Newsroom

Polska na 2. miejscu w eksporcie mebli na świecie

Promocja marki za granicą, pawilon Polski proj. WXCA.

Polska na 2. miejscu w eksporcie mebli na świecie

Bycie wiceliderem światowego rankingu eksporterów mebli to w trudnych czasach pandemii nie lada wyczyn. Utrzymanie tego miejsca nie będzie jednak proste. Jaki kraj zagraża pozycji Polski?

Reklama
Banner reklamowy reklamuj się w BIZNES.meble.pl listopad 2024 750x200

Z najnowszego raportu „Polskie Meble Outlook 2022”, który na zlecenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli przygotowała firma B+R Studio, wynika, że polscy producenci mebli doskonale radzą sobie na rynkach zagranicznych. W 2021 roku sprzedali za granicę produkty o łącznej wartości 12,9 mld euro, co oznacza wzrost o 17% r/r, dzięki czemu Polska utrzymała pozycję lidera w Europie oraz drugie miejsce na świecie pod względem wartości eksportowanych mebli. Jednak w wyścigu o czołowe miejsca w globalnym rankingu, polskie firmy czują już na plecach oddech eksporterów z Wietnamu.

Czy dynamiczny rozwój eksportu z Wietnamu może zagrozić Polsce?

O zjawisku znacznego wzrostu eksportu mebli z Wietnamu do Niemiec (o 31%) pisaliśmy w połowie grudnia 2021 roku i już tamte doniesienia powinny zapalić czerwoną lampkę u eksporterów. Jednak, czy Wietnam stanowi realne zagrożenie dla pozycji polskiego eksportu i w jakim tempie będzie rósł ten rynek, dzisiaj trudno wyrokować.

Tymczasem najważniejszym odbiorcą polskich mebli pozostają Niemcy (4,4 mld euro, 34,3% całego eksportu), na kolejnych miejscach plasują się Czechy (946,1 mln euro, 7,3%) i Wielka Brytania (897,5 mln euro, 7%). Wśród kierunków, gdzie w 2021 roku odnotowano najwyższą dynamikę eksportu mebli, znalazły się: Hiszpania (1,31) Włochy (1,30), Francja (1,27) i USA (1,26).

Reklama
Banne 300x250 px Furniture Romania ZHali Imre

Jakie meble cieszą się największym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców?

Na zdecydowanym prowadzeniu są meble tapicerowane, których udział w eksporcie wszystkich mebli wyniósł ponad 27%, a wartość osiągnęła prawie 3,5 mld euro. Warto zwrócić uwagę na fakt, że wzrost eksportu odnotowały wszystkie badane grupy mebli, chociaż najwyższą dynamiką w tym względzie charakteryzowały się meble biurowe (1,16).

Co czeka eksporterów w 2022 roku?

Rok 2022 wciąż pozostaje dużą niewiadomą. Pewne jest dzisiaj to, że do 31 marca 2022 roku Polska promuje się na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. Półtora miesiąca później, w dniach 16-19 maja, planowane są targi Meble Polska w Poznaniu. Te największe w Europie Środkowej i Wschodniej kontraktacje zgromadzą wiodących producentów z Polski zainteresowanych rozwojem eksportu. Przypominamy, że użytkownicy portalu BIZNES.meble.pl uznali targi Meble Polska za najbardziej oczekiwane wydarzenie 2022 roku.

Działania promocyjne przewidziane są również na rynku amerykańskim. Według B+R Studio eksport polskich mebli do USA w 2021 roku wzrósł o 100 mln euro. Udział w targach w High Point w Karolinie Północnej w dniach 22-26 października może stanowić znaczące wsparcie ekspansji polskich firm, dla których będzie to okazja do zaprezentowania się na perspektywicznym rynku zbytu, jakim są Stany Zjednoczone.

O RAPORCIE:

Raport „Polskie Meble Outlook 2022” zawiera najnowsze zestawienia wyników branży meblarskiej w ujęciu międzynarodowym i krajowym, prezentuje dynamikę zjawisk z ostatnich okresów oraz prognozy wybranych danych na rok 2022. W tegorocznym raporcie „Polskie Meble Outlook 2022” analitycy B+R Studio zawarli: rankingi międzynarodowe produkcji i eksportu mebli, oceny koniunktury gospodarczej w branży meblarskiej, wskaźników rentowności, dynamiki wzrostu w poszczególnych grupach mebli, wskaźniki cen produktów w polskich sklepach, analizę sytuacji w handlu międzynarodowym, zmiany średnich cen w poszczególnych grupach towarowych. Pełen raport jest dystrybuowany przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli.