Newsroom

Produkcja mebli kuchennych w Niemczech sięgnęła dna

Konferencja AMK dotyczyła sytuacji, w jakiej znajduje się produkcja mebli kuchennych w Niemczech.

Produkcja mebli kuchennych w Niemczech sięgnęła dna

Niemiecki przemysł kuchenny ucierpiał w ubiegłym roku z powodu niechęci konsumentów do zakupów, jednak obecnie notuje najwyższe straty – ten pesymistyczny obraz wyłonił się z danych przedstawionych podczas wczorajszej konferencji AMK.

Produkcja mebli kuchennych w Niemczech ma za sobą trudny czas, a przed sobą nienajlepsze perspektywy.

W tym roku, biorąc pod uwagę spadającą stopę inflacji i poprawę klimatu konsumenckiego, mamy nadzieję, że biznes się ożywi – ​​powiedział Volker Irle, dyrektor zarządzający AMK, na wczorajszej konferencji prasowej w Kolonii.

Kuchnie notują blisko 20% spadki

W 2023 r. niemiecka branża kuchenna, do której należą producenci mebli, sprzętu AGD, zlewozmywaków i akcesoriów, jak również sprzedawcy, odczuła wpływy trudnego otoczenia rynkowego. Według statystyk wartość sprzedaż kuchni wyniosła około 6 mld euro, czyli o 3,3% mniej niż w roku poprzednim.

GfK podaje, że sprzedawcy detaliczni, specjalizujący się w kuchniach, odnotowali spadek wolumenu sprzedaży o 18,9%. Ogółem wartość sprzedaży spadła o 19,2%. Na rynku sprzętu do zabudowy wolumen sprzedaży spadł o 9,5%, a przychody ze sprzedaży o 9,4%.

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Na tym tle średnie wydatki na nową kuchnię po latach wzrostów ustabilizowały się na wysokim poziomie. Według GfK w ubiegłym roku konsumenci przeznaczyli średnio 11 325 euro na nową kuchnię w sklepach specjalistycznych. To oznacza, że wydali o 54 euro, czyli o 0,5% mniej niż w roku poprzednim.

Wiele gospodarstw domowych zwlekało z zakupem kuchni w czasie pandemii, ponieważ coroczne wakacje zostały odwołane, w związku z czym nabywcy, w większości o wysokich dochodach, dysponowali ponadprzeciętnym budżetem – komentuje Markus Wagenhäuser, dyrektor ds. dużych urządzeń AGD w GfK.

Ponadto, jak wykazały badania konsumenckie GfK, w latach pandemii, z uderzającą częstotliwością, wymieniano starsze, ale wciąż funkcjonalne sprzęty AGD na nowe, o większej mocy.

Produkcja mebli kuchennych liczy straty

Segment kuchni premium, który w ostatnich latach najbardziej rósł, w 2023 r. stracił ponadprzeciętnie. Sprzedaż kuchni o wartości 20 tys. euro i więcej spadła o 26%. W przypadku kuchni do 5 tys. euro nastąpił spadek sprzedaży o 18,2%. Natomiast meble kuchenne w cenie od 5 tys. euro do 10 tys. euro odnotowały tąpnięcie w sprzedaży o 18,8%. Najmniejszą stratę (-15,6%) poniósł segment kuchni, które kosztują od 10 tys. do 20 tys. euro.

W przeciwieństwie do spadkowej tendencji rynkowej, w 2023 r. znaczące wzrosty odnotowały zwłaszcza energooszczędne urządzenia gospodarstwa domowego. Udział sprzedaży urządzeń chłodniczych w klasach efektywności energetycznej A, B i C wzrósł z 16% do 25%. Najwyższe klasy efektywności energetycznej były również pożądane w przypadku zmywarek do naczyń. Udział sprzedaży klas A, B i C wzrósł z 34% do 43%.

Modne były także piekarniki do zabudowy z czarnymi frontami (+ 23%) i designerskie lodówki z większą liczbą drzwi (+13%). Coraz większą popularnością cieszą się również piekarniki z dużą przestrzenią do przygotowywania potraw. Ponadto na znaczeniu stale zyskują inteligentne urządzenia gospodarstwa domowego. Obecnie odpowiadają za 25% sprzedaży sprzętu AGD. Przodują inteligentne zmywarki, które charakteryzują się między innymi automatycznym doborem odpowiedniego programu w zależności od rodzaju i ilości naczyń.

Na niemieckim rynku panuje ostrożny optymizm

Markus Sander, rzecznik Zarządu AMK, był ostrożny w ocenach początku bieżącego roku finansowego. Z szacunków Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Mebli Kuchennych, opartych na oficjalnych statystykach, można wywnioskować, iż branża mebli kuchennych w styczniu i lutym 2024 r. odnotowała spadek sprzedaży o prawie 10%.

ZOBACZ TAKŻE: Złe wieści z Niemiec – spadły obroty w handlu meblami

Z badań GfK wynika, że ​​spadki wolumenu sprzedaży (-3,4%) i obrotów (-8,3%) w specjalistycznych sklepach z kuchniami w styczniu 2024 r. były bardziej umiarkowane niż w roku ubiegłym. To samo dotyczy urządzeń do zabudowy – tutaj GfK w styczniu i lutym 2024 r. zaobserwował spadek wolumenu sprzedaży o 2,7% i spadek sprzedaży o 4,6%.

Ponieważ nadal brakuje pilnie potrzebnego impulsu do pobudzenia budownictwa nowych mieszkań, zadaniem branży będzie także zwiększenie skłonności do remontów – powiedział Michael Mehnert, rzecznik Zarządu AMK.

Powinniśmy również odczuć wpływ rosnących oczekiwań wobec dochodów na popyt na kuchnie w ciągu tego roku – dodał Markus Sander.

Źródło: AMK.