Edukacja

Prognozy dla branży mebli biurowych

1300264398

Prognozy dla branży mebli biurowych

Rok 2020 mocno doświadczył producentów mebli biurowych. Ich cel na rok 2021, jak i na lata kolejne, to odbudowanie strat poprzez ekspansję na rynkach eksportowych.

Reklama
Banner targów IFFINA 2024 750x109 px

Z raportów PKO Banku Polskiego i Interconnection Consulting wynika, że pandemia doprowadziła w ubiegłym roku do znacznego spadku sprzedaży w branży meblarskiej w Europie Zachodniej i Środkowej. Sięgnął on ok. 6,5 %. Najdotkliwiej COVID-19 dał się we znaki w sektorze mebli biurowych, który w analizowanym okresie stracił 23,7 % wartości.

Jak poradzili sobie polscy producenci mebli?

Stagnacja w niewielkim stopniu dotknęła rodzimych przedsiębiorców, którzy spadki sprzedaży na rodzimym rynku rekompensowali dzięki działalności eksportowej. To jednak nie koniec pozytywnych wiadomości. Wszystko wskazuje bowiem na to, że dobra passa krajowych producentów mebli ma szansę się utrzymać. Zgodnie z prognozami, które pojawiły się w raportach, branża w Europie odbuduje straty już w przyszłym roku, stwarzając polskim firmom kolejne możliwości ekspansji na rynki zagraniczne.

Jak się odnaleźć w nowej rzeczywistości?

Z analizy przygotowanej przez  firmę MARO Office Furniture wynika, że warunkiem udziału w rosnącej sprzedaży będzie innowacyjność i dostosowanie oferty do przebudowanej na skutek pandemii struktury popytu. Pandemia wirusa SARS-CoV-2 w znaczącym stopniu wpłynęła nie tylko na codzienne życie i zdrowie milionów ludzi, ale także na świat biznesu. Przedstawiciele większości branż musieli stawić czoła nieznanym dotąd wyzwaniom i zoptymalizować prowadzoną działalność zgodnie z wymogami nowej, epidemicznej rzeczywistości. Pomimo wdrażania nowatorskich rozwiązań, wiele rynków nie ustrzegło się przed zahamowaniem rozwojuczytamy w opracowaniu polskiego producenta.

MARO Office Furniture powołuje się na przykład europejskiej branży meblarskiej, której przychody, zgodnie z raportem „Wpływ światowej pandemii koronawirusa na branżę meblarską”, przygotowanym przez Biuro Strategii i Analiz Międzynarodowych PKO Banku Polskiego w lipcu 2020 roku, były w ubiegłym roku niższe o 21,7 mld Euro (ok. 6,5 %) niż w roku poprzednim.

ZOBACZ TAKŻE: Światowe trendy w projektowaniu biur

Wywołany nowym wirusem kryzys szczególnie dotkliwie odczuła branża mebli biurowych. Procedury ostrożności, rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia oraz lokalne podmioty epidemiologiczne, doprowadziły do popularyzacji pracy zdalnej. Logiczną konsekwencją była stagnacja w rozwoju przestrzeni biurowych – można przeczytać w analizie MARO Office Furniture. – Wyniki badań przeprowadzonych przez wyspecjalizowaną w analizach rynkowych firmę Interconnection Consulting (Following Corona Blues, Office Furniture Market to Grow by Double-Digits in 2021 and Focus on Innovation, Julia Tarasenko – Interconnection Consulting) pokazują, że w Europie Zachodniej i Środkowej, w 2020 roku branża zanotowała spadek wartości rynkowej wynoszący aż 23,7%.

Eksport remedium na kryzys

MARO Office Furniture przypomina, że spadki w sprzedaży w dużo mniejszym stopniu dotyczyły Polski i wyniosły zaledwie 0,1% dla ogólnej branży meblarskiej, natomiast rynek mebli biurowych nie zanotował żadnych strat: Polscy przedsiębiorcy skorzystali na intensyfikującej się w krajach Europy Zachodniej i Środkowej w związku z pandemią oszczędności. Straty w sprzedaży na rodzimym rynku rekompensowali działalnością eksportową. Takie rozwiązanie nie tylko pozwoliło wielu polskim producentom uniknąć strat, ale także, niekiedy, wygenerować dodatkowe zyski.

Jak wyjaśnia Monika Kochalska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu MARO: Wiele firm, szczególnie w krajach Europy Zachodniej, zaczęło w czasie kryzysu szukać produktów o bardzo dobrej jakości i jednocześnie niższych cenach w stosunku do oferty rodzimych producentów. Zjawisko to pozwoliło nam dotrzeć do większej ilości odbiorców z zagranicy, co przełożyło się na 40% wzrost sprzedaży naszych produktów na rynkach eksportowych. Dzięki temu 15% spadku sprzedaży w Polsce nie było dla nas tak bardzo odczuwalne i możemy się pochwalić wzrostami w całej firmie. Rynki o największej prognozowanej przez nas dynamice wzrostu konsumpcji mebli biurowych w Europie to Rumunia, Węgry, Czechy, czy Holandia. Cały czas należy też mocno budować sprzedaż do Wielkiej Brytanii i Niemiec. To z tych krajów płynie do nas w ostatnim, trudnym pandemicznie czasie najwięcej zapytań o duże projekty wyposażania powierzchni biurowych.

Jakie są prognozy i trendy dla branży mebli biurowych?

Według MARO Office Furniture dalszemu rozwojowi działań eksportowych polskich producentów mebli sprzyjać będzie odbudowa rynku europejskiego. Oba raporty, na które powołuje się producent, dostarczają pozytywnych prognoz.

Zgodnie z nimi, w okresie od 2021 do 2023 r. przychody ze sprzedaży mebli będą rosły średnio rocznie o 4,3% r/r, przy czym najszybciej i najdynamiczniej będzie rozwijał się segment mebli biurowych – czytamy w opracowaniu. – Jeśli operujący w tym segmencie polscy przedsiębiorcy będą potrafili dostosować swoją działalność do nowej rzeczywistości biznesowej, a ofertę do zmieniających się pod wpływem epidemii potrzeb konsumentów, mają szansę na dalszą ekspansję, która w dłuższej perspektywie objąć może także inne dynamicznie rozwijające się rynki, na przykład amerykański. Innowacyjne podejście, doskonała jakość produktów i konkurencyjne ceny, już teraz przykuły uwagę kupców z krajów Europy Zachodniej. Zainteresowanie polskimi produktami ma szansę się utrzymać, ale producenci, chcąc uczestniczyć w prognozowanym rozwoju branży, muszą dostosować swoje portfolio do zrewidowanej podczas pandemii struktury popytu.

ZOBACZ TAKŻE: Biuro: dobrze zrealizowane wyzwanie

Analitycy Interconnection Consulting sugerują, że wzrostów sprzedaży mogą się spodziewać przede wszystkim przedsiębiorstwa elastyczne, nastawione na innowacje i otwarte na zmiany. Wśród rozwijających się aktualnie trendów, na które według MARO Office Furniture warto zwrócić uwagę, prym wiodą rozwiązania mobilne, dzięki którym przestrzeń biurowa może być łatwo przearanżowana, a jej funkcjonalność dostosowana do bieżących potrzeb zespołu. Inne ważne zjawiska, obserwowane na rynku, to wzrost zainteresowania ściankami działowymi, pozwalającymi zapewnić większy dystans społeczny w pracy, a także meblami ergonomicznymi, przyczyniającymi się do redukcji stresu i poprawy samopoczucia użytkowników. Polscy przedsiębiorcy już dziś obserwują zmiany w portfelu zamówień i traktują je w kategoriach kierunkowskazów dla dalszego rozwoju – to jedna z konkluzji płynących z analizy.