Design

Łódź Design Festival już wkrótce

Must have to plebiscyt organizowany przez Łódź Design Festival, w ramach którego Rada Ekspertów wybiera najlepsze polskie produkty.

Łódź Design Festival już wkrótce

Hasłem 14. edycji Łodź Design Festival jest „Progres!”. Hybrydowe wydarzenie przeniesie się do Internetu i wyjątkowych miejsc w Łodzi. Główny weekend festiwalowy: 17-20 września.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival, nawiązując do hasła festiwalowego,powiedział:Jako organizatorzy Łódź Design Festival wspieramy działania, których celem jest aktywne poprawianie jakości naszego życia, testowanie nowych projektów, ulepszanie istniejących rozwiązań i tworzenie produktów lepiej dostosowanych do dzisiejszego świata. Uważamy, że znaleźliśmy się w miejscu, w którym nie sposób się po prostu zatrzymać, zrezygnować z udogodnień, jakie przyniósł nam postęp cywilizacyjny i powrócić do mitycznego stanu natury. Czy rozwiązaniem naszych najpilniejszych problemów będzie zaplanowany postwzrost, zaprojektowanie nowych sposobów wytwarzania i użytkowania dóbr konsumpcyjnych, przełom w tworzeniu nowych materiałów czy może kolejna rewolucja przemysłowa?

Decydując o przeniesieniu terminu nadchodzącej edycji na jesień, organizatorzy ŁDF postanowili, że tegoroczny festiwal musi być inny. Nie odwołując wydarzenia, podjęli decyzję o dostosowaniu się do nowych oczekiwań odbiorców oraz o sprostaniu wyzwaniom związanym z ich bezpieczeństwem. W specjalnie zaaranżowanych kontenerach, rozmieszczonych w ogólnodostępnych przestrzeniach publicznych, zostaną pokazane najważniejsze ekspozycje tej edycji. Dwa filary Łódź Design Festival – „Must have” i „Make me!” – jako pierwsze pojawią się w tłumnie odwiedzanych i unikatowych w skali świata łódzkich pofabrycznych lokalizacjach – Manufakturze i Monopolis. Plebiscyt„Must have” już od dziesięciu lat wyróżnia najlepsze polskie wdrożenia pochodzące od polskich projektantów i producentów, odzwierciedlające najważniejsze trendy w polskim projektowaniu. Aż 50 z wyróżnionych w tym roku produktów będzie można zobaczyć na towarzyszącej plebiscytowi wystawie, która stanie na rynku Manufaktury. Przez wzgląd na wybuch pandemii, organizatorzy ŁDF zdecydowali się przedłużyć nabór do tegorocznej edycji konkursu „Make me!”, dając młodym projektantom  szansę na odnalezienie się w nowej rzeczywistości.

Łącznie trafiło do nas aż 268 zgłoszeń z całego świata, które następnie zostały ocenione przez międzynarodowe jury. Wystawa „Make me!” na dziedzińcu Monopolis będzie prezentacją najlepszych prac wyłonionych w konkursie. Twórcy najciekawszych projektów otrzymają nagrody Paradyż Awards, ufundowane przez partnera konkursu, Ceramikę Paradyż. Ich łączna pula wynosi w tym roku 60.000 zł. Nagrodę specjalną, w wysokości 5.000 zł, ufunduje firma Interprint Polska – powiedziała Katarzyna Ludwisiak, koordynatorka konkursu i projektantka wystawy „Make me!”.

W kontenerze na terenie Art_Inkubatora zaprezentowany zostanie również projekt „Matrice”, którego ideą jest stworzenie nowoczesnej przestrzeni pozwalającej kontrolować wszystkie bodźce docierające do naszych zmysłów. „Matrice” to moblina, eksperymentalna przestrzeń relaksacyjno-wyciszająca, we wnętrzu której można doświadczyć trzech różnych sesji terapeutycznych dedykowanych różnym potrzebom i porom dnia. Nad jej przygotowaniem pracuje zespół ekspertów na czele z Joanną Jurga, jedną z najlepszych polskich specjalistek projektowania komfortu i poczucia bezpieczeństwa.

Również w specjalnie przygotowanym kontenerze, który stanie przy Piotrkowskiej 217, znajdzie się wystawa „Postęp nie istnieje”. Będzie ona celebracją wyjątkowych umiejętności rzemieślników, zwracającą uwagę na to, że pewne techniki nie zmieniły się od setek lat. Punktem wyjścia do ekspozycji będzie dzieło Petera Bruegela „Alchemik”. Wystawa wskaże w ten sposób na trwałość tradycji, pokazując unikatowe, niesamowite przedmioty, z pomocą których przygotowujący ekspozycję Olga Milczyńska i członkowie stowarzyszenia NÓW. Nowe Rzemiosło udowodnią, że mniej znaczy lepiej, że można produkować rzeczy na lata, a nie na jeden sezon. Podejmowane na wystawie tematy będą dyskutowane podczas transmitowanej do Internetu debaty „Oblicza nowego rzemiosła”. Wezmą w niej udział: Paweł Jasiewicz, projektant, Katarzyna Chudyńska-Szuchnik z Muzuem Warszawskiej Pragi, Olga Milczyńska ze stowarzyszenia Nów. Nowe Rzemiosło, Alicja Patanowska, projektantka oraz Michał Piernikowski, dyrektor ŁDF. Spotkanie poprowadzi Diana Nachiło z BIZNES.meble.pl.

W formie wydarzenia online zaprezentowany zostanie także „Archiblok”, czyli jeden z frekwencyjnych hitów ŁDF, podczas którego już po raz piąty zaproszone grono ekspertów przedstawi różne aspekty architektury. W tegorocznym „Archiboku” swój udział potwierdzili: Bogusław Barnaś (BXBstudio), Ewa Maria Kuryłowicz (Kuryłowicz & Associates), Jerzy Łątka (archi-tektura.eu) oraz Dominika Zielińska (studio architektoniczne workplace). Wydarzenie poprowadzi Filip Springer, pisarz, fotograf i autor wielu publikacji poświęconych architekturze.

Kolejny ważny punkt na mapie festiwalowej to galeria Re:Medium. Od początku września można zobaczyć w niej efekt pracy najzdolniejszych polskich ilustratorów. Wystawa „Słownik współczesnych łodzianizmów” to kontynuacja projektu, który raz jeszcze powstaje we współpracy z Miejską Galerią Sztuki w Łodzi, dzięki której słownik złożony z ilustracji wzbogaci się o kolejne hasła. W przestrzeni Galerii Re:Medium odbędą się warsztaty w ramach cieszącego się dużą popularnością cyklu „Edukreacja”. Dzieci i młodzież zostały zaproszone w tym roku m.in. do „Domostwarzania”, gdzie dowiedzą się, jak zaprojektować „nierealne domy”, w których łączy się świat ludzi, zwierząt i roślin, a „Inteligentne miasto przyszłości” umożliwi im grupowe opracowanie makiety idealnego miasta przyszłości.

Swojej kontynuacji doczeka się w tym roku także jedna z najchętniej odwiedzanych części ubiegłorocznej edycji, czyli projekt „Zasoby”. W tym roku bohaterami wystawy staną się odpady, resztki i zanieczyszczenia. „Zasoby 2. Slow materials” to druga odsłona cyklu wystawienniczego autorstwa Agaty Nowotny, socjolożki, edukatorki i badaczki pracującej na styku biznesu i projektowania. Ekspozycjabierze pod lupę materiały powstałe z przetworzonych odpadów, „długożyjące” i „powolne” – takie, które mogą zostać ponownie użyte do produkcji, będące alternatywą dla produktów „szybkich” i jednorazowych.

W przestrzeni miasta po tegorocznej edycji pozostaną trzy ogrody deszczowe, dostępne dla wszystkich mieszkańców Łodzi. To funkcjonalny i estetyczny przykład rozwiązania konkretnego problemu, tak istotnego dla zabetonowanych miast, poprawiającego retencję wody, przeciwdziałającego powodziom czy zapobiegającego suszy.

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronem medialnym wydarzenia jest miesięcznik BIZNES.meble.pl.