Recesja jest nie do uniknięcia
10 czerwca, 2020 2023-12-20 12:41Recesja jest nie do uniknięcia
Krzysztof Piech, profesor ekonomii, o zmianie zachowań konsumentów w okresie pandemii.
Zachowania konsumentów zmieniły się w ciągu ostatniego miesiąca. Nie chodzi tylko o to, że mniej wychodzą z domów, ale również nie dokonują planowanych wcześniej zakupów online. Przypomnijmy, że początkowy okres po zamknięciu szkół (i zmuszeniu części rodziców do pozostania w domach) to okres również paniki, którą widzieliśmy w postaci np. kolejek do banków i bankomatów. Społeczeństwo zaczęło się zastanawiać nad zgromadzeniem płynności na czas kryzysu, a szczególnie – gotówki. Zatem decyzje o zakupach towarów, które są mniej potrzebne zaczęto odkładać.
Musimy poczekać na dane statystyczne, ale można dość ślepo strzelać, że nie tylko branża meblarska, ale wiele innych dostarczających dóbr, które nie są dobrami pierwszej potrzeby (jedzenie, środki higieniczne) ucierpią: zarówno od strony zmniejszonej produkcji (mniej pracowników w firmach ze względu na pozostawanie w domach), jak i w przyszłości również – po stronie popytu. Na razie mieliśmy do czynienia z pewnym przestojem, odłożeniem decyzji zakupowych na później. W kolejnych tygodniach będziemy widzieli zmianę decyzji w kierunku odwoływania wcześniejszych planów w sytuacji, gdy recesja się będzie rozwijała.
Niewiadomą są ponadto efekty przewidywanej, drugiej „tarczy” rządowej. Została ona ogłoszona dość późno, ale nie zbyt późno, więc możliwe, że recesja nie będzie tak dramatyczna, jak mogłaby być. Jest ona jednak nie do uniknięcia, również ze względu na znaczące pogorszenie się międzynarodowej sytuacji gospodarczej.
Więcej w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 5/2020