Design

Dojrzałe wnętrze

„Big Pink” Buff Buff wspaniale koresponduje z eleganckimi przestrzeniami, dopełniając je szczyptą młodzieńczej energii.

Dojrzałe wnętrze

Kiedy kilka lat temu głośno mówiono o reklamowej sesji zdjęciowej z udziałem, wyglądającej fenomenalnie, 81-letniej wówczas aktorki Heleny Norowicz, wiodące firmy z branży meblarskiej przygotowywały się do prezentacji trendów uwzględniających potrzeby osób dojrzałych.

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Z raportu „Go Silver” Fundacji Inicjatyw Aktywnych wynika, że starsi warszawiacy mieszkają zwykle w bloku, na pierwszym lub drugim piętrze. Ważny jest dla nich dostęp do windy i brak barier architektonicznych. Autorzy raportu w rekomendacjach zaznaczają, że: W obliczu starzenia się społeczeństwa ważne jest aby podjąć działania pozwalające osobom starszym na jak najdłuższe życie w swoim mieszkaniu, zgodnie z koncepcją popularną w części krajów OECD określaną jako Ageing in place.

„Greta” Interprint to prawdziwa dama wśród dekoracyjnych drewnianych powierzchni – dębowe deszczułki w kilku odcieniach czekoladowego brązu ułożone w klasyczną jodełkę.
„Greta” Interprint to prawdziwa dama wśród dekoracyjnych drewnianych powierzchni – dębowe deszczułki w kilku odcieniach czekoladowego brązu ułożone w klasyczną jodełkę.

Dodają, że osoby starsze powinny jak najdłużej pozostawać w środowisku. W zależności od potrzeb w zakresie opieki, powinny mieć możliwość mieszkania w swoich dotychczasowych lokalach lub w razie potrzeby mieszkaniach dedykowanych, wpieranych lub chronionych.

Jakie wnętrza i meble dla seniorów?

Jak informuje Fundacja Inicjatyw Aktywnych, w krajach zachodnich istotnym elementem w wspieraniu osób starszych w ich samodzielnym i dłuższym funkcjonowaniu jest promowanie różnych rozwiązań wspomagających osoby starsze. Wzorując się na tych doświadczeniach, w Warszawie powstało w 2016 roku pierwsze w Polsce Wzorcowe Mieszkanie Seniora. Prezentowane są w nim rozwiązania projektowe wnętrz i produkty pomagające osobom starszym w pozostaniu jak najdłużej samodzielnym.

Wzorcowe Mieszkanie Seniora to publicznie dostępne miejsce dla chcących dowiedzieć się więcej o mieszkaniach przyjaznych seniorom. To także miejsce wymiany wiedzy i doświadczeń, prowadzenia badań rynkowych i społecznych oraz ekspozycja atrakcyjnych dla seniorów produktów i usług. Mieszkanie pokazowe jest otwarte dla publiczności.

Wśród odwiedzających były to nie tylko osoby starsze i ich opiekunowie, ale także deweloperzy, przedstawiciele instytucji publicznych i projektanci. Przyszli, aby dowiedzieć się, jak może wyglądać mieszkanie zaprojektowane specjalnie dla osoby starszej. Celem projektu jest bowiem, oprócz uświadamiana seniorów na temat przydatnych im rozwiązań, zapoczątkowanie zmian na rynku mieszkaniowym w Polsce, na którym potrzeby seniorów były dotychczas pomijane.

„Clera” Interprint o haptycznym wyglądzie oddziałującym na zmysły. To wspaniała propozycja do wnętrz w różnych stylach, od nowoczesnego, przez industrialny, po rustykalny.
„Clera” Interprint o haptycznym wyglądzie oddziałującym na zmysły. To wspaniała propozycja do wnętrz w różnych stylach, od nowoczesnego, przez industrialny, po rustykalny.

Silver Generation

O potrzebach seniorów branża meblarska myśli od lat, tak w zakresie ergonomii, jak też estetyki. Jednym z megatrendów opisanych w trendbooku Interprintu z 2017 roku jest „Silver Society. Podkreślił on, że w związku z wydłużającym się czasem życia, ludzie 60+ stają się coraz ważniejszą grupą konsumentów. To osoby ciekawe świata, prowadzące zdrowy i dynamiczny tryb życia, a także zorientowane prokonsumencko.

Prognozy nie pozostawiają złudzeń. W 2060 roku 38 milionowa populacja Polski ma się skurczyć do 33 milionów. Jednocześnie znacząco zwiększy się długość życia. W 2060 roku liczba osób powyżej 65 lat będzie stanowić ponad 30% ogółu ludności, a mediana wieku wyniesie do 83 lat mężczyźni i 81 lat kobiety.

Rafał Lemieszko, design consultant Impress Decor Polska mówi: Silver society to doświadczona energia z nieprzemijającym apetytem na życie. To stan, w którym dojrzałość i młodzieńczy duch stanowią jedno. Dlatego wyraziste, choć dostojne dekory uzupełniają ich świat.

Pokolenie Silver (55+), to osoby, które po latach zajmowania się domem, dziećmi i pracą zaczynają mieć czas dla siebie. Upraszczając – to grupa, która w dużej mierze dochody przeznacza na przyjemności i produkty dobrej jakości, bo „w końcu można sobie na to pozwolić”. Pokolenie Silver to świadomi konsumenci – stawiają na nowoczesne rozwiązania i solidne wykonanie, ale przywiązują też wagę do tradycji.

Czy na rynku są meble dla seniorów?

Na potrzeby osób dojrzałych i ich potencjał, już kilka lat temu, zwróciła również uwagę firma Schattdecor. Zaznaczyła, że współczesny rynek często ignoruje potrzeby dojrzalszych klientów, a to właśnie w nich tkwi potencjał. Z perspektywy obserwatorów trendów dla rynku masowego, to właśnie silver generation stanowi najbardziej ekscytującą i najbardziej obiecującą grupę rynkową, na której warto skupić uwagę.

„Stanley Hickory” Impress Decor Polska – klasyczny orzesznik w nowoczesnych kolorach i z wyjątkową grą kolorów. Przyjazny w zestawieniach z różnymi materiałami i odnajdujący się w różnorodnej stylistyce.
„Stanley Hickory” Impress Decor Polska – klasyczny orzesznik w nowoczesnych kolorach i z wyjątkową grą kolorów. Przyjazny w zestawieniach z różnymi materiałami i odnajdujący się w różnorodnej stylistyce.

Współczesny użytkownik 50-60+ to człowiek aktywny, zaangażowany społecznie, nowoczesny, chłonący świat. Bliżej mu do określenia „new young” niż „emeryt”. Zmiany demograficzne doprowadziły bowiem do odejścia od klasycznego pojmowania procesu starzenia się. Dojrzali wiekowo ludzie nie chcą zamykać się w swojej strefie komfortu. Preferują nowoczesny styl życia, są otwarci na nowości, dokonują zakupów w sieci. Interesują się nowymi technologiami, które wprowadzą ich w świat wirtualnych przeżyć. Często są aktywni zawodowo, otwierają nowe biznesy. Ta grupa docelowa dużą wagę przykłada do bycia fit, zarówno w kontekście ciała, jak i ducha. Ich status materialny umożliwia im coraz częściej podróżowanie, a przy tej okazji poznawanie różnych kuchni świata – mówi Danuta Pawlik z Schattdecor.

Świadomy klient

W kontekście branży meblarskiej to klient świadomy, nastawiony na jakość oraz funkcjonalność, a także bardzo wymagający. Ma być nie tylko ładnie, ale też wygodnie. Klient, który ma doświadczenia, własne przemyślenia, nie interesują go zbyteczne rozwiązania; chce by wnętrze jego domu było maksymalnie funkcjonalne – dodaje.

Sylwia Lasota, kierownik sprzedaży Interprint Polska: Pokolenie Silver (55+), to osoby, które po latach zajmowania się domem, dziećmi i pracą zaczynają mieć czas dla siebie. Pokolenie Silver to świadomi konsumenci – stawiają na nowoczesne rozwiązania i solidne wykonanie, ale przywiązują też wagę do tradycji.

Odbiorca ten zwraca uwagę na bezpieczeństwo i na takie detale jak: wysokość i twardość kanapy, już nie tak miękkiej i niskiej, żeby łatwo było wstać, kabiny bez brodzika, a także porządne, wytrzymałe materiały. Stać go na rozwiązania trwałe, a także przyjazne środowisku. Jest to klient zainteresowany trendami.

Należy obalić mit głoszący, że dojrzalsi klienci hołdują stylowi mieszczańskiemu/dworkowemu. Grupa 60+ z chęcią porzuca wybujałe formy na rzecz prostoty i jakości. Wnętrza mieszkalne tej grupy odbiorców mają uniwersalny, ponadczasowy charakter – zaznacza Danuta Pawlik.

Trendy dla osób 60+

W trendbooku na rok 2017/2018 Schattdecor w trendzie „Ageless Living” Schattdecor podkreślał, że wnętrza dla tej grupy odbiorców nie ograniczają się do spełniania klasycznych funkcji, lecz są wielofunkcyjne. Dopasowane są też do poszczególnych faz życia i potrzeb użytkownika.

Dekor „Invisible Grey” Impress Decor Polska. Szerokie i nieregularne żyły kamienia „Invisible Grey” to igrający z każdą stylistyką kontrast i „kropka nad i” we wnętrzu.
Dekor „Invisible Grey” Impress Decor Polska. Szerokie i nieregularne żyły kamienia „Invisible Grey” to igrający z każdą stylistyką kontrast i „kropka nad i” we wnętrzu.

Grupa docelowa, o której tu mowa, nie rozdziela funkcji pomieszczeń na pracę, mieszkanie i czas wolny. Wprowadza się do mieszkania strefy, w których część stricte mieszkalna miesza się ze strefą sportu, a także z miejscem pracy w formie home office. W trendzie Ageless dominują ciemna kolorystyka, szlachetne struktury kamienia, powierzchnie metaliczne i ciemne struktury drewna: dębu i orzecha. Jest to styl nowoczesny, ale też ponadczasowy i niezwiązany z wiekiem użytkownika. Obok matowej czerni ważną rolę odgrywa ciemny niebieski.

Miniony rok pokazał, że trend ten faktycznie jest na rynku zauważany. Popularność dekorów, jak „Dąb Delano”, „Black Glow”, „Jabłoń Belluno” czy „Mercurio” (nowości „Interzum 2019”) tylko to potwierdza – podkreśla Danuta Pawlik.

„Ekolsund” od IKEA ma trzy regulowane pozycje – do siedzenia i czytania, półleżenia i grania w gry, a nawet do płaskiego leżenia i drzemania.
„Ekolsund” od IKEA ma trzy regulowane pozycje – do siedzenia i czytania, półleżenia i grania w gry, a także do płaskiego leżenia.

Oświetlenie i meble dla seniorów

Starzeje się populacja nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Przypomnijmy: szacuje się, że 2060 roku średnia długość życia w krajach UE będzie wynosiła 84 i 89 lat, dla mężczyzn i dla kobiet, a 80-latków, którzy kilka lat temu stanowili jedynie 5% ludności UE, w 2060 roku będzie dwukrotnie więcej. Zmienia się nasze otoczenie, technologie, a także rozwiązania, które oprócz podstawowych funkcji muszą coraz częściej uwzględniać również ograniczenia ruchowe i zdrowotne użytkownika. Tak się dzieje w wielu branżach, my widzimy to w branży oświetleniowej. Każdego roku na naszych targach prezentujemy innowacyjne produkty. Wiele z nich mierzy się z tematem projektowania dla osób starszych – mówi Kamilla Walicka, organizator targów „Światło”.

Oświetlenie przyszłości nie będzie ograniczać się tylko do funkcji estetycznych, a przede wszystkim będzie gwarantem bezpieczeństwa nie tylko w przestrzeniach miejskich, ale i na drogach w budynkach użyteczności publicznej, a także obiektach sportu i rekreacji. To nieodzowny element architektury każdego miasta, którego głównym zadaniem będzie przysłużenie się człowiekowi i ekologii.

Jakie znaczenie ma światło?

Światło będzie ważne w tworzeniu produktów dla seniorów, które mają być stabilne, ergonomiczne, dostosowane do możliwości ruchowych, a jednocześnie mają nie stygmatyzować starości. Oprócz mebli ta zmiana widoczna jest również w branży projektowania oświetlenia dekoracyjnego. Spadek wydolności wzrokowej można bowiem poprawiać właśnie za sprawą odpowiednio dopasowanego światła.

Propozycja wnętrza zaaranżowanego przez Schattdecor w duchu trendu Ageless Living.
Propozycja wnętrza zaaranżowanego przez Schattdecor w duchu trendu Ageless Living.

W wielu krajach na świecie od lat trwają prace nad tworzeniem produktów dostosowanych do potrzeb seniorów, które poprawiałyby jakość widzenia, a tym samym bezpieczeństwo i komfort życia. Przykład takiego rozwiązania to między innymi lampa dla seniora skonstruowana w instytucie Elektrotechniki w Warszawie, której głównym zadaniem jest zadbanie o odpowiednie warunki dla wzroku. To pokazuje, jak istotne dla naszego życia są rozwiązania gwarantujące dobrą jakość i barwę światła. Nie każdy bowiem wie, że odpowiednio dobrana barwa światła może mieć działanie antydepresyjne – dodaje Kamilla Walicka.

Design dla seniorów

Równie istotną rolę będzie odgrywało oświetlenie przestrzeni użyteczności publicznej, w tym obiektów sportu i rekreacji, do których już teraz uczęszcza wiele osób w podeszłym wieku. Zmienia się styl naszego życia, jesteśmy dłużej aktywni i mamy lepszą kondycję, a to za sprawą między innymi popularyzacji sportu wśród osób starszych. Oznacza to, obiekty powinny inwestować w nowoczesne oświetlenie, warunkujące odpowiednie poziomy natężenia światła, luminacji oraz zapewniające bezpieczeństwo fotobiologiczne.

Danuta Pawlik, kierownik ds. komunikacji w przedsiębiorstwie Schattdecor: Dojrzali wiekowo ludzie nie chcą zamykać się w swojej strefie komfortu. Preferują nowoczesny styl życia, są otwarci na nowości, dokonują zakupów w sieci, interesują się nowymi technologiami, które wprowadzą ich w świat wirtualnych przeżyć.

Nie wiek, a gust i potrzeby użytkownika są kluczowe. Priorytetem dla BoConcept są potrzeby, wizje oraz charakter odbiorców, co widać w najnowszym katalogu marki. Nad ich zaspokojeniem pracują zarówno lokalni duńscy artyści, jak i światowej sławy designerzy. Misję marki stanowi bowiem tworzenie produktów, które klient może dopasować do własnego stylu życia.

Nowy katalog BoConcept prezentuje wnętrza dopasowane do osobowości użytkownika.
Nowy katalog BoConcept prezentuje wnętrza dopasowane do osobowości użytkownika.

Każda barwa, materiał, a nawet najmniejszy szczegół dopracowywano tak, aby mogły być częścią czyjegoś domu. Wnętrza w 2020 roku według BoConcept powinny być intrygujące, a zarazem osobiste, stanowiące wizytówkę domowników.

TEKST: Diana Nachiło

Artykuł opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 10/2019.