Newsroom

Ile jest drewna w polskich portach?

drewno w portach - Port w Gdańsku.

Ile jest drewna w polskich portach?

2022 był rekordowym rokiem dla portów morskich w Polsce. Zamknęły go wynikiem 133,2 mln ton obsłużonych przeładunków, co oznacza, że jest to wynik o 18% lepszy wobec roku 2021. W jakim stopniu na ten wynik wpłynęły ładunki z drewnem?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Przyjrzyjmy się wynikom poszczególnych portów morskich i temu, na jaką skalę przeładowywały drewno:

  • Gdańsk: 68,2 mln ton w 2022 roku, wzrost o 28%, w przeładunku drewna wzrost o 413%,
  • Gdynia: 28,2 mln ton w 2022 roku, wzrost o 5,6%, w ładunkach drewna wzrost o 109,13%,
  • Szczecin-Świnoujście: 36,8 mln ton w 2022 roku, statystyk z przeładunku drewna brak.

Aż trudno nie zapytać: dlaczego w polskich portach jest tak dużo drewna i czy jest to drewno z Polski?

23 stycznia 2023 roku w Warszawie odbyła się konferencja prasowa podczas której wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, w towarzystwie prezesów Zarządów morskich portów, podsumował rekordowe wyniki przeładunkowe polskich portów morskich w 2022 roku. Wolumen przeładunków trzech wiodących portów: w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu wyniósł w 2022 roku 133,2 mln ton, co stanowi wzrost o ok. 18% w porównaniu do 2021 roku.

2022 rok był kolejnym rekordowym dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Chciałbym w tym miejscu podziękować zarządom i operatorom portów oraz wszystkim pracownikom za wytężoną pracę. Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Z kolei Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury dodał, że polskie porty zdały egzamin w 100% – 24 lutego 2022 roku gdy Rosja napadła na Ukrainę, wiedzieliśmy, że polskie porty odegrają znaczącą rolę. I tak się stało. Wykorzystały swój gospodarczy potencjał. Razem z operatorami portowymi stanęły na wysokości zadania – mówił na konferencji.

Drewno w Porcie Gdańsk

W Porcie Gdańsk w 2022 roku przeładowano ogółem 68,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ponad 28% w stosunku do roku 2021. Jest to zarazem najwyższy wynik polskiego portu w historii. Obecnie Port Gdańsk pod względem przeładunków zajmuje drugie miejsce na Bałtyku i jest najszybciej rozwijającym się portem ostatniej dekady ze wzrostem przeładunków o 170%.

Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk przyznał, że 2022 roku minął pod znakiem wielu wyzwań: Stanęliśmy wobec poważnych wyzwań wynikających z gospodarczych konsekwencji agresji Rosji na Ukrainę i zamknięcia wschodniej granicy Polski na dostawy surowców, przede wszystkim węgla. Porty morskie w tym Gdańsk, musiały przejąć wolumen tego towaru, który do tej pory był importowany granicą lądową. Udało nam się sprostać temu zadaniu. Dzięki zrealizowanym w ostatnich latach inwestycjom portu takim jak zmodernizowane nabrzeża, place składowe dziś możemy spać spokojnie i nie martwić się o temperatury w naszych domach.

W ubiegłym roku przez port gdański przeszło 548, 2 tys. ton drewna, dla porównania w 2021 roku 106,9 tys. ton.

Port Gdańsk - wyniki za 2022 rok.
Źródło: Port Gdańsk.

Prezes portu w Gdańsku odnosząc się do znaczącego wzrostu przeładunków drewna zapewnił, że nie był to surowiec z Polski, a drewno, które jest tranzytowane przez nasz kraj i pochodzi z innych państw m.in. z krajów skandynawskich, a także Czech i Słowacji.

Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych już w ubiegłym roku odnosiła się do informacji o wzroście ilości drewna w Porcie Gdańsk i stanowczo podkreślała, że nie ma tam polskiego drewna. W opinii Michała Gzowskiego, Rzecznika Prasowego Lasów Państwowych informacje o rzekomym eksporcie „wielu milionów ton” polskiego drewna przez port w Gdańsku są nieprawdziwe.

ZOBACZ TAKŻE: Ceny drewna, czyli Las Vegas po polsku

Z wyjaśnień przekazanych przez port Lasom Państwowym, (jeszcze w 2022 roku – przyp. red.), wynika, że publikowane dane o wzroście przeładunku drewna o 3.150% dotyczą 368.706 ton drewna w całości pochodzącego z importu z Litwy, Łotwy, Estonii i Skandynawii. Do gdańskiego portu drewno przypływa z Windawy na Łotwie i sporadycznie z Norwegii, głównie na statkach z własnym dźwigiem do wyładunku. Drewno składowane jest na placu, ładowane do kontenerów i wywożone na terminale kontenerowe, skąd surowiec płynie na eksport do Chin. Nie jest to drewno z polskich lasów! Niewielka ilość tego drewna wyjeżdża samochodami do odbiorców w Polsce. Dodatkowo przywożone jest koleją drewno z Czech. Po składowaniu i załadowaniu do kontenerów przewożone jest do terminali kontenerowych, skąd także płynie do Chin. To również nie jest drewno pochodzące z polskich lasów! – brzmiał komentarz Michała Gzowskiego.

Ile drewna przeładowano w porcie w Gdyni?

W Porcie Gdynia w 2022 roku przeładowano ogółem 28,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ok. 5,6% w stosunku do roku 2021. W tym samym okresie liczba zawinięć statków handlowych do portu wzrosła o ponad 2% do 4.331. Port gdyński, podobnie jak Gdańsk, także pochwalił się istotnym wzrostem przeładunków drewna. W Gdyni było ich niewiele mniej, bo 533,5 tys. ton względem 255,1 w 2021 roku, co daje wzrost o 109,13%.

Port Gdynia - wyniki za 2022 rok.
Źródło: Port Gdynia.

Wyniki portu Szczecin-Świnoujście

W Porcie Szczecin-Świnoujście w 2022 roku przeładowano ogółem 36,8 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 11% w stosunku do roku 2021. Wyniki wypracowane z zespole portów Szczecin-Świnoujście prezentował podczas konferencji w Warszawie Daniel Stachiewicz, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych. W tym przypadku w podsumowaniu 2022 roku nie wspomniano o drewnie.

(as)