jeśli sklep chce przetrwać, to nie może być nudny. W czasach wzrostów sprzedaży internetowej, jedynym rozwiązaniem wydaje się podniesienie poprzeczki w zakresie customer experience.

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Coroczne badanie Daymakerindex (DMI), które ocenia poziom obsługi w sektorze handlu detalicznego, przeprowadzono w Polsce już po raz ósmy. W tym roku przebadano łącznie 750 sklepów, należących do 130 sieci handlowych z 18 branż. Całkowity wynik badania DMI w Polsce wyniósł 72% i jest o 1% niższy od ubiegłorocznego, za to wyższy niż 2 lata temu, gdy osiągnął poziom 71,1%. W ciągu pięciu lat odnotowano poprawę o pięć punktów procentowych.

Branża meblarska zajęła w tym roku 7. miejsce na 18 przebadanych branż z wynikiem na poziomie 77%. Na 12. miejscu uplasowały się markety DIY (72%), natomiast na 13. salony z wyposażeniem wnętrz (68%).

W kategorii „Meble” zwycięzcą rankingu została sieć Agata Meble (89%). Za nią uplasowały się IKEA (84 %) i Meble Vox (75%). W łącznym rozrachunku okazało się, że branża meblarska podniosła poziom obsługi klienta w zakresie powitania aż o 20 %. Z tym rezultatem salony meblowe weszły do pierwszej trójki placówek handlu detalicznego, które odnotowały najwyższe pod tym względem wzrosty.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Wyniki tegorocznego badania Daymakerindex przedstawiono 22 marca br. podczas seminarium w Warszawie. Jego goście specjalni – Åsa Parsmo i Tommy Zee – podzielili się wiedzą z zakresu budowania relacji pomiędzy marką a klientem.

Jak budować relacje?

W latach poprzednich, Daymaker alarmował, że w sklepach zbyt rzadko zauważa się i wita klienta. Jak pokazują wyniki DMI, powitanie ma pozytywny wpływ na dalszy proces zakupowy. Dzięki nawiązaniu pierwszego kontaktu o wiele łatwiejsze jest budowanie pozytywnych relacji.

Trudno się nie zgodzić z tym, że powitanie to podstawa. Warto jednak zwrócić uwagę na kolejny problem: niewielu sprzedawców towarzyszy klientowi od początku do końca wizyty w sklepie. Zaledwie 22% z nich oferuje sprzedaż dodatkową, natomiast 18% pomaga klientowi w podjęciu ostatecznej decyzji o zakupie.

Personel sklepu wprawdzie mówi „dzień dobry”, natomiast później, jeśli klient sam nie wykaże inicjatywy, sprzedawcy są często pasywni i nie wykonują kolejnych kroków – stwierdza Åsa Parsmo, Head of Account Management Nordic w Daymaker. – Szczególnie niepokojące jest to, że klienci coraz częściej sami wykonują większą część pracy sprzedawcy. Dlaczego więc nie mają wybrać zakupów przez internet?

Ciekawe przykłady działań uatrakcyjniających pobyt klienta w sklepie zaprezentował Tommy Zee, właściciel Zee & Co Studios, tworzący strategie wizerunkowe globalnych marek za pomocą dźwięku i muzyki. Według niego, nie można stworzyć uniwersalnej koncepcji, jednak warto poświęcić czas na opracowanie indywidualnej strategii, ponieważ odpowiednio dobrana, inspirująca muzyka sprawia, że klienci chętniej przebywają w sklepie danej marki. Jak wynika z badania Daymakerindex, trzeba jednak przede wszystkim wykazać się proaktywnością, by klient zdecydował się na zakup.

Daymakerindex Polska 2018

Badanie jakości obsługi klienta w sieciach handlu detalicznego w Polsce przeprowadzane od 2011 r. Opiera się na obserwacjach prowadzonych metodą „Tajemniczego klienta” w 650 sklepach, 130 sieci handlowych, 18 branżach sektora handlu detalicznego. Oceniane są odpowiedzi na 12 pytań zawartych w kwestionariuszu, a wyniki zebrane są w postaci rocznego raportu Daymakerindex Polska, który przedstawia zarówno poziom oraz cały proces obsługi klienta w sklepach i sieciach objętych badaniem, jak i najlepsze sieci. Badanie zostało przeprowadzone w lutym br.

Opr. Anna Szypulska

Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 5/2018