Newsroom

Jak COVID-19 wpłynął na finanse Polaków?

Fot. Gpointstudio.

Jak COVID-19 wpłynął na finanse Polaków?

Z raportu Intrum wynika, że pandemia znacząco wpłynęła na finanse Polaków i zmniejszyła dochody aż 45% konsumentów w Polsce.

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

Co trzecia osoba w Polsce (32%) musi pożyczać pieniądze każdego miesiąca, by mieć za co opłacić bieżące rachunki. Jeszcze mniej optymistyczne są dane Krajowego Rejestru Długów, z których wynika, że ponad połowa Polaków (54%) spłaca obecnie kredyty lub pożyczki. Chodzi głównie o drobniejsze zobowiązania, a pożyczone środki Polacy przeznaczają na zakup sprzętu RTV/AGD bądź remont czy wyposażenie mieszkania.

Zdecydowanie większym problemem jest jednak to, że tylko co czwarta osoba przed zaciągnięciem kredytu analizuje, czy będzie w stanie bez przeszkód go spłacać. Ta nieroztropność w połączeniu z niepewną sytuacją gospodarczą, w której funkcjonujemy już przeszło rok, to sprawdzony przepis na kłopoty finansowe.

Przez pandemię na kredyt żyje co trzeci Polak

Jak pokazują dane zgromadzone przez Intrum w pandemicznym 2020 roku, 1/3 konsumentów pożycza pieniądze co miesiąc, by pokryć bieżące wydatki. W tym przypadku ważna jest nie tylko liczba zadłużonych, ale również konkretne kwoty. 27% konsumentów pożycza regularnie sumy wynoszące mniej niż 10% miesięcznego wynagrodzenia. Nieco mniej, bo 23% pożycza w granicach 10-25% wysokości swojej pensji.

ZOBACZ TAKŻE: Co najczęściej kupują Polacy?

Jak wynika z naszego badania, chociaż „tylko” 11% zadłuża się na kwoty sięgające 50% miesięcznych dochodów, to jednak te dane nie nastrajają optymistycznie. Dowodzą, że pewna część naszego społeczeństwa nie ma środków na podstawowe potrzeby i musi regularnie sięgać po dodatkowy zastrzyk gotówki. Jeżeli spłacamy pożyczkę czy kredyt, który pochłania znaczną część naszego domowego budżetu, to zaraz na początku miesiąca po uiszczeniu takiej należności brakuje nam pieniędzy na utrzymanie. W takiej sytuacji znów musimy się zadłużyć… Niestety, w błędne koło wpadła w korona-kryzysie niemała grupa konsumentów – komentuje Agnieszka Siemieniuk, ekspert Intrum.