Rekordowy rok JYSK
29 listopada, 2024 2024-11-29 14:27Rekordowy rok JYSK
Sieć JYSK zainwestowała w obniżenie cen na ponad połowę swoich produktów i ustanowiła nowy rekord w liczbie klientów. Globalny sprzedawca wyposażenia wnętrz w roku obrotowym 2023/24 osiągnął wynik EBIT w wysokości 4,43 mld DKK (594 mln euro) i zwiększył obroty do 41,4 mld DKK (5,6 mln euro).
Pomimo spadku inflacji, w roku finansowym 2023/24 w dalszym ciągu dominował nastrój niepewności wśród konsumentów. Wszelkie decyzje zakupowe podejmowali oni bardzo ostrożnie. Mimo zawirowań na rynku, JYSK jako globalna sieć branży wnętrzarskiej, pozostał na podium preferencji zakupowych. Konkurencyjne ceny przyciągnęły 11,9 mln nowych klientów do 34.00 sklepów JYSK w 48 krajach. A to może oznaczać tylko jedno – był to rekordowy rok.
Większe obroty, wyższy EBIT – JYSK zamyka rekordowy rok
W roku obrotowym 2024 zysk operacyjny przed opodatkowaniem, odsetkami, amortyzacją i zyskiem (EBIT) wzrósł o 12% do 4,43 mld DKK (594 mln euro) w porównaniu z 3,965 mld DKK (531 mln euro) w roku obrotowym 2023. Natomiast obroty wzrosły o 7,6% do 41,4 mld DKK (5,6 mld euro) w porównaniu z 38,5 mld DKK (5,2 mld euro) w roku poprzednim.
Jestem bardzo zadowolony z naszych wyników za rok obrotowy 2023/24. Nasi pracownicy w sklepach, centrach dystrybucji, biurach po raz kolejny pokazali ogromne zaangażowanie i świetną postawę sprzedażową. Dzięki ich ciężkiej pracy ustanowiliśmy rekord w obrotach i liczbie nowych klientów oraz osiągamy jeden z najwyższych wzrostów EBIT – podsumowuje Rami Jensen, prezes i dyrektor generalny JYSK.
Inwestycje w rozwój
W minionym roku finansowym firma JYSK otworzyła 137 nowych sklepów w całej Europie i zainwestowała w 489 aktywności sklepowych, w tym przeniesienia lokalizacji i powiększenia istniejących sklepów oraz modernizacje do konceptu 3.0. Ponadto JYSK zainwestował w budowę kolejnych centrów dystrybucji w Holandii oraz w Hiszpanii. Wszystko po to, by sprostać rosnącej liczbie klientów i sklepów na obszarze Europy.
Sieć kontynuowała również wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych do obsługi sprzedaży, jak wielokanałowa platforma Unified Commerce. Ma ona zapewnić klientom wygodne rozwiązania zakupowe bez względu na to, w jaki sposób i w jakiej formie zdecydują się na zakupy.
Myślenie o przyszłości
Eksperci przewidują, że niepewne nastroje konsumenckie oraz nieprzewidywalność na globalnym rynku detalicznym utrzymają się jeszcze przez jakiś czas. Będą także dominowały wysokie koszty operacyjne po kilku latach wysokiej inflacji. Z drugiej strony przewiduje się również, że obecne niskie zaufanie konsumentów nieznacznie wzrośnie.
Wiosną 2025 r., JYSK otworzy swoje pierwsze sklepy poza Europą: w Casablance, w Maroku. Rok finansowy 2024/25 to także ostatni rok obecnej strategii „Seamless and Closer to the Customer”. Przygotowania do nowej strategii dla JYSK są w toku i opierają się na silnych fundamentach – wartościach JYSK: Kolega, Kupiec, Duch firmy.
Nieprzewidywalność to nowa norma w handlu detalicznym. Mamy solidne zaplecze w całym JYSK, aby przeciwdziałać wahaniom i niepewności. Nadal koncentrujemy się na naszej długoterminowej strategii wzrostu i ekspansji – podkreśla Rami Jensen.
Kierunek: zrównoważony rozwój
Miniony rok finansowy to także czas intensywnych prac nad wdrażaniem efektywnych rozwiązań, minimalizujących wpływ na środowisko. JYSK obliczył swoje zakresy emisji gazów cieplarnianych i ustalił nowe cele, aby spełnić wymogi uznanej na całym świecie inicjatywy Science Based Targets (SBTi), zgodnie z porozumieniem paryskim.
W oparciu o zatwierdzone cele, JYSK chce ograniczyć emisje w ramach własnych działań o 50,4% do 2032 r. Ma również zamiar współpracować ze swoimi dostawcami w ograniczaniu poziomu emisji na bazie ich celów, które zostaną zatwierdzone przez SBTi do końca roku obrotowego 2028.
Zrównoważony rozwój jest fundamentalną częścią naszej działalności i zobowiązań wobec naszych klientów, naszych pracowników oraz planety. Chcemy zmniejszać nasz wpływ na środowisko i sprawić, aby artykuły pochodzące ze zrównoważonej produkcji były dostępnym i niedrogim wyborem dla naszych klientów podczas zakupów w JYSK – mówi Rami Jensen.
Rekordowy rok finansowy 2023/24 w liczbach
Kluczowe statystyki za ostatni rok finansowy przedstawiają się następująco:
- Wzrost EBIT o 12% do 4,43 mld DKK (594 mln euro)
- Wzrost obrotów o 7,6% do 41,4 mld DKK (5,6 mld euro)
- Nowy rekord w liczbie nowych klientów: 11,9 mln
- Otwarcie łącznie 137 nowych sklepów JYSK w Europie
- Plany otwarcia w Maroku wiosną 2025 r.
- 489 aktywności sklepowych, w tym relokacje, rozbudowy istniejących sklepów i modernizacje do najnowszej koncepcji sklepu 3.0
Sklepy JYSK w Polsce
JYSK Polska zakończył rok finansowy 2024, trwający od września 2023 do sierpnia 2024 z wynikiem 2,9 mld zł całkowitej sprzedaży, wliczając w to eksport. Konsekwentnie rozwijana jest wielokanałowość sprzedaży, efektem czego sprzedaż w kanale online wzrosła o 15% w porównaniu do roku poprzedniego. Natomiast sprzedaż w sklepach stacjonarnych wzrosła o 10% w porównaniu do poprzedniego roku finansowego.
Obecnie sieć obejmuje 313 sklepów na terenie całego kraju. W ubiegłym roku finansowym JYSK otworzył 23 nowe sklepy. Dodatkowo 28 sklepów zostało zmodernizowanych do konceptu 3.0. Sieć nie ukrywa, że w kręgu jej zainteresowania pozostają zarówno duże miasta, jak Warszawa, gdzie padł rekord i powstały 4 nowe lokalizacje, jak i mniejsze miejscowości. Nowe sklepy otworzone zostały między innymi w: Sycowie, Żninie, Rawiczu, czy w Suchym Lesie.
ZOBACZ TAKŻE: JYSK poprawia wynik finansowy konkurując cenami
W kwietniu tego roku JYSK otworzył swój 300 sklep w Polsce. Uroczyste otwarcie odbyło się w Galerii Północnej, w Warszawie. Natomiast w 2025 r. JYSK Polska będzie świętował 25 lat obecności na polskim rynku. Nasz kraj to niezmiennie jeden z głównych i największych rynków tego handlowego giganta.