Branża

Kompetencja bazuje na szczegółach

Carsten D. Bergmann, dyrektor zarządzający firmą Raumplus.

Kompetencja bazuje na szczegółach

Carsten D. Bergmann, dyrektor zarządzający firmą Raumplus, o rozwoju i budowie wizerunku firmy, obecności w Polsce oraz planach inwestycyjnych.

Firma Raumplus stale się rozwija. Pomimo kryzysu, otwiera nowe oddziały, w których lokuje kapitał. Jaka strategia pozwala na tak intensywny rozwój?

Reklama
Banner All4Wood 2024 - 750x100

Raumplus przede wszystkim koncentruje się na  sprawnym dostarczaniu swoich produktów. Ale to nie wszystko. Ważną rolę odgrywa uniwersalny charakter  naszej oferty. Dzięki temu szeroka gama produkowanych przez nas systemów odpowiada potrzebom różnych rynków.

Jak firma buduje swój wizerunek na świecie?

Podstawą marki Raumplus jest spójny wizerunek, a przede wszystkim jasno zdefiniowana filozofia. Klienci otrzymują uniwersalny komunikat, zarówno odwiedzając nasz flagowy showroom, ekspozycje partnerów Raumplus na całym świecie, a także na stoiska targowe. Rozpoznawalność marki zwiększają także działania PR, materiały drukowane oraz informacje dostępne on-line. Raumplus to firma rodzinna, która jest w bliskim kontakcie z partnerami na całym świecie.

Czy normy jakości obowiązują wszystkich dystrybutorów Raumplus?

Już na etapie wyboru partnerów Raumplus kierujemy się kryterium jakości. Intensywne szkolenia współpracowników z całego świata, które odbywają się w siedzibie  firmy w Bremen, pozwalają utrzymać wysoki poziom. Ważne narzędzie utrzymywania jakości to stale aktualizowana platforma Commerce Portal, która dostarcza szczegółowych informacji o każdym produkcie oraz sposobie jego montażu.

Jakie narzędzia stosują Państwo w celu rozwijania wiedzy odbiorców o nowych produktach, rozwoju w zakresie designu i technologii produkcji?

Poprzez wspomnianą platformę Commerce Portal i partnerów oraz newslettery, klienci Raumplus informowani są o nowościach i zmianach. W ten sposób podtrzymujemy z nimi stały kontakt. Konsultacje mogą się odbywać online lub poprzez odwiedziny klienta. Warto również wspomnieć o specjalnie opracowanym na potrzeby firmy programie do projektowania, który jest stale doskonalony i rozszerzany o nowe funkcje.

Jak Raumplus dostosowuje się do lokalnych trendów?

Raumplus jest w stanie zaoferować nieskończoną liczbę wariantów i rozwiązań wzorniczych w zakresie drzwi przesuwnych i systemów wewnętrznych. Potrzeby odbiorców są zaspokajane w każdym regionie, niezależnie od jego specyfiki. Magazynowa dostępność wszystkich elementów pozwala zaoferować klientom zamówiony produkt w krótkim czasie.

Raumplus jest obecny na polskim rynku od 1995 roku. Początkowo firma działała jako dystrybutor, teraz jest firmą polsko-niemiecką. Jaka jest przyczyna tej zmiany?

W związku z nieszczęśliwym wypadkiem jednego ze wspólników, pełniącego również funkcję członka zarządu, osłabła dynamika funkcjonowania firmy. Przedsiębiorstwo się osłabiło, co widoczne było w słabszych wynikach ekonomicznych. Zanim jednak nastąpiło najgorsze, skomunikowaliśmy się z dawnym wspólnikiem i zawarliśmy porozumienie. Nowi wspólnicy i zarząd podjęli działania, które spowodowały przejście z pozycji dystrybutora do producenta. Uruchomienie produkcji w Polsce zaowocowało znacznym poszerzeniem oferty Raumplus na tutejszym rynku. Obecnie oferta ta nie różni się od dostępnej na rynku niemieckim.

 Jak ta zmiana wpłynęła na polską spółkę?

Po połączeniu polskiej firmy z niemiecką pozycja marki w Polsce wyraźnie się umocniła. Podnieśliśmy jakość. Dzięki pełnej automatyzacji fabryki do minimum skrócono czas oczekiwania na gotowy produkt. Usprawnieniu uległa logistyka. Grupa klientów rozszerzona została o sektor producentów zabudowy kuchennej – Nolte, Nobilia, Alno, Baumformat, Hacker. Stało się tak ponieważ produkt Raumplus stanowi doskonałe uzupełnienie ich oferty i pozycjonowany jest na tym samym poziomie. Dzięki powiększeniu portfolio produktów w znacznym stopniu zwiększyła się liczba współpracujących z marką projektantów.

Uruchomienie produkcji w Polsce w 2012 roku spowodowało włączenie polskiego oddziału Raumplus do systemu produkcyjnego. Dlaczego zdecydowali się Państwo na inwestycje w maszyny i halę produkcyjną w Warszawie?

Dzięki produkcji w Polsce, w Niemczech poczuliśmy się częściowo odciążeni i duży wolumen zleceń z całego świata przetwarza się teraz jeszcze szybciej. Proces produkcji zautomatyzowano, co eliminuje pomyłki i skraca czas realizacji zamówienia. Warto podkreślić, że używany przez Raumplus program do projektowania wnętrz bezpośrednio wysyła dane do maszyn (CNC, piły, okleiniarki).

Jakie elementy produkuje się w Polsce? Jak ocenia Pan polski potencjał produkcyjny?

W Polsce produkowana jest szeroka gama elementów. Wśród nich są wszelkiego rodzaju drzwi, szafy, zabudowy, meble, ścianki działowe do biur. Raumplus Polska  obsługuje zarówno klienta indywidualnego, jak również dealerów, deweloperów oraz rynek kontraktowy.

Jakie są główne rynki dla polskich elementów?

Przede wszystkim są to kraje Europy Wschodniej, głównie ze względu na bliskość geograficzną. W ten sposób mogą zostać zrealizowane szybsze terminy dostaw. Pozostałe rynki to: Hongkong, Malezja, Singapur, Indie.

Jakie są plany rozwoju firmy w Polsce? Czy przewidywane są dalsze inwestycje w rozwój produkcji?

Ponieważ możliwości rozbudowy w Niemczech są ograniczone, istnieje duże prawdopodobieństwo, że – jeśli zaistnieje potrzeba zwiększenia mocy produkcyjnych – rozwój ten odbędzie się w Polsce. Ponadto firma planuje otworzyć własne flagowe salony w głównych miastach Polskich.

W siedzibie Raumplus w Bremie jest dział rozwoju produktu. Jak często wprowadza się nowe modele i rozwiązania?

Dział rozwoju stale pracuje nad udoskonalaniem i rozwojem istniejących produktów oraz opracowuje nowe systemy. Raz w roku prezentujemy je na obywających się w Kolonii targach IMM oraz „Interzum”. Jeszcze przed targami z nowościami mają okazję zapoznać się nasi partnerzy eksportowi. Co dwa lata organizujemy tzw. Export Meeting w trakcie, którego pokazujemy nie tylko wdrożone nowości, ale często też prototypy.

Raumplus szczyci się utrzymywaniem wysokich standardów jakości, o czym świadczy podpisywanie drzwi nazwiskiem osoby, która pracowała przy ich produkcji. Jakie inne metody nadzorowania jakości stosuje się w firmie?

Naszym celem jest perfekcja. Produkty Raumplus przechodzą testy konstrukcji. Biorą udział w funkcjonalnych testach wytrzymałościowych, obciążeniowych i w badaniach porównawczych. Produkty muszą stale sprawdzać się pod względem funkcjonalności, jakość i trwałości, a nawet odporności na akty wandalizmu. Ilość reklamacji jest znacznie poniżej średniej branżowej, co jest najlepszym dowodem, że ta filozofia działa.

Raumplus eksportuje do 65 krajów. Które rynki są dla Państwa najważniejsze? W których pokładają Państwo największe nadzieje na rozwój?

Nadal bardzo ważne są dla nas rynki europejskie. Jednym z naszych głównych celów jest ożywienie rynku polskiego i obsługiwanych z Polski partnerów z Europy Południowo-Wschodniej. Głównym obszarem wzrostu jest również Daleki Wschód, do którego bramą jest nasza firma w Chinach. Rosnące zapotrzebowanie na wysokiej jakości drzwi przesuwne widzimy również na tamtejszym rynku.

Chciałbym zapytać o nowe, duże inwestycje w Polsce i na świecie.

Prowadzimy rozmowy, mamy pomysły i plany przyszłych działań strategicznych.  Zanim jednak staną się bardziej konkretne, muszą pozostać poufne.

Raumplus rozpoczął współpracę z największym producentem kuchni w Indiach, której sieć obejmuje ponad 350 sklepów. Jakie są plany rozwoju firmy na Dalekim Wschodzie?

Obecnie jednym z najszybciej rozwijających się kierunków eksportu jest Azja. Nasze produkty z powodzeniem dystrybuowane są w takich krajach, jak: Chiny, Tajwan, Hongkong, Mongolia, Indie, Kazachstan, Pakistan, Singapur, Malezja, Filipiny, Tajlandia, Indonezja i Korea. Raumplus posiada spółkę-córkę w Chinach z siedzibą w Szanghaju, Raumplus Shanghai Furniture Co. Ltd. Od końca lat 90. prowadzimy długoterminową współpracę z lokalnymi dystrybutorami. W międzyczasie udało nam się pozyskać nowe rynki, takie jak Mongolia, Indie, Indonezja. Azja jest zdecydowanie ważnym projektem biznesowym. Mamy przyjemność współpracować z takimi kluczowymi firmami, jak: Samsung, LG, Daewoo, Hunduai, KCC, Hansem, Lotte, Land & House, Sansiri Group, Veanke, Green Town, Chiny Eagle Group, Yahoo, Kempinski Hotel, Umeco.

Ostatnio jednym z najbardziej perspektywicznych rynków stają się Indie. Obecnie finalizujemy rozmowy z największym indyjskim producentem kuchni, posiadającym ponad 350 salonów w całych Indiach.

Konsekwentna budowa marki, utrzymywanie jakości i wspaniała obsługa, sprawiają, że Raumplus jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek meblowych w Azji.

Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁA: Diana Nachiło

Wywiad opublikowany został w miesięczniku BIZNES.meble.pl, nr 11/2015