Z najwyższej półki
4 grudnia, 2016 2024-02-02 8:27Z najwyższej półki
Meble luksusowe to towar specyficzny. Wymaga szerokiej wiedzy o produkcie i zastosowanych materiałach, odpowiedniej oprawy w salonie sprzedaży oraz najwyższego poziomu obsługi klienta – przed, w trakcie i po zakupie.
Joanna Biegalska z firmy InterStyle Home zauważa, że określenie „meble luksusowe” można rozumieć wieloznacznie – w aspekcie jakości, wzornictwa czy wygody użytkowania. Za meblami luksusowymi stoi jakość materiałów użytych do produkcji, prestiż marki, a także dobrze przemyślany projekt – aby mebel był nie tylko estetyczny, ale też funkcjonalny czy komfortowy. Atutami mebli ekskluzywnych są też zwykle: szeroka gama wykończeń, zróżnicowanie rozmiarowe i modułowość, co pozwala na personalizowanie produktu – opisuje.
W opinii Jana Cegiełki, dyrektora kreatywnego Dobroteki, meble luksusowe to przede wszystkim takie, które sprawiają przyjemność z użytkowania. Muszą być komfortowe, wykonane z bardzo wysokiej jakości materiałów i ze szczególną starannością. Często są ponadstandardowych gabarytów i przeznaczone są do dużych wnętrz, rozległych przestrzeni – wylicza.
ZOBACZ TAKŻE: Seryjni koneserzy – żyją by kupować
Zdaniem Michaliny Brzuszkiewicz z firmy Inter – Comodo najbardziej wartościowe są meble unikatowe, wytwarzane ręcznie. Obecnie na rynku jest wielu producentów produkujących masowo, powielających jeden wzór. W naszej ofercie znajdują się meble, w których zarówno układ forniru, jak również proporcje mebla i dobór materiałów są starannie przemyślane i wykonane. Dzięki temu często są one niepowtarzalne, wręcz bezcenne – podkreśla.
Dobra luksusowe charakteryzuje ponadprzeciętność i ekskluzywność, którą osiągamy przez zastosowanie materiałów najwyższej jakości, takich jak naturalne drewno, kamień, kryształ, bursztyn, szlachetne metale oraz tkaniny i skóry z najlepszych włoskich tkalni i garbarni. Wiele mebli z naszej oferty zostało zaprojektowanych przez światowej sławy architektów, takich jak: Lorenzo Bellini, Tiziano Bistaffa, Peggy Norris, Karim Rashid i wielu innych – dodaje.
Co to są meble luksusowe?
Także inni nasi rozmówcy przyznają, że za meblami uznawanymi za luksusowe stoi często nazwisko cenionego designera. Nazwisko znanego projektanta podnosi wartość produktu – stwierdza Marta Gajda z Akademii Architektury. – Równie ważnymi aspektami są: nowatorski design, wysokiej jakości materiały i precyzyjne wykończenie. Wszystkie te czynniki są niezbędne, aby można było określić mebel jako luksusowy. Klienci oczekują produktów bazujących na naturalnym surowcu, ale nie może to być mebel zbyt prosty, pospolity i klasyczny. Musi to być produkt, który przykuwa uwagę, intryguje i ciekawi. Produkty luksusowe adresowane są do wąskich grup społecznych, ceniących design i znających marki.
ZOBACZ TAKŻE: Gdzie zaczyna się i kończy luksus?
Meble luksusowe to produkty wysokiej jakości, zaprojektowane przez znanych designerów i wykonane przez prestiżową markę. Mogą to być zarówno meble nowoczesne, jak i klasyczne – uważa natomiast Aleksander Czarny, prezes krakowskiej firmy Arka.
Z jego obserwacji wynika, że meble luksusowe mają swoich klientów, którzy nie do końca chcą się obnosić ze swoimi dużymi wydatkami: To ludzie, którzy zawodowo są menedżerami, prowadzą firmy, zajmują się PR-em i marketingiem, tworzą interesujące wartości w różnych branżach. Najczęściej są to osoby, które wcześniej zetknęły się z produktami w standardzie premium i postrzegają je jako ponadczasowe i trwałe.
Meble luksusowe warte uwagi
W Dobrotece posiadamy szeroką prezentację marek, które uważane są za luksusowe. Są to m.in.: Kler, Cattelan, Porada, Ulivi, Arketipo, Vibia, Artemide, Poltrona Frau, IPE Cavalli – wylicza Jan Cegiełka. – W ich ofercie znajdują się produkty wysokiej jakości, atrakcyjne wzorniczo, wykonane w wyrafinowanych technologiach, dlatego często ich cena również sięga ponadstandardowych poziomów.
Helena Raczyńska-Pachut, współwłaścicielka showroomów Mesmetric, spośród wielu luksusowych marek poleca: Maxalto, Vitrę, Giorgetti i Flexform. Maxalto to wyższa linia B&B Italia, prowadzona artystycznie przez samego Antonio Citterio – podkreśla.
Oko na detal
Wyróżniają ją doskonałe pod względem estetycznym i ergonomicznym formy, stanowiące pomost między klasyką a współczesnością. To wyżyny możliwości technicznych i jakości produkcji. Polecam ją szczególnie koneserom, którzy „mają oko” na detal – dodaje
ZOBACZ TAKŻE: Różne oblicza luksusu
Vitra to marka skupiająca wiele ikon z początku okresu wzornictwa przemysłowego, jak i współczesnych projektantów. Jest najbardziej znaną marką meblową w kategorii design. Jej oryginalne produkty, nawet już używane, trzymają swoją cenę na aukcjach. To dobra lokata kapitału – dodaje.
Z kolei Giorgetti jest marką, która tworzy meble w stylu współczesnej klasyki. Świetnie łączy tradycyjną pracę cieśli i stolarzy z najnowocześniejszymi metodami wycinania komputerowego. Ich selekcja to tylko najprzedniejsze gatunki litego drewna w pierwszej klasie jakości, wyjątkowy dobór tkanin i palety kolorystycznej. Flexform natomiast znany i ceniony jest z wysokiej jakości perfekcyjnie zaprojektowanych sof. To elegancja, jakość i esencja włoskiego designu. Flexform jest marką zaliczaną do pierwszej „10” wzornictwa – mówi Helena Raczyńska-Pachut.
Marki, które wnoszą coś nowego
Staramy się pokazywać marki, które wnoszą coś nowego i które cieszą nas samych – mówi Dominika Doniec-Tkacz z firmy Metaforma. – Stawiamy na producentów, w których sami wierzymy i widzimy, że nasz entuzjazm jest zaraźliwy. Dotyczy to m.in. takich marek, jak: Moroso, Tom Dixon i Moooi. Moroso to włoska marka, tworzona z prawdziwej potrzeby poszukiwania i tworzenia rzeczy pięknych, nowych, odkrywczych i nieszablonowych. Nie rządzi tu pieniądz, ale wartości estetyczne, jakość i oryginalność. Jeżeli ktoś wytycza nowy trendy w świecie wnętrz to właśnie Moroso.
Tom Dixon to marka stworzona przez genialnego projektanta samouka, Toma Dixona. Jego prace można podziwiać w największych muzeach świata. Tom Dixon bawi się materią, tworzywem, połyskiem i światłem. W jego projektach widoczne jest połączenie estetyki orientu i angielskiej miłości do detalu oraz prostoty pomysłu. Z kolei Moooi to holenderska marka założona w 2001 r. przez Marcela Wandersa i Caspera Vissersa. Jej nazwa pochodzi od holenderskiego słowa „mooi” czyli „piękny”. Trzecie „o” w nazwie ma podkreślać piękno i unikalność. To marka, która nie pozwala na nudę i przełamuje granice – uważa Dominika Doniec-Tkacz.
Do usług
Z kilku marek mebli luksusowych, które znajdują się w ofercie krakowskiego Studia Meblowego Arka, Aleksander Czarny szczególnej uwadze poleca firmę Team7, austriackiego producenta mebli z litego drewna. Oprócz tego, że firma ta produkuje piękne, designerskie meble, towarzyszy temu jeszcze dbałość o nasze zdrowie i środowisko – zauważa.
Przedmiotem ich fascynacji było i jest drewno – z jego unikalną estetyką i wieloma pozytywnymi cechami, np. naturalnymi właściwościami antybakteryjnymi i antystatycznymi, które sprawiają, że meble z litego drewna, tylko oliwione, poprawiają klimat w pomieszczeniach mieszkalnych, ponieważ mogą pochłaniać lub uwalniać wilgoć – samoczynnie to optymalizując. Team7 za każde wycięte drzewo z gospodarstwa leśnego finansuje posadzenie nowej sadzonki. Mając w strukturach produkcyjnych wszystkie etapy obróbki drewna (tartak, suszarnię, przetwarzanie) wykorzystuje każdy, nawet najmniejszy jego kawałek. Mogą przez to również zagwarantować, że produkcja mebli z litego drewna jest przyjazna dla środowiska – dodaje.
Oczywiście meble luksusowe wymagają też najwyższego standardu obsługi klienta, zainteresowanego ich zakupem. Standard usługi w przypadku sprzedaży luksusowych produktów powinien być adekwatny do jakości oferowanego towaru – podkreśla Helena Raczyńska-Pachut. – Niezmiernie ważny jest kontakt osobisty, fachowość obsługi sklepu doradzającej kupującemu i serwis posprzedażowy.
Meble luksusowe wymagają profesjonalnego sprzedawcy
Zdaniem Marty Gajdy, sprzedaż mebli luksusowych wymaga profesjonalnej obsługi klienta przez wykwalifikowany personel, który ciągle pogłębia swoją wiedzę, uczestniczy w kursach i szkoleniach organizowanych przez fabryki, zna aktualne trendy w projektowaniu wnętrz i potrafi wyczuć potrzeby klienta, aby sprostać jego wymaganiom. Nie bez znaczenia pozostaje ciekawie zaaranżowana ekspozycja, która pozwoli przekonać klienta do zakupu – przyznaje.
Potwierdza to Anna Bukartyk z Dobroteki, która zauważa, że meble luksusowe wymagają wyjątkowej oprawy – właściwej przestrzeni do prezentacji oraz odpowiednio dobranych detali i oświetlenia, dzięki którym wyeksponowane zostaną ich atuty. Koniecznością jest również kompetentny doradca, potrafiący właściwie zaprezentować walory mebli luksusowych – dodaje.
Nie tylko sprzedaż
Nasi klienci oczekują od nas kompleksowej wiedzy z zakresu projektowania, pomocy w doborze i komponowaniu wszystkich elementów wnętrza oraz stale pogłębianej wiedzy na temat istniejących marek w branży – opowiada Dominika Doniec-Tkacz.
Liczą, że skorygujemy ewentualne błędy projektowe, zadbamy o detale, zagwarantujemy jakość sprzedawanych produktów. Czasem zaproponujemy coś innego niż to, z czym do nas przyszli, a czasem utwierdzimy ich w słuszności podejmowanych decyzji. Niektórzy stawiają na prestiż marki, inni po prostu zachwycają się świetnie zaprojektowanym i wykonanym przedmiotem. Nasi klienci liczą na uczciwość naszych porad i nie wybaczyliby nam nieszczerości. Zadowolenie z dobrze dokonanych zakupów powinno trwać długo, dlatego stawiamy na relacje długoterminowe – dodaje.
Każdy klient jest wyjątkowy
Joanna Biegalska zaznacza, że poza samą możliwością zakupu mebli z oferty znanych, cenionych i identyfikowanych z luksusem marek, firma InterStyle Home oferuje klientom także serwis posprzedażowy, w którym zawiera się zawsze transport, dostawa i montaż zakupionych mebli. Podczas podejmowania decyzji o zakupie służymy fachowym doradztwem, a każdego z klientów traktujemy indywidualnie z pełnym zaangażowaniem – dodaje.
W standardzie usług firmy Inter Comodo zawarta jest również pomoc przy aranżacji wnętrza. Przy użyciu programów do modelowania trójwymiarowego pomagamy w podjęciu decyzji o zakupie, gdyż klient na ekranie komputera może zobaczyć meble w swoim domu – opisuje Michalina Brzuszkiewicz. – Ponadto, oferujemy również dodatki najwyższej jakości: oświetlenie włoskich marek, francuskie, ręcznie tkane dywany, a także tapety. Dzięki temu możemy kompleksowo zaprojektować każde wnętrze.
Meble luksusowe: dobre perspektywy
Zdaniem Heleny Raczyńskiej-Pachut, segment luksusowy wydaje się być perspektywiczny: Nadal powiększa się grupa zamożniejszych klientów, stale rośnie również świadomość konsumentów dotycząca oryginalnych produktów i ich wartości. Ludzie szukają przedmiotów wyjątkowych i chcą się nimi otaczać, a tych nie znajdzie się wśród towarów produkowanych masowo.
Aleksander Czarny przyznaje, że rynek dóbr luksusowych jest bardzo trudny, ale to rynek rozwijający się w miarę wzrostu świadomości społeczeństwa. Zaczynamy od dobrego zegarka, torebki, butów, płaszcza czy garnituru, a następnie przychodzi czas na wnętrza – zauważa. Praca z zamożnym klientem jest wyzwaniem, ale daje dużo satysfakcji po realizacji projektu – i to sobie cenię najbardziej – dodaje.
Z obserwacji Michaliny Brzuszkiewicz wynika, że obecnie coraz więcej osób chce posiadać rzeczy piękne, unikalne i zrobione z wysokiej klasy materiałów. Nasza świadomość w tej kwestii rośnie, zwracamy coraz większą uwagę na to, z czego i gdzie produkowany jest mebel. Piękne rzeczy cieszą, a naszym zadaniem jest zaszczepiać chęć posiadania ich we wnętrzu, aby mogły cieszyć nasze oczy każdego dnia – puentuje.
TEKST: Anna Żamojda
Artykuł został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 12/2016