Wykorzystać potencjał rynku
20 kwietnia, 2012 2024-01-31 8:52Wykorzystać potencjał rynku
Barbara Kamińska-Szuba, prezes Polsko-Austriackiej Inicjatywy Współpracy Gospodarczej, o austriackim rynku mebli.
Z jakich względów Austria może być atrakcyjnym krajem dla polskich producentów mebli?
Austria ze względu na zasobność portfela każdego z 8 mln potencjalnych klientów jest zdecydowanie atrakcyjnym krajem dla polskich eksporterów. Niewielka odległość dzieląca Polskę i Austrię powinna być zachęcająca dla polskich firm, choćby ze względu na niskie koszty transportu. Wartość austriackiego rynku meblowego szacuje się na ponad 4 mld euro, a jego roczna stopa wzrostu oscyluje wokół 2,5%. Ewenementem tego rynku jest ponad 70% udział w sprzedaży detalicznej zaledwie trzech wielkich sieci handlu detalicznego. Są to: Grupa Lutz (110 punktów sprzedaży), Grupa Kika/Leiner (50 sklepów) i IKEA (6 placówek). Mniejsze sklepy są skupione wokół spółdzielni zakupowych (np. Garant). Wartość produkcji austriackiego przemysłu meblowego jest zdecydowanie niższa od zapotrzebowania na te wyroby, dlatego w tej sytuacji znaczącą rolę w zaspokajaniu potrzeb krajowego popytu odgrywa import, głównie z Niemiec, Włoch, Polski i Węgier. Wartość importu przekracza 1 mld euro rocznie.
Jak ocenia Pani poziom konsumpcji mebli w Austrii? Czy sprzedaż utrzymuje się na stałym poziomie czy może spada?
Po kryzysie finansowo-ekonomicznym, który był odczuwalny przede wszystkim w latach 2008-2009, nastąpił wzrost konsumpcji ogólnej, w tym również konsumpcji mebli. Austriaków opuszcza stopniowo lęk i potrzeba dodatkowego oszczędzania. Tańsze kredyty oraz coraz lepsze perspektywy na rynku pracy powodują, że znowu optymistycznie patrzą w przyszłość i chętniej kupują dobra luksusowe np. samochody, meble, sprzęt elektroniczny.
W roku 2011 nastąpił wzrost sprzedaży mebli w porównaniu do roku 2010 o 2,3%. Statystyczny obywatel Austrii wydaje na meble ok. 500 euro rocznie. Według powszechnych opinii tendencja ta będzie się nadal utrzymywać. Jest to dobry moment dla firm, które planują ekspansję ze swoimi produktami na ten rynek. Najlepiej zacząć od przeprowadzenia gruntownej analizy produktowej, aby sprawdzić, czy ma się szansę sprzedaży danych produktów na tym rynku.
Jakiego typu meble wybierają Austriacy?
Austriacy zdecydowanie preferują nowoczesne meble mieszkaniowe. Tego rodzaju wyroby mają 56% udział w całkowitej sprzedaży mebli na tym rynku. Meble rustykalne wybiera 28% gospodarstw domowych, meble designerskie – 7%, a antyczne – 4%. Proporcje te odnoszą się zarówno do mebli wypoczynkowych, jak i kuchennych oraz wyposażenia jadalni. Z sondaży wynika, że 27% austriackich gospodarstw domowych ma meble ponad 10-letnie, 28% – kupione przed sześcioma, dziesięcioma laty, a 45% – młodsze niż 6-letnie. Ponad 60% ankietowanych woli meble wykonane z drewna o jasnej barwie, a 66% – z drewna litego. Jakość wykonania i wykończenia jest głównym czynnikiem determinującym zakup mebli – tak uważa aż 76% Austriaków. Dla 68% potencjalnych klientów w tym kraju cena mebli jest prawie tak samo ważna, jak ich jakość.
Czy polskie firmy są widoczne na austriackim rynku? Jak to wygląda w przypadku eksporterów mebli?
Na rynku austriackim znajdują się produkty kilkunastu polskich producentów mebli. Firmy eksportujące swoje produkty do Austrii to m.in.: Black Red White, Paged, Mebelplast, Marbet Style, Meble Wójcik, HF Helvetia Furniture, New Look, Meblik, Nowy Styl, MZ Boss – Meble Stylowe. Niestety, większość z tych firm sprzedaje swoje produkty nie pod swoją marką. Polskie meble sprzedawane są w Austrii głównie pod nazwą dystrybutorów mebli. Wyjątkiem będzie tutaj np. Marbet Style czy też Meblik.
Czy te firmy pojawiają się również jako wystawcy na targach?
W ostatnich latach kilkukrotnie uczestniczyłam w największych austriackich targach wyposażenia wnętrz „Wohnen & Interieur” w Wiedniu. W latach 2010 i 2011 pojawiła się na nich firma Marbet Style jako jedyny wystawca mebli z Polski. Na tegorocznych targach „Wohnen & Interieur” nie było, niestety, żadnej polskiej firmy meblowej. A szkoda, bo targi te są doskonałą promocją dla firm z branży meblarskiej i wykończenia wnętrz.
Może wynika to z braku wiary we własne siły?
Na rynku meblowym w Austrii panuje duża konkurencja, ale polscy producenci, ze względu na wciąż niższe koszty pracy, prezentują się atrakcyjnie na tle firm austriackich. Tutejsi klienci są wymagający co do jakości produktów, jednak coraz więcej polskich firm potrafi ich do siebie przekonać.
Jakie bariery mogą utrudnić polskim przedsiębiorcom rozpoczęcie działalności na rynku austriackim?
Generalnie polskie meble cieszą się dobrą opinią na rynku austriackim i spotykają się z coraz większym zainteresowaniem wśród konsumentów, jednak w austriackim społeczeństwie jest silnie zakorzenione zaufanie do własnej marki i producenta. Promowane są tutaj towary rodzimej produkcji, dodatkowo opatrzone znakiem „Made in Austria”. W ten sposób austriaccy producenci bronią się przed napływającą z zagranicy konkurencją. By zmienić przyzwyczajenia w tym zakresie konieczna jest szeroka kampania promocyjna marki (w tym udział w targach wyposażenia wnętrz), prowadzona przez dłuższy czas dla tej samej grupy odbiorców, z zachowaniem dostępności towaru i jego stałej, dobrej jakości.
Co z perspektywy Austriaków może być atrakcyjne w polskim meblarstwie i w kontaktach z polskimi przedsiębiorcami?
Polscy producenci mebli coraz intensywniej zadomawiają się na rynkach Europy Zachodniej, w tym także na rynku austriackim. Wnoszą nowe rozwiązania i świeże impulsy, zachowując przy tym atrakcyjne ceny. Właśnie ta atrakcyjna relacja jakości do ceny jest faktorem przyciągającym partnerów handlowych. Nie bez znaczenia pozostaje bliskość obydwu rynków – producent mebli z Małopolski dostarczy swoje wyroby do Wiednia szybciej niż np. do Gdańska. W przypadku Austrii mamy do czynienia z prawdziwą historią sukcesu polskich eksporterów z branży meblarskiej – od roku 2004, kiedy to wartość eksportu polskich mebli do Austrii wyniosła 65 mln euro, udało się nam osiągnąć w roku 2010 sprzedaż rzędu 130 mln euro – a więc w ciągu 7 lat 100% wzrostu na rynku uważanym przez wielu za rynek nasycony. Tylko w 2010 roku wzrost wartości eksportu polskich mebli do Austrii wyniósł 12%.
Jak ważnym partnerem biznesowym jest dla Austrii Polska?
Według danych polskiego Ministerstwa Gospodarki w 2010 r. polski eksport do Austrii wzrósł bardzo dynamicznie o ponad 23% osiągając poziom ok. 2,3 mld euro, a import z Austrii odpowiednio o 20% (do poziomu 2,2 mld euro). Polska umocniła w 2010 roku swoje 3. miejsce wśród partnerów handlowych Austrii w Europie Środkowo-Wschodniej. Udział Austrii w globalnych obrotach towarowych Polski wynosi obecnie 1,9%, a w obrotach całej UE – 2,5%. Wśród wszystkich partnerów handlowych Austrii, Polska zajęła w 2010 r. 9. miejsce w eksporcie i 12. w imporcie. Austria jest natomiast 14-tym co do wielkości partnerem handlowym Polski. Wysokie tempo wzrostu wzajemnej wymiany handlowej utrzymywało się także w pierwszej połowie 2011 roku.
ZOBACZ TAKŻE: Mały rynek, wielkie wyzwania
W chwili obecnej w Polsce reprezentowanych jest prawie 800 firm austriackich, a skumulowana wartość inwestycji bezpośrednich Austrii w Polsce na koniec 2010 roku wyniosła według szacunków 4,3 mld euro. Skupiają się one na sektorze nieruchomości, budownictwie, materiałach budowlanych i bankowości. Polskie inwestycje w Austrii wyniosły wg danych NBP na koniec 2008 r. 212 mln euro. Polskie firmy w większości preferują obsługę austriackiego rynku bezpośrednio z kraju, poprzez managera eksportu lub lokalnego partnera handlowego (agenta handlowego, dystrybutora).
Jaką misję ma do wypełnienia Polsko-Austriacka Inicjatywa Współpracy Gospodarczej?
Misją Polsko-Austriackiej Inicjatywy Współpracy Gospodarczej jest wspieranie rozwoju stosunków gospodarczych i handlowych pomiędzy polskimi i austriackimi podmiotami gospodarczymi. Nasza organizacja jest platformą sprzyjającą budowaniu długotrwałych relacji biznesowych, umożliwiającą wymianę doświadczeń w zakresie międzynarodowej ekspansji oraz oferującą fachowe wsparcie doradcze. Promujemy firmy zrzeszone w naszej organizacji oraz uczestniczymy w ich międzynarodowej ekspansji. Naszym celem jest umożliwianie polskim i austriackim firmom optymalnego wykorzystania potencjału rynkowego obydwu krajów.
W jaki sposób Polsko-Austriacka Inicjatywa Współpracy Gospodarczej wspiera polskich przedsiębiorców? Czy są wśród nich producenci mebli?
Naszym klientom pomagamy na każdym etapie ekspansji, niezależnie, czy jest to wstępne zainteresowanie rynkiem, negocjacje handlowe, udział w targach na terenie Austrii, czy też tematy wynikające z bieżącej obsługi austriackich klientów. Jako organizacja będąca członkiem i posiadająca koncesję Austriackiej Izby Gospodarczej na świadczenie usług doradczych w eksporcie dysponujemy niezbędnym doświadczeniem oraz bazą kontaktów w Austrii (także w branży meblowej), z której korzystamy przy wykonywanych projektach. Naszym atutem jest obecność na tym rynku, obserwacja jego trendów i bliskość do partnerów handlowych. Biorąc pod uwagę wspomniane wyżej fakty jesteśmy oczywiście zainteresowani wspieraniem polskich firm z branży meblarskiej.
Dziękuję za rozmowę.
ROZMAWIAŁA: Anna Andrejczuk
Wywiad został opublikowany w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 4/2012